Toon posts:

[Software] cpu koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn proc 2.8C wordt momenteel iddle en 29-tal graden.
Als ik de cooling uit heb staan, loopt hij op tot een 38°C idle.

Nu ben ik op zoek naar een programmatje dat de CPU-cooler vanaf een 40° laat draaien op volle toeren, en uitzet van zodra de temp gezakt is tot een ingestelde waarde (38°).
Dus een soort trigger niveau...waarom geen tussenstanden: Met het progje dat ik nu gebruik kan ik hem wel op 80% laten draaien, maar een lagere waarde doet de fan helemaal niet meer ronddraaien + het is ook niet echt temperatuurgestuurd.

Iemand een progje..in zijn "mind"?

Ik heb al wat gezocht..maar vind niet meteen iets dat beantwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het...maar hieruit begrijp ik dat ze de CPU in een soort iddle stand plaatst..zo'n software ben ik tegengekomen (vb 'Rain').
Maar dit is niet meteen mijn vraag.
De CPU moet niet gecontroleerd worden, enkel de ventilator.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je bedoelt een soort cool n quite als ik het goed zeg.

Boven de 40°C moet de fan gaan draaien. .
Beneden de 40°C mag de koeler uitvallen. .

Geen idee of zo'n programma bestaat.
Het zou wel handig zijn, maar als er een bug in het programma zit heb je een probleem.
En ik zou als ik jouw was op een bepaalde temperatuur in je bios een alarm laten geven als die de door jouw ingestelde temperatuur haalt. Zodat je cpu ook niet dood gaat :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij heb ik daar recent iets over gelezen in de Computer!Totaal. Nadeel was alleen dat al je rond dat punt zit, de fan steeds aanspringt (tot temp in de groene zone zit) waarna de temps weer stijgen, fan springt weer aan enz. Vrij irritant.

Verwijderd

Topicstarter
RoamoR schreef op 26 mei 2004 @ 22:49:
Volgens mij heb ik daar recent iets over gelezen in de Computer!Totaal. Nadeel was alleen dat al je rond dat punt zit, de fan steeds aanspringt (tot temp in de groene zone zit) waarna de temps weer stijgen, fan springt weer aan enz. Vrij irritant.
Inderdaad...vandaar dat ik graag een soort trigger niveau zou willen hebben dat bestaat uit 2 :)
(In elektronica-termen een schmitt-triggering)
Mijn redenering:
AAN bij 40°C en uit bij 38° C of nog een beetje lager.

lijkt mij redelijk handig zo'n progje...maar ik vind er geen.

Ik ben ook zoiets tegengekomen in een pc-tijdschrift. Daar was het hardwarematig (zo'n fan-temperatuurgestuurde regeling) en men schreef dit effect wat jij weergeeft er ook bij. Wat mij dus zeer fel verbaasd dat men daar niet aan denkt. Zo'n schmitt-triggering is helemaal niet zo ingewikkeld....vind ik :X

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 23:00 ]

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

kijk eens of speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) je mobo ondersteunt, zo ja: dan heb je een oplossing, zo niet: jammer :+

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op 26 mei 2004 @ 22:55:
kijk eens of speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) je mobo ondersteunt, zo ja: dan heb je een oplossing, zo niet: jammer :+
'Speedfan' regelt de CPU fan hier...maar met de reeds genoemde trigger-niveaus....?
Ik ben er nog wat mee aan het 'prullen'.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 22:59 ]

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:58:
[...]

'Speedfan' regelt de CPU fan...maar met de reeds genoemde trigger-niveaus....?
Ik ben er nog wat mee aan het 'prullen'.
door bij 'temperatures' een 'desired' temp in te vullen (voor bijv. cpu, nadat je bepaalt hebt welke temp dat is) en bij 'speeds' een minimale en een maximale waarde in te geven (voor de cpu fan in dit geval) kun je, door 'automatic fan speed' je fan(s) zachter laten draaien (ja, dat doet de software zelf ;) ) als deze onder de desired temperatuur komt, wat toch aardig in de buurt moet komen van wat je wilt denk ik zow :?

werkte iig perfect op mn MSI KT266 Pro2, was echt ideaal! maar mn Soltek NForce2 wordt er nog niet door ondersteund... :'(

let wel: je mobo moet wel ondersteund worden, anders heb je er weinig aan :z

Verwijderd

Topicstarter
jeroen__online schreef op 26 mei 2004 @ 23:03:
[...]

door bij 'temperatures' een 'desired' temp in te vullen (voor bijv. cpu, nadat je bepaalt hebt welke temp dat is) en bij 'speeds' een minimale en een maximale waarde in te geven (voor de cpu fan in dit geval) kun je, door 'automatic fan speed' je fan(s) zachter laten draaien (ja, dat doet de software zelf ;) ) als deze onder de desired temperatuur komt, wat toch aardig in de buurt moet komen van wat je wilt denk ik zow :?

werkte iig perfect op mn MSI KT266 Pro2, was echt ideaal! maar mn Soltek NForce2 wordt er nog niet door ondersteund... :'(

let wel: je mobo moet wel ondersteund worden, anders heb je er weinig aan :z
dus ik veronderstedat het niet een AAN UIT situatie is, maar een continue snelhiedsregeling. Enigste probleem is (starterspost) dat ik hem tot 80%kan regelen...maar dan valt hij helemaal uit...rond dat niveau begint hij ook raar geluid te maken) Ik denk dat die standaar cooler zich niet goed laat regelen. Vandaar het gewenste volledig AAN en volledig UIT
Pagina: 1