Server bouwen voor pda clients, tips nodig

Pagina: 1
Acties:

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 09:19

JdM

Humbled

Topicstarter
Het verhaal is als volgt:

Ten eerste heb ik de ballen verstand van servers enzo, maar mijn algemene pc-kennis is groot genoeg om er een te bouwen, waarschijnlijk......

Situatie is als volgt:

we hebben 7 gebruikers welke allemaal een pda in hun bezit hebben, op deze pda's worden de agenda's, meerdere malen per dag soms, gewijzigd.

Nu is het zo dat elke gebruiker een aparte pc heeft waar ieder afzonderlijk, via outlook, de agenda kan wijzigen.

Maar om deze pc-berg drastisch te verminderen, is het de bedoeling dat er een server gebouwd wordt, waar alle clients op kunnen inloggen zodat de users de volledige pda-inhoud van elke agenda afzonderlijk kan bekijken en eventueel (als ze de juiste rechten krijgen toegewezen) zelfs wijzigen.
Ook is het de bedoeling dat er vanuit andere lokaties (zoals thuis) ingelogd kan worden zodat ook vanaf daar de pda's gesync'd kunnen worden, dit alles zal via breedband op de server binnenkomen (behalve de users in de buurt van de server, deze worden gewoon in een netwerk geplaatst).

Nu vraag ik me af wat er op de server moet gaan draaien, ik zat zelf te denken richting exchange onder win2k, maar zoals ik al zei: ik heb er de ballen verstand van, dit is alles waar ik ongeveer van weet wat het precies kan.
Op die server moet dan een outlook komen waar meerdere profielen op kunnen worden aangemaakt, of is er een andere mogelijkheid?
Is het aan te bevelen om een RAID configuratie te maken in de server, puur voor databescherming, of is er een andere mogelijkheid, ik weet namelijk zelf verder niet meer welke richting ik in moet denken........... iemand? :D

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Dat betekent dus een 8ste PDA kopen, die als reserve blijft liggen, want:
- de ene PC op kantoor, daar moeten de PDA's op aangesloten kunnen worden,
dus dat betekent een extra cradle+kabel
=> de kantoor-PC moet minimaal Outlook bevatten,en document-mappen voor elke medewerker
- heeft als voordeel dat als één van de medewerkers zijn PDA kwijt raakt, gestolen wordt, of defect raakt, er een (tijdelijk) direct inzetbaar identiek model aanwezig is;
- een 2de voordeel is dat systeembeheer een "test-PDA" tot zijn beschikking heeft op kantoor.
V.w.b. updaten van de kantoor-PC: werkt hyperlink ook via inbellen?
Dan hoef je alleen maar 1 keer in te stellen.
=> er moet dus ook rekening mee worden gehouden dat ook de thuis-PC altijd up-to-date is ; er is a.h.w. sprake van replicatie waarbij de "hoofd-publisher" de kantoor-PC is
=> goed afstemmen van de procedures.

NB het moet ook mogelijk zijn met een PDA te internetten met een mobiele telefoon (verbonden en/of ingebouwd). Dan moet je de bestanden ook via Internet kunnen overpompen., via dat mbieltje (alhoewel het langzaam schijnt te gaan via die ingebouwde modems).

[ Voor 35% gewijzigd door Brothar op 26-05-2004 18:43 ]

eagle

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 14:30

Pogostokje

* twiet *

JdM schreef op 26 mei 2004 @ 18:27:
Nu vraag ik me af wat er op de server moet gaan draaien, ik zat zelf te denken richting exchange onder win2k
Dat is een goeie gedachte. Outlook/Exchange is de standaard kantoor mail applicatie en dat is het niet voor niks. IN jouw geval zoek je precies wat Exchange jou kan bieden.
Ik zou zelf niet voor Win2K kiezen, maar Win2K3 ofwel Windows 2003 aangezien de 2000 versie uitgefaseerd gaat worden. Exchange 2003 bovenop deze server zorgt er voor dat je klaar bent voor professioneel gebruik. ;)
Op die server moet dan een outlook komen waar meerdere profielen op kunnen worden aangemaakt, of is er een andere mogelijkheid?
Op de server zorg je dat alle mensen die iets moeten kunnen een mailbox hebben. Dat wil zeggen dat ze dus mail kunnen ontvangen/versturen en kalender ruimte hebben. Er hoeft op de server geen outlook te draaien. Outlook is de client die hoort bij Exchange: de server applicatie.

Vergis je echter niet, exchange is niet out-of-the-box. Het is een heel geavanceerd pakket en onderhoud vergt gewoon kennis. In het begin zul je dus veel tijd doorbrengen op de website van Microsoft. ;) Installeren is niet moeilijk, maar zorgen dat er goeie backups gemaakt worden en je mail goed loopt e.d. is gewoon even uitzoek werk.

Als je dat eenmaal hebt lopen kunnen mensen op kantoor of die inbellen oid synchroniseren via hun PC waar outlook dan (in client-mode) op draait.
Het voordeel van die client-mode is dat je nooit hoeft te klooien met bestanden (PST files) en dergelijke, omdat alle data op de server centraal staat opgesteld. Een PC kan dus probleemloos vervangen worden zonder dataverlies en een medewerker kan vanaf elke PC op kantoor of thuis met Outlook zijn gegevens synchroniseren.

Met Exchange 2003 kan je ook via internet rechtstreeks synchroniseren met de server via de web-componenten van Exchange. Dat moet de PDA dan wel ondersteunen, maar als je dat hebt kan je van letterlijk overal synchroniseren als de PDA maar op internet kan komen.
Is het aan te bevelen om een RAID configuratie te maken in de server, puur voor databescherming, of is er een andere mogelijkheid, ik weet namelijk zelf verder niet meer welke richting ik in moet denken........... iemand? :D
RAID is altijd aan te raden. RAID slaat op de harde schijven en als je mail en agenda's van 7 werknemers kwijt raakt ben je meer kwijt dan het kost om een extra schijfje te plaatsen. :) Ik ga er dan van uit dat je RAID wilt inzetten als mirror, omdat performance met 7 mensen geen probleem zal zijn als je een beetje redelijke server neerzet. Als het low-budget moet kan ik je zeggen dat het met 7 mensen geen probleem is om een 2Ghz server met 512MB te gebruiken, maar meer is beter. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
die tape backup is helemaal niet nodig.....

ook een 8e pda is niet nodig......

luister:

er staan op kantoor 2 PC's en 1 Server

op de server moet ALLES komen te staan aan pda inhoud, de werkstations zogezegd, hebben daar niets mee te maken, als alleen dat de mogelijkheid moet bestaan om op de server in te loggen> en direct het betreffende profiel (eventueel via outlook) binnen te halen en via de cradle op de pda te laden c'ést ça

Verwijderd

Microsoft Windows Small Business Server 2003 (incl. exchange is dat) zal voldoende zijn als het aantal gebruikers niet hard veel verder zal oplopen.
En zorg voor raid 1 (mirror) voor de data en een dds3 zal ook genoeg zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 18:55 . Reden: Data / backup ]

• Brothar

Brothar

meester

Ik stelde de 8ste PDA voor, zodat:
- de medewerkers óók op kantoor kunnen syncen, en niet alleen vanuit thuis
- je zelf kunt experimenteren, voordat je het implementeert richting medewerkers
En tape .. oké, tape is ouderwets, maar de gegevens moeten wel worden ge-back-upped. En dat kun je dan het beste centraal doen. Of denk je na een calamiteit altijd voor elke medewerker een volledig bijgewerkte agenda te kunnen reproduceren ?
(inderdaad, RAID-mirror is handig voor data-crash, maar wat bij brand, of inbraak en diefstal ? Hoe vang je dat op ?)

[ Voor 13% gewijzigd door Brothar op 26-05-2004 18:53 ]

eagle

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Pogostokje schreef op 26 mei 2004 @ 18:42:
[...]

Dat is een goeie gedachte. Outlook/Exchange is de standaard kantoor mail applicatie en dat is het niet voor niks. IN jouw geval zoek je precies wat Exchange jou kan bieden.
Ik zou zelf niet voor Win2K kiezen, maar Win2K3 ofwel Windows 2003 aangezien de 2000 versie uitgefaseerd gaat worden. Exchange 2003 bovenop deze server zorgt er voor dat je klaar bent voor professioneel gebruik. ;)
Oké, enkel zal dat "professionele" gebruik niet zo boeien, er is geen vraag naar extreme mogelijkheden op deze server, hij zal dan ook enkel en alleen gebruikt worden om de pda's te beheren en te sync'en, dus ik vraag me dan af of het nieuwste van het nieuwste softwarepakkeet niet een beetje overkill is en dat er een andere mogelijkheid is (zoals ik eerder al aangaf win2k met 1 van de eerste exchanges ofzo, of lul ik er dan echt langs)
Op de server zorg je dat alle mensen die iets moeten kunnen een mailbox hebben. Dat wil zeggen dat ze dus mail kunnen ontvangen/versturen en kalender ruimte hebben. Er hoeft op de server geen outlook te draaien. Outlook is de client die hoort bij Exchange: de server applicatie.
maar ik kan dan wel vershillende profielen aanmaken, zodat de agenda's zeker niet door elkaar gaan? En kan ik dan wel restricties maken vwb toestaan van wijzigingen ed.?
Vergis je echter niet, exchange is niet out-of-the-box. Het is een heel geavanceerd pakket en onderhoud vergt gewoon kennis. In het begin zul je dus veel tijd doorbrengen op de website van Microsoft. ;) Installeren is niet moeilijk, maar zorgen dat er goeie backups gemaakt worden en je mail goed loopt e.d. is gewoon even uitzoek werk.
* JdM gaat gewoon de tweaker uithangen :P
Als je dat eenmaal hebt lopen kunnen mensen op kantoor of die inbellen oid synchroniseren via hun PC waar outlook dan (in client-mode) op draait.
Het voordeel van die client-mode is dat je nooit hoeft te klooien met bestanden (PST files) en dergelijke, omdat alle data op de server centraal staat opgesteld. Een PC kan dus probleemloos vervangen worden zonder dataverlies en een medewerker kan vanaf elke PC op kantoor of thuis met Outlook zijn gegevens synchroniseren.
dat wil ik in de hand kunnen houden dus het liefst, is het niet mogelijk om ten tijde van de synchronisatie altijd verplicht verbinding te hebben met de server? Een beetje net zoiets als een extern bureaublad ofzo?
Met Exchange 2003 kan je ook via internet rechtstreeks synchroniseren met de server via de web-componenten van Exchange. Dat moet de PDA dan wel ondersteunen, maar als je dat hebt kan je van letterlijk overal synchroniseren als de PDA maar op internet kan komen.
dat zal ik even moeten nakijken.....
RAID is altijd aan te raden. RAID slaat op de harde schijven en als je mail en agenda's van 7 werknemers kwijt raakt ben je meer kwijt dan het kost om een extra schijfje te plaatsen. :) Ik ga er dan van uit dat je RAID wilt inzetten als mirror, omdat performance met 7 mensen geen probleem zal zijn als je een beetje redelijke server neerzet. Als het low-budget moet kan ik je zeggen dat het met 7 mensen geen probleem is om een 2Ghz server met 512MB te gebruiken, maar meer is beter. ;)
idd, die RAID-config was puur als mirror, we willen gewoon geen data kwijt bij een HDD crash, qua capaciteit zal het wel meevallen denk ik, die clients staan NOOIT tegelijkertijd te sync'en namelijk, hooguit 2 tegelijk, dus ook hierbij denk ik dat 2 ghz een beetje overkill is.. (thx sofar :) )

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 18:51:
Microsoft Windows Small Business Server 2003 (incl. exchange is dat) zal voldoende zijn als het aantal gebruikers niet hard veel verder zal oplopen.
En zorg voor raid 1 (mirror) voor de data en een dds3 zal ook genoeg zijn.
mooi, het eerste deel is begrijpelijk en ik ben blij dat je in een korte zin, bevestigd dat dat de goede oplossing is, maar WTF is dds3? (geen verstand van servers..... remember? :) )
Brothar schreef op 26 mei 2004 @ 18:52:
- je zelf kunt experimenteren, voordat je het implementeert richting medewerkers
En tape .. oké, tape is ouderwets, maar de gegevens moeten wel worden ge-back-upped. En dat kun je dan het beste centraal doen. Of denk je na een calamiteit altijd voor elke medewerker een volledig bijgewerkte agenda te kunnen reproduceren ?
(inderdaad, RAID-mirror is handig voor data-crash, maar wat bij brand, of inbraak en diefstal ? Hoe vang je dat op ?)
oké, ik snap dat het goed bedoelt was, enkel zal het in de praktijk zo zijn dat als een user wil sync'en , hij gewoon op een werkstation moet kunnen inloggen op het werk, dan op de server zijn profiel opzoeken en bijwerken via de cradle extra pda's zijn dan dus niet nodig, de user heeft hem namelijk altijd bij.....

Tsja, brand/diefstal, het kantoor is beveilgd met een paar grote tanden ;) , daar maken we ons niet zo'n zorgen over :)

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11-2025
Brothar schreef op 26 mei 2004 @ 18:52:
Ik vind je antwoorden wel erg simpel hoor..

- Extra pda omdat je cradle nodig bent!?!?!?! Kan je zoiets niet los meer kopen?
- Tape ouderwets? hoe kom je daar nou weer bij??

Als je iemand wilt helpen, doe het dan wel goed :X

Voor mailsynchronisatie is in principe meerdere outlook profielen voldoende. Sync programma herkend de pda, weet welk profiel daarbij hoort en synct de juiste.
Met alleen Exchange ben je er dus niet, dat is namelijk de server, met outlook (de client) kan je synchroniseren.

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11-2025
JdM schreef op 26 mei 2004 @ 19:01:
Tsja, brand/diefstal, het kantoor is beveilgd met een paar grote tanden ;) , daar maken we ons niet zo'n zorgen over :)
Wat je zegt is hetzelfde als 'ik rijdt zonder gordels omdat ik toch geen ongelukken wil maken'.. Je weet het nooit.. Storage, backups & Security zijn momenteel erg hot.. vooral ivm de vele virussen en network exploits.
Backup is NOOIT onverstandig, voor je het weet ben je het een keer nodig!!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

JdM schreef op 26 mei 2004 @ 18:56:
worden om de pda's te beheren en te sync'en, dus ik vraag me dan af of het nieuwste van het nieuwste softwarepakkeet niet een beetje overkill is en dat er een andere mogelijkheid is (zoals ik eerder al aangaf win2k met 1 van de eerste exchanges ofzo, of lul ik er dan echt langs)
Qua security wil je niet achterlopen als die server nog ergens in het netwerk hangt. Ik zou dus gewoon niet meer voor win2k kiezen, dat loopt over een poosje af en dan komen er geen updates meer voor. Voor exchange, tsja ... exchange 2000 wordt niet meer verkocht dus of je dat ergens goedkoper kunt krijgen vraag ik mij af. Bovendien mis je met 2K dus de websynchronisatie. Overweeg de SBS (Small Business Server) eens, dat is een Win2K3 en Exchange in 1 (en nog wat spul). Beperking zit hem in licenties e.d. maar met 7 man is dat geen probleem.
maar ik kan dan wel vershillende profielen aanmaken, zodat de agenda's zeker niet door elkaar gaan? En kan ik dan wel restricties maken vwb toestaan van wijzigingen ed.?
Vanaf Exchange 2000 is er een integratie met de users op de server. Hoe loggen de PC's en de medewerkers nu in? Heb je al een (windows) domein oid draaien op een (andere) server? Je moet een centrale plek hebben voor je gebruikersnamen/wachtwoord. Elke gebruiker krijgt dan van jou een eigen mailbox (da's exchange benaming voor mailbox, agenda, contacten). Die is in principe prive. Gebruikers kunnen zelf rechten uitdelen aan anderen, of jij kan dat als beheerder doen op een niveau dat gebruikers dat niet kunnen veranderen. Je kan dan inderdaad ook dingen regelen als helemaal niks/lezen/schrijven/wijzigen en dat van alleen je eigen dingen of van alle dingen in een agenda. Bv, als Jantje en Klaasje wijzigen in de agenda van Pietje dan kan je het zo doen dat Jantje niet de dingen van Klaasje kan veranderen of weghalen maar Pietje kan altijd alles. Er zijn heel wat vinkjes te zetten op dat gebied. Er zijn ook 'public folders'. De naam zegt het al, dat zijn mail/agenda/contacten die openbaar zijn. Die kan je echter niet synchroniseren.
Je spreekt overigens niet van profielen. Dat is een client-term en heeft niks met de server te maken.
dat wil ik in de hand kunnen houden dus het liefst, is het niet mogelijk om ten tijde van de synchronisatie altijd verplicht verbinding te hebben met de server? Een beetje net zoiets als een extern bureaublad ofzo?
Dat gaat wel een beetje in tegen het principe van overal synchroniseren natuurlijk. ;) Je maakt bovendien altijd een verbinding met de server, al doet Outlook dat voor je. Geen ekele gebruikere logt daadwerkelijk in op de server als interactive user (dus met bureaublad enzo). Dat wil je ook niet op een server. ;) Afhankelijk van wat je precies wilt afschermen zijn er mogelijkheden, maar geef dan even aan wat je precies wilt voorkomen.
idd, die RAID-config was puur als mirror, we willen gewoon geen data kwijt bij een HDD crash, qua capaciteit zal het wel meevallen denk ik, die clients staan NOOIT tegelijkertijd te sync'en namelijk, hooguit 2 tegelijk, dus ook hierbij denk ik dat 2 ghz een beetje overkill is.. (thx sofar :) )
Ok, maar voor je teveel gaat schrappen van de server, bedenk wel even of je nog goed bezig bent. Begin met de minimum eisen die Win2kx en Exchange stellen.
Die server kan je veel meer laten doen natuurlijk. Willen jullie geen mail? DNS? DHCP? Proxy? Fileserver? Printserver? Gameserver ;)? Ik ken de situatie niet hoor.
Backup is niet onverstandig. De rekensom is simpel. Stel dat je ALLE data kwijt raakt. Hoeveel geld is dat waard (zowel de data als de tijd die het kost om een nieuwe server neer te zetten)? Dan weet je of je aan de tape moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pogostokje op 26-05-2004 19:15 ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Carloz schreef op 26 mei 2004 @ 19:01:
met outlook (de client) kan je synchroniseren.
Zelfs dat hoeft niet. ---> http://www.microsoft.com/...03/library/cliaccgde.mspx

• Brothar

Brothar

meester

Carloz schreef op 26 mei 2004 @ 19:01:
[...]

Ik vind je antwoorden wel erg simpel hoor..

- Extra pda omdat je cradle nodig bent!?!?!?! Kan je zoiets niet los meer kopen?
- Tape ouderwets? hoe kom je daar nou weer bij??

Als je iemand wilt helpen, doe het dan wel goed :X

Voor mailsynchronisatie is in principe meerdere outlook profielen voldoende. Sync programma herkend de pda, weet welk profiel daarbij hoort en synct de juiste.
Met alleen Exchange ben je er dus niet, dat is namelijk de server, met outlook (de client) kan je synchroniseren.
1. Dat je in Outlook meerdere profielen kunt instellen wist ik niet zeker. Bij het opstellen van mijn reactie heb ik die tekst voor het plaatsen gewist: als ik me namelijke vergiste, zou ik TS de verkeerde kant opsturen. (je kunt zelfs een afdelingsagenda instellen als ik me niet vergis)
2. MIJ lijkt een extra pda handig - een losse cradle heb ik ook wel aan gedacht hoor - maar let maar 's op, geheid dat je in de praktijk plotsklaps een extra pda nodig is. Wat dacht je van eeen nieuwe medewerker ?
En zoals ik al zei: testen (terwijl de medewerkers hun pda gebruiken).
3. backup ouderwets: dat was een reactie, waarmee ik wilde aangeven het gebruik van RAID te begrijpen. Ik wilde echter ook het belang van een back-up aangeven.
4. uitgaande van de TS was mij de proceduregang niet duidelijk.
Nú is me duidelijk dat werd gevraagd werd welke softwarepakketten het best gebruikt kunnen worden. Ík zou eerst een goede procedure ontwerpen, en dan daarna de software kiezen.

Al-met-al heb je toch kunnen onderkennen dat ik alleen maar wilde helpen.
NB ik heb geen ervaring met Exchange en Server-software, daarom heb ik het dáár ook niet over gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 26-05-2004 19:45 ]

eagle

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden weer, mijn keuze zal als volgt zijn:

Ik maak een server waar SBS op draait, de systeemeisen houd ik minimaal, omdat er gewoon echt alleen maar die pda's op draaien, de mail van het bedrijf in kwestie wordt gelezen vanaf een losse PC, welke waarschijnlijk wel in het netwerk staat, maar dat boeit dus niet.
Ook ga ik een backupsysteem installeren en een tapestreamer is daar gewoon een goede oplossing voor, simpel.
Ook zorg ik voor een mirror in de server, voor eventuele hardwarekuren, de data welke op de server zal draaien en dan heb ik het dus over de inhoud van de agenda's, is zo waardevol dat daar vlot een week werk tegenover staat als er iets mis mocht gaan.
Voor wat betreft de configuratie van de server en de instellingen zal ik wel een aantal nachtjes wakker liggen, maar ach, je vindt het leuk of je vindt het niet leuk zeg ik dan maar ;), ik zal daar zeker iemand bijhalen om de mogelijkheden van SBS optimaal te kunnen benutten.

:> ;)
Pagina: 1