Toon posts:

Fan van de voeding expres kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb vandaag een PIII 450 Mhz 128MB SDRam 4,3 GB pctje aangeschafd. Alles werkt perfect, maar wat blijkt; de fan van de voeding werkt niet meer, het rode draadje is doorgeknipt :?. Dus ik probeer met een tang het rode draadje te verbinden met het andere eindje dat nog aan de fan zelf zit.. pats.. dikke vonk en pc reboot. Misschien niet zo'n verstandige actie, maar ik moest het even proberen :|. Tot nu toe heb ik kunnen merken dat de kast (nog) niet onacceptabel warm word. Ik heb niet veel verstand van voedingen, dus kan iemand me vertellen of dit ernstig is of dat ik het gewoon zo kan laten? Ik had ook de GoT search geprobeerd maar die schijnt momenteel down te zijn, krijg geen resultaten wat ik ook intyp :?. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt _/-\o_ .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kans dat het ding doorfikt is natuurlijk aanwezig, dus slim is het niet om het zo te laten.
schroef gewoon die voeding open en vervang de fan, weet je zeker dat het geen gezeik gaat geven.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je PC niet te zwaar beladen is dan zou je eventueel die fan zo kunnen laten als die nu is. Ik kwam een paar maanden geleden ook een PIII 450 tegen waarvan de fan was vastgelopen. Heb er wel een nieuwe ingezet, maar vermoedelijk was die al een paar maanden vastgelopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Die fan zit er niet voor niks, dus ik zou wel de fan vervangen en eventueel buitenom aansluiten op de voeding. Anders wordt het al snel te heet...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 19:13

CaDje

Framedrops for life

volgens mij moet je ook geen draadjes gaan verbinden als je pc aan staat

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 14:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Als de voeding niet zo warm wordt is het op zich niet zo erg, wat je kan proberen
is om de draad aan te sluiten wanneer de computer uit is, dan krijg je namelijk geen vonken en reboot je pc ook niet

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als de search van GoT niet werkt is posten altijd makkelijk natuurlijk.....
Voor dit vervelende handicap hebben we wel een goede oplossing op i-net en het heet google.....
[google=site:gathering.tweakers.net fanless voeding]

Probeer het eens :)

En nee een niet werkende fan in je voeding is over het algemeen niet gezond...
en de kortsluiting die je veroorzaakt hebt ook niet 8)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik zou wel de fan vervangen als ik jou was, want een voeding heeft altijd wel airflow nodig, ook al word ie niet zo warm. Anders kunnen de elco's uitdrogen enzo en dan gaat hij veel minder lang mee.
Als hij wel erg warm word dan lijkt me dat trouwens ook niet echt bevordelijk voor de stabiliteit.

Last.fm

• Pastinakel
  • Laatst online: 15-05 15:36

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Nou...ik heb vanmorgen een voedingsfan vervangen die stil was gaan staan. En ik zat me al twee weken af te vragen waarom het systeem zo vreselijk instabiel was. |:(
Temp sensors gaven 98 graden Case en iets van 70 graden CPU aan. Systeem draait trouwens weer als een zonnetje nu er een nieuwe fan in zit. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Pastinakel op 25-05-2004 23:02 ]

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok, ik zal eerst proberen om dat draadje aan te sluiten en vervolgens de pc aan te zetten, lukt dat niet dan zal ik een nieuwe voeding erin moeten proppen. De vonken en de reboot daarop hebben geen effect op de pc gehad, voor zover ik kon zien, alles werkte, paar keer geboot en uit gezet. Bedankt voor jullie reacties iig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 23:04 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou het er iig niet op wagen. Stel dat je es een keer een uurtje dat ding alleen aan laat staan en net op dat moment wordt ie toch te warm en brandt door.... ik zou het risico niet nemen ;)

Maar misschien zit er ook wel gewoon (net als veel andere electrische aparaten) een thermische beveiliging op een computervoeding, waardoor ie vanzelf wel uit gaat. Maar dat moet je dan wel zeker weten. Het zal sowieso niet bevorderlijk zijn voor de levensduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 25-05-2004 23:07 ]

• Palomar
  • Niet online
Pastinakel schreef op 25 mei 2004 @ 23:02:
Nou...ik heb vanmorgen een voedingsfan vervangen die stil was gaan staan. En ik zat me al twee weken af te vragen waarom het systeem zo vreselijk instabiel was. |:(
Temp sensors gaven 98 graden Case en iets van 70 graden CPU aan. Systeem draait trouwens weer als een zonnetje nu er een nieuwe fan in zit. :*)
wat geven die temp sensors nu dan aan?

• Pastinakel
  • Laatst online: 15-05 15:36

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Palomar schreef op 25 mei 2004 @ 23:09:
[...]

wat geven die temp sensors nu dan aan?
Geen idee, ik heb geen zin om te rebooten omdat ik dat alleen in het BIOS kan zien. Ik kan alle hardware normale manier monitoren, tot aan de SMART-status van mijn HD's aan toe. Vitale informatie als temp & fan speed valt onder het copyright van de fabrikant... :( :(

Lang leve ASUS. Als die idioten nou hun specs fatsoenlijk vrijgaven, kon ik in Linux tenminste temperaturen en fanspeeds volgen. |:( :r :r

Probeer voor de lol maar eens een originele Asus AS2K129R Mozart-2 chip met lm_sensors uit te lezen... echt :r :r :r

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Topicstarter
hmm maar zou het kwaad kunnen om de kast voorlopig gewoon open te laten staan?

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 12:43:
hmm maar zou het kwaad kunnen om de kast voorlopig gewoon open te laten staan?
dat maakt natuurlijk niks uit, aangezien de voeding in een gesloten kastje zit. Het zou wel helpen als je de behuizing om de voeding heen weg haalt, maar dat is niet echt veilig ivm. 220v wat er op die interne onderdelen staat.

Monteer anders gewoon een fan aan de buitenkant tegen die kapotte fan aan. Dan komt er iig een beetje airflow doorheen, wat ws. wel voldoende is.
Pagina: 1