[OC] hoge PCI en AGP clock

Pagina: 1
Acties:

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
ik heb net via een RMA nieuw DDR geheugen gekregen. Ik had altijd PC2700 maar omdat dit op was heb ik PC3200 gekregen :9

ik heb een 2400+ dus ik de mp op 10 en de fsb op 200...dit gaat tot nu toe nog goed maar ik heb geen 6:2:1 divider dus mn AGP clock staat op 80 en mn PCI clock op 40 Mhz...

kheb een GF4 Ti4400 128 Mb in mn AGP slot en een Realtek 10/100 NICtje in mn PCI...

nu is mijn vraag hoe schadelijk is het om mn AGP en PCI op deze snelheden te laten draaien? als het slechts een kwestie is van stabiliteit dan weet ik t wel want tis zo stabiel als wat 8) maar hoe zit t met de levensduur van mn videokaart, netwerkkaart en HD ?

(kheb de FAQ al gelezen, daar heb ik ook het verhaal van de dividers gevonden maar niets over hoge snelheden voor je PCI en AGP)

smile an everlasting smile

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 23:06

scorched

Maximum Overdrive

Volgens mij gewoon een questie van stabiliteit hoor (but correct me if I'm wrong :P)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Je kan corrupte data krijgen doordat de pci bus te hoog is, want je ide zit oop op die bus. Maar mijn ervaring met Pci bussen was dat eht tot 40 mhz gewoon goed ging bij mij :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Ik had op een KR7A een pci van 49MHz ofzo..geen probleem als je geen SCSI kaarten oid hebt. En realteks kunnen er goed tegen, GeForce4 kaarten ook btw.

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
RooN schreef op 27 mei 2004 @ 18:33:
ik heb een 2400+ dus ik de mp op 10 en de fsb op 200...dit gaat tot nu toe nog goed maar ik heb geen 6:2:1 divider dus mn AGP clock staat op 80 en mn PCI clock op 40 Mhz...
De fsb op 200mhz en dan de agp clock op 80mhz? Wat voor een moederbord/chipset heb je dan precies?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hiervoor geldt gewoon hetzelfde als voor je processor... De hardware componenten in de bussen van je AGP en PCI lopen buiten hun fabrieksdefaults dus ze zullen altijd extra slijtage ondervinden... Nu is het alleen zo net als bij de processor dat dit met de huidige gebruiksduur van de componenten in het niet valt dus schadelijk is het niet...

Mocht je echter stabiliteitsproblemen ondervinden dan is het ni zo goed meer natuurlijk ;)

Maar zolang alles nog gewoon goed loopt, Go for it!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Als het stabiel is gewoon door gaan. Maak gewoon goede backups, want je kan er een corrupt os door krijgen.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik had voor heen ook een amd 2400+ op een asus mobo zonder agp lock/ pci lock enfin.

Als ik de pci sloten vrij liet kwam ik verder, zo'n 2380 mhz was mijn top.
Dit was echt niet haalbaar met gevulde pci sloten.

Verwijderd

ik heb een abit nf7 waarbij de agp en pci mhz niet meegaan met de cpu maar ik kan ze los verhogen of verlagen mijn vragen zijn:

-heb je nu ook een prestatie winst als je die bussen verhoogd?
- kan je cpu ook meer hebben als je die bussen verlaagd/verhoogd?

ik kom niet hoger dan 2365mhz ligt dit aan de cpu die gewoon niet hoger kan
of ergens anders aan? dit is m,n setup:

-xp2600+ @ 1.8v
-dual channel 2x256 corsair twinx pc3200 @ 380mhz @ 2.7v
-abit nf7 @ 189 mhz @ 1.7v
-30c idle 38c stressed watercool

12.5x189=2362.5mhz

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2004 19:24 ]

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
@ TS, het ligt een beetje aan je hardware, ik heb wel eens gelezen dat moderne videokaarten makkelijk 90mhz aan kunnen (was het in de faq?). En dat sommige netwerkkaarten al moeilijk gaan doen bij een paar mhz verhoging.

Ik heb zelf een Chaintech 7vjl, die officieel 5:2:1 dividers zou moeten hebben, alleen mijn versie heeft dat helaas niet. Ik heb ook een aantal keer experimenteel overgeklokt. Hierbij kwam ik tot snelheid van 180x12,5, best netjes voor een 2000+ throughbred A denk ik zo, dit leverde dan ook 45mhz voor mijn pci-sloten en 90mhz voor mijn agp-slot op. Dit was voor de paar uur dat ik het zo draaide geen probleem. Ik had er toen een Club3d 9600LP en een cheap-ass realtek netwerkkaartje in hangen. Op hogere snelheden vond mijn ide-controller het volgens mij niet meer zo leuk, want hij rebooten hierna dan ook meteen. Dus ik denk dat je nog wel wat hoger kunt proberen.

@Tok-ra, als je de frequentie van je agp-sloten zou verhogen dan zou dit als het goed is ook snelheid winst op moeten leveren, je videokaart kan immers vaker per seconde informatie versturen, ik geloof alleen dat het niet zo heel veel uit maakt of dat je hem verhoogd of niet. Je zou een keer kunnen experimenteren en de frequentie op bijv. 75 mhz zetten, de rest van de instellingen het zelfde laten en een keer 3dmark draaien.
Waarschijnlijk zal het verhogen of verlagen van de frequentie niks uit maken voor je cpu, dit gaat namelijk allemaal via de southbridge.

Dat jij niet hoger komt met je overklok kan een aantal redenen hebben, je koelt niet goed genoeg, je vcore is te laag of je cpu kan het niet aan.
Ik denk dat het de vcore of je cpu is. Je zou de vcore nog kunnen verhogen en kijken wat dat hij dan doet. Ook zou het nog kunnen zijn dat de latencies te strak staan voor je geheugen, deze zou je nog kunnen verlossen.

[ Voor 100% gewijzigd door heintjeput op 28-05-2004 20:07 ]

Pagina: 1