[TFT] dode pixels werkend maken door wrijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 13:16
Ik heb een Samsung 172X gekocht met hoe kan het ook anders: een dode (blauwe) subpixel. Noch de leverancier noch Samsung zelf neemt verantwoordelijkheid. De bezel is zelfs niet goed in elkaar gezet, en zelfs dat is blijkbaar geen reden voor omruil. Way to go Samsung.

Maargoed. In verschillende topics heb ik al gelezen over mensen die met succes pixels 'gerepareerd' hebben door er overheen te wrijven. Hoe gaat dit nu in zijn werk? Moet ik met een vinger er overheen wrijven? Moet ik daarbij veel of weinig druk uitoefenen? Ik kan me uit technisch niet voorstellen dat het met warmte iets te doen heeft, maar wie weet. Moet ik de monitor eerst 'warm' maken of misschien juist even bij de Airco zetten voor ik dat doe?

Btw: met de search vind ik er helemaal niets over. Zelfs alleen zoeken op 'wrijven' geeft geen hits, terwijl dit woord ik weet niet hoe vaak in bv het 172X ervaringen topic staat. Laatst het ik een topic gehad over een Pioneer P8600MP radio, dat topic is in de search bv ook niet te vinden. Bekende problemen?

Verwijderd

Ik heb een half dode sub pixel op mijn Iiyama E431

De pixel wordt af en toe knal rood en na een tijdje doet hij weer normaal.
Ik heb geluk want als ik mijn nagel voorzichtig over de pixel haal schiet hij soms weer terug. Hij doet nu weer normaal.

Als je pech hebt lukt dit niet. Dit werkt namelijk niet altijd meestal werkt het als je pixel stervende hebt. Als je een echt dode pixel hebt dan kan je wrijven wat je wil maar dit werkt dan echt niet wat dus bij jouw aan de gang is

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 16:18

Akerboom

Codito, ergo sum

zelfs met een classe 1 TFT krijg je dan geen omruil garantie. De kans is gewoon te groot.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Repareren door wrijven is me nog nooit gelukt, ik zou die energie misschien toch maar stoppen in het omruilen van het scherm, dat heeft (bij mij althans) meer resultaat gehad.

[ Voor 77% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2004 14:03 ]

• Rataplan_
TormentoR schreef op 27 mei 2004 @ 13:50:
zelfs met een classe 1 TFT krijg je dan geen omruil garantie. De kans is gewoon te groot.
offtopic:
dat ik voor die dooie pix geen garantie krijg snap ik. Maar voor een monitor die gewoon scheef in elkaar zit zou 100% zeker garantie moeten krijgen. De bezel is links bovenop het scherm gewoon scheef in elkaar gezet, het 'naadje' is over het hele scherm ongeveer een millimeter, en linksboven zit het helemaal tegen elkaar. Hierdoor staat het panel onder spanning en kan je dan ook duidelijk linksboven grijze verkleuringen zien in het scherm. Persoonlijk ben ik van mening dat Samsung werkelijk een 172X volledig anaal ingebracht zou moeten worden.
Zo'n scherm kost 500+ euro, voor zo'n bedrag mag je een fatsoenlijk product verwachten. En niet een product waarbij 30% gewoon probleem vertoond. Dat zou eigenlijk niet eens mogen als zo'n scherm een tientje kostte. Erg triest van Samsung.

@Xandrios: Helaas... Dit ding is uit PC-Prive, we zijn zelf IT-bedrijf. De spullen komen van TechData (groothandel) en die doen er niks aan. De monitor was al eens uit de doos geweest, zat ook nog zo'n envelopje voor een andere pakbon op. Is dus waarschijnlijk bij een ander bedrijf al geweest die hem ook terugstuurden. Zij zeggen echter glashard 'regel het maar met Samsung, wij nemen hem niet terug'. Samsung zegt 'regel het met de leverancier. Op de pixel is geen garantie en de bezel scheef is door transport gekomen.' (yeah right)

ontopic:
Wrijven met je nagel kan, maar maak je dan geen krassen in de coating? Ik ben inmiddels 5 (ja vijf) weken bezig met de leverancier en Samsung zelf, maar ze doen er beide geen ene zak aan. En dus probeer ik er het beste van te maken...

[ Voor 32% gewijzigd door Rataplan_ op 27-05-2004 14:11 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 20:30
Rataplan_ schreef op 27 mei 2004 @ 14:03:
[...]

offtopic:
dat ik voor die dooie pix geen garantie krijg snap ik. Maar voor een monitor die gewoon scheef in elkaar zit zou 100% zeker garantie moeten krijgen. De bezel is links bovenop het scherm gewoon scheef in elkaar gezet, het 'naadje' is over het hele scherm ongeveer een millimeter, en linksboven zit het helemaal tegen elkaar. Hierdoor staat het panel onder spanning en kan je dan ook duidelijk linksboven grijze verkleuringen zien in het scherm. Persoonlijk ben ik van mening dat Samsung werkelijk een 172X volledig anaal ingebracht zou moeten worden.
Dat is gewoon een fout / kapot product, en zou door de leverancier ook gewoon moeten worden omgeruild. Als je daarbij niet over evt. dode pixels begint, zal hij dat vast niet weigeren.

Verwijderd

Hoelang heb je die dan al ??? kun je niet umruilen bij de winkel ?

Had zelf een iiyama E431S gekocht in februari en had direct een dode pixel erin. Aangezien het toen vastelaovend was (carnaval) had ik geen tijd om deze te gaan ruilen bij de mycom. Ben ik uiteindelijk na bijna een maand terug gegaan en kreeg zonder problemen direct een nieuwe mee.

Wat staat er dan in de voorwaarden van samsung ??? bij iiyama is het eigenlijk bij meer dan 4 dodel pixels volgens mij krijg je in de garantie een nieuwe.

Verwijderd

Er bestaat altijd nog iets als een 8-dagen niet-goed-geld-terug garantie voor alle producten die je in een winkel koopt. Waar dan ook!

Tevens mag je een niet-werkend product binnen 30 dagen ruilen voor een vervangend exemplaar.

Dit zijn regels opgesteld in het consumentenrecht.

Ga naar de winkel op een druk tijdstip, wees beleefd maar spreek krachtige woorden (zodat de rest van de klanten het ook horen). Vraag anders naar de bedrijfsleider.

Mij krijgen ze niet weg uit zo'n winkel hoor, in jouw geval!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 14:13 ]

• Rataplan_
@cafe kelderke: Samsung heeft meen ik ISO-2 norm. Wat die nou precies voorschrijft is me niet exact helder, mag zoveel pixels per zoveel cm2 zijn, waarbij weer wordt onderscheid gemaakt tussen hotpixels, subspixels enzo. Aangezien het PC-Prive is en we zelf IT'er zijn komt dit rechtstreeks van de groothandel. Mijn bedrijf zegt 'regel het maar met de leverancier, wij kunnen er niks aan doen'. Leverancier zegt 'regel het maar met samsung' en samsung zegt dus 'zoek het maar uit'

btw met vasteloavendj mosse auch neet achter diene pc zitte manne ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan_ op 27-05-2004 14:14 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:11:
Er bestaat altijd nog iets als een 8-dagen niet-goed-geld-terug garantie voor alle producten die je in een winkel koopt. Waar dan ook!

Tevens mag je een niet-werkend product binnen 30 dagen ruilen voor een vervangend exemplaar.

Ga naar de winkel op een druk tijdstip, wees beleefd maar spreek krachtige woorden (zodat de rest van de klanten het ook horen). Vraag anders naar de bedrijfsleider.

Hmm, volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen ;) Ben benieuwd waar je die kennis vandaan hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2004 14:14 ]

Verwijderd

Rataplan_ schreef op 27 mei 2004 @ 13:40:
Ik heb een Samsung 172X gekocht met hoe kan het ook anders: een dode (blauwe) subpixel. Noch de leverancier noch Samsung zelf neemt verantwoordelijkheid. De bezel is zelfs niet goed in elkaar gezet, en zelfs dat is blijkbaar geen reden voor omruil. Way to go Samsung.
Ik niet goed begrepen? jawel hoor, ik heb dit al zo vaak meegemaakt. Dit noemen ze nou Consumentenrecht, en als hij aan kan tonen dat hij op tijd het defect heeft gemeld bij de leverancier, dan MOET hij een nieuw product krijgen!

http://www.staiksterk.nl/consumentenrecht/#law24

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 14:18 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:16:
[...]

Ik niet goed begrepen? jawel hoor, ik heb dit al zo vaak meegemaakt. Dit noemen ze nou Consumentenrecht, en als hij aan kan tonen dat hij op tijd het defect heeft gemeld bij de leverancier, dan MOET hij een nieuw product krijgen!
Nee hoor, sla de boeken er maar op na, wat wel zo is, is dat je van een product mag verwachten wat je ervan mag verwachten. Maar een winkel hoeft geen 8-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie te geven (die regel lijkt wel wat op de regel uit het EU-advies voor internetaankopen, (misschien dat je het daarvan hebt) alleen dan mag het product ook wel-goed zijn).

De leverancier kan in eerste instantie altijd willen proberen te naleveren/repareren/omruilen, geld terug komt pas wat later aan de orde.

Waar je wel gelijk in hebt is dus dat, als een leverancier een defect product levert, dit niet overeenkomt met wat eigenlijk verkocht had moeten worden, dus de koper heeft dan alsnog recht op een goed product.

edit:
Wat je in eerste instantie hebt gezegd haal ik overigens ook niet uit je link

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2004 14:29 ]

Verwijderd

Rataplan_ schreef op 27 mei 2004 @ 14:13:

btw met vasteloavendj mosse auch neet achter diene pc zitte manne ;)
Det zoot ich dus auch neet doarom hub ich hem auch noa de vastelaovend teruuk gebracht.

En vastelaovend is met AO en zonger J.. Althans hiej in remunj.

Maar om in het nederlands verder te gaan, ik zou het echt gewoon bij de groothandel regelen, zij hebben hem geleverd en zij moeten dus ook de garantie nakomen. Want volgens mij levert de winkel je een jaar garantie en mocht er na dat jaar er iets kapot aan gaan dan moet je bij de betreffende fabrikant zijn. Zo vertelde de man van de mycom mij dat.

Verwijderd

NOg eff iets anders... je zegt van techdata. Maar welke vestiging van techdata dat maakt nog wel iets uit. Ik begrijp dat je uit limburg komt dus er is een kans dat je hem uit duitsland hebt omdat ze daar ook een zitten. Als je hem uit duitsland hebt dan is het zo geregeld die hebben een iets makkelijkere wetgeving op dit gebied.

Verwijderd

Koop een Aldi TFT en je kan een andere krijgen de dag zelf of je geld terug.
Dat noem ik pas service !!!!

Verwijderd

Deze week een 19 inch TFT voor 499 in aanbieding in den Aldi !

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 16:42
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:11:

Eeehhmm geld alleen voor colportage, daaronder vallen ook dingen gekocht via een Webwinkel, niet dingen die je in een winkel koopt ( kijkshop is daarop een uitzondering ). En natuurlijk koopvoorwaarden kunnen dit ook regelen tenzij ze tegen de wet in gaan, dan zijn ze nietig. :Y)

Runs everything...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 00:47

Twarp

just grin...

Laat de rechtenkwestie over terugbrengen even met rust. Het gaat hier om het wegwrijven van een subpixel en niet om omruil/vervang/geldterug garanties oid. Voordat we het weten zit er een slotje op.

Je kan met enige kracht strepen maken op je scherm. Die kracht kan je meerdere malen over je dode (sub)pixel wrijven en hopen dat het over gaat. Tevens kan je een plus teken maken met je probleempixel als middenpunt.

Meh ...

• Rataplan_
Gewoon TechData in Maarssen.

Over het 'wrijven' waar het dus idd mee begonnen is: Moet ik dit nu met een vinger doen of met een zacht doekje ofzo? Tevens ben ik benieuwd naar een technische uitleg hiervan. Moet ik dat zien als een soort van los contactje wat ik zo weer tracht tegen elkaar te drukken?

Overigens: ik heb bewust gekozen voor een 172X en geen Aldi scherm. No offence, ik HEB thuis al zo'n 19'' Aldi scherm staan, en das op zich een prima ding. Moiré is zelfs op dat scherm stukken beter te beheersen dan op die Samsung. Echter, voor onder in de huiskamer wil ik graag een wat kleiner designscherm. Daar betaal je GROF geld voor. Vandaar dat ik me er zo kwaad om kan maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Rataplan_ op 27-05-2004 15:21 ]

• Sperminator
  • Laatst online: 14-12 21:03
(jarig!)
Nou gister had ik dat scherm dus ook gekocht ook met een dode subpixel. Heb geprobeerd erover te wrijven maar dat mog helaas niet baten.

Naar mijn mening zijn er heel erg veel 172xjes die kapotte pixels bevatten.
Ach ja, tis niet sown ramp op zich maar wel jammer.

Let op een vallende xbox kan ernstige lichamelijk letsel tot gevolg hebben. (bron: xbox manuel)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 00:47

Twarp

just grin...

De grap is dat je het folie waar je TFT scherm uit is opgebouwd even door drukken indruke en optilt. Op deze manier kan een pixel die eerst slecht tot geen contact had nu weer contact maken. Het maken van een plusteken met als middenpunt je dode pixel, heeft als functie dat alle banen die je pixel moeten aansturen contact kunnen gaan maken. Het gebruik van een eenvoudigen schone vinger is voldoende, maar een doekje mag ook.

Meh ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 14:36:
Deze week een 19 inch TFT voor 499 in aanbieding in den Aldi !
Mijn Samsung 192T was goedkoper 390,- euro en zal vast nog beter beeld hebben ^_^.

Aan zo dooie pixel kan je niks doen, maar wat is het probleem ? Het is gewoon net alsof een sotfje op het scherm zit.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 11:56:
[...]

Mijn Samsung 192T was goedkoper 390,- euro en zal vast nog beter beeld hebben ^_^.

Aan zo dooie pixel kan je niks doen, maar wat is het probleem ? Het is gewoon net alsof een sotfje op het scherm zit.
het probleem is dat TS veel geld betaald heeft voor een scherm met een dooie pixel en dat de behuizing beschadigd is. ik zou me daar ook zeker druk over maken! ik heb gelukkig gekozen voor de BenQ FP783 wat ook een goed scherm is en de mijne heeft geen enkele dode pixel.

is het misschien niet iets om de consumentenbond je probleem voor te leggen? negatieve publiciteit werkt meestal erg motiverend bij bedrijven >:)

Mn 3D printer blogje..

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 09:37

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Hij zegt ook niet dat de behuizing beschadigd is, maar dat ie verkeerd in elkaar is gezet.
Als je op de achterkant een aantal schroefjes vind en je kan de behuizing opendraaien zonder ergens een zegel te verbreken zou ik zelf hebben geprobeerd om hem fatsoenlijk in elkaar te zetten. Goede kans dat je dan van de verkleuring af bent boven in de hoek.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Pagina: 1