[email] zakelijk en prive mail scheiden

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik ben bezig met een werkstuk over het beveiligen van een bedrijfsnetwerk. Nu is het zo dat de medewerkers in het bedrijf ook privé mail ontvangen op hun werk adres. Ik weet dat er een manier is om mail die van bepaalde afzenders komt in een bepaalde folder te laten droppen zodat andere gebruikers van dezelfde mailbox / systeembeheerders niet in deze map kunnen kijken. Nu heb ik hier 2 vragen over:

1. Kan ik deze "Privé" map beveiligen dmv een wachtwoord of is er een andere makkelijkere oplossing?
2. Is er een snellere/doeltreffende manier om prive mail te scheiden van zakelijke mail zonder dat ik voor iedere afzender het mailadres moet opgeven bij berichtregels.

Alle clients gebruiken Outlook Express. Een oplossing op server niveau mag ook, maar dit word wat moeilijker omdat dit door een extern bedrijf wordt geregeld.

Kheb me al de hele morgen rot gegoogled maar het enigste wat ik tegenkom is allerlei tips/trucs over het tegenhouden van spam :?

tips/ervaringen zijn welkom :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
kun je niet regels aanmaken die alle "werk" domeinen in de werk map dondert en de andere mail in de prive map ???

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
wat versta je onder een werk en prive domein :?
Het is dus de bedoeling dat de mail binnenkomt op 1 mailadres, en dat ik niet een apart adres voor iedereen hoeft te maken tbv prive mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

André

Analytics dude

Hoe kan een systeem nu detecteren wat prive-mail en bedrijfs-mail is? Dan zou je al een afzenderlijst moeten hebben, wat overigens niet werkt omdat sommige personen beide soorten sturen.

En al zouden de mensen zelf de mail verslepen naar hun prive folder, OE bied niet de mogelijkheid 1 folder te protecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
hm, en er zijn ook geen andere manieren om dit op deze manier of een andere manier te beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat het nu om mail op 1 mailadres, of op verschillende werk en prive adressen? In het eerste geval gaat het inderdaad moeilijk, zeker als je ook nog eens het niet heel erg geavanceerde (maar wel lekker simpele) OE gebruikt.

Ik zou zeggen: laat ze voor prive mail de webmail van hun eigen provider gebruiken, of iets als hotmail. Of maak voor iedere werknemer een prive en een "werk" adres aan en scheid deze. Dit is ook vwb backups etc handig, je wilt misschien alle werkmail archiveren en de rest niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
Ja het gaat idd om 1 mailadres per werknemer, als er nog mensen zijn met oplossingen ervaringen, hoor ik het graag :) ondertusse ga ik op zoek naar een andere oplossing :) thanx iig

//edit: wat zijn mailclients die wel op een linux imap server mappen kunnen beveiligen?

[ Voor 21% gewijzigd door domi235 op 26-05-2004 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 10:46

cutter

Wannabe i7 fanboy

Dat kan dus niet eigenlijk. Er zullen sowieso geen serieuze bedrijven zijn die outlook express gebruiken. Outlook Express en Systeembeheerders in één zin klopt imho niet. Ik zie ook niet snel iets met bayesiaanse regels. Dus als er bepaalde privé woorden als vakantie, boodschappen, kinderen inkomen dat de mail dan wordt verstuurd naar een ander account op de server...

Dit probleem moet je organisatorisch aanpakken door gebruikers te verbieden de mail voor privé zaken te gebruiken: maak maar een hotmail of gmail aan of gebruik de webmail van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:28
Onder Outlook (voor Express weet ik het niet) kun je een persoonlijke map aanmaken (zoveel je wilt eigenlijk) en daar een wachtwoord opzetten. Je kunt dan via "Tools" - "Rules Wizard" een aantal regels invoeren om bepaalde e-mails automatisch naar die persoonlijke map te verplaatsen. Dit is echter niet waterdicht, behalve als je je persoonlijke e-mailaccount ingesteld hebt naast je zakelijke e-mailaccount (dan stel je gewoon in dat alles verstuurd naar je privé mail wordt gedropt in de persoonlijke map).
Of dit alles werkt onder Outlook Express kan ik je helaas niet mededelen. Ik ben een Mozilla gebruiker en heb OE al jaren niet meer geïnstalleerd staan.
(de kennis die ik heb is van mijn werk, waar ik verplicht met die Windhoos zooi moet werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
DocMac schreef op 26 mei 2004 @ 14:33:
Onder Outlook (voor Express weet ik het niet) kun je een persoonlijke map aanmaken (zoveel je wilt eigenlijk) en daar een wachtwoord opzetten.
Nope werkt helaas niet, berichtregels invoegen kan wel in express, maar een wachtwoordoptie vindk iig niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 10:14

Nowhereman

Ygenweis

Als een systeembeheerder je mail wil lezen dan kan hij dat gewoon op de server doen... dat dit wel of niet legaal is wil ik verder buiten beschouwing laten, de TS vraagt slechts naar de mogelijkheden waarbij ik graag wil wijzen op het feit dat je mail dus te onderscheppen is vóór het de mailbox bereikt.

-Pwn the day-

Pagina: 1