[WC] lak of verf op radiator beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Hallo allemaal.
Ik ben nog niet in het bezit van een wc setje, maar zat aan t volgende te denken

aangezien de meeste radiatoren zwart van kleur zijn (daargelaten een enkele niet)
zou je aan mogen nemen dat er straling van de omgeving door de radiator weer wordt opgenomen.
Verder is het ook zo, dat een radiator straling(warmte) afgeeft mbv de verf, of zit deze al op de radiator (de lak dus?)

Maar waar het op neer komt is dus: zullen je wc prestaties verbeterd worden als je er bv een wit lakje/verfje overheen doet, of voeg je alleen maar een extra laagje weerstand toe?

correct me if i'm wrong plz ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is al eens ten sprake gekomen in een ander topic en volgens mij was de conclusie, dat een radiator of heatsink-ding voornamelijk door geleiding zijn warmte afstaat en níet door straling. Daardoor zal het positieve effect niet zo groot zijn. Er zal waarschijnlijk ook een negatief effect zijn. Dus het heeft hoogst waarschijnlijk niet veel nut.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21
Volgens mij hadden, als het een positief effect zou hebben, thermaltake en coolermaster enz. allang een andere kleur aan hun producten gegeven hebben, zij weten waarschijnlijk allang dat het de koelprestaties niet echt bevoordeeld. Het is dus beter dat je het niet doet.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

idd niet doen... wat Osiris zegt klopt...

Als je echter je water warmer wil laten worden (wat je niet wilt) dan kan je idd wel een zwarte kleur gebruiken en de radiaotr in de zon zetten. Wit zal de warmte weerkaatsen. Trouwens lak en verf is hetzelfde..

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

wit kaatst straling af maar als resultaat zend het ook minder uit. Dus in theorie is zwart beter om straling uit te zenden. In de praktijk blijkt dat een rad zijn warmte vooral loost door geleiding en radiatie nauwelijks een rol speelt. Verf je je rad zelf dan gaat geleiding een stuk belabberder en krijg je dus slechtere prestaties. Verder is het ook zo dat al het licht wat een zwart oppervlak absorbeert energie verliest en omgezet wordt in warmtestraling. Zal ook geen groot verschil zijn maar misschien een leuk noemenswaardigheidje

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je kan natuurlijk in plaats van verven het ding ook netjes oppoetsen tot die netjes glimt. Ziet er al mooi zat uit, en je verliest niets aan geleiding. Volgens mij heeft een netjes opgepoetste radiator nog wel een voordeel wat betreft koeling ten opzichte van een niet-gepoetste.
Als je echt tijd over hebt: Ding koelvin voor koelvin gaan polijsten :P

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
k, tnx voor de info allemaal :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb t op school geleerd (bij koellichamen voor torren enzo) geverfd oppervlak (of het nu wit, blauw, groen of zwart ofzo is maakt niet uit). laat het benodigde koeloppervlak dalen met 0,7!!
Geloof t of niet, maar het is gewoon zo :) (is ook eens bij de nationale wetenschaps quiz geweest ;) )

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09-2025

thebigbozz

Unusual as Usual

het ligt er aan de soort verf die je gebruikt

Maar je koelprestaties zullen hier nooit beter van worden want ik ken geen verf die beter geleid dan koper ;)
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 13:36:
wit kaatst straling af maar als resultaat zend het ook minder uit. Dus in theorie is zwart beter om straling uit te zenden. In de praktijk blijkt dat een rad zijn warmte vooral loost door geleiding en radiatie nauwelijks een rol speelt. Verf je je rad zelf dan gaat geleiding een stuk belabberder en krijg je dus slechtere prestaties. Verder is het ook zo dat al het licht wat een zwart oppervlak absorbeert energie verliest en omgezet wordt in warmtestraling. Zal ook geen groot verschil zijn maar misschien een leuk noemenswaardigheidje
het verhaal welke kleur je moet gebruiken maakt volgens mij echt niks uit als je radiator toch in het donker hangt

[ Voor 71% gewijzigd door thebigbozz op 27-05-2004 21:08 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

thebigbozz schreef op 27 mei 2004 @ 21:04:
het ligt er aan de soort verf die je gebruikt

Maar je koelprestaties zullen hier nooit beter van worden want ik ken geen verf die beter geleid dan koper ;)
mjah, en toch is het zo, ga maar eens na waarom de koellichamen voor transistors en opamps zwart zijn. Dat doen ze niet voor de lol ;)

Verwijderd

het maakt ook niks uit welke kleur, dat was de hele strekking van mijn verhaal. alleen als je een kleur gebruikt dan is zwart wel het beste. Heb effe geen links maar zijn wel wat onderzoeken naar gedaan onder andere door NASA omdat voor sattelieten de enige manier om warmte te lozen radiatie is(vacuum).

@ferry: wat jij zegt geld voor warmtebronnen die warmte vooral via straling lozen. Dus niet voor radiators.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 21:53 ]

Verwijderd

_ferry_ schreef op 27 mei 2004 @ 21:38:
[...]

mjah, en toch is het zo, ga maar eens na waarom de koellichamen voor transistors en opamps zwart zijn. Dat doen ze niet voor de lol ;)
Die zijn geanodiseerd niet geverft..

Verwijderd

ik denk toch dat je radiator beter presteerd als je er geen verf op hebt zitten
omdat de lucht die er langs stroomd de radiator af moet koelen/warmte af moet voeren als je er een verflaag tussen hebt zitten dan zal dat minder zijn omdat de verf minder warmte transporteerd dan het koper van je radiator.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zwarte koelblokken zijn iets beter, maar dat zwart is geen verf op het metaal. Maar een bepaalde stof dat men in het metaal laat inwerken.

In praktijk komen alleen de passieve koelblokken in 't zwart voor, want passief presteert al slecht genoeg, beetje performancewinst van zwart is interessant.

Geforceerde (lees: met ventilator) koeling presteert veel beter dan passief, bovendien kan men die koelvinnen veel dichterbij elkaar zetten. Koeling stijgt ongeveer rechtevenredig met met de koelvinoppervlakte. Dan is dat beetje performancewinst van dat zwart niet nodig. Bovendien is het veel moeilijker om de vinnen zwart te maken als ze zeer dicht bij elkaar staan.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 28-05-2004 20:11 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
[...]

Elektronica wordt zo goed als altijd passief gekoeld, dus als jij warmte-energie weg kunt stralen dan is dat mooi meegenomen.
Een radiator heeft na verhouding veel te weinig oppervlak aan de buitenkant om een beetje goed zijn energie weg te stralen, dus of ie nou zwart is of gewoon de kleur heeft van blank metaal, dat maakt geen reet uit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09-2025

thebigbozz

Unusual as Usual

[...]

Transistors zijn niet geverfd maak er maar een krassen op ;) ,en koellichamen zijn geanodiseerd (of zo iets)
Pagina: 1