Nee, digitaal zal nooit van z'n leven analoog inhalen op een paar punten. Ik zal even wat voor- en nadelen van beide typen fotografie op een rijtje zetten, gevist uit de pagina van Ken Rockwell die ik hierboven link.
Digitaal
Voordelen:
- weinig 'hassle' om foto's te bewerken/publiceren
- weinig 'noise' op hoge ISO's als 1600 vergeleken bij analoog
- makkelijk op te slaan qua ruimte, en snel weer op te zoeken
- kosten van het schieten en publiceren zijn zeer beperkt
Nadelen:
- kwaliteit. Een analoge cam van 200 euro maakt nog steeds betere pics dan een digi van 4000 eur, echt waar.
- highlights. De sensors van digicams, zowel CCDs als CMOSs hebben problemen met fel licht, daar waar analoog prima details uit highlights kan halen.
- Na 4 jaar kan je je 4000 euro kostende digicam inruilen voor een nieuw model, aangezien hij obsolete is geworden.
- traagheid. Zelfs de duurste dSLR's zijn traag vergeleken bij analoog.
- Prijskaartje. Ik noemde al het inruilen hierboven, maar digi (op een profi manier) is gewoon duur vergeleken bij analoog, voor wat betreft wat je er voor terug krijgt.
Analoog
Voordelen:
- Snelheid
- Prima kwaliteit, zelfs met goedkope analoge cams
- Over 40 jaar is je analoge cam+lens nog van prima kwaliteit en doet hij het nog steeds even goed
- dynamic range zal
altijd beter blijven dan digi. Film heeft daar gewoon een onoverkomelijk voordeel in boven digi-sensors.
- Details in highlights. Analoog kan veel beter omgaan met highlights en daardoor veel strakkere foto's maken in die omstandigheden.
Nadelen:
- De snellere film zoals 1600 ASA is van slechtere kwaliteit dan de ISO 1600 van digi's
- Opslag kost veel ruimte, en foto's vervagen na verloop van tijd
- Kosten voor ontwikkelen, scannen (tijd=geld), printen, reprinten e.d. zijn flink
- De publiceer-workflow is lang vergeleken bij digitaal
Zoals eerder gezegd: beide platforms hebben hun voordelen en nadelen
Ik denk er overigens zelf over om mijn vader zijn analoge SLR te kopen met twee lenzen. Die camera is uit 1972 (Porst Reflex) en de lenzen ook, kostte toen 700 Mark in Duitsland. En die Porst maakt betere foto's dan mijn Sony F717 uit 2002, echt waar
edit: ik heb zelfs nog een foto online staan van die Porst Reflex:
Gemaakt met die Sony F717
[
Voor 7% gewijzigd door
Remy op 26-05-2004 09:23
]