Toon posts:

AT7-MAX2: processorgebruik 100%, northbridge?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Abit AT7-MAX2.

Sinds korte tijd schiet de cpu usage naar 100% wanneer ik van mijn eerste harde schijf naar mijn tweede harde schijf kopieer of omgekeerd. Het luisteren van een mp3, bekijken van een internetpagina of spelen van een film wordt dan onmogelijk.

Ter informatie: de twee IDE-schijven zitten sinds jaar en dag op de IDE0-controller (de IDE1 bevat mijn twee dvd-drives).

Wat heb ik geprobeerd?
- alle IDE-devices behalve de twee harde schijven afgekoppeld,
- alle externe devices en interne USB-devices afgekoppeld,
- geheugenreepjes vervangen,
- BIOS failsafe defaults teruggezet,
- in BIOS de Highpoint controller geheel uitgeschakeld

Het probleem blijft echter bestaan. Ook wanneer er van een IDE naar een SATA drive gekopieerd wordt (waarbij de tweede IDE-drive geheel afgekoppeld is). Hier is de CPU-belasting echter niet constant 100%, maar met pieken. Nog steeds niet zoals het hoort.

De Northbridge cooler bleek niet meer te werken, is vervangen, maar het probleem blijft. Is het mogelijk dat de northbridge oververhit is geraakt en dat deze problemen hierdoor ontstaan zijn?

(Het is overigens geen software-probleem; herinstallatie van Windows XP lost de problemen niet op, het terugzetten van een jaar-oude image ook niet).

Heeft iemand nog enig idee? De enige onderdelen die ik niet geprobeerd heb te vervangen zijn de processor en de videokaart, maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Als de AT7-MAX2 van de Highpoint kan booten kan ik ook nog proberen de twee disks daarop aan te sluiten om te zien of het probleem aan de onboard IDE-controller ligt...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Misschien staat de overdrachts-modus van één (of meerdere) van je schijven op PIO-modus in plaats van de veel snellere Ultra DMA-modus.
Controleer dit even in apparaatbeheer.

Edit: even plaatje op gezocht ter info:

Afbeeldingslocatie: http://www.tau.ac.il/~jyc/pict/CDRLabs/2K_AdvancedSettings.png

[ Voor 26% gewijzigd door Rone op 26-05-2004 15:02 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n187 schreef op 26 mei 2004 @ 14:59:
Misschien staat de overdrachts-modus van één (of meerdere) van je schijven op PIO-modus in plaats van de veel snellere Ultra DMA-modus.
Controleer dit even in apparaatbeheer.
Vreemd, maar je hebt gelijk. Bij Advanced Settings van Primary IDE staat Device 0 op Ultra DMA Mode 5 en Device 1 op PIO Mode. Voor de Secondary IDE staan ze allebei op Ultra DMA Mode 2.

Hoe kan dat; zou de tweede harde schijf dan op de een of andere manier foutief (als PIO-schijf) in het BIOS herkend worden, of zou er een setting verkeerd staan...?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 15:26:
[...]

Hoe kan dat; zou de tweede harde schijf dan op de een of andere manier foutief (als PIO-schijf) in het BIOS herkend worden, of zou er een setting verkeerd staan...?
Nee dit heeft (gelukkig) vaak niet fysiek met de harde schijf te maken.
Ook niet met het BIOS. Ik heb het ook enkele keren gehad; het is gewoon een 'bugje' in Windows dat af en toe voorkomt.

Mocht het zo zijn dat je het niet terug op DMA-modus kunt zetten, even de IDE controller verwijderen uit apparaatbeheer en opnieuw opstarten.
Daarna werkt het weer naar behoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 26-05-2004 15:33 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oh ja, een klein tipje (heeft niet met de 100% CPU usage te maken) maar als je vaak (grote) bestanden van de één naar de andere harde schijf kopieert dan kan je ze het beste op twee aparte kanalen zetten (dus één op IDE0 en de andere op IDE1) :)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
amour021 schreef op 26 mei 2004 @ 15:36:
Oh ja, een klein tipje (heeft niet met de 100% CPU usage te maken) maar als je vaak (grote) bestanden van de één naar de andere harde schijf kopieert dan kan je ze het beste op twee aparte kanalen zetten (dus één op IDE0 en de andere op IDE1) :)
Waar baseer je dat op als ik vragen mag? En kun je dat ook toelichten?
Volgens mij maakt het namelijk niet veel uit.

De huidige 80-ader kabels kunnen 133MB/s aan, je schijf alleen een stuk minder.
Daarom kun je over en weer tussen 2 schijven (op dezelfde IDE-kabel) met 66MB/s kopieëren (wat je schijf toch niet haalt zonder RAID) :)

Dan maakt het imo weinig meer uit..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
r00n187 schreef op 26 mei 2004 @ 15:47:
[...]

Waar baseer je dat op als ik vragen mag? En kun je dat ook toelichten?
Volgens mij maakt het namelijk niet veel uit.

De huidige 80-ader kabels kunnen 133MB/s aan, je schijf alleen een stuk minder.
Daarom kun je over en weer tussen 2 schijven (op dezelfde IDE-kabel) met 66MB/s kopieëren (wat je schijf toch niet haalt zonder RAID) :)

Dan maakt het imo weinig meer uit..
Omdat voor zo ver ik weet, je geen gegevens in twee richtingen tegelijkertijd kunt sturen over een IDE kabel. Dus wordt de richting altijd afgewisseld waardoor het wat trager gaat.

Correct me if I'm wrong :P

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Je kunt met IDE maar 1 device per kanaal aanspreken, waardoor er dus continue van device moet worden gewisseld ( langzame gegevensdoorvoer ).
Als ze aan een apart kanaal hangen kunnen de gegevens zonder onderbreking worden verwerkt.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de tip. Heb beide IDE-controllers in Safe Mode verwijderd, opnieuw opgestart, en na herkenning staan alle drives weer op UDMA. De problemen zijn dan ook inderdaad opgelost!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

For Your Information: de antwoord had je ook via de FAQ van het juiste subforum kunnen vinden ;) Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?
Pagina: 1