[Debian] Installeren mbv VMware + overstappen

Pagina: 1
Acties:

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik ben al ruim 10 min aan het zoeken, maar kan het niet vinden. Is het volgende mogelijk:

Ik wil d.m.v. VMWare Debian installeren (onder WinXP), wat configureren. Als dit dan redelijk gelukt is, wil ik in Debian booten. Kanda?

Verder heb ik nog een andere vraag. Ik heb een Athlon64, maar daar is (nog) geen Debian versie van. Kan ik de i386 versie installeren en daarna een soort van 'upgrade' draaien naar 64-bits? of moet ik dan alles opnieuw installeren?

Alvast bedankt, hopelijk zijn deze vragen minder dom dan dat ik denk (ik kon het echt niet vinden).

[ Voor 3% gewijzigd door raps op 27-05-2004 15:03 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Om maar met de 2e vraag te beginnen. Het is mogelijk om gewoon met de standaard (2.2.20) kernel te installeren en daarna door middel van Apt een AMD64 geöptimaliseerde kernel-image eroverheen te zetten.

Nu de eerste vraag: Nee, volgens mij dat is niet mogelijk. Met VMWare maak je een virtuele schijf aan, dat is niets anders dan een bestand op je fysieke harde schijf.

Je zou kunnen proberen om dan die Virtual Machine met een Ghost diskette te starten. Daarmee maak je dan een image die je uit die Virtual Machine haalt en deze cast je dan op je fysieke HD. Houdt er dan wel rekening mee dat je nog een PCNET32 driver laadt voor de NIC en een vmware driver voor de videokaart bij het opstarten. Dat moet je dan wel aanpassen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 21:36
Waarom maak je niet gewoon een partitie aan (eigenlijk moet je er minimaal 2 hebben) voor Debian, en ga je eerst een tijdje dualboot draaien tot alles werkt? Je kan dan Debian toevoegen aan je XP-bootmenu, of gebruik maken van de bootmanager van Debian (voor woody standaard lilo, voor sarge standaard grub)...

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

JeroenG33 schreef op 27 mei 2004 @ 15:12:
Waarom maak je niet gewoon een partitie aan (eigenlijk moet je er minimaal 2 hebben) voor Debian, en ga je eerst een tijdje dualboot draaien tot alles werkt? Je kan dan Debian toevoegen aan je XP-bootmenu, of gebruik maken van de bootmanager van Debian (voor woody standaard lilo, voor sarge standaard grub)...
offtopic:
Ik kon hoog een laag springen bij mijn Debian, maar ik kreeg Lilo niet zover dat hij Windows XP correct deed booten. Zal wel aan mij liggen :P. Wel ben ik nu nieuwsgierig naar hoe je Linux laat booten door de Windows XP bootmanager?

• raps
Ik weet dat ik hem dualboot kan draaien, maar dit gaat me velen malen meer tijd kosten. Voor ieder probleem naar Windows booten om te gaan Googlen. En om de 2 uur ongeveer booten naar Windows om mail te checken (van belang ivm huidige bezigheden).
Het leek mij verdomde handig... Vooral ook met het oog op een overstap _proces_

En over dat 64 bits: allereerst bedankt voor het antwoord. Maar zijn mijn applicaties dan ook 64bits? kan ik hiervoor hetzelfde doen? Of komt er een debian mirror waar alle .deb-files voor 64-bits zijn en dat ik vanuit daar dan upgrade?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

raps schreef op 27 mei 2004 @ 15:19:
Ik weet dat ik hem dualboot kan draaien, maar dit gaat me velen malen meer tijd kosten. Voor ieder probleem naar Windows booten om te gaan Googlen. En om de 2 uur ongeveer booten naar Windows om mail te checken (van belang ivm huidige bezigheden).
Het leek mij verdomde handig... Vooral ook met het oog op een overstap _proces_

En over dat 64 bits: allereerst bedankt voor het antwoord. Maar zijn mijn applicaties dan ook 64bits? kan ik hiervoor hetzelfde doen? Of komt er een debian mirror waar alle .deb-files voor 64-bits zijn en dat ik vanuit daar dan upgrade?
Waarom wil je naar Windows toe om je mail te checken? Ook kan je prima internetten onder Linux. In de shell (de tekstinterface) kan je daarvoor de browser Lynx gebruiken. Het is een browser zonder afbeeldingen en kleurtjes maar met een beetje moeite is er prima mee te werken.

[ Voor 1% gewijzigd door AtleX op 27-05-2004 15:24 . Reden: Y of U, what's the difference? ]

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02

Mon

Debian.org:
---
Ports that haven't been released yet

The following ports never took part in a Debian stable release, but they should appear in one, eventually.
AMD64
---
zie ook: http://www.debian.org/ports/amd64/

Ik geloof dat Suse al haar software al wel voor 64bit system beschikbaar heeft.
Maar aangezien je zegt langzaam te willen migreren naar Linux zou ik het hele 64bit verhaal achterwege laten. Dit is nog lang niet zo volwassen als de nu perfect werkende 32bit omgeving.
Zorg eerst dat je internet werkt, je mail kunt lezen en dat je je een beetje thuis voelt in Linux.

[ Voor 3% gewijzigd door Mon op 27-05-2004 15:25 ]

• raps
AtleX schreef op 27 mei 2004 @ 15:23:
Waarom wil je naar Windows toe om je mail te checken?
Uhm, Outlook -> Exchange :X
(wordt leeggehaald van een POP3, maar dat wil ik later (lees: als ik het meerendeel in Debian zit) pas overzetten)

@_Mon_:
Ja, ik was van plan daar geen rare fratsen mee uit te gaan halen (om het maar 64-bits te krijgen). Als ik dat later kan omzetten, vind ik het prima.

Maar dat VMWare verhaal kan ik vergeten?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

raps schreef op 27 mei 2004 @ 15:30:
[...]

Uhm, Outlook -> Exchange :X
Dat konden wij niet weten.
raps schreef op 27 mei 2004 @ 15:30:

Maar dat VMWare verhaal kan ik vergeten?
Ik denk het wel ja. Het wordt zo omslachtig en zo veel werk als het je al lukt dat je beter alles in 1 keer goed kan doen.

Verwijderd

VMWare is een virtuele computer. Als je VMWare installeert onder XP heb je een soort 2e computer. Die 2e computer zet je vervolgens aan (met de virtuele powerknop) en je laat 'm de debiansetup CD opstarten. Je installeert Debian vervolgens op een virtuele PC, met een virtuele HD, viruele grafische kaart, viruele netwerkkaart etc.. Je hebt dan dus 2 computers. zie vmware.com

Als je later debian native wilt hebben, zul je 'm opnieuwe moeten installeren. Op je echte PC, met echte (ANDERE!) hardware, en dus andere modules (drivers voor hardware)

btw: 10 min ..... misschien handig om eens op vwmare.com te kijken wat een virtuele computer eigenlijk is. Dan hoef je hier die vraag niet te stellen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 15:39 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:23
Je kan in VMWare naast virtuele schijven ook fysieke schijven opgeven. Echter, je moet natuurlijk al wel reeds een partitie vrij hebben welke je voor vmware kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelmer op 27-05-2004 15:44 ]

• raps
Over VMWare:
Dat van die ANDERE hardware wist ik niet. Ik ken VMWare wel een beetje en dan lijkt me die vraag zo gek nog niet. Als hij een OS installeert (al is het op een virtuele HD), het staat toch ergens weggeschreven. Ik dacht dat het wellicht een configuratie van een bootloader was om deze 'virtuele' schijf dan aan te roepen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor alle reply's (vooral AtleX :)).

EDIT:
Jelmer schreef op 27 mei 2004 @ 15:43:
Je kan in VMWare naast virtuele schijven ook fysieke schijven opgeven. Echter, je moet natuurlijk al wel reeds een partitie vrij hebben welke je voor vmware kan gebruiken.
Dan is het dus wel mogelijk??? Ik heb nog wat ongepartioneerde ruimte die ik voor Debian wilde gebruiken...
Is het dan toch een kwestie van onder VMWare installeren en dan met configuratie van bootloader (of bootflop maken) een dualboot maken?

[ Voor 43% gewijzigd door raps op 27-05-2004 15:49 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

raps schreef op 27 mei 2004 @ 15:46:
Over VMWare:
Dat van die ANDERE hardware wist ik niet. Ik ken VMWare wel een beetje en dan lijkt me die vraag zo gek nog niet. Als hij een OS installeert (al is het op een virtuele HD), het staat toch ergens weggeschreven. Ik dacht dat het wellicht een configuratie van een bootloader was om deze 'virtuele' schijf dan aan te roepen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor alle reply's (vooral AtleX :)).

EDIT:

[...]

Dan is het dus wel mogelijk??? Ik heb nog wat ongepartioneerde ruimte die ik voor Debian wilde gebruiken...
Is het dan toch een kwestie van onder VMWare installeren en dan met configuratie van bootloader (of bootflop maken) een dualboot maken?
Het is mogelijk, als je een Windows versie zou installeren op die fysieke schijf. VMWare is een Windows programma, als je Debian installeert en je geeft aan dat VMWare een fysieke schijf daarvoor moet gebruiken, maakt Debian van die schijf een Linux schijf. Dus met een Linux-bestandssysteem zoals EXT2/3 of ReiserFS. Windows is niet in staat deze te lezen en dus zal VMWare niet meer in staat zijn die Debian VM te booten.

Dit geldt in ieder geval voor WMWare 3, daar heb ik het namelijk eens bij geprobeerd. Hoe het met VMWare 4.5 (de nieuwste) zit weet ik niet.

• raps
Kheb hier ook 3 liggen ;(

Ik denk dat ik komend weekend wat tijd vrij ga maken om ervoor te gaan zitten. Komende tijd wat gaan 'inlezen'.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Zozo, wel 10 minuten gezocht! Dan zal het antwoord ook inderdaad wel nergens te vinden zijn! :X

En de verklaring van AlteX voor fysieke partities die niet voor Windows en dus niet voor Linux onder Vmware leesbaar zouden zijn: dat lijkt me eerder een fout in VMWare. VMWare zou Linux op een heel laag niveau toegang tot die schijf,de drivers van Linux nemen het dan over. Je schijf is dan dus prima leesbaar onder Linux, of het nou via VMWare is of niet. Als je er een extra schijf in hangt die in een linux systeem is geformateerd, dan kan je die toch ook onder VMWare lezen neem ik aan?

De enige reden dat het niet zou kunnen is die Zemanova geeft: je hardware ziet er voor Linux anders uit in de VM. Als je echter voor je video vesa gebruikt (niet erg snel, maar goed) en de drivers voor de VMware omgeving en de echte omgeving in je kernel zet, EN die drivers gedragen zich nog netjes ook, dan werkt het wellicht wel. ('netjes gedragen' is: fatsoelijke hardware detectie, en gewoon je kop houden als de hardware niet wordt gevonden en zeker niet andere drivers in de weg gaan zitten) Mocht het werken: SVP posten hier! (als het niet werkt ook graag :))

[Disclaimer]
Ik heb enkel met VMWare 4(.5?) gewerkt, maar dit soort dingen niet geprobeerd. ALles dus op eigen risico enzow.... :9

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• raps
10 min. Oke, ga het proberen op te zoeken. Google, GoT, Google Groups, VMWare.com... Via Google wat sites afstruinen. Dan ben je nog geen 5 min verder.
10min voor iets wat mij eenvoudig lijkt vind ik toch redelijk veel.

Verder ben ik niet van plan het te gaan proberen m.b.v. VMware. Zoals je al zegt lijkt het redelijk tricky te zijn (mocht het mogelijk zijn). Daarbij heb ik nauwelijks ervaring met VMware, een oude versie van VMware én weinig verstand van Linux. Ik zie mezelf uren pielen om de config van VMware aan de gang te krijgen en dan met een half brakke config te zitten. Ik doe het dan liever meteen goed.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Het kan wel, maar vraag niet hoe:
Je kan met de nieuwe VMware de installatie laten plaatsvinden op een fysieke partitie. Wanneer je bij de debianinstall een bootdisk laat aanmaken, kun je later die partitie booten. MAAR: Tijdens je install ziet Debian VMware en niet je hardware. De geinstalleerde modules zijn dus niet goed. Ik zou het dus ook niet doen.

Ik zou, als ik jou was, gewoon de Debian-installer (build 4) downloaden en op een CD fikken. Ik garandeer dat je X opstart en dat je dus kunt surfen. Daarbij kun je ook bijv. je Evolution (je mail iig) zo instellen dat hij een kopie op de server achterlaat: als je later Windows boot, Outlook je mail laat ophalen, heb je daar ook je mail.

Je kan er niet meer aan ontkomen: gewoon installeren die hap! Ik heb het ook zo gedaan en nu wil ik niet anders meer :)
Pagina: 1