Toon posts:

Fineer van invloed op klankkleur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren op een subwoofer (HT/muziek).
Nu heb ik ergens gelezen dat bij eenzelfde soort subwoofer (bv. de Rel Quake II) het soort fineer wat gebruikt wordt van invloed is (kan zijn) op de prestatie/klankkleur van de woofer.
Concreet: de Cherry variant zou "warmer en strakker" klinken dan de Brittex Black .

Ik kan me indenken dat het gebruikte materiaal bepalend is voor de klankkleur, maar fineer is toch maar een heel dun houtlaagje, en dus volgens mij niet zo heel bepalend?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

8) Geloof jij het zelf... Volgens mij luisterd het oog hier te veel mee ;)

Er zal zeker wel een verschil zijn, maar dat is zo minimaal dat het waarschijnlijk niet eens te meten is. Ook in iedere ruimte, op ieder plek klinkt een sub weer anders, die verschillen zijn ontalbaar veel groter dan een ander soort fineer. Ik denk dat dit dus gewoon een broodje aap verhaal is |:(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Dat lijkt me érg sterk dat een kleur de klankkleur van een speaker bepaalt. Zij het van een subwoofer dan nog, een speaker die redelijk weinig ( laat ons zeggen, quasi geen, aangezien het meer "voelen" is dat hier gebeurt ) klankkleur heeft.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59

GaMeOvEr

Is een hork.

Klinkt mij als onzin in de oren... Stel dat het daadwerkelijke cabinet van een andere houtsoort zou zijn, ja. Alleen het fineer... Lijkt me niet. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

De bedoeling van een kast om een unit of een aantal units is om de lucht in de kast te laten trillen. De kast mag hier zelf geen invloed op uitoefenen. Bij dure speakers (B&W; Wilson; Avalon etc.) wordt heel veel geld gespendeerd om de kast zo "dood" mogelijk te krijgen.

Laat je dus niet door een fineerlaag beinvloeden. ;)

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Pure onzin natuurlijk, precies wat deepspace zegt.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hij kan wel gelijk hebben hoor, mijn monitor is wit, vandaar dat het beeld zo k*t is :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 26 mei 2004 @ 16:51:
Hij kan wel gelijk hebben hoor, mijn monitor is wit, vandaar dat het beeld zo k*t is :P
:> |:(

• Barry|IA
sorry, ik had moeten zeggen dat het een grapje was denk ik, aangezien sommige mensen niet weten wat --> :P betekent.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 26 mei 2004 @ 16:58:
sorry, ik had moeten zeggen dat het een grapje was denk ik, aangezien sommige mensen niet weten wat --> :P betekent.
Jawel, snapte ik wel. Vond hem wel grappig...misschien zelf ook niet de juiste smiley gebruikt :o

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 17:00:
[...]

Jawel, snapte ik wel. Vond hem wel grappig...misschien zelf ook niet de juiste smiley gebruikt :o
:o <--- Wat wil die betekenen? :> , sorry :P

tsja...over die kleur van het hout valt altijd wel over te discuseren, aangezien niemand het verschil ECHT kan horen :) .

En als het nou eens wel zou kloppen, dan zouden ze ook heel veel aandacht aan de binnenkant moeten besteden lijkt mij.

Soms vind ik het nauwkeurige wel een beetje heel overdreven, zoals je moet de hoekjes van je kast rond veilen ivm de ''puntige'' frequentie lijn die ontstaan kan, als dit waar zou zijn, zou de wereldse fabrikant JBL wel eens aan zijn ''JBL'' (puntige opdrukken) mogen denken. :P

Wat nou absoluut geen overbodige nauwkeurigheid is, is bijvoorbeeld je BR buis, deze resoneert bij veel (goedkopere) boxen behoorlijk mee.

Mijn advies is dus: let op de dingen die jij horen kan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 26-05-2004 17:24 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, in full range speakers zou "audiofiel" (in de negatieve zin van het woord), wel eens gelijk kunnen krijgen. Door de verschillende structuren in het fineer zouden hoge frequenties wel eens anders gedempt kunnen worden :P

Maar... zelf dat zie ik als onzin, zoals ik al eerder zei. Neem gewoon dat wat je mooi vind :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Ik heb weer een nieuwe JBL woofer, binnekort nieuw topic :) , misschien lijkt je dat wat...DIY :)

• Jag

Jag

Barry|IA schreef op 26 mei 2004 @ 17:23:Soms vind ik het nauwkeurige wel een beetje heel overdreven, zoals je moet de hoekjes van je kast rond veilen ivm de ''puntige'' frequentie lijn die ontstaan kan, als dit waar zou zijn, zou de wereldse fabrikant JBL wel eens aan zijn ''JBL'' (puntige opdrukken) mogen denken. :P
Nou, diffractie is wel een echt bestaand iets hoor. En ook wel een boeiend iets. Zo klein zijn die afwijkingen ook niet. En bovendien vallen ze in de midrange, waar kleine afwijkingen al goed hoorbaar zijn.

Ennuh, een BR hoort mee te resoneren :P.

• Barry|IA
de poort, het plastic, het plastic trilt waneer de speaker in actie is!!, en over dat hoekige verhaal, VEEL high-end boxen hebben scherpe randen, zijn dit nu slechte boxen? |:(

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat een onzin..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Scherpe/afgeronde hoeken is prima te meten in het verloop van de baffle step (zoals jag ook al opmerkte), de kleur van het fineer moet ik nog meemaken.

Scherpe hoeken betekent niet dat het slechte speakers zijn, afgerond had alleen iets beter geweest, net als dat 4mm² kabel iets beter klinkt dan 1,5mm² kabel en de ene cd-speler nét iets beter klinkt dan de andere cd speler.

Maar aan een goede plaatsing en goede ruimteaccoustiek kunnen de bovenstaande voorbeelden samen nog niet tippen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
Kijk!, en dat is een van de dingen die jammergenoeg niet te veranderen zijn, aan de geluids-hardware is behoorlijk goed over nagedacht, en vervolgens is er veel geld over de toonbank gaan rollen, maar de luisterplaats is simpelweg niet geschikt.

Hiervoor heeft Bose zijn zogenaamde oplossing, iedereen zegt ook dat Bose oplichterij is, Bose heeft boxen ontworpen waarbij de luisterplaats niet uit maakt,...oplichters? :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het klinkt gewoon overal prut? :+

Nee hoor zonder gekheid, ik vind bose best mooi spul hoor, alleen de prijs die ze ervoor vragen is 3x te hoog :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

Hier, dat is diffraction.

En laten we het alsjeblieft niet over Bose hebben :).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nou Jag.. die man lacht denk ik omdat hij enorm veel geld verdient heeft met onzin, of met geen onzin..ik gok voor het laatste :P

Afbeeldingslocatie: http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/images/photos/sl5.jpg

:*

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 10:49

CyberJoe

Only visiting this planet

Er is nog een merk, Totem dacht ik, die hetzelfde beweert. Zij zeggen dat door verschillen in materiaaleigenschappen van verschillende houtsoorten of lakken je verschillen in absorsbie kunt hebben. Geloofwaardige theorie (imho) maar of je het ook echt kan horen. Ga naar een betere audiozaak en laat ze demonstreren. En schrijf er dan een review over op tweakers en gooi er meteen een shopsurvey aan vast.

Ja ik heb ook een computer.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja..afstralingsgedrag.. opzich wel logisch.. stijfheid is belangrijk... maar goed.. of je het werkelijk hoort? :P

• Jag

Jag

Gitaarwerk schreef op 27 mei 2004 @ 12:21:
Nou Jag.. die man lacht denk ik omdat hij enorm veel geld verdient heeft met onzin, of met geen onzin..ik gok voor het laatste :P

[afbeelding]

:*
Linkwitz is nou juist een van de weinigen uit de audio wereld die geen onzin verkoopt :). Evidence based met een mooi woord. Geen slap geouwehoer, alles controleren. Maar of ie er rijk van is geworden, lijkt me zeer stug!
Om de invloed van de kleur fineer zou hij trouwens heel hard lachen denk ik :P.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:D hehe.. ik kan het uittesten.. heb net niet zo lang geleden een rack met fineer.. en ik heb em mahony gekleurd.. zin in een luisteravond jag? ;) hahaha

Is linkwitz een rus?? hij lijkt me wel een toffe gast om een vodka mee te gaan drinken :Y)

Pagina: 1