Toon posts:

Monitor die na 4 jaar de geest geeft?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat hier te huize dus eergisteren gebeurde, een Adi Microscan 19" CRT-bak, ging even rustig eten, voor het eten nog gewoon beeld, na het eten hoorde ik een licht sissend/rochelend geluid uit het binnenste van de monitor komen, hetgeen bij mij al iets opwekte van "het zal toch niet dat", en wat na een eerste inspectie meteen bewaarheid werd, hij was zo dood als ene pier, echt totaal geen beeld. Ook niet als je hem niet aangesloten hebt staan, waar hij dan toch een melding moet geven dat er geen signaal is. Kan dit, een monitor van 4 jaar oud? Het mag overigens duidelijk zijn dat een reparatie aan een obsolete monitor van 4 jaar oud economisch niet meer interessant is, maar het is wel typisch, je mag er toch van uitgaan dat zo'n apparaat langer mee gaat. En wat nog het meest opvalt, hij ging zonder waarschuwing in zeer korte tijd naar de eeuwige rust van het recyclingbedrijf. We hebben hem nog niet weggegooid, dus als iemand een suggestie heeft wat het zou kunnen zijn, graag. Beestje kostte toentertijd toch 1500 gulden.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:29:
Kan dit, een monitor van 4 jaar oud?
Jep, volstrekt normaal. Typisch geval van vette pech, maar helaas hoort het erbij...Als je mazzel hebt doet je CRT het 10 jaar, als je pech hebt nog geen 3.
Het mag overigens duidelijk zijn dat een reparatie aan een obsolete monitor van 4 jaar oud economisch niet meer interessant is,
Hangt ervan af wat er kapot is. Een lokale reparateur kan er wellicht best nog wat aan doen, maar dan zal ie eerst moeten vaststellen wát er precies kapot is en of dat (rendabel) te vervangen is.
Beestje kostte toentertijd toch 1500 gulden.
Het is natuurlijk zuur dat zo'n duur ding de geest geeft. Maar om de een of andere reden denken mensen altijd dat als ze iets duurs kopen, dat het dan ook meteen lang meegaat. Voor een CRT is het volstrekt normaal dat ie na 4 jaar de geest geeft (zoals ik al zei, je kan ook de mazzel hebben dat ie het veel langer doet...) en dat geldt jammergenoeg ook voor dure CRT's. Het komt er gewoon op neer dat CRT's ontworpen en gefabriceerd worden voor een economische levensduur van 3 jaar. De fabrikanten letten over het algemeen niet op wat er ná die periode kan gebeuren, en daar ben jij nu de dupe van geworden. Jammer maar helaas.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
komt ook nog bij dat het electronen kanon na een tijdje minder sterk wordt (of was het juist het fluoriscerend masker/scherm/blub ding steeds donkerder en ehmz? nagoe.. beeld wordt iig steeds slechter naarmate de buis ouder wordt.

sissend geluid klinkt mij als kapotte condensator ....... misschien valt dat nog te vervangen... (denk aan die mobo's met lekkende condensatoren..)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
komakeef schreef op 26 mei 2004 @ 22:54:
komt ook nog bij dat het electronen kanon na een tijdje minder sterk wordt (of was het juist het fluoriscerend masker/scherm/blub ding steeds donkerder en ehmz? nagoe.. beeld wordt iig steeds slechter naarmate de buis ouder wordt.
Klopt, kathodedepletie. Maar dat is iets waar je meestal pas na meer dan 10 jaar last van zal krijgen bij normaal gebruik. Het beeld wordt dan minder fel.
sissend geluid klinkt mij als kapotte condensator ....... misschien valt dat nog te vervangen... (denk aan die mobo's met lekkende condensatoren..)
Kan heel goed zijn, maar het sissende geluid kan ook het laatste gesputter van de schakelende voeding zijn geweest. Hier moet toch iemand met gouden handjes + schema naar kijken :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ie echt helemaal geen beeld geeft is het wel goed mis volgens mij, als je nog een witte streep zou zien ofzo dan was er misschien nog kans om het te redden. Het is wel zonde dat zo'n duur scherm naar 4 jaar de geest geeft, maarja zoals hierboven ook al geschreven staat kun je gewoon pech hebben.
Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan het gebruik van je monitor. 4 jaar lang elke dag aan staan slijt ie hard van, maar 4 jaar lang elke dag een paar keer aan en uit misschien nog wel harder. Een montor die maar een paar keer per week een avondje aan gaat houdt het natuurlijk veel langer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus inderdaad wel zo dat het om een redelijk intensief gebruikte monitor gaat, die inderdaad wel gemiddeld iets van 8 uur per dag in bedrijf was, en niet in bedrijf stand-by stond. Wat dat betreft valt er wel mee te leven, maar wat dus wel vreemd is, is de snelheid waarmee, in een half uur van volop goed werkend naar werkelijk dood, dat is vreemd, meestal geldt de uitdrukking "met de ouderdom komen de gebreken", dus dat de werking langzamerhand achteruit gaat, maar dat was hier dus totaal niet het geval, tot het kapot gaan heeft ie altijd zonder problemen goed gewerkt.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 13:40
Gesputter uit een monitor is in 90% van de gevallen de lijntrafo, en dat is helaas (na de beeldbuis) het duurste onderdeel van de monitor.

Op een hoge resolutie / refreshrate krijgt dat ding behoorlijk wat te verduren, en uiteindelijk slaat ie ergens door (door warmte ontwikkeling, krimpen/uitzetten, haarscheurtjes in de isolatie).

Er zijn btw verschillende onderdelen die slijten aan de beeldbuis zelf.

van achter naar voren :

1. de gloeidraad, net als een gewone gloeilamp.. als ie doorbrand is ie stuque

2. De kathode, de laag die hier opzit verouderd en daardoor zal de electronen emissie van de kathode afnemen, hierdoor krijg je een steeds donkerder beeld.

3. Het focus rooster (G3), het gat wat hier in zit moet op de micro meter precies zijn maar slijt door de electronen stroom langzaam uit (wordt groter) hierdoor zal het beeds langzaam steeds onscherper worden, soms zelfs zo onscherp dat verkeerde fosfor deeltjes 'belicht' worden en de kleuren de soep in draaien ( te zien aan een rode waas bij menig oude tv).

4. Het fosfor, de laag die oplicht op het beeldscherm wordt met de tijd steeds zwakker (brand in) en hierdoor krijg je ook een steeds donkerder beeld.

[ Voor 57% gewijzigd door Sine op 26-05-2004 23:28 ]

Repareren doe je zo.

• .Sachiel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn 17" LG Flatron 795 ging al na 2,5 jaar kaput.
Gelukkig nog binnen de garantie dus werd gewoon omgeruild. Ben inmiddels met de 3e(!) bezig om dat de omgeruilde dezelfde kuren kreeg :P
Deze bak houdt het sinds oktober vorig jaar nog steeds uit. Alhoewel het mij absoluut niets zou verbazen als deze ook binnenkort een keer ter ziele gaat.
Dus ja 4 jaar.... opzich nog een redelijke prestatie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de behuizing er maar eens afgehaald, en op het oog valt er buiten het laagje stof dat zich vooral op de buis heeft afgezet niets abnormaals te zien, dus geen overduidelijk doorgebrande onderdelen. Voorlopig raak ik nog maar niets met de hand aan in verband met restlading die de condensatoren kunnen bevatten. Zal eens kijken of ik een paar pickjes kan posten van hoe het er uitziet. Wat misschien eventueel ook een mogelijkheid is, bedenk ik net, is dat een afdichting van de buis het heeft begeven, dan ben je de onderdruk kwijt en bereiken de elektronen van zijn lang zal zijn leven nooit het raster van het beeld. Al met al vind ik het een vreemd verhaal blijven, en gezien de geschiedenis van het apparaat zal het ook de laatste keer zijn dat hier nog een Adi-monitor over de drempel komt.
Pagina: 1