[vb.net] XML/XLS ?

Pagina: 1
Acties:

• Tinuske
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 20:43
Het volgende:

Ik ben bezig met een webbased applicatie in VB.Net
Hierin worden ook overzichten/rapporten gegenereerd. (in bijvoorbeeld datagrids etc)
Nu kan ik deze omzetten met een htmltextwriter naar een xls bestand, waarna deze geopend kan worden op de client-machine.
Nadeel is dat er geen layout meegegeven kan worden.
Nu ben ik op zoek naar een oplossing om straks in een latere versie, rapporten/overzichten op te kunnen slaan(voorzien van layout) op
een clientmachine,(waarna men lokaal de document kan bewerken/beheren) en mijn bedoeling is om hierin zo vrij mogelijk te zijn.
Ik weet dat er pakketten zijn (bijv officewriter) die een document op de server samenstellen (gekoppeld aan template), maar deze
pakketten zijn duur , beperkt en bovendien vereist het een installatie op de server (wat ik liever niet heb)
Ik zelf zat te denken aan xml , maar ben daar nog niet zo heel bekend mee.
Nu kan ik me hierin natuurlijk verdiepen, maar om niet van een koude kermis thuis te komen, zou ik graag horen
hoe ik xml (i.c.m. xsl) zou kunnen toepassen voor hetgeen wat ik van plan ben.

Concreet: Hoe ver staat het met xml/xsl om webbased documenten te generen (voorzien van layout dus) voor word/excel etc. ? Wat zijn de mogelijkheden ?

Alvast bedankt!
Martijn

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 22:34

Gerco

Professional Newbie

Je wil een word document genereren met XML/XSL ? Als je dat bestand echt in .doc formaat wilt hebben, denk ik dat je beter een andere manier kan kiezen. Of je kiest ervoor om XML te genereren wat Word 2003 kan lezen, ik geloof dat eerdere versies van word dit niet kunnen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Tinuske
2 vraagjes op je antwoord Gerco,

1. Wat zou een andere goede manier zijn om een word-document te generen
zonder gebruikte maken van zoiets als bovengenoemde officewriter ?
2. Zelf heb ik word 2003 niet, maar hoe zou dat precies in zijn werk gaan ?
De client download een xml bestand van de webbased applicatie, opent deze in word 2003
en moet er dan handmatig nog een xsl bestand aan koppelen (voor de layout) ?
(dit om even een beeld te krijgen)

Het document wat gegeneert wordt, hoeft trouwens niet perse een .doc document te zijn
Bedoeling is wel dat het met word te openen is en bij voorkeur ook in andere applicaties als excel en staroffice
Veel klanten willen namelijk toch nog wat tekst toe voegen of wat tekst verschuiven in zo'n gegenereerd document
en daarom willen de klant dus de mogelijkheid aanbieden om dit in de door hun gebruikte tekstverwerker te wijzigen.
De vraag is dus , hoe krijg ik gemakkelijk een bewerkbaar document (om lokaal te bewerken) vanuit een webbased applicatie voor de klant voorzien van lay-out

[ Voor 3% gewijzigd door Tinuske op 27-05-2004 14:50 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37
Sowiezo werkt het bij XML en XSL als volgt.

Je hebt een XML bestand als brondocument.
Je hebt een XSL bestand als transformatiedocument.
De output hiervan kan verschillende vormen zijn, bijvoorbeeld een XML bestand. De kunst is om dat XML bestand wat eruit komt dusdanig te krijgen dat Word 2003 of een andere tekstverwerker ermee om kan gaan.

Als de klant dan iets download van jouw server, en je parst de bronXML op de server met je transformatieXSL, dan zal de klant direct het gegenereerde XML bestand downloaden. De klant weet dus helemaal niet dat dit een getransformeerd bestand is, dit gebeurt allemaal op de server.

Zend je vervolgens headers mee waardoor het bestand in Word zal worden geopend (ik weet niet of Word gaat mekkeren als je doc headers meestuurd terwijl het een WordXML bestand is), dan zou het gegenereerde XML bestand meteen moeten worden geopend met Word. Maar pin me er niet op vast of dit laatste mogelijk is.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom overweeg je geen RTF? MS Word heeft hier geen enkel probleem mee.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 22:34

Gerco

Professional Newbie

Tinuske schreef op 27 mei 2004 @ 14:49:
1. Wat zou een andere goede manier zijn om een word-document te generen
zonder gebruikte maken van zoiets als bovengenoemde officewriter ?
Je zou bijvoorbeeld openoffice kunnen gebruiken om zo'n document te genereren, maar dat valt onder "iets als officewriter". Microsoft heeft niet voor niets veel moeite gedaan om te zorgen dat alleen Word een .doc bestand kan maken. Het is helemaal niet de bedoeling om dat met iets anders als Word te kunnen.
2. Zelf heb ik word 2003 niet, maar hoe zou dat precies in zijn werk gaan ?
De client download een xml bestand van de webbased applicatie, opent deze in word 2003
en moet er dan handmatig nog een xsl bestand aan koppelen (voor de layout) ?
(dit om even een beeld te krijgen)
Nee, Microsoft heeft een XML schema voor WordXML gemaakt. Als jij XML schrijft wat voldoet aan dat schema kan Word 2003 het zonder enig probleem inlezen. Het is dan net alsof Word 2003 het zelf gemaakt heeft, geen transformaties dus. (behalve wat Word intern doet, maar dat is niet van belang)
Het document wat gegeneert wordt, hoeft trouwens niet perse een .doc document te zijn
Bedoeling is wel dat het met word te openen is en bij voorkeur ook in andere applicaties als excel en staroffice
In dat geval kan ik van harte, net als mijn bovenbuurman, RTF aanbevelen. Dat is prima met opmaak te doorspekken en zowat alle tekstverwerkers kunnen het inlezen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:11

CaptBiele

No Worries!

Je gebruikt een pakket op de server (en eventueel op client) om je documenten vorm te geven, en Web Services om die documenten uit te wisselen tussen client en server. Document wordt dan in XML vorm gegoten, zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.
Ben ik momenteel mee bezig, werkt best goed moet ik zeggen.

• Tinuske
Harstikke bedankt voor jullie reacties!!

Heb even het een en ander over RTF gezocht, en het lijkt me op dit moment inderdaad het meest ideale. Vooral omdat het door de meeste tekstverwerkers al langer word ondersteund.

Zitten er misschien nog haken en ogen aan rtf ? Is er bijvoorbeeld een beperking in de opmaak?
Pagina: 1