Toon posts:

BIOS Program Voltage

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar als ik deze voltage zou gaan verhogen, verhoog ik hiermee de FSB.
Ik heb nl. een PII 333MHz met een Award moederbord. De proc is helaas gelocked en de enige oplossing is het verhogen van de FSB om dit proccie en mobo'tje sneller te laten lopen.
Nou kan ik nl. kiezen uit verschillende instellingen. nl.:INTEL, MX en ATMEL/SST verder zegt mij dit helemaal niks.
Kan iemand mij hierover wat meer vertellen?

Verwijderd

wat???????? ehehe, ok, stel die vraag nog es? voltage en fsb is iets anders op zich :) voltage is voltage, FSB is Front Side Bus, de systeembus snelheid van je mobo, FSBx multiplier=cpuspeed

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Nou kan ik nl. kiezen uit verschillende instellingen. nl.:INTEL, MX en ATMEL/SST verder zegt mij dit helemaal niks.
Kan iemand mij hierover wat meer vertellen?
Dit is waarschijnlijk de voltage instelling voor het programmeren van je BIOS. Vanaf blijven! Afhankelijk van het merk bios chip moet ie op een andere manier en bij een ander voltage beschreven worden. Heeft dus niks te maken met de FSB of processor.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik zal er niet aankomen voordat er hele erge dingen gaan gebeuren.
Maar nu ondersteunt mijn moederbord wel 66MHz en 100MHz bus speed. Kan dit automatisch worden ingesteld door het type proc die je er op zet.

Verwijderd

Topicstarter
Dus in principe moet het eigenlijk mogelijk zijn om de FSB van dit bordje te veranderen, of niet.

Verwijderd

Als je vraag serieus is: NEE!

Er zijn verschillende soorten Flash-chippies (dus bios-chips die de data vasthouden als de spanning eraf gaat, en die herprogrammeerbaar = flashbaar zijn). Een aantal daarvan hebben 5V nodig om te herprogrammeren, een aantal 12V. Vandaar dat (vooral oudere) mobo's vaak een setting hebben om dat om te schakelen. De nieuwe chippies zijn geloof ik meestal voor 5V.

Het enige dat je er dus mee kunt, is de juiste programmeerspanning voor andere flash-chippies instellen. Heeft dus GEEN invloed op de snelheid, op z'n hoogst mol je je flashchip. Gewoon laten staan zoals ie stond dus.

Verwijderd

De FSB kun je waarschijnlijk wel omzetten. M.b.v. het programmaatje SoftFSB (van H. Oda) kan dat gewoon software-matig. Als je mobo-type niet bekend is bij dit programmaatje, kun je zelf de juiste klokchip instellen. Die is op je mobo te vinden als een klein zwart rechthoekig chippie naast het klok-kristalletje (een klein zilverkleurig componentje met afgeronde hoeken en iets van 14.xxx erop).

Verwijderd

Topicstarter
;)Thanx Bunny, ikwist niet dat hiervoor een software programma voor was ga het meteen zoeken.
Pagina: 1