Toon posts:

[K8V]Single HDD in RAID0?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil m'n WD Raptor 39 in RAID0 zetten mbv de onboard S-ATA RAID controller op m'n K8V.

38GB Raptor voor windows in RAID0
120GB Maxtor voor data

Blijkbaar moet je 2 HDD's selecteren bij die raid setup. Is het überhaupt mogelijk om 1 hdd in raid te zetten met deze contoller?

Ik kon niets vinden op google en de GoT search is down.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ergens achteraan in de handleiding staat precies hoe het moet. Ik zoek hem er zo even bij.

Het staat niet als zodanig beschreven vanaf hoofdstuk 5.14 maar als je de handleiding volgt en de enige drive als RAID0 array kiest zo het gewoon moeten lukken.

Meen me te herinneren dat de vraag al eerder is gesteld.

[ Voor 56% gewijzigd door Guardian Angel op 26-05-2004 09:03 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 26 mei 2004 @ 08:52:
Ergens achteraan in de handleiding staat precies hoe het moet. Ik zoek hem er zo even bij.

Het staat niet als zodanig beschreven vanaf hoofdstuk 5.14 maar als je de handleiding volgt en de enige drive als RAID0 array kiest zo het gewoon moeten lukken.

Meen me te herinneren dat de vraag al eerder is gesteld.
Ik heb thuis geen handleiding van m'n mobo maar ik zal eens kijken of ik hem ergens in een pdfje kan vinden :) thx voor je moeite

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

RAID FAQ

Nog meer info.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gekeken :) maar ik zag niets over onboard controlers ofzo.

Als ik in dat raid menu kom en probeer een array aan te maken; dan vink ik die WD aan en dan moet ik er nog 1 aan vinken, want het enige wat ik dan kan is op enter drukken of ESC.

http://www.asus.com/suppo...px?ModelName=K8V%20Deluxe

:) ff kijken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 09:10 ]

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59
RAID: Redundant Array of Independent Disks.

Is het niet nutteloos om een RAID0 aan te maken op 1 schijf?
Als je de schijf los aan de RAID controller hangt, wordt die in je OS dan niet gewoon herkend als losse schijf? Bij mij iig wel. Ik weet uit mijn hoofd niet zo snel welke controller ik heb, maar het gaat om een MSI KT6V

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 09:09:
Heb ik al gekeken :) maar ik zag niets over onboard controlers ofzo.
Huh? Een I/O controller is een I/O controller. Onboard of niet.

Specifiek hier staat het antwoord: Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen? Hier wordt helemaal niet gerept over een losse RAID controller danwel een onboard controller, dus ik snap niet hoe je daarop komt :?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Markieman schreef op 26 mei 2004 @ 09:11:
RAID: Redundant Array of Independent Disks.

Is het niet nutteloos om een RAID0 aan te maken op 1 schijf?
Als je de schijf los aan de RAID controller hangt, wordt die in je OS dan niet gewoon herkend als losse schijf? Bij mij iig wel. Ik weet uit mijn hoofd niet zo snel welke controller ik heb, maar het gaat om een MSI KT6V
We hebben het hier over een s-ata HD die dus aan een s-ata controller wordt aangesloten die ook RAID ondersteunt. Je MOET in dit geval dus wel een array aanmaken als is het maar voor 1 HD.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een single-disk RAID0/1/whatever array aan

Maar dit kan dus niet.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 13:33

Borry

prutsen is mijn leven

Lees dit maar eens, dan snap je wat Raid is.

http://www.webconnexxion.com/shop/catalog/raid12.php

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

GuardianAngel schreef op 26 mei 2004 @ 09:16:
[...]

We hebben het hier over een s-ata HD die dus aan een s-ata controller wordt aangesloten die ook RAID ondersteunt. Je MOET in dit geval dus wel een array aanmaken als is het maar voor 1 HD.
Is dat wel zo? Op mijn asus a7n8x deluxe hoefde ik dat dus niet (silicon image 3117 chip, oid).
Als je de hdd's aan deze controller hangt zonder een array aan te maken, dan herkent hij deze als losse schijven en kan je ze als losse schijven gebruiken.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ligt het nou aan mij of snap ik er helemaal niets van :?
Wat heeft het voor nut 1 schijf in RAID0 te hangen?
Je schijf wordt echt niet sneller daardoor.. Of is het zo dat Windows hem anders niet herkent?

Bij mijn vorige A7V8X moest ik inderdaad een RA1D-array* aanmaken om Windows de schijf te laten herkennen.
Op mijn huidige NF7-S herkent Windows hem gewoon zonder dat ik ook maar iets in het RAID-bios aan hoef te passen.. Je zou toch denken dat de K8V dit ook gewoon kan..
(Misschien heb je je s-ata driver niet geïnstalleerd?)

RA1D = Redundant Array of 1 Disk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 26-05-2004 09:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Markieman
GuardianAngel schreef op 26 mei 2004 @ 09:16:
Ik heb toch echt GEEN array aangemaakt. Mijn mobo heeft dus ook een S-ATA RAID controller waar ik dus 1 S-ATA schijf aan gehangen heb en hij doet het perfect :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude .. Heb je de RAID FAQ van dit subforum en die op mijn website überhaupt wel gelezen? ;) Daar heeft John van webconnexxion met mijn toestemming gebruik van gemaakt voor zijn site :)
r00n187 schreef op 26 mei 2004 @ 09:21:
Ligt het nou aan mij of snap ik er helemaal niets van :?
Wat heeft het voor nut 1 schijf in RAID0 te hangen?
Je schijf wordt echt niet sneller daardoor.. Of is het zo dat Windows hem anders niet herkent?
Het gaat er helemaal niet om om 1 schijf in een RAID0 array te zetten, maar het gaat erom dat de schijf in een array wordt gezet, omdat de controller de schijf anders negeert :)

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 26-05-2004 09:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nav hiervan wilde ik hem in RAID0 zetten.

reviews: Western Digital Raptor WD360GD review

Windows Setup kerkent S-ATA HDD's met de driver op de CD (die ik overgens geintregreed heb in m'n Windows CD).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 09:19:
Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een single-disk RAID0/1/whatever array aan

Maar dit kan dus niet.
Kun je de schijf eigenlijk wel in de apparaatbeheer of schijfbeheer vinden wanneer je het gewoon zo laat zitten en de SATA drivers in Windows hebt geinstalleerd :?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 mei 2004 @ 09:31:
[...]
Kun je de schijf eigenlijk wel in de apparaatbeheer of schijfbeheer vinden wanneer je het gewoon zo laat zitten en de SATA drivers in Windows hebt geinstalleerd :?
Ja. Zie ook post hierboven ^^^

• Markieman
Alleen moet je wel 2 (of meer) identieke schijven hebben, anders heeft een RAID geen zin.
Windows Setup kerkent S-ATA HDD's met de driver op de CD (die ik overgens geintregreed heb in m'n Windows CD).
Dan is er dus geen probleem...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, dan is er eigenlijk niks aan de hand? Het gaat er immers om dat de schijf gewoon wordt herkend :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zolang je weet dat je met een array met 1 schijf niet de snelheid behaalt die je met een array van 2 schijven in RAID0 behaalt hoor je mij niets zeggen. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee, qua herkenning niet :)

Maar als het geen zin heeft, waarom zou je het dan doen en staat het in de FAQ? Puur voor herkening? En dan hebben ze ook in die review 2 dezelfde hdd's gebruikt?

8)7

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
BalusC schreef op 26 mei 2004 @ 09:27:
[...]
Het gaat er helemaal niet om om 1 schijf in een RAID0 array te zetten, maar het gaat erom dat de schijf in een array wordt gezet, omdat de controller de schijf anders negeert :)
Nee dus, de schijf wordt in apparaatbeheer gewoon gezien ;)
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 09:35:
Nee, qua herkenning niet :)

Maar als het geen zin heeft, waarom zou je het dan doen en staat het in de FAQ? Puur voor herkening? En dan hebben ze ook in die review 2 dezelfde hdd's gebruikt?

8)7
Lijkt mij dat er inderdaad gewoon 2x een WD Raptor 36GB is gebruikt :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door Rone op 26-05-2004 09:37 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 09:35:
omg .. Dit topic is één groot misverstand :X

Ik zou zeggen: verdiep je je eens in het fenomeen "RAID" ;)
De RAID FAQ is in dit topic al meermaals genoemd. Veel leesplezier :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 26-05-2004 20:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.