Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage nog verder verlagen van fancontroller

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
ik heb al sinds een tijdje een SuperFlower FanMaster.
maar die geef 7,5v als laagst. maar ik wil dat eigenlijk nog lager gaan maken.
iets van rond de 4,5v. of nog iets lager.
zodat mijn 120mm fans Superstil zijn :)
is dit mogelijk via een weerstand? of kan ik daarmee de controller opblazen?
ik heb trouwens gezocht maar vond niet echt wat ik wilde weten.
thnx alvast :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Opblazen kan je met een weerstand niet doen, die 'beperkt' de stroom. Maar om nu de output te verlagen zal je het schema moeten posten.

</onzin>

Verwijderd

Maak gewoon een simpele schakeling met een spanningsregelaar erin. ca 6 onderdelen nodig en kun je hem instellen zoals je wilt :)

Verwijderd

Als je huidige regelaar met een potmeter + LM werkt kun je ook het bereik verlagen door een weerstand in je circuit te veranderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 05:17 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Ik toevallig zo'n fancontroller aan het maken, maar die van mij regelt het weer te laag :+ Hij gaat tot 1,3V en dan draaien me fans natuurlijk niet meer 8)7

Hij is volgens het welbekende schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/362650/p.gif

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/362651/p.gif

Nu ga ik ook een vraag stellen: omdat ik dit gevaarlijk vind wil ik dit voorkomen. Heb met een multimeter gemeten dat een potmeter van 7,5Kohm het beste is, maar weet iemand of die ook bestaan? Of is er nog een andere manier om dit probleem op te lossen dmv een extra/andere weerstand? :?

Use the Search Luke...

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
zou het ook mogelijk zijn om een weerstand tussen het + draadje en de fan te stoppen?
zodat hij in ieder geval die 4,5 volt haalt :) ipv 7,5v.

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
@ Silentpuma

Je pics werken niet

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
waar je ook heel erg mee moet oppassen is dat je fans ook bij de laagste stand kunnen blijven draaien, probeer dit eerst. als je stroom zet op een fan en hij gaat niet draaien, gaat hij heel veel stroom trekken, genoeg om je schakeling op te blazen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik heb ook schakelingen voorbij zien komen die in korte pulsen 7V ofzo over de fan zetten zodat ie langzamer draait maar wel blijft draaien. Kan 't topic alleen nu ff niet meer terugvinden :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Silentpuma schreef op 26 mei 2004 @ 20:53:
Ik toevallig zo'n fancontroller aan het maken, maar die van mij regelt het weer te laag :+ Hij gaat tot 1,3V en dan draaien me fans natuurlijk niet meer 8)7

Hij is volgens het welbekende schema gemaakt:

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu ga ik ook een vraag stellen: omdat ik dit gevaarlijk vind wil ik dit voorkomen. Heb met een multimeter gemeten dat een potmeter van 7,5Kohm het beste is, maar weet iemand of die ook bestaan? Of is er nog een andere manier om dit probleem op te lossen dmv een extra/andere weerstand? :?
Tuurlijk kerel, doe je dit toch:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanregeling/bbs_schema.GIF

regelt ie vanaf een Volt of 5

• virus.elektro
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

@ silentpuma een andere potmeter zal niet echt helpen. je blijft die 1,25 volt dan houden, omdat dat het voltage is wat de lm317 tussen de Uit en de Vadjust houdt. wat je wel kan doen is een weerstand in serie met de potmeter zetten. Er staat dus altijd 1,25 volt tussen deze 2 pennen.

zo uit mijn hoofd is de stroom door R1 1,2ma in jou schema, door de potmeter loopt dus ook 1,25ma. door alles wat in serie met de potmeter staat dus ook. je kan dus de minimum spanning verhogen door een weerstand in serie te zetten met een potmeter. de potmeter moet je dan wel met die waarde verminderen natuurlijk.

de formule hiervoor is
Uuit = 1,25ma*R(de extra weerstand)+1,25

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Silentpuma
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:48:
[...]

Tuurlijk kerel, doe je dit toch:

[afbeelding]

regelt ie vanaf een Volt of 5
Ziet er leuk uit, thnx :) Helaas heb ik alles al gesoldeerd, die eerste condensator weghalen wordt heel moeilijk... Jij geeft aan dat dit 1 Uf moet zijn maar kan het ook gewoon werken met die 0,1 Uf? :? dat is zo'n klein bruin/geel weerstand-achtig iets...

Btw met welk programma teken je dat? Je kan er nette schema's mee maken zeg!

[ Voor 8% gewijzigd door Silentpuma op 26-05-2004 23:17 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Condensator is niet zo belangrijk, hoef je niet te veranderen.

Waar ik die schema's mee teken?

Met PAINT

Ik teken alles met paint, heeft alle opties die ik nodig heb.
Ik heb wel andere progs geprobeerd, mij te complex..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 00:43 ]

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
mensen Mijn vraag? :P is er iemand die dat weet of dat dan mogelijk is? :P

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 27-05-2004 01:00 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 15:51
mydogisgone schreef op 27 mei 2004 @ 01:00:
lees:
nuclear waste schreef op 26 mei 2004 @ 20:31:
Opblazen kan je met een weerstand niet doen, die 'beperkt' de stroom. Maar om nu de output te verlagen zal je het schema moeten posten.
de spanning moet je regelen met een dergelijke schakeling zoals eerder genoemd is. dat kan niet met een weerstand

Verwijderd

Je zou eventueel een spanningsdeler kunnen maken, maar dat is praktisch niet echt makkelijk ivm de vrij grote stroom die er geleverd moet worden voor je fan.

edit: spanningsdeler maak je dus met weerstanden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 14:34 ]

Verwijderd

Dat kan wel, maar wat er aan spanning aan de onderkant af gaat, gaat er aan de bovenkant ook af.

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
Houdt er ook rekening mee dat een hoop fans een soort van start spanning hebben. Dus een minimale hoeveelheid voltage nodig hebben om te starten. Ga je beneden die spanning dan doettie t niet.

Test je idee dus eerst ff uit met een potmetertje ofzo. Voordat je al die moeite gaat doen om zo'n ding te maken en het dan uiteindelijk blijkt dat je fans niet meer starten..

Zou lullig zijn :+

[ Voor 2% gewijzigd door D-Raven op 27-05-2004 16:04 . Reden: woei typo's ]

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Topicstarter
die fans starten in ieder geval wel op 4,5 volt dus dat is geen probleem.
maar het is dus niet mogelijk om de stroom die er uit gaat om die fans op 4,5 volt te krijgen?
want jullie hebben het over spanningsdeler en zo.
maar ik wil dus een apart weerstand tussen de fan en de controller plaatsen.
zodat als ik aan het knopje draai dat het 3v verschil maakt met wat er origineel uitkomt.
dus dat de fan op max 9v kan draaien en op minimaal 4,5v :)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je meerdere fans heb kun je ook er 2 in serie zetten en die aan je controller hangen, de voltages per fan worden zo gehalveerd. (tot 3,25V in jouw geval)
Maximale spanning wordt uiteraard ook gehalveerd, kan zijn dat je dat erg vind om maar 6V te kunnen draaien.

Heb ik ook gedaan, simpel maar zeer doeltreffend, je kan dan natuurlijk niet makkelijk iedere fan afzonderlijk regelen, maar misschien ook wel (niet veel verstand van eigenlijk)

Trouwens alle fancontrollers die ik ken (zalman fanmate enzo) gaan allemaal van 12 tot 5 volt, dan vind ik 7,5 niet echt laag gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Digital-DNA op 27-05-2004 19:46 ]

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1