Toon posts:

[MySQL]Key, indices en relaties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik weet zeker dat dit al eens behaldeld moet zijn, maar de search werkt bij mij niet (op "PHP" kan ie niks vinden :/ ).

Ik ben met een nieuw, groot, moeilijk project bezig. Hierbij komt natuurlijk een database waar ongeveer alles op zal draaien. Echt het hart dus.

Nu wil ik natuurlijk eerst alles goed uitdenken voordat ik simpelweg in PHPMyAdmin m'n tabellen ga maken, dus heb ik DeZign3 gedownload. Dit is een programma om een database te visualiseren (beetje nerd kent zo'n programma wel :P).

Natuurlijk ga ik er eerst een beetje mee spelen, zodat ik weet wat ik eruit kan halen. Ik ben best bekend met PHP en MySQL, maar ik zie toch een paar onbekende dingen.

Een van die dingen zijn relaties. Dit zijn opzich niet zo onbekend, maar wel de tekens/lijntjes die erbij horen. Zo is er bijvoorbeeld eentje met aan 1 kant een verticaal streepje, en aan de andere kant een rondje met 3 lijntjes naar de tabel. Wat betekent die? De andere is rondje-stippellijntje-rondje-3 streepjes (mooi uitgelegd he :P)

Verder vind ik die key's (PK, FP) ook wat vaag. Weet iemand voor deze dingen misschien een goede tut/uitleg?

Alvast bedankt,

Roemer

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 12:12
Zoek op google maar is naar normaliseren :)

1e , 2e , 3e normaal vorm

Ik gebruik zelf DB designer is ook wel handig maakt zelf de foreign key's enzo :)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 23:29
Voorzover ik weet kent MySQL bij MyISAM (=standaard) tabellen geen echte Foreign Keys. Ik weet niet of dat in de nieuwe versies al is opgelost, maar hou er in ieder geval rekening mee :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MisterData schreef op 25 mei 2004 @ 22:41:
Voorzover ik weet kent MySQL bij MyISAM (=standaard) tabellen geen echte Foreign Keys. Ik weet niet of dat in de nieuwe versies al is opgelost, maar hou er in ieder geval rekening mee :)
Dat het geen "echte" FK's kent wil niet zeggen dat je ze niet gewoon kan implementeren. Het enige verschil is dat de checks daarbij dan in je eigen programmacode zitten, en je dus zelf direct verantwoordelijk bent voor een consistente database. Als je goed programmeert is het verder geen probleem.

Dan nog een linkje voor TS: http://www.profsr.com/sql/sqlintro.htm
Vooral les 2 is handig voor wat je zoekt.
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 21:44:
Nu wil ik natuurlijk eerst alles goed uitdenken voordat ik simpelweg in PHPMyAdmin m'n tabellen ga maken, dus heb ik DeZign3 gedownload. Dit is een programma om een database te visualiseren (beetje nerd kent zo'n programma wel :P).
Een beetje nerd heeft zo'n programma niet nodig. Ik teken mijn database model lekker zelf, dan weet ik zeker dat het goed gaat. :)
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 21:44:
Een van die dingen zijn relaties. Dit zijn opzich niet zo onbekend, maar wel de tekens/lijntjes die erbij horen. Zo is er bijvoorbeeld eentje met aan 1 kant een verticaal streepje, en aan de andere kant een rondje met 3 lijntjes naar de tabel. Wat betekent die? De andere is rondje-stippellijntje-rondje-3 streepjes (mooi uitgelegd he :P)
Je hebt het over een ERD (Entity Relation Diagram). Zie Google.

[ Voor 44% gewijzigd door NMe op 25-05-2004 23:10 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje nerd heeft zo'n programma niet nodig. Ik teken mijn database model lekker zelf, dan weet ik zeker dat het goed gaat. :)
Ik teken het ook, maar dan in zo'n programma ;)

tnx voor de uitleg en urls! Volgens mij staat in die eerste url geen dingen over key's...iemand?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je de eerste url bedoelt die ik gaf, dan staan daar wel degelijk hele pagina's in over keys. http://www.profsr.com/sql/sqless02.htm <-- kijk maar.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 12:12
Foreign keys werken trouwens perfect als je innoDB tabellen gebruikt, deze ondersteuning moet je dan uiteraard wel toevoegen aan mysql :)

quote "InnoDB is the only table type in MySQL which supports foreign key constraints. "

van http://www.innodb.com/

[ Voor 31% gewijzigd door T-Blizzard op 26-05-2004 20:34 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

T-Blizzard schreef op 26 mei 2004 @ 20:32:
Foreign keys werken trouwens perfect als je innoDB tabellen gebruikt, deze ondersteuning moet je dan uiteraard wel toevoegen aan mysql :)

quote "InnoDB is the only table type in MySQL which supports foreign key constraints. "

van http://www.innodb.com/
[mierenneukmode]Nogmaals, FKs werken perfect in MySQL, welke DB je ook gebruikt. Zoals in je quote al staat zijn het de constraints op foreign keys die in MySQL ontbreken, behalve in een InnoDB database.[/mierenneukmode]

Pagina: 1