hulp aankoop nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik wil een nieuwe videokaart hebben voor mijn computer. Eigenlijk speel ik helemaal niet veel games. Ongeveer vier keer per jaar heb ik met een stuk of 20 bekenden een (besloten) lan-party en dan ga ik ook echt de hele n8 door. Verder vind ik het leuk om te zien dat ut2004 draait onder Linux/GNU, maar echt spelen doe ik het niet.

Dat er maar twee fabrikanten echt groot zijn, hoef ik natuurlijk niet te vertellen en ik denk dat mijn keuze snel gemaakt zou zijn als ik geen Linux/GNU op mijn pc had staan. ATI maakt gewoon vette videokaarten met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan NVIDIA. Die laatste is echter ietsje vriendelijker gebleken tegenover de Linux community.

Mijn grote dilemma wordt versterkt door de verhalen over de dingen die er staan te gebeuren op de X11 markt. Kijk, ik speel dan wel geen spellen onder Linux/GNU, maar als ik dadelijk de boot mis op het desktop gebeuren omdat ik een ATI gekozen heb, dan trek ik de haren uit mijn hoofd. Ik draai namelijk gewoon 80% van de tijd Linux en speel grofweg 4x per jaar games (dat dan in Windows natuurlijk).

Ik weet mijn got niet of het bovenstaande te weerleggen is of dat het zelfs complete kolder is, maar ik vind het niet zo'n probleem om 30 euri meer uit te geven aan hardware opdat het gewoon doet wat het moet/kan doen. Ik heb nooit een ATI gehad en misschien duurt het nog wel 10 jaar voordat Linux die OSX achtige dingen krijgt waar ik op doel. Ik moet het in ieder geval wel meteen hebben zodra het bruikbaar is!

Ik kijk graag samen met jullie naar de toekomst, maar voor mij is dat een glazen bol.
Kunnen jullie me helpen met jullie ervaringen en aanbevelingen? Mijn budget is ongeveer €200,-

edit:

Oja, bijna vergeten:
Wat ik vrijwel wekelijks doe, is kutten met mijn video-out. Zo geweldig als GNU/Linux mediaplayers aanbiedt (zonder ellende van het installeren van allerlei codecs met vervelende wizards e.d. zoals in Windows), zo kut werkt mijn videout.

Met mijn huidige videokaart (NVDIA gf2) kunnen deze dingen niet:
* eenvoudig schakelen naar video-out (ik moet eerst xorg.conf aanpassen en daarna X restarten, nvtv werkt slecht hierzo)
* scherp beeld geven (videokaart is gewoon te oud hiervoor)
* monitor en tv tegelijk beeld geven (videokaart is gewoon te oud en
de nieuwere kaarten schijnen dat ook niet echt goed te doen).

Ik heb trouwens ook blauwe lijn tijdens weergave op video-out en kapotte framebuffer console bij afsluiten X.org (en vroeger Xfree86). Het zou mooi zijn als ik op al deze punten winst kan boeken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Ik durf wedden dat heel direct je topic wordt verplaatst door een mod naar 'Videoplanken en beeldkanonnen'

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Linux he...tja... de keuze wordt daardoor minder dan. Ati drivers voor linux zijn... nog niet optimaal...nee...

En een FX5700 Ultra ofzo doet games ook aardig hoor, de 5900XT zijn top overclockers ( in meeste gevallen ) ...

Als je 4x per jaar gamed dan is ... well..en video onder linux...mmm... nvidia is de beste keuze. Nu nog het budget bepalen he :-)

There is no place like ::1

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
ik zelf heb een GF FX 5600 ..... werkt prima in linux, heb dan nog niet getest met on the fly naar tv out schakelen ..... maar je hebt toch dat twinview gedoe?

ik weet trouwens niet eens of je uberhaupt niet zonder X te restarten van tv-out kan wisselen... misscihen kan het wel. dunno.
Wat ik wel weet is dat de kaart als er een tv op aangesloten zit, gewoon via tv-out boot e.d. .... maar goed.

FX5600... en ik had die inderdaad gekocht vanwege vermeend betere linux support (ATI is onderhand dacht ik ook aan de weg aan het timmeren).

Maar ehmz, wat is het probleem nou eigenlijk?

Je zit in Linux meestentijds, je hebt een budget van 200 euro, dan haal je toch de "best" supporte kaart die bij dat budget past? Een Geforce FX... of je wacht even tot die GeForce 6800 serie betaalbaarder wordt ...

Want zoveel keus is er niet voor de Linuxende mensen...

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
swampy schreef op 26 mei 2004 @ 19:40:
Als je 4x per jaar gamed dan is ... well..en video onder linux...mmm... nvidia is de beste keuze. Nu nog het budget bepalen he :-)
200 euro staat er ;)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik zou een Asus V9900 Nemen ( geforce 5900 ) en dan een bios van een 5950 Ultra erover en draait heerlijk heb ik hier ook

1337

Verwijderd

3d game? en linx = nvidia!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 19:40:
Ik durf wedden dat heel direct je topic wordt verplaatst door een mod naar 'Videoplanken en beeldkanonnen'
denk ik ook, maar wat een lekker nuttige reactie zeg.. :/

@TS: een FX5900 voor €229 lijkt me dan wel wat voor je, omdat Nv geloof ik betere linux support heeft.. Anders is een 9800 Pro voor €225 wel wat voor je.

Beide draaien ut2k4 makkelijk soepel ;)

[ Voor 2% gewijzigd door geez op 26-05-2004 19:51 . Reden: €-tekens ]

• irondog

irondog

Topicstarter
JA, dat hoop ik dus niet. Het gaat me echt gewoon om GNU/Linux. Ik kan verder zat vinden over benchmarks/ervaringen in het algemeen enzo.
swampy schreef op 26 mei 2004 @ 19:40:
Linux he...tja... de keuze wordt daardoor minder dan. Ati drivers voor linux zijn... nog niet optimaal...nee...
Enig idee of daar verandering in komt?
En wordt het aansluiten van een tv op mijn computer dan makkelijker en beter omdat de kaart nieuwer is?
komakeef schreef op 26 mei 2004 @ 19:42:

ik weet trouwens niet eens of je uberhaupt niet zonder X te restarten van tv-out kan wisselen... misscihen kan het wel. dunno.
Wat ik wel weet is dat de kaart als er een tv op aangesloten zit, gewoon via tv-out boot e.d. .... maar goed.
Wow, klinkt goed. Als ik nu mijn tv aangesloten heb op mijn pc, dan moet ik niet booten met een framebuffer console-->ellende. Van meerdere mensen dit probleem gehoord, maar met mijn kaartje nooit op kunnen lossen.
Als het allemaal automatisch gaat, zou wel leuk zijn.
FX5600... en ik had die inderdaad gekocht vanwege vermeend betere linux support (ATI is onderhand dacht ik ook aan de weg aan het timmeren).
Kijk en dat wist ik dus niet. Als dat over pakweg een jaar beter is, dan lig ik niet wakker van het probleem van nu (slechte drivers).
geez schreef op 26 mei 2004 @ 19:50:
Beide draaien ut2k4 makkelijk soepel ;)
Wil je nu ook beweren dat die drivers van ATI niet zo slecht zijn?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
irondog schreef op 26 mei 2004 @ 19:54:
[...]
Wow, klinkt goed. Als ik nu mijn tv aangesloten heb op mijn pc, dan moet ik niet booten met een framebuffer console-->ellende. Van meerdere mensen dit probleem gehoord, maar met mijn kaartje nooit op kunnen lossen.
Als het allemaal automatisch gaat, zou wel leuk zijn.
Die problemen met Nvidia drivers, framebuffer, video-out en terugswitchen (groene pixels anyone?) is te verhelpen. Ik heb een Geforce4 mx440 en die begon sinds een bepaalde driver raar te doen als de tv-out aangesloten was. Wat zoekwerk en het werkt weer!
Trouwens, je kan als je TV-out wil ook een 2e config file aanmaken en aanroepen met een alias oid. Ik heb tegenwoordig ook de framebuffer onder 2.6.x aan de praat (tv out nog niet geprobeerd sinds m'n switch maar zal wel werken denk ik).
Nadelen van closed source drivers heb je bij zowel nvidia als Ati (geen ervaring mee overigens). Ik heb wat zitten klooien met swsusp (werkt fantastisch vanuit de console overigens!) maar vanuit X werkt dat niet. Als je vanuit hibernate herstart terwijl je vanuit X neer ging crasht alles.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Ik wil wedden dat het helpt als jij de topicstart eerst wat beter doorleest, en bovendien dit soort opmerkingen in het topic zelf achterwege laat en het desnoods in een TR opmerkt als je dat nodig vindt.

• irondog

irondog

Topicstarter
balk schreef op 26 mei 2004 @ 20:06:
Die problemen met Nvidia drivers, framebuffer, video-out en terugswitchen (groene pixels anyone?) is te verhelpen.
Ja, wel eens iets over gelezen, maar geen oplossing werkte voor mij. Voor die blauwe lijnen in X geldt hetzelfde.
Ik heb een Geforce4 mx440 en die begon sinds een bepaalde driver raar te doen als de tv-out aangesloten was. Wat zoekwerk en het werkt weer!
Trouwens, je kan als je TV-out wil ook een 2e config file aanmaken en aanroepen met een alias oid. Ik heb tegenwoordig ook de framebuffer onder 2.6.x aan de praat (tv out nog niet geprobeerd sinds m'n switch maar zal wel werken denk ik).
Ik heb op een gegeven moment vier uur lang zitten klooien en daarna zelfs letterlijk een XF86config van iemand over genomen om twinview aan de praat te krijgen. Toen ik uit frustratie rebootte naar windows, kwam ik er achter dat het daarin ook gewoon niet ging :) : Mijn kaart kan dat gewoon niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 19:43:
3d game? en linx = nvidia!
hij zegt toch dat ALS hij gamed dat hij dat dan in windows doet.

• swampy
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

komakeef schreef op 26 mei 2004 @ 19:43:
[...]

200 euro staat er ;)
voor 200 euro kun je makkelijk aan een 5900xt komen :-p snelle kaart voor een goedkope prijs!

There is no place like ::1

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
hij zegt toch dat ALS hij gamed dat hij dat dan in windows doet.
Als je geen spellen in linux speelt (alleen maar in windows) dan is de keuze eigenlijk alleen op basis van de tv-out support, ik heb hier een laptop met een gf4go en die werkt prima met tv-out (cloned, maar xinerama of 2 aparte xservers werken ook.
qua 3d performance is ati idd nog (steeds, ze zijn er inmiddels al zo lang mee bezig dat ik wel wat beters verwacht had) geen goede keus maar ik ben niet op de hoogte van ati's tv-out onder linux, ik vind ati onder windows (laptop met een 7500 mobile) iig waardeloos (maar dat kan ook aan windows liggen)

Ik weet niet exact wat je bedoeld met "eenvoudig naar tv-out" schakelen maar ik denk dat je dan toch op nvtv bent aangewezen (voor ati zijn er volgens mij niet eens van dat soort progjes onder linux)

Dus tja, mits ati zijn tv-out onder linux een flink stuk beter heeft gemaakt dan een tijdje terug zou ik toch voor nvidia gaan (ik zou iig niet rekenen op betere ati 3d performance onder linux, daar hebben ze nu zat tijd voor gehad, daarnaast focust ati primair op direct3d wat zich onder windows en linux natuurlijk vertaald in mindere opengl performance)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je hebt er niets aan... maar de enige kaart die
a) Free & Open source drivers heeft
b) 3D acceleratie doet
c) werkt zonder bullshit

Zijn de geintegreerde kaartjes van Intel :)

Voor de rest denk ik dat Nvidia je beste ding is als je een kaart wil kopen. Er zijn 3D accelerated nonfree drivers en er zijn gewone (stabiele) free drivers (die goed maar traag werken).

Verwijderd

Gewoon een ati kopen! Zijn gewoon fijne kaartjes, niks mis mee. Het zou wel super leip van ati zijn als ze binnenkort niet met fatsoenlijke drivers voor linux komen.

• roodhoedje
  • Laatst online: 07:34
Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 19:58:
Gewoon een ati kopen! Zijn gewoon fijne kaartjes, niks mis mee. Het zou wel super leip van ati zijn als ze binnenkort niet met fatsoenlijke drivers voor linux komen.
Waarom dan toen met de 9700 pro serie hadden ze echt een prachtkaart en waren er ook bagger drivers en die zijn er nog steeds. Ik zie niet in waarom ze nu opeens met goede drivers moeten komen. Windows is nog steeds het meest gebruikte systeem daarnaast draaien er niet zoveel games @ linux wat natuurlijk jammer is maar als de gameproducten dit willen dan zeit het zo :). Pas als er ook andere games dan unreal quake ect ook native op linux draaien wordt het intressant voor ati om meer tijd te steken in linux drivers.
Ik vind dit wel jammer maar ik kan me niet voorstellen dat ati zomaar geld in driver's voor linux zal steken. Zeker niet zonder dat ook aan te kondigen. Het enige wat ze gezegt hebben is dat er een beetje meer tijd in zal worden gestoken wat natuurlijk een verbetering is, maar daarbij werd wel gezegd dat het meer een paar druppels op de hete plaat zouden zijn.

Ik heb dus gewoon m'n 9700 pro verkocht omdat ik nu geen support heb en ik daarop 2 jaar heb gewacht. Daarom ben ik nu tijdelijk op een 5700 overgestapt en dit zal later een 6800 ultra worden als deze eindelijk leverbaar zijn.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

persoonlijk denk ik dat er weinig verschil zit tussen ati en nvidia, vooral als je geen games speelt in linux.
Beide brengen alleen eigen closed-source drivers uit, die beide de nodige problemen hebben. Alleen de 3d performance van nvidia schijnt beter te zijn, en ze brengen wat vaker drivers uit.
Zelf heb ik een 9800, die ik zonder echt grote problemen aan de gang kreeg, inclusief tv-out in een dualhead configuratie, en met voor mij voldoende frames/sec om een lekker potje unreal2k4 in linux te spelen.
Aangezien ik verder alleen wat game onder windows, en ik ATI daar een betere keuze vind, was ati voor mij de juiste keuze.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Zolang (of: "als", want het schijnt mee te vallen aan bepaalde reacties hier te zien) ATI nog niet een gelijkwaardige linux support biedt als NVidia moet je als je linux belangrijk vindt natuurlijk een NVidia kaart de voorkeur geven.

Waarom? Omdat als jij dat doet, tesamen met alle andere linuxgebruikers, het uiteindelijk een verschil maakt. Weinig, zul je denken, maar je kan het ook van de andere kant zien: als jij die betere support niet beloont, heeft ATI des te meer gelijk dat ze linux drivers de moeite niet echt waard vinden.
Dus als je toch een ATI koopt, met de hoop dat het verbetert, ben je aan het gokken. NVidia loopt vandaag al best goed.

Trouwens, 200 euro, daar kan je een leuke kaart van kopen.

Een opmerking over de tvout, ik heb daar erg mee zitten prutsen, voordat ik gewoon een vga kabel tussen mijn projector en mijn compu had liggen (100euro, niet goedkoop), ... heb een GF4200-64, met acceptabele video out, maar ik kwam erachter dat dual monitor (danwel met monitor en tv of 2 monitors) voor video playback niet zo cool is, nl slechts 1 display krijgt video overlay, en dat is voor video playback echt nodig. Bij de driver nvidia kan je niks kiezen, de eerste display krijgt de overlay, dat wordt bij de boot vastgesteld - dus je kan met een nieuwe X ook niks beginnen - en dan krijg je tearing.
Sinds xrandr (wat er toen nog niet was) is dat niet zo erg, dan kan je gewoon clonen (wat als ik het me goed herinner geen tearing oplevert) en je resolutie verkleinen zodat je fullscreen videobeeld op je tv beeldvullend is (en je niet een hogere resolutie virtual desktop hebt - zoals wanneer je ctrl-alt-+/- gebruikt).....
Oh ja, de goedkopere kaarten hebben een brakkere tv-out dan de wat duurdere; een collega kocht ook een nvidia gebaseerd kaartje, en ik had nog gezegd: neem de wat duurdere -- niet dus, en bij hem werkt de tvout dus echt niet lekker...

Verwijderd

Ik zou gewoon de best betaalbare kaart kopen.
De ati drivers zijn echt niet zo slecht hoor,ik gebruik ze al tijden (in een dualhead setup i.c.m 9700)en heb er weinig problemen mee.
Ook games lopen ok.

• irondog

irondog

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Jullie hebben het mij niet eens gemakkelijker gemaakt, maar dat is natuurlijk ook niet het belangrijkste doel van dit forum.
Wat ik belangrijk vind, is dat ik er lang plezier van kan hebben en het lijkt me dat dat met NVIDIA wel snor. Mijn negatieve beeld van ATI is bijgedraaid, maar vertrouwen heb ik er nog steeds niet echt in.

Kijkend naar de toekomst vertrouw ik dus zelf meer op NVIDIA. Waarom zou ATI ineens wel met goede drivers komen? (zoals roodhoedje al zei).
Toch wel weer apart dat ik dan dit vind:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=179192
(ookal is de bron niet heel erg betrouwbaar).

Dit is een bijvoorbeeld van wat echt het verschil tussen de twee kan maken over een paar maanden:
http://freedesktop.org/pipermail/xorg/2004-May/000607.html
(een gast van NVIDIA die over Damage / Composite aan het praten is).

Nog een vraag over video-out: Zijn de mensen die dit gebruiken i.c.m. een nieuwere kaart tevreden met hun hardware / beschikbare drivers?

Pagina: 1