Toon posts:

Snelle(re) HD(s) voor Mac G5?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als verstokte Mac user plan ik de aanschaf van een G5. :) Ik begrijp dat er snellere/goedkopere schijven in de handel zijn dan die Apple aanbied. Welk merk/type HD kan ik het beste kiezen als ik een snelle, grote HD wil? Als het net zo snel is, wil ik ook nadenken over een (set) externe firewire HD(s) nemen.

(De G5 heeft twee 50-MBps Serial ATA aansluitingen intern.)

Elk zinnig advies is welkom.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor Apple-related onderwerpen hebben we tegenwoordig een apart subforum :)

Opslagmedia & I/O Controllers » Apple Talk

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 27-05-2004 13:13 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor de MAC G5 geldt gewoon hetzelfde als voor een PC. De WD Raptor is erg aan te bevelen als opstart/OS schijf en een grote willekeurige Maxtor/WD/Seagate/Hitachi schijf met SATA aansluiting is ok als grote opslag of gewoon tweede schijf naast je huidige.

Extern via Firewire is snel, maar lang niet zo snel als een interne. Goed voor snelle extra opslag en portabiliteit, maar niet echt voor de echte snelheid. Firewire is bijvoorbeeld snel genoeg voor videobewerken, maar een interne schijf is sneller.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
kiddyl schreef op 27 mei 2004 @ 13:16:
Voor de MAC G5 geldt gewoon hetzelfde als voor een PC. De WD Raptor is erg aan te bevelen als opstart/OS schijf en een grote willekeurige Maxtor/WD/Seagate/Hitachi schijf met SATA aansluiting is ok als grote opslag of gewoon tweede schijf naast je huidige.

Extern via Firewire is snel, maar lang niet zo snel als een interne. Goed voor snelle extra opslag en portabiliteit, maar niet echt voor de echte snelheid. Firewire is bijvoorbeeld snel genoeg voor videobewerken, maar een interne schijf is sneller.
Waarom is dat eigenlijk zo? Een FireWire 800 aansluiting zou toch 800mbit aan moeten kunnen dus bijna 100MB/sec, geen schijf die dat haalt...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MahRain schreef op 27 mei 2004 @ 13:33:
geen schijf die dat haalt...
Herstel: geen SATA schijf die dat haalt... ;)

De nieuwe Maxtor Atlas 15K II U320 SCSI (pdf) schijnt met gemak 98MB/s te kunnen halen.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 27-05-2004 13:50 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
MahRain schreef op 27 mei 2004 @ 13:33:
[...]

Waarom is dat eigenlijk zo? Een FireWire 800 aansluiting zou toch 800mbit aan moeten kunnen dus bijna 100MB/sec, geen schijf die dat haalt...
Theoretisch haalt ie 100MB/s. In de praktijk zal dit nog wel lager liggen. Zeker als je gewoon een losse schijf hebt die extern aangesloten is, is dit altijd via PATA. Het enigste wat dan wel weer leuk is, is om bijvoorbeeld een RAID config te maken van je externe HD's. Dan kom je toch stukken dichterbij die theoretische snelheid. :)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
OK stel ik kijk niet op tweehonderd euro en ik stop er 2 Raptors in en die configureer ik als softwarematige striped raid. Is dat dan flink sneller of merk je dat nauwelijks?

Verder valt me op dat die Raptors niet belachelijk groot zijn: 36 of 74 Gig. Met twee 74 Gig Raptors kom je toch nog op zo'n 140 Gig. Is er iemand die dit echt al gedaan heeft? Wat komt er bij kijken, behalve die 2 Raptors, heb je verder nog extra hard- of software nodig of kan je af met Apple's disk utility om er een softwarematige striped raid van te maken? Wat heb je met de oude HD gedaan?

Is er ook een hardwarematige Raid van te maken, of hebben we het dan meteen over een pak hardware dat net zo duur is als de rest van je Mac?

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Vond dit bij Barefeats.com:

What is the fastest boot disk for the G5

Maar eigenlijk ligt het er maar aan wat je er mee wilt gaan doen, als je meerdere kanalen HD video wilt gaan bewerken heb je een andere setup nodig dan algemeen 'workstation' gebruik. Een striped RAID setup zal nooit je latency verbeteren (wellicht verslechteren).

Persoonlijk denk ik er ook aan om één 10k rpm disk als bootdisk te gaan gebruiken in combinatie met een grote (tragere) disk.

Op Barefeats vind je ook info over externe en interne RAID systemen voor de G5, er zijn namelijk fabrikanten die het mogelijk maken nog 2 S-ATA disk in je systeem te hangen en dan met een hardware RAID kaartje nog meer snelle opslag te genereren.

Zie ook: Four Drive RAID on the G5

Zelf hoop ik op meer drivebays in de volgende G5 revisie.

[ Voor 86% gewijzigd door zakalwe op 31-05-2004 14:07 ]

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Kan je bij de apple store ook die raptors bestellen dan? Of moet je er daar 1 kopen met een tragere en dan later zelf die raptor's bestellen?
Zijn er winkels waar ze die wel helemaal custom build aanbieden?

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04-2025

GeBas

--

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Pagina: 1