Toon posts:

[Alg] Hulp bij verhuursite

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een website voor het verhuren van een vakantiewoning.

Momenteel moet een huurder elke keer al zijn gegevens invullen. Hij ontvangt dan een code waarmee hij, samen met het reserveringsnummer de status kan opvolgen/afdrukken. Per reservering moet hij dus inloggen, wat niet echt klantvriendelijk is.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de gebruiker al zijn reservaties kan zien? De eigenaar wil al niet dat er wordt gewerkt met een inlogsysteem voor het plaatsen van een reservatie (bij reserveren gewoon alle velden invullen).

Zien jullie een oplossing?

Verwijderd

Nummer genereren aan de hand van b.v. email adres,
reserveringen opslaan met dit nummer.
Indien gebruiker een overzicht wilt hebben, moet ie ff het nummer of z'n email adres invullen. Eventueel cookie plaatsen, zodoende weet je dat gebruiker gebruiker X is.

Houdt wel ff rekening met de wet op persoonsgegevens!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 22:12 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Erhm.. Even goed samenvatten:

Een gebruiker moet al zijn reserveringen kunnen zijn, maar eigenlijk mag er niet gewerkt worden met een reserveringssysteem? En moet het nog enigszins veilig zijn?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Ik zie eerlijk gezegd geen andere mogelijkheid dan inloggen. Als iemand toch al 1 reservering plaatst geeft hij al zijn gegevens al op. Genereer een random password voor die persoon of laat deze persoon zelf een wachtwoord kiezen. Bij een volgende reservering of bij het inkijken van de gegevens even laten inloggen met emailadres password combo. Mij lijkt dit geen probleem en voor de klant komt dit ook wel betrouwbaarder over denk ik

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:32
Je zou bij de 1e keer dat een klant iets reserveert een password kunnen maken en dat mailen naar de klant. Vervolgens laat je de klant inloggen met dat mailadres/password. Dan laadt je alle gegevens in van die klant = alle reserveringen die gemaakt zijn op het ingevoerde e-mailadres. Bij iedere reservering check je dan ff of er bij het ingevoerde e-mailadres al een password is gemaakt. Zo niet, dan is dat dus de 1e keer en anders kun je de oude sturen.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Voor het niet hoeven inloggen zou je gewoon cookies kunnen gebruiken. En als je dat dan als optie neerzet dan leg je de security bij de klant neer. Of ze maken gebruik van het cookie en kiezen voor het gemak. Of ze loggen iedere keer apart in en kiezen voor een iets hogere veiligheid.
(Maar moeten ze dus wel min. 1x inloggen voordat dat cookie geplaatst kan worden)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 10:54
Minder veilig, maar ook een idee:

ALs je inlogt voor een reservering (zoals het nu is) zoeken naar reserveringen waarbij hetzelfde emailadres gebruikt wordt (evt. ook adres en postcode meenemen).

Verwijderd

momenteel hebben wij ook zoiets, wij gebruiken postcode/huisnummer kvk.. maar je zou best postcode/huisnummer icm geboortedatum ofzo

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik zou doen is gewoon eerst een huurder een inlog aan laten maken. Dan kan de huurder met die inlog een (of meer) reservering plaatsen en bekijken.

Met een cookie van 10 min. na aanmaken inlog zou er vanuit de klant niet zo veel hoeven te veranderen met de huidige situatie, alleen moet hij dan voor een 2e reservering inloggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:10:
Nummer genereren aan de hand van b.v. email adres,
reserveringen opslaan met dit nummer.
Indien gebruiker een overzicht wilt hebben, moet ie ff het nummer of z'n email adres invullen. Eventueel cookie plaatsen, zodoende weet je dat gebruiker gebruiker X is.

Houdt wel ff rekening met de wet op persoonsgegevens!
Als je een nummer genereert, dan is dat toch al als het ware een wachtwoord?
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 13:36:
momenteel hebben wij ook zoiets, wij gebruiken postcode/huisnummer kvk.. maar je zou best postcode/huisnummer icm geboortedatum ofzo
Natuurlijk, heel veilig, die gegevens zijn natuurlijk niet te achterhalen :X

't Is kiezen of delen: een veilig systeem met inlogcode, of een onveilig systeem. Cookies gebruiken lijkt me niet echt een optie aangezien steeds meer mensen cookies uitschakelen of hun cookies verwijderen.

Vertel je klant gewoon dat een inlogsysteem een must is.

• marty
  • Laatst online: 27-03-2023
Cookies gebruiken lijkt me niet echt een optie aangezien steeds meer mensen cookies uitschakelen of hun cookies verwijderen.
daar kiezen ze dan toch zelf voor? je voorziet in iedergeval wel in het gemak voor de mensen die ze aan hebben staan. En dan hou je volgens mij beide partijen tevreden

• dingstje
  • Laatst online: 02-01-2024
Je slaat het e-mail adres op met de reserveringen en als iemand zijn reserveringen wilt zien laat je hem zijn e-mail adres invullen. Je stuurt hem dan een link die eenmalig werkt (hash/controlehash generen) waarmee hij al zijn reserveringen kan bekijken. Op die manier hoeft de klant geen gebruikersnaam/paswoord te onthouden en heb je toch nog een vorm van veiligheid (tenzij iemand zijn e-mail adres laat vervallen en iemand anders die neemt, maar dat moet je er maar bij zetten). Toch nog zagen bij die mens voor een inlogsysteem?

If you can't beat them, try harder

Pagina: 1