Ik heb mijn maxtor 8,4 gb harddisk verwisselt voor een maxtor 40 gb. Een partitie aangemaakt daarop via de winxp cd en daarop windows xp geinstalleerd. Na het wisselen van de harde schijf herkende de bios mijn cd-speler (een Lite-On), niet meer. De brander van Lite-On werd wel herkend. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
master - slave settings staan goed?
Money for nothin' and your chicks for free
Hoe zit het aangesloten? Pirmair master/slave, secundair master/slave?
En je jumpers? Hoe staan die?
Probeer je cd speler eens in een andere pc om uit te sluiten dat hij niet gewoonweg kapot is.
En je jumpers? Hoe staan die?
Probeer je cd speler eens in een andere pc om uit te sluiten dat hij niet gewoonweg kapot is.
Verwijderd
Je 40GB staat waarschijnlijk op master/single en moet op master/slave present staan - zodat je LiteOn op dezelfde kabel als slave geinitialiseerd kan worden.
Zowel de brander als de cd-speler zitten op 1 kabel. De cd-speler is slave, de brander is master. De jumpers staan goed. Mijn harde schijf zit op een andere kabel en is daar single master.
Bij wat oudere moederborden wil het resetten van de BIOS nog wel eens helpen zoals ik laatst zelf heb mogen ervaren toen ik een wat oudere computer onder hand heb genomen. HEt is irritant met testen als je steeds moet resetten als je een apparaat vervangt.
Verwijderd
OK, heb zelfde soort probleem, maar heb geen idee waar jullie het over hebben.
Master? Slave? Wat houdt dit in?
En bios resetten; wat houdt dit in, en hoe doe ik dit.
Ben een newbie op dit gebied, maar dat hadden jullie al door zeker
Master? Slave? Wat houdt dit in?
En bios resetten; wat houdt dit in, en hoe doe ik dit.
Ben een newbie op dit gebied, maar dat hadden jullie al door zeker
Ik heb een moederbord van een paar maanden oud. De BIOS negeert de cd-speler nadat ik van harddisk wisselde. Iemand die een oplossing heeft?EricJH schreef op 27 mei 2004 @ 19:43:
Bij wat oudere moederborden wil het resetten van de BIOS nog wel eens helpen zoals ik laatst zelf heb mogen ervaren toen ik een wat oudere computer onder hand heb genomen. HEt is irritant met testen als je steeds moet resetten als je een apparaat vervangt.
Verwijderd
Oke,
Achter elke cd/dvd-driver zit pinnentjes. Je ziet waar de stroom aangesloten zit en je ziet een grote kabel IDE Kabel in het midden. En verder zie je een audio in gang en je ziet pinnentjes met daar op een klein jumperpje. Verzet deze jumper en kijk in de handleiding op op de cd/dvd-rom waar die moet staan.
Voorbeeld van pinnentjes + jumper:
-------------
. . | . | .
. . | . | .
------------
Achter elke cd/dvd-driver zit pinnentjes. Je ziet waar de stroom aangesloten zit en je ziet een grote kabel IDE Kabel in het midden. En verder zie je een audio in gang en je ziet pinnentjes met daar op een klein jumperpje. Verzet deze jumper en kijk in de handleiding op op de cd/dvd-rom waar die moet staan.
Voorbeeld van pinnentjes + jumper:
-------------
. . | . | .
. . | . | .
------------
Pagina: 1