[CSS] 1 pixel border waar die niet hoort?

Pagina: 1
Acties:

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:07

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, ik ben nieuw mbt layers en divs, heb hiervoor altijd met tables gewerkt, maar ik wil nu eens alles met divs proberen.
Ik ben me er van bewust dat de onderstaande code teveel divs heeft en dat er nogwat overbodig is, dat werk ik later allemaal weg, maar ik ben voornamelijk aan het proberen om de layers te begrijpen.

Het probleem:
Bijna alle divs sluiten goed op elkaar aan, maar in IE zitten er twee kleine foutjes in en ik krijg ze er niet uit. (ben nu al 3 uur op GoT en Google aan het zoeken, en heb al van alles geprobeerd)
Ik vermoed dat het iets met borders, padding of spacing te maken heeft...

Het gaat om dit voorbeeld:
http://whuzz.demon.nl/wizzworks/template.html

Wanneer je naar de vertikale lijnen aan de zijkanten kijkt zie je daar ter hoogte van de bovenste horizontale stippellijn aan beide zijden een onderbreking van 1 pixel. Het tweede probleem zit aan de bovenzijde van de onderste balk, ook aan beide kanten, er steekt 1 pixel bovenuit.
Die pixels horen daar niet. :Y)

Voor code: view source (anders wordt dit wel erg lang)

En hier is de CSS.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Ik weet dat er vast aan de algemene code nog een heleboel verbeterd moet worden, ben nogal een n00b, maar gelieve eerst even op het probleem te focussen voor jullie me overstelpen met andere tips (die ik daarna gaarne in ontvangst neem en zal benutten) :D

[ Voor 3% gewijzigd door Whuzz op 27-05-2004 00:19 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Whuzz schreef op 26 mei 2004 @ 21:06:
[...]
Iemand enig idee wat ik fout doe?
[...]
Een goede link geven? ;)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Link doet het wel, alleen ligt de servert even op zijn gat. Zal zo gefixed zijn :D

Edit: Zal nu wel weer werken.

En soms ook niet. Servertje kan niet zoveel traffic hebben :X
Ik zal ff kijken of ik daar wat aan kan doen...

En daar kan ik dus nix aan doen, t'is maar XP-IIS en die heeft een hard-limit van 10 connections :X
Ik gooi er morgen wel ff apache op.

[ Voor 75% gewijzigd door Whuzz op 26-05-2004 22:27 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Gedraagt zich sowieso vreemd onder IE (na elke refresh ziet-ie er anders uit...), maar dat zal meer aan de server liggen.

Maar ik denk dat het gewoon debug werk is. Hebben al die z-indices wel nut?

Probeer het anders eens met een
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
* {
  margin:0;
  padding:0;
}

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Die z-indices hebben weinig nut idd, maar zonder of met maakt iig geen verschil.

Ik heb jouw optie geprobeerd, ook geen effect.

Verwijderd

mischien moet je dan gewoon alle div's 1 pixel kleiner maken omdat de borders aan de buitenkant van de div worden gezet...

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 23:05:
mischien moet je dan gewoon alle div's 1 pixel kleiner maken omdat de borders aan de buitenkant van de div worden gezet...
Als je ze allemaal 1 kleiner maakt, dan hou je nog steeds dat die border er tussen blijft? Komt nog bij dat ik gewoon die border niet zichtbaar wil :)
Het idee van CSS is juist dat je uiteindelijk nette code en kleine code overhoud, dus dan wil ik met zo min mogelijk workarounds de boel draaiend hebben.
In FireFox ziet de boel er wél goed uit, dan zijn die pixelfouten er niet...
Ik weet overigens niet zéker of het met borders te maken heeft hoor, just a wild guess.

Verwijderd

tja ik weet niet waar de fouten zitten, je kan de code nog is na-lopen om alles te controleren.

nu dat je voorbeeld offline is kan ik alleenmaar gokken waar de fouten zitten, vandaar mijn vorige post :D 8)7

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 23:17:
tja ik weet niet waar de fouten zitten, je kan de code nog is na-lopen om alles te controleren.

nu dat je voorbeeld offline is kan ik alleenmaar gokken waar de fouten zitten, vandaar mijn vorige post :D 8)7
sorry, sorry!
Ik ga d'r meteen Apache opzetten.
Offie nu down is door too many conections of doordat ik er apache aan het installen ben maakt dan ook niet meer uit he?

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat verschil had ik ook mee te maken. Bij mij en dus bij jou denk ik ook, komt door het zgn. box model. Firefox en IE gebruiken hier twee verschillende implementaties van.

Ik weet de details niet meer precies maar het verschil zit hem er hier in dat bij het ene model de binnenkant van de box gemeten wordt en bij de andere de buitenkant. Dat levert dus een verschil op als je een border hebt. Je moet dus een van de twee browsers (in dit geval Firefox) vertellen dat hij een ander model moet gebruiken. Als ze alletwee hetzelfde model gebruiken gaat het wel goed.

Deze pagina heeft me erg geholpen bij het oplossen van het probleem. De rest van die site geeft trouwens meer interessante informatie over dit soort onderwerpen (met dank aan de tweaker die me deze link gaf).

Succes!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Server is overgezet naar Apache, site is weer up om te bekijken.

Dat van die box-models was ik idd al tegengekomen en ik heb daar ook het een en ander mee geprobeerd, maar dat had geen resultaat.
Dat is ook niet zo gek, omdat dat voornamelijk slaat op de manier waarop boxes met borders en margins gemeten worden.
Ik wil juist boxes zónder borders, margins, padding, etc. Ik wil dat alle boxen naadloos op elkaar aansluiten.

UPDATE:
Probleem is opgelost. Het bleek aan een achtergrond te liggen die zichzelf herhaalde (maar alleen in IE) terwijl dat niet moest.
Background centreren en repeat:off, en weg was het probleem. :)

Tnx voor de hulp iig!

[ Voor 103% gewijzigd door Whuzz op 27-05-2004 03:07 ]

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Whuzz schreef op 27 mei 2004 @ 00:20:

UPDATE:
Probleem is opgelost. Het bleek aan een achtergrond te liggen die zichzelf herhaalde (maar alleen in IE) terwijl dat niet moest.
Background centreren en repeat:off, en weg was het probleem. :)
afaik is background-repeat:off; geen geldige css...

moet eerder zijn

Cascading Stylesheet:
1
background-repeat:no-repeat;

http://www.w3schools.com/css/pr_background-repeat.asp

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
faabman schreef op 27 mei 2004 @ 12:43:
afaik is background-repeat:off; geen geldige css...

moet eerder zijn

Cascading Stylesheet:
1
background-repeat:no-repeat;
Zo heb ik het ook staan hoor, ik gaf alleen de oplossing, niet de daadwerkelijke code ;)

Pagina: 1