AutoCad curve troubles

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben een vliegerfanaat, en wil om vliegers te maken, de bouwtekeningen in voeren in AutoCad, zodat ik ze op een super A0 (_O_) plotter op ware grote kan plotten.
Ik loop alleen tegen 1 essentieel probleem aan met het invoeren van de tekeningen.
Ik ben op het moment bezig met deze vlieger:
Afbeeldingslocatie: http://www.highasakite.demon.co.uk/Plans/Enigma/enigma1.gif

Het probleem zijn de kromme's die gebruikt worden in het paneel dat rechts staat.
Normaal zou je deze maken door een glasfiber staafje te nemen, deze vast te zetten op de uiteinden van de kromme, en vervolgen vast te zetten op het diepste punt (hier bij het getal 70). De nauwkeurigheid van deze kromme is over het algemeen vrij belangrijk, aangezien het direct de vlieg eigenschappen beïnvloed.
Ik heb hier een AutoCad lesboek liggen (AutoCad 2004 Bible, van Ellen Finkelstein), maar kan daar niet echt de een oplossing in vinden.
Ik heb al het een en ander geprobeerd met de Spline functie, maar loop dan tegen het probleem, dat de Spline functie een start en eind hoek nodig heeft, terwijl ik die nou net niet weet en sterk afhankelijk is van de kromme....

Wie kan mij vertellen hoe ik zo'n kromme goed en nauwkeurig kan tekenen?

ps. ik gebruik AutoCad 2005

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 16:02
als eens met de arc functie geprobeerd? deze werkt met een begin en eind en de maximale hoogte van de kromme. Een denkbeeldige kromme loopt dus over het uiteinde van de I's
code:
1
2
3
                           I
I                          I
I                          I                                                    I

edit:
werkt niet

[ Voor 8% gewijzigd door wortelsoft op 27-05-2004 13:51 ]

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgens mij is hier geen duidelijk antwoord voor, omdat de lijn zowieso niet uit 1 ronding bestaat maar uit 2, ronding is immers niet constant. Het hangt dus sterk af van wat de eisen zijn, en die weten wij niet, en jij blijkbaar ook niet.

Kunt dacht ik op elke manier wel een ronding maken die op die drie punten uitkomen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De eis is deze:
Normaal zou je deze maken door een glasfiber staafje te nemen, deze vast te zetten op de uiteinden van de kromme, en vervolgen vast te zetten op het diepste punt (hier bij het getal 70).

Het is dus een vloeiende kromme langs 3 punten die een soort van spanlijn vormt. Het verloop is gelijk aan een gedeeltelijke (scheve) parapool, waarbij het punt van 70 de top vormt.

Dit is alles wat ik er wiskundig over kan vertellen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Voor zover ik weet is de spline de meest nauwkeurige benadering die je kan maken met de gevenens die jij daar op papier hebt staan.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 19:10 ]

• wortelsoft
De eis die je schrijft lukt mij met arc functie, dus heb je daar al mee gewerkt?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Wortelsoft, welke curve heb jij gemaakt met een ARC functie???

De curves waar ik over spreek (De middelste op het langwerpige deel rechts op de tekening), maken géén hoek van 90 graden met de aangrezende lijn (er zit een klein stukje recht tussen voor een hechtpunt), en is niet symetisch. Volgens mij doen deze twee eigenschappen de ARC functie al onbruikbaar maken...

• wortelsoft
Zie net wat je bedoeld. klopt niet wat ik zeg.
Als je een circel tekent die aan de binnezijde van de curve het '70' punt raakt en dan met object snap ,tangent aan die circle een spline tekent kom je aardig in de buurt.

Beetje vage omschrijving, eventueel kan ik je mijn test dwg tje sturen
Pagina: 1