Peltier element + innovatek tank-o-matic

Pagina: 1
Acties:

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Hoi iedereen,

Om te beginnen heb ik twee vragen/ideen.

1. Ik zat te denken over het volgende maffe idee.
M'n cpu wilde ik nu nog niet gaan coolen m.b.v. een peltier element (dat wil ik over een paar maanden doen met een waterchiller).

Ik heb een tank-o-matic van innovatek:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=444 (dit is hem bij bijvoorbeeld freezinghardware).

Nu had ik het volgende idee. Zou het nut hebben om aan de onderkant een peltier element te plakken (met de koude kant naar de onderkant van dat reservoir dan) zodat via die aluminiumonderkant (die dan fungeert als een soort geleider) het water dat door het reservoir gaat lekker koel te houden (althans, om het iets af te koelen), zodat het water door de hele setup ietsje koeler wordt. Het gaat dan niet om een zware peltier maar een iets lichtere. Waterblokken heb ik dus op m'n cpu (de innovatek x-flow), op m'n chipset (de innovatek graph-o-matic, en op m'n vga gpu (ook de innovatek graph-o-matic). Ook zit er in de waterkring een innovatek flow-o-matic en als pomp heb ik de eheim 1048. Als radiator heb ik de innovatek dualradiator met 2 x 120mm papst fans erop, die gewoon op 12volt draaien (geluid speelt geen rol :)).

Het reservoir zit aan de bovenkant van m'n kast gemonteerd, extern dus. Gemonteerd met de klemmen die erbij zaten. Of is er/hebben jullie nog een andere manier om het water koeler te houden? Ik zoek dus eigenlijk wel naar een manier die toegepast kan worden zoals m'n reservoir nu gemonteerd zit.

Is dit een handig/goed idee of levert het toch niets op? (ik weet uiteraard ook wel dat een peltier/tec/waterchiller direct op de cpu wel beter is, maar dat wil ik nu nog niet, dat komt later).

2. Wat is nu het eigenlijke nut/bedoeling van het inbranden van je cpu. Ik heb een axp-m2500+ barton 45 watt (momenteel op fsb 227*mp 11,5@2volt, 1,5v agp, 1,9 vdd en 3.30 vdimm; idle iets van 42 a 43 graden, prime95 torture test stressed op plusminus 50 (fluctueerd tussen 47 en 50) graden). Op deze snelheid, 2610mhz, gaat het torturen via prime95 perfect. Het loopt al een aantal uren, vanaf begin deze avond (18:00) al aan 1 stuk door.

Is bijvoorbeeld het nut dat je na een lange tijd inbranden achter elkaar (bijvoorbeeld 48 uur lang), je daarna hoger kunt overklokken op een lager voltage en op een hogere multi of fsb? Of denk ik dan verkeerd.

Ik heb in de search al gezocht op primen, op inbranden en op cpu inbranden, maar ik kan niets vinden, vandaar dit topic.

Ik zie jullie reacties tegemoet.

[ Voor 28% gewijzigd door TheWizzard op 26-05-2004 03:16 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
1.
Je kunt je water wel op die manier koelen. Dat is mogelijk, maar hoe wil je die pelt dan weer gaan koelen. De ene kant wordt wel koud, maar de andere heet. In principe doet een pelt niets mee dan warmte verplaatsen, waarbij je de warmte die de pelt weer genereert en de warmte die de pelt verplaatst weer moet worden afgevoerd.

Swiftech heeft wel een speciaal blokje daarvoor dat bestaat uit 2 op elkaar gemaakte waterblokken en een pelt ertussen. Je heb dan dus wel een apart wc circuit nodig. Een pelt met lucht koelen is verder bijna niet te doen...

2. Sja of inbranden nu echt zin heeft....
Sommige mensen zweren erbij en anderen zeggen dat 't weinig nut heeft. Zelf heb ik er wel eens mee lopen experimenteren, maar uiteindelijk ging die proc niet harder dan dat ie van tevoren deed na ene weekje met veel mhz-en en veel volts er doorheen..

Er zijn hier wel vaker draadjes over geweest, maar de search vindt ze niet op het moment

[ Voor 7% gewijzigd door YoupY op 26-05-2004 08:24 ]

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
Vraag me af of het koelen van die tank-o-matic nut gaat hebben, veel contactoppervlak is er niet. Ik denk dat je dan beter zelf een reservoir kunt maken met met een soort 'maze' ontwerp erin (en er een flinke pelt opzetten).
De warme kant van een kleine pelt is weliswaar vrij eenvoudig te koelen, maar biedt imho te weinig prestatieverbetering.

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Verwijderd

als je de pelt op je reservoir zou willen plaatsen ,dan zou ik hem juist aan de bovenzijde plaatsen. het water dat daar afkoelt daalt en het warmere water stijgt dan. krijg je een betere homogene temperatuurverdeling en meer water dat er langs stroomt.

Zou je zo'n pelt niet kunnen koelen met een grote heatsink van een cpu ? dat ding zit toch buiten de kast. of wil de pelt dan smelten ?

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
dat was dus ook al mijn idee. Omdat ik toch niet zo'n zware pelt wil gebruiken dacht ik ook dat de warme kant wel te koelen valt met een cpu koelblok, eventueel met actieve fan erop.

een pelt aan de bovenkant van het reservoir lijkt me niet zo, want door de druk, als de schroefdop weer opgedraaid wordt, wordt automatisch het daaronder 'liggende' water ietsje naar beneden gedrukt, dus aan die bovenkant maakt het water dan geen contact meer.

Dus misschien toch wel een leuk ideetje?

Bijvoorbeeld, bij conrad, de THERMO-MODUUL TECI 12705 41 watt, voor € 32,19.
Onder componenten, actieve componenten, halfgeleiders accesories, peltier elementen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09

Epsilon

Het nut is vrij miniem. Smokey the bandit had een 226w peltier als extra koeling van zn water (die op zijn beurt weer gekoelt werd door een swiftech luchtkoelblok + straaljager).

Maar als je het toch wilt gaan doen, gebruik dan een 80w peltier. Deze is aan te sluiten op 12v en is (zeker op 12v) nog goed te koelen met een beetje forse CPU koeler (een boxed athlon koeler met een 80mm fan is al genoeg).

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
Ik betwijfel ook of die pelt veel gaat koelen aan dat water. Het verschil zal volgens mij echt niet opwegen tegen nog meer geluidsproductie met een heavy fan voor de pelt.
Zeker als ik dan lees dat Smokey een 226W pelt gebruikte, en daar nog niet zo veel voordeel van had (of begrijp ik je nu verkeerd Epsilon), en met luchtkoeling idd niet veel meer als 80w te koelen is.

Verwijderd

Die 226 van Smokey draaide niet op vol vermogen. Daarnaast was het effect bijna nul. Tuurlijk helpt het, maar zoveel moeite voor 2 graden?

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
hmmz...daar zit ook weer wat in. Ik dacht misschien dat ik er ook ietsje hoger door kon overklokken.

en hoe zit het nu met puntje 2...is daar wat meer over te zeggen?

Voor puntje 1 nog ff: ik heb nog een microcool northpole nb cooler. Die kan toch ook wel een 80watt pelt coolen ofniet?

[ Voor 27% gewijzigd door TheWizzard op 26-05-2004 20:25 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
Kan je hem niet beter op je rad plakken?
Het water bevind zich ws. langer in je rad als in je res, en je rad is gemaakt voor warmtewisseling, je res niet.
Lijkt me dat een pelt het koper/alu van je rad wel wat moet kunnen afkoelen, en met een koelblokje erop houden de 2fans die al op je rad zitten die pelt wel goed
Pagina: 1