Toon posts:

[XP] Partities, nieuwe C: schijf*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmz,

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en daar een aantal partities op aangemaakt. Op de hoofdpartitie heb ik met behulp van acronis True Image een kopie van de oude C-schijf gemaakt. Deze oude harde schijf wil ik straks gaan formateren en opnieuw gaan indelen. Echter, de nieuwe harde schijf is door Xp voorzien van de driveletters H t/m L en dus blijft windows bij het starten zoeken naar de c-schijf waar de data zou moeten staan.

Is er een oplossing cq softarepakket waarmee ik de driveletters kan veranderen van de partities of moet ik echt alles herinstalleren?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je kunt het beste alle partities weghalen van de nieuwe schijf en een ghost van je oude schijf naar de nieuwe maken. Die maakt dan automatisch de juiste partities wel aan. Heb je een stuk minder gedoe mee, omdat Windows vaak niet toestaat dat je de bootschijf een andere drive-letter geeft (of een andere drive de letter van de bootschijf)

My personal website

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je Windows XP Pro hebt dan kan je via System Management (Computerbeheer) >> Disk Management (Schijfbeheer) de schijven een andere letter geven.

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 21:01

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Volgens mij zal dat niet eens gaan wat jij wilt proberen. Zo iets heb ik ook geprobeerd. Dit is te vergelijken met een image op een andere hardware configuratie planten en dat pikt XP niet. Kopier beveiliging zegmaar. Dus inderdaad herinstalleren. Is ook het beste lijkt me.
Weet niet of het werkt als je exact de partitie grote aanhoud. Dus zegmaar een clone maakt van je oude schijf en die exact kopieert op een C partitie en dan D E F als bijhangsels partities.

Speedtouch freak

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan inderdaad een clone maken van de oude harde schijf. Deze oude 40Gb schijf heeft drie drives C, D en E. Met True Image kan ik heel eenvoudig een clone maken op de nieuwe 160Gb schijf, waarbij ik kan aangeven hoe groot de drives C,D en E op de deze schijf moeten worden.

Maar.... ik wil Meer partities op de nieuwe schijf hebben. En dat kan ik dus niet instellen met het cloneprogramma van TI.
Als ik de nieuwe C,D,E in totaal bijvoorbeeld 100Gb laat worden dan wordt het resterende deel (60Gb) niet als drive aangemaakt en is verloren.

(ik wil voor alle 4 gebruikers een aparte 30Gb drive aanmaken, plus een 30Gb C-drive voor windows en programma's en een restdrive voor algemeen gebruik. )

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zoals vermeld kun je via disk management de driveletters regelen.
Met Partition Expert (ook van Acronis) kun je natuurlijk de partities indelen en rezisen naar behoefte.
Die eventuele verloren ruimte kun je altijd nog omzetten naar een partitie.

Ik had in jouw situatie dus inderdaad een image gemaakt van de c-schijf, de 40 gig partities overgezet, de 40 gig partities opnieuw aanmaken en dan de image weer op de c plaatsen.
(daarna kun je de overige ruimte alsnog indelen in partities)

Ik zelf gebruik Norton voor de backups maar ik mag aannemen dat je er wel meer programma's zijn die dat voor je willen doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Agent-X op 26-05-2004 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Agent-X schreef op 26 mei 2004 @ 11:01:
Zoals vermeld kun je via disk management de driveletters regelen.
Met Partition Expert (ook van Acronis) kun je natuurlijk de partities indelen en rezisen naar behoefte.
Die eventuele verloren ruimte kun je altijd nog omzetten naar een partitie.

Ik had in jouw situatie dus inderdaad een image gemaakt van de c-schijf, de 40 gig partities overgezet, de 40 gig partities opnieuw aanmaken en dan de image weer op de c plaatsen.
(daarna kun je de overige ruimte alsnog indelen in partities)

Ik zelf gebruik Norton voor de backups maar ik mag aannemen dat je er wel meer programma's zijn die dat voor je willen doen.
Drive management laat je alles wijzigen, behalve...... de C-drive. Daar krijg ik een foutmelding op.

De rest van je post zal ik nog eens goed bestuderen en kijken of ik dara wat mee kan. Snap het niet helemaal namelijk.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zei zelf dat je de huidige partities naar de nieuwe schijf kunt zetten.
De C partitie hoef je natuurlijk niet om te zetten, hier maak je een backup van met bv Norton Ghost.

Dan zit je met de situatie dat de oude partities vrij nutteloos zijn, deze haal je dan weg (in dos) en dan maak je opnieuw een windows partities aan (de nieuwe c schijf) van, laten we zeggen, 8 gig en een van rond de 30 gig ( de rest dus).

Via (bv) Norton Ghost zet je (vanuit dos) je backup van de oude C terug naar de nieuwe C partitie, je kunt nu weer in windows booten.

Weer in windows kun je met behulp van bijvoorbeeld Partition Expert (of Partition Magic) vrij eenvoudig de huidige gecopieerde partities resizen en de niet gebruikte ruimte indelen in andere partities (van 30 gig?)

Dan ben je er toch of begrijp ik je verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Agent-X op 26-05-2004 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Agent-X schreef op 26 mei 2004 @ 11:21:
Je zei zelf dat je de huidige partities naar de nieuwe schijf kunt zetten.
De C partitie hoef je natuurlijk niet om te zetten, hier maak je een backup van met bv Norton Ghost.

Dan zit je met de situatie dat de oude partities vrij nutteloos zijn, deze haal je dan weg (in dos) en dan maak je opnieuw een windows partities aan (de nieuwe c schijf) van, laten we zeggen, 8 gig en een van rond de 30 gig ( de rest dus).

Via (bv) Norton Ghost zet je (vanuit dos) je backup van de oude C terug naar de nieuwe C partitie, je kunt nu weer in windows booten.

Weer in windows kun je met behulp van bijvoorbeeld Partition Expert (of Partition Magic) vrij eenvoudig de huidige gecopieerde partities resizen en de niet gebruikte ruimte indelen in andere partities (van 30 gig?)

Dan ben je er toch of begrijp ik je verkeerd.
Ter info en bevestiging voor geinteresseerden; deze werkwijze werkt feilloos en in mijn geval als enige echt werkende. Alleen op deze manier krijgt de nieuwe HD een werkende C: vermelding (systeem/actief) in Win XP Pro.

Bonjour bedankt Agent-X voor de tip
Pagina: 1