Gisteravond heb ik een aantal partijen (CDA, VVD, PVDA, SP, LPF) gevraagd wat hun standpunt is over softwarepatenten. (zonder hierbij aan te geven wat mijn mening was.)
De antwoorden zover:
PVDAHartelijk dank voor uw e-mail over softwarepatenten.
De PvdA is tegen het voorstel voor een Europese richtlijn over softwarepatenten, waarover op 18 mei 2004 in de Raad van Ministers is besloten. In dit voorstel wordt veel te veel ruimte gemaakt voor softwarepatenten.
De PvdA heeft in het Europese parlement gepleit voor aanpassingen van dit voorstel, maar deze aanpassingen lijken aan de kant te worden geschoven. Ook de Nederlandse regering staat positief tegenover het voorstel. Wij zullen er alles aan doen om te zorgen dat de Nederlandse regering in Europa zal gaan pleiten tegen deze richtlijn.
De PvdA is dus geen voorstander van softwarepatenten: softwarepatenten zijn slecht voor innovatie en vooral voor innovatieve kleinere bedrijven. Ook zal het gebruik en de ontwikkeling van open source en open standaarden software hierdoor worden bemoeilijkt.
Achtergrond
Het voorstel van de Europese Commissie is in het EP sterk bijgestuurd door een vijftiental amendementen, die de nieuwe richtlijn ook voor de protestbewegingen aanvaardbaar maken. De amendementen beperken de patenteerbaarheid van 'computergeïmplementeeerde uitvindingen' zelfs in die mate, dat er nauwelijks nog een patent op kan worden genomen. Mening PES fractie (waar de PvdA bij hoort) hierover:
http://www.pesdelegatie.n...d/19717/instanceId/19893/
Dit voorstel is vervolgens naar de Raad gestuurd. Daar is door het Iers voorzitterschap een nieuw voorstel gemaakt, waar vandaag in de Raad over gestemd wordt.
De verschillen tussen het voorstel van het EP en het voorstel van de Raad
‘De versie van de Raad legt, in sterk contrast met de EP-versie, absoluut geen beperkingen op wat betreft octooieerbaarheid en het afdwingen van octrooien. Volgens de huidige versie zouden "in computers geïmplementeerde" algoritmen en methoden voor bedrijfsvoering uitvindingen worden in de zin van het octrooirecht, en de publicatie van een functionele beschrijving van een gepatenteerd idee zou een patentinbreuk vormen. Communicatieprotocols en gegevensformaten zouden kunnen gepatenteerd worden en zouden dan niet vrijelijk te gebruiken zijn, zelfs niet voor interoperabiliteitsdoeleinden.’
‘het ontwerp van de Werkgroep van de Raad is de meest verregaande goedkeuring van onbeperkte octrooieerbaarheid’ ‘naast het gebruik van geoctrooieerde algoritmen en methoden voor bedrijfsvoering in computerprogramma's als inbreuk te definiëren, willen ze nu ook de publicatie ervan verbieden, door monopolies op pure informatie toe te laten (zogenaamde programma- conclusies).’
‘Het voorstel van het directieve was bedoeld om de praktijken rond softwarepatenten op Europees vlak te harmoniseren. De tegenstanders van de richtlijn vrezen echter dat er een wildgroei aan patenten zou ontstaan, zoals dat al het geval is in de Verenigde Staten. De patentbaarheid van software zou volgens hen ook het einde betekenen van de kleine softwarebedrijven, die niet kunnen opboksen tegen de technologiereuzen die hen de pas kunnen afsnijden met een berg patenten.’
Op de volgende website staat precies uitgelegd wat de verschillen zijn:
http://www3.ffii.org/papr...09/cons0401/index.nl.html
CDAIn het verkiezingsprogram van de Europese Volkspartij, waaronder ook het CDA valt, staat over patenten het volgende:
3. Verbetering van de regelgeving die het zaken doen en het opzetten van een onderneming vergemakkelijkt
De EVP wil dat Europese ondernemingen kunnen opereren in een omgeving waarin economische activiteit wordt gefaciliteerd en waarin men in de wereldeconomie de concurrentie het hoofd kan bieden. Excessieve administratieve eisen doen nieuwe bedrijven de das om en voorkomen dat bestaande bedrijven zich voldoende op hun activiteiten kunnen concentreren. Bedrijven hebben behoefte aan kwantitatieve juridische en financiële raamwerken om concurrerend te zijn. Voor dit doel moeten wij:
- …
- …
- op een effectieve manier het intellectueel eigendom van Europese bedrijven beschermen, door het afronden van een nieuw Gemeenschapspatent dat minder kostbaar en toegankelijker is en wettelijk meer zekerheden biedt.
Softwarepatenten worden niet specifiek in het program genoemd, maar ik hoop u met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd. Overigens kunt u meer informatie over de CDA-visie op Europa en het volledige verkiezingsprogram vinden op de website
http://europa.cda.nl.
VVDDe VVD is voor patenten voor innovatieve software ideeën. Dit geeft kleine bedrijven in de ICT- sector de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen, zonder overschaduwd te worden door de grote bedrijven. Door de waarde van het bedrijf te verhogen geeft men deze bedrijven de mogelijkheid om financiering aan te trekken om uiteindelijk de bedrijfsvoering te versterken. Woordvoerder is Zsolt Szabo.
Zover ik het lees, is de PVDA tegen, en de VVD en de CDA voor.
Ik weet welke partij (voorlopig, want de andere partijen hebben nog niet gereageerd) mijn voorkeur heeft.
En zonder de VVD af te vallen, pro, ze zijn duidelijk in hun standpunt, contra, ik vind de opmerking :
Dit geeft kleine bedrijven in de ICT- sector de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen, zonder overschaduwd te worden door de grote bedrijven.
, kolder.
Grote bedrijven kopen deze kleintjes op (waarmee ze de patenten verwerven), of procederen ze dood. Ook is er kans dat één of andere geslepen zakenman als een razende patenten gaat kopen, en daarmee gaat procederen (zie SCO).
En als laatste kan een arme, maar innovatieve, student nooit een open source programma schrijven indien hij geen gebruik kan maken van zaken die door 'kleine software bedrijven'zijn gepatenteerd (Big fish eat smal fish, small fish eat smaller fish).
Het klinkt erg nobel van de VVD, maar er zal echt niemand zo gek zijn om zijn patenten vrij ter beschikking te stellen. Waardoor innovatie een duur goed wordt, en alleen betaalbaar is voor de reeds gevestigde orde.
Als innovatieveling, moet je je dan verbinden aan een groot bedrijf, en maar afwachten of jij de vruchten kan plukken van je kennis.
Net als het Communisme is de softwarepatentering een goed idee op papier, maar lijkt het mij in de praktijk meer een goede buisiness voor snelle handelaren en speculanten, en een doodsteek voor vernieuwing.