Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
</onzin>
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 05:17 ]
Hij is volgens het welbekende schema gemaakt:

Nu ga ik ook een vraag stellen: omdat ik dit gevaarlijk vind wil ik dit voorkomen. Heb met een multimeter gemeten dat een potmeter van 7,5Kohm het beste is, maar weet iemand of die ook bestaan? Of is er nog een andere manier om dit probleem op te lossen dmv een extra/andere weerstand?
Use the Search Luke...
zodat hij in ieder geval die 4,5 volt haalt
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Verwijderd
Tuurlijk kerel, doe je dit toch:Silentpuma schreef op 26 mei 2004 @ 20:53:
Ik toevallig zo'n fancontroller aan het maken, maar die van mij regelt het weer te laagHij gaat tot 1,3V en dan draaien me fans natuurlijk niet meer
![]()
Hij is volgens het welbekende schema gemaakt:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu ga ik ook een vraag stellen: omdat ik dit gevaarlijk vind wil ik dit voorkomen. Heb met een multimeter gemeten dat een potmeter van 7,5Kohm het beste is, maar weet iemand of die ook bestaan? Of is er nog een andere manier om dit probleem op te lossen dmv een extra/andere weerstand?
regelt ie vanaf een Volt of 5
zo uit mijn hoofd is de stroom door R1 1,2ma in jou schema, door de potmeter loopt dus ook 1,25ma. door alles wat in serie met de potmeter staat dus ook. je kan dus de minimum spanning verhogen door een weerstand in serie te zetten met een potmeter. de potmeter moet je dan wel met die waarde verminderen natuurlijk.
de formule hiervoor is
Uuit = 1,25ma*R(de extra weerstand)+1,25
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Ziet er leuk uit, thnxVerwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 22:48:
[...]
Tuurlijk kerel, doe je dit toch:
[afbeelding]
regelt ie vanaf een Volt of 5
Btw met welk programma teken je dat? Je kan er nette schema's mee maken zeg!
[ Voor 8% gewijzigd door Silentpuma op 26-05-2004 23:17 ]
Use the Search Luke...
Verwijderd
Waar ik die schema's mee teken?
Met PAINT
Ik teken alles met paint, heeft alle opties die ik nodig heb.
Ik heb wel andere progs geprobeerd, mij te complex..
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 00:43 ]
[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 27-05-2004 01:00 ]
lees:mydogisgone schreef op 27 mei 2004 @ 01:00:
mensen Mijn vraag?is er iemand die dat weet of dat dan mogelijk is?
de spanning moet je regelen met een dergelijke schakeling zoals eerder genoemd is. dat kan niet met een weerstandnuclear waste schreef op 26 mei 2004 @ 20:31:
Opblazen kan je met een weerstand niet doen, die 'beperkt' de stroom. Maar om nu de output te verlagen zal je het schema moeten posten.
Verwijderd
Je zou eventueel een spanningsdeler kunnen maken, maar dat is praktisch niet echt makkelijk ivm de vrij grote stroom die er geleverd moet worden voor je fan.mydogisgone schreef op 27 mei 2004 @ 01:00:
edit: spanningsdeler maak je dus met weerstanden
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 14:34 ]
Verwijderd
Dat kan wel, maar wat er aan spanning aan de onderkant af gaat, gaat er aan de bovenkant ook af.mydogisgone schreef op 27 mei 2004 @ 01:00:
Test je idee dus eerst ff uit met een potmetertje ofzo. Voordat je al die moeite gaat doen om zo'n ding te maken en het dan uiteindelijk blijkt dat je fans niet meer starten..
Zou lullig zijn
[ Voor 2% gewijzigd door D-Raven op 27-05-2004 16:04 . Reden: woei typo's ]
maar het is dus niet mogelijk om de stroom die er uit gaat om die fans op 4,5 volt te krijgen?
want jullie hebben het over spanningsdeler en zo.
maar ik wil dus een apart weerstand tussen de fan en de controller plaatsen.
zodat als ik aan het knopje draai dat het 3v verschil maakt met wat er origineel uitkomt.
dus dat de fan op max 9v kan draaien en op minimaal 4,5v
Maximale spanning wordt uiteraard ook gehalveerd, kan zijn dat je dat erg vind om maar 6V te kunnen draaien.
Heb ik ook gedaan, simpel maar zeer doeltreffend, je kan dan natuurlijk niet makkelijk iedere fan afzonderlijk regelen, maar misschien ook wel (niet veel verstand van eigenlijk)
Trouwens alle fancontrollers die ik ken (zalman fanmate enzo) gaan allemaal van 12 tot 5 volt, dan vind ik 7,5 niet echt laag gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Digital-DNA op 27-05-2004 19:46 ]