Toon posts:

Spamfilters trainen: wat doe je met virussen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik sinds een tijdje Spambayes als spamfilter voor Outlook, en op een andere pc Thunderbird, met z'n eigen spamfilter. Het gaat er verder niet om welke filters het beste zijn, maar hoe ik met virussen om moet gaan.

Ongeveer de helft van m'n ongewenste mail bevat een virus. Dat is afkomstig van "gewone" mailadressen, en ik heb het zelf al een keer gehad dat ik een virus van mezelf kreeg! En nee ik was niet geïnfecteerd.

Moet ik deze virus-mailtjes ook als spam behandelen, om het spamfilter te trainen? Ik gebruik deze filters nog niet zolang, en controleer nog steeds alles om de false negatives eruit te halen.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Virus Emailtjes zijn toch niet gewenst, en niet gewenste email dat noemen ze ook wel spam volgens mij. ;) Of als je op die virus emailtjes zat te wachten dan weer niet natuurlijk.

Maar em ik behandel virus emailtjes gewoon gelijk als spam, deleten die zooi voor het me mailbox binnen stroomt.

[ Voor 3% gewijzigd door SithWarrior op 26-05-2004 10:44 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 15:10

pjvandesande

GC.Collect(head);

Ook gewoon doen inderdaad.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 14:30

Pogostokje

* twiet *

Virus geen spam. Ze komen ook zelden van het e-mail adres afw at er bij staat. Het nadeel dus van virus als spam behandelen is dat je je programma verkeerde dingen leert en je onschuldige mail adressen als verdacht gaat aanwijzen. Nou zit er meer in een mailbericht dan alleen een afzender adres natuurlijk, maar je leert hem toch op verkeerde dingen te letten.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• SithWarrior

SithWarrior

Spam komt ook zelden van het mail adres wat als afzender staat opgegeven, als ik al die virus mailtjes handmatig moet gaan lopen deleten die ik dagelijks krijg, kan ik me spam filter wel de deur uit doen. :P

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 14:30

Pogostokje

* twiet *

SithWarrior schreef op 26 mei 2004 @ 10:45:
Spam komt ook zelden van het mail adres wat als afzender staat opgegeven, als ik al die virus mailtjes handmatig moet gaan lopen deleten die ik dagelijks krijg, kan ik me spam filter wel de deur uit doen. :P
Je begrijpt best wat ik bedoel. :)
Die virusmailtjes komen net zo vaak van 'bekende' als van onbekende. Die spam komt vaak zogenaamd van hotmail of vage domeintjes, maar juist niet van mensen die jij kent.
Naja, je moet het zelf maar weten. ;) Ik zou een virusscanner gebruiken voor de virussen en een spam filter gebruiken voor de spam. Een virusmailtje is geen spam tenslotte.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Geef je virusscanner opdracht om virusmails te flaggen of verwijderen, werkt beter.

Virussen als spam herkennen gaat vaak goed bij standaardteksten, maar je krijgt een probleem bij virussen die random teksten in de mail zetten. De woorden daarin gaan dan namelijk meetellen als spamwoorden, en dat wil je pertinent niet, dat verpest het algoritme als het te veel gebeurd :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op 26 mei 2004 @ 12:14:
[...]
Je begrijpt best wat ik bedoel. :)
Die virusmailtjes komen net zo vaak van 'bekende' als van onbekende. Die spam komt vaak zogenaamd van hotmail of vage domeintjes, maar juist niet van mensen die jij kent.
Naja, je moet het zelf maar weten. ;) Ik zou een virusscanner gebruiken voor de virussen en een spam filter gebruiken voor de spam. Een virusmailtje is geen spam tenslotte.
Bedankt voor jullie reacties! Ik was benieuwd hoe jullie dit oplosten, was benieuwd naar jullie argumenten.

Jammer dat een virusscanner de virus-mail niet in een aparte directory zet, zoals het spamfilter nu doet. Toch denk ik dat ik voorlopig het spamfilter niet op virusmail ga trainen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 12:43:
Jammer dat een virusscanner de virus-mail niet in een aparte directory zet, zoals het spamfilter nu doet.
Dat kan je zelf laten doen door een berichtregel aan de hand van aangepaste headers of titel van de mail. Als de vscanner dit aanpast dan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SithWarrior

SithWarrior

Ik krijg nooit virus mailtjes van bekende, maar die worden er bij mij ook niet uitgefilterd, omdat die op de "friend" list staan. Hij geeft wel keurig netjes aan dat er een virus in zit dus dat ik hem maar beter kan deleten, maar van zelf zou die em niet weg gooien. Kwestie van trainen :)

Pagina: 1