Toon posts:

[Geheugen] Schokt na het plaatsen 2e plak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Heb net een 2e plak geheugen erbij ingedrukt en nu lopen alle 3d games tijdens 3dMark04 schokkerig.

1e DDR is een 512 pc3200 400hz
2e DDR is een 512 pc2700 333hz.

Volgens de FAQ en MSI moet je probleemloos 2 verschillende soorten DDR, zelfs met verschillende snelheden erin kunnen drukken.

Is het mogelijk dat de 2e DDR (333) de 1e afremt naar 2700 / 333 en zodoende gaat schokken omdat de 1e toch 3200 / 400 wil halen. (ik doe maar een gok)

Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe staan de snelheden in je bios ingesteld?
het moet dus netjes op PC2700, 333mhz staan. Anders kan het idd niet soepel gaan werken, omdat je de 2e dimm aan het overclocken bent.

Verwijderd

Zijn de cas latencies ook hetzelfde bij allebij, want dit kan namelijk wel wat uitmaken??

En wat heb je voor een processor?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 27 mei 2004 @ 14:38:
Hoe staan de snelheden in je bios ingesteld?
het moet dus netjes op PC2700, 333mhz staan. Anders kan het idd niet soepel gaan werken, omdat je de 2e dimm aan het overclocken bent.
Bios staat op auto,

Kan hem wiel op 333 laten draaien. Stom ik had er idd aangedacht, maar omdat hij op auto stond d8 ik dat de BIOS die 333 zelf wel zou handhaven.

Ik ga het ff proberen

thx >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:43:
Zijn de cas latencies ook hetzelfde bij allebij, want dit kan namelijk wel wat uitmaken??

En wat heb je voor een processor?
AMD64 3200 (newcastle 512L2 @ 2200)

Zijn allebij OEM's. Intentie was om de 333 te verkopen en er een 400 bij te zetten. Is het raadzaam om bij een nieuwe 400 ook nog op de latencies te letten?

Thx :O

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 14:49 ]

Verwijderd

Ik heb niet zo een ervaring met AMD64, ben meer een intel man, maar draait die processor ook niet op 400Mhz ipv 333??

Ik weet het niet, maar het lijkt me bijna wel.

Maar als je geheugen gaat kopen, let er dan zeker op dat je dezelfde CAS latencie hebt. Het liefst ook dezelfde chips en merk.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Probeer alles zoveel mogelijk hetzelfde te nemen, dus cas e.d.
Dan heb je de minste problemen en de beste compatibliteit !)

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:51:
Ik heb niet zo een ervaring met AMD64, ben meer een intel man, maar draait die processor ook niet op 400Mhz ipv 333??

Ik weet het niet, maar het lijkt me bijna wel.

Maar als je geheugen gaat kopen, let er dan zeker op dat je dezelfde CAS latencie hebt. Het liefst ook dezelfde chips en merk.
Proc draait idd op 400. Ik begin inmiddels het licht ook te zien thx AlexKnight. Dus mijn geheugen vertraagd de processor als ik het goed heb.....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 15:01 ]

Verwijderd

Goed geraden ;) succes

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euhm, hoezo 'draait' die CPU op 400 :?

De CPU draait gewoon op 2200MHz

Bij de Athlon64 staan FSB en geheugenbus volledig los van elkaar omdat de geheugencontroller in de CPU geintegreerd is. En die geheugenbus draait als hij op 'auto' staat zo snel als de traagste DIMM (volgens SPD).

En dat is het probleem blijkbaar- je enkele PC3200 DIMM draaide op 200MHz, terwijl nu beide DIMMs op 166MHz draaien. Dat geeft een forse performance verlies en van die extra geheugen heb je pas baat als je veel zat te swappen (wat blijkbaar niet het geval was).

Oplossingen (eigenlijk allemaal zeer basic):
1) wennen aan trager systeem
2) PC2700 DIMM eruit gooien
3) PC2700 DIMM naar 200MHz OCen

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 27 mei 2004 @ 15:23:
Euhm, hoezo 'draait' die CPU op 400 :?

De CPU draait gewoon op 2200MHz

Bij de Athlon64 staan FSB en geheugenbus volledig los van elkaar omdat de geheugencontroller in de CPU geintegreerd is. En die geheugenbus draait als hij op 'auto' staat zo snel als de traagste DIMM (volgens SPD).

En dat is het probleem blijkbaar- je enkele PC3200 DIMM draaide op 200MHz, terwijl nu beide DIMMs op 166MHz draaien. Dat geeft een forse performance verlies en van die extra geheugen heb je pas baat als je veel zat te swappen (wat blijkbaar niet het geval was).

Oplossingen (eigenlijk allemaal zeer basic):
1) wennen aan trager systeem
2) PC2700 DIMM eruit gooien
3) PC2700 DIMM naar 200MHz OCen
De processor draait dan toch op 400Mhz FSB, de multiple bepaald alleen hoe snel hij in realiteit werkt. De geheugenbus bepaald wel degelijk hoe snel de processor loopt, zie hier het resultaat: geen DDR400, en voila, je performance zakt in elkaar.

Dus als je een 400Mhz FSB CPU hebt, dan lijkt het me niet meer dan logisch, dat je ook DDR400 geheugen erin stopt... of niet?

En je bent nog een oplossing vergeten... een nieuwe module kopen van PC3200 DDR400

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 15:31:
[...]

De processor draait dan toch op 400Mhz FSB, de multiple bepaald alleen hoe snel hij in realiteit werkt. De geheugenbus bepaald wel degelijk hoe snel de processor loopt, zie hier het resultaat: geen DDR400, en voila, je performance zakt in elkaar.

Dus als je een 400Mhz FSB CPU hebt, dan lijkt het me niet meer dan logisch, dat je ook DDR400 geheugen erin stopt... of niet?
Nee, bij een Athlon64 zit de geheugenbus totaal apart van de FSB. Het zijn twee losse bussen, de 'FSB' is een snelle seriele verbinding die alleen I/O doet, de geheugenbus een relatief tragere parallelle verbinding.

Overigens is bij 'standaard' systemen een 1-op-1 verhouding tussen FSB en geheugen niet vanzelfsprekend- denk aan asynchrone mem bussen enzo (Via-based Athlon systemen en vrijwel alle P4 gevallen)...

Z'n systeem is trager geworden omdat de geheugenbus trager is geworden, de FSB is van totaal ondergeschikt belang geworden sinds de integratie van de geheugencontroller in de CPU.
En je bent nog een oplossing vergeten... een nieuwe module kopen van PC3200 DDR400
Dat wordt gedekt door de 'PC2700 DIMM eruit gooien' optie :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Die gaat er zeker uit! Kan hem verkopen voor 70 euro... dan 15 erbij en ik heb een 400.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!.
Pagina: 1