SCSI cdrom werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 10:29
Hey,
Ik heb laatst voor geen geld een scsi set gekocht, met een controller een harde schijf (8.5 gig.) een cd brander en een cd lezer. Alleen werkt die laatste niet( de lezer) Hij wordt niet herkend. Als ik de pc opstart kan ik op [ctrl] + [a] klikke en dan opend er een soort programmatje waarmee je hem kunt instellen en alles wat erop aan is gesloten kunt laten detecteren. Alleen die lezer krijg ik niet gedetecteerd. Ligt dat aan de instellingen (jumpers?) of is die dan gewoon kapot?...

Verwijderd

gaat er ook groen lichtje knipperen bij het booten?
zo niet , dan denk ik dat ie kaput is ..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het kan allebei heel goed het geval zijn -> kwestie van zelf uitzoeken.
- Controleer eens op welk SCSI id (net zoals als master/slave bij ide, maar dan heb je 8 mogelijkheden) je brander en harddisk staan (kun je onder ondere in het lijstje bij die <ctrl>-a zien). En controlleer daarna op welk id de cd-rom staat. Staat hij op 7 (waarop je scsi kaart standaard meestal staat) of op een van de twee id's waarop hd en cd-r staan, grote kans dat hij werkt als je de id jumpers op de cd-rom verandert.
Anders kan hij idd kapot zijn, maar je kunt ook proberen om alleen de cd-rom eens aan te sluiten, een kijken of hij hem dan wel kerkent. Het kan nl. ook dat je cd-r bijvoorbeeld de scsi bus "teminate" (hij zegt als het ware "ik ben het laatste apparaat, zoek niet verder"), terwijl je cd-rom daar nog achter hangt. In dat geval zou je enkel de cd-rom voor de cd-r hoeven hangen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan aan de instellingen liggen, kan ook kapot zijn. Maar zonder glazen bol kunnen we zo weinig met je vraag ;) Geen eerst maar eens aan wat je _precies_ voor hardware heb, en hoe het e.e.a. gejumperd en getermineerd is. SCSI werkt ietsje anders als IDE namelijk ;)
Staat ook een hele hoop over in de FAQ.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 10:29
Kippenijzer schreef op 26 mei 2004 @ 15:35:
Het kan allebei heel goed het geval zijn -> kwestie van zelf uitzoeken.
- Controleer eens op welk SCSI id (net zoals als master/slave bij ide, maar dan heb je 8 mogelijkheden) je brander en harddisk staan (kun je onder ondere in het lijstje bij die <ctrl>-a zien). En controlleer daarna op welk id de cd-rom staat. Staat hij op 7 (waarop je scsi kaart standaard meestal staat) of op een van de twee id's waarop hd en cd-r staan, grote kans dat hij werkt als je de id jumpers op de cd-rom verandert.
Anders kan hij idd kapot zijn, maar je kunt ook proberen om alleen de cd-rom eens aan te sluiten, een kijken of hij hem dan wel kerkent. Het kan nl. ook dat je cd-r bijvoorbeeld de scsi bus "teminate" (hij zegt als het ware "ik ben het laatste apparaat, zoek niet verder"), terwijl je cd-rom daar nog achter hangt. In dat geval zou je enkel de cd-rom voor de cd-r hoeven hangen.
De scsi kaart zit idd op 7. Maar als ik alleen de cdromspeler op de kaart aansluit dan staat alleen de kaart er. Er zitten trouwens geen jumpers in de cdromspeler...
Je kunt er 8 jumpers op aansluiten: Boven 0,1 en 2 staat ID, boven 3 PRSW en boven 4 TERM, boven de rest staat niks. In de brander zitten er jumpers in 1 en 3.
Als ik de pc aanzet dan brand er wel een lichtje van de cdrom maar die knippert niet..