goed soldeerstation

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
deze week heeft mijn standaard soldeerbout het begeven dus ben ik op zoek geweest voor een goed soldeerstation.
na mezelf wat goed georienteerd te hebben op de markt kom ik diverse merken soldeerstations tegen van goedkoop tot erg duur.

er zijn verschillende merken soms zijn de specs vrijwel het zelfde alleen is er zon groot prijsverschil
wat ik zoek ik een goed soldeerstation regelbare temps.
welke merken zijn gangbaar en hoe kan ik er op letten dat ik geen miskoop bega?
het is voor regelmatig gebruik en ik gebruik hem hoofdzakelijk voor het kleine prutswerk hier met mijn comp etc.

mijn vraag is om een vergelijking te maken je hebt bijvoorbeeld onder de videokaarten ook het verschil tussen een radeon9800 of een cheapass s3 kaartje zijn allebij videokaarten maar de kwaliteit is verschillend (hoef denk ik niet uit te leggen wat ik bedoel :+ )

nu heeft conrad bijvoorbeeld ook verschillende soorten ik kijk niet zozeer naar de prijs (wel prijs prestatie verhouding) maar kwaliteit is voor mij zeker zo belangrijk omdat ik liever wat meer betaal voor een goed kwaliteitsproduct dan dat ik volgend jaar weer een nieuwe moet kopen?

zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren (denk wel dat de doorsnee tweaker een soldeerstation heeft >:) ) om zodoende een goede keuze te maken?

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Soldeerstations van Weller zijn zeer goed , ik heb er zelf al ongeveer 10 jaar een.
Alle onderdelen ( echt alles ) is los verkrijgbaar.
Ook op mijn werk vrijwel uitsluitend Weller , van groot tot klein.

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Zoek je puur een soldeer-station of ook De-zoldeer-station erbij. Ik heb deze van Conrad "DIG.SOLDEERSTATIONSET LS50/LA5" en heb al jaren plezier van.

=/\= System Status =/\=

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Anubis801 schreef op 26 mei 2004 @ 23:49:
Zoek je puur een soldeer-station of ook De-zoldeer-station erbij. Ik heb deze van Conrad "DIG.SOLDEERSTATIONSET LS50/LA5" en heb al jaren plezier van.
een desoldeerstation wil ik er ook bij hebben als je iets koopt wat je regelmatig gebruikt moet het immers ook goed zijn wat is ongeveer een richtprijs voor een goed station?

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 23:38:
Soldeerstations van Weller zijn zeer goed , ik heb er zelf al ongeveer 10 jaar een.
Alle onderdelen ( echt alles ) is los verkrijgbaar.
Ook op mijn werk vrijwel uitsluitend Weller , van groot tot klein.
ik heb even zitten zoeken naar weller is dat spul van siemens? zo ja waar zou ik dat kunnen kopen?

hier zit zon huis tuin en keuken electrozaak (Tiel) ik weet nu al dat er niet eens heen hoef te gaan voor zoiets :P

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Kijk eens op www.conrad.nl staat er vast iets tussen die je wel aanspreekt. Er zijn sold+desold stations al vanaf 150euro tot zelfs boven de 1000 euro.
En als je het goed wilt doen ga voor weller dat is namelijk een bekend merk en zal je weinig moeite hebben voor vervangings onderdelen. Voor de wat goedkopere onbekende merken loop je een beetje het risico dat reserve onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Anubis801 op 27-05-2004 00:18 ]

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Weller maakt mooie dingen voor een goede prijs.
Als je per se regelbaar wilt: WS 51 (ongeveer E 200,-) Puntjes in soorten en maten verkrijgbaar.

Waarom wil je regelbare temperatuur ? Is daar een rede voor ?

Anders zou ik je gewoon een magnastat geregelde bout aanraden, bijvoorbeeld de WTCP51. (c.a. E 150,-)
De temperatuurinstelling van de regeling is dan afhankelijk van de gekozen punt (verkrijgbaar in 260-310-370-425-480o, en allerlei vormen) Werk zelf vrijwel altijd met 370o, het nut van andere temperaturen ontgaat mij een beetje.
Wat moet je dan kiezen ? Als je meer warmte nodig hebt moet je een dikkere punt nemen, niet een hogere temp want voor je het weet verbrand er het een of ander.

Het is wel heel fijn om wat keuze in je punt (dikte en vorm) te hebben, die E 50,- die je bespaard zou je deels daar aan kunnen besteden.

Voor Weller zijn alle onderdelen los verkrijgbaar, die van mij (een 50W WTCP) is al zo'n 25 jaar in de familie en werkt nog perfect. :) Een goede investering dus.

Oh, er zullen vast (mij onbekende) uitzonderingen zijn, maar er is erg veel goedkope troep op de markt. Als je er regelmatig prettig mee wilt werken zou ik me daar verre van houden.
Een (overbodige ? ;) thermostaat die niet goed regelt is een ramp, evenals een bout die uit elkaar valt, puntjes die onverkrijgbaar zijn na een paar jaar etc. etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 00:44 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
na de tip van anubis was ik even verder aan het kijken gegaan het was mij eerlijk gezegd niet opgevallen dat ik bij conrad in eerste instantie de zoekoptie verkeerd gebruikt had :+

maar idd gezien de specs van de ws51 van weller en eventueel het verschil dat de ws81 ook een optie is zal ik morgen eens gaan bellen wanneer ze hem kunnen leveren (was trouwens een goede tip van je) @ AJWS _/-\o_

waar ik bang voor ben is dat ik bij te hoge temps de componenten zou kunnen verbranden heb liever iets meer geduld en dat het goed gebeurd dan dat ik weer onderdelen kan bestellen omdat ik het met eigen hand vernaggeld heb :)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

voor het verbranden van componenten zou ik niet zo bang zijn tenzij je heel erg kleine-zwakke dingen wil gaan solderen.
maar met gewone condesatoren diodes etc heb ik nooit problemen gehad met verschillende soldeer bouten en temperaturen (wel allemaal weller trouwens).
en 370 graden is ook wel gewoon de beste temperatuur zoals gezegd wordt voor het desolderen van dingen die al lang vast zitten zul mischien eerst iets soldeer moeten laten vloeien en dan desoldeer erop desoldeer wordt ook wat warmer meestal iets van 400 ofzo (bedoelt toch zeker zo´n mooie met vacuum pompje etc) zul je alleen af en toe moeten schoonmaken.

No signature found

Verwijderd

Als je een instelbare regeling hebt ga je hem vast ook gebruiken, dat geloof ik wel ;) Maar missen als je hem niet hebt ?

WS 81 is de 80W-uitvoering van de WS 51. Werkt pricies even lekker, maar heeft dus wat meer vermogensreserve als je er echt zwaar soldeerwerk mee wilt doen. Maar zelfs bij stevige luidsprekerfilters kom ik persoonlijk met 50W (en een goeie dikke punt :P nooit iets te kort.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 13:23 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik weet de inhoud van het topic zelf niet meer, maar Soldeerapparatuur voor fijn soldeerwerk staat nog in mijn bookmarks, dus ik denk dat er wel dingen in staan die nuttig kunnen zijn.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Resistor schreef op 27 mei 2004 @ 14:35:
Ik weet de inhoud van het topic zelf niet meer, maar Soldeerapparatuur voor fijn soldeerwerk staat nog in mijn bookmarks, dus ik denk dat er wel dingen in staan die nuttig kunnen zijn.
Hier was ik dus naar op zoek geweest op het forum wist niet dat het onder de tab casemodding zou staan :)
heb hem gelijk bij mijn favorieten gezet _/-\o_

Pagina: 1