Toon posts:

Welk filesystem voor fedora+win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geen idee waar deze thuis hoort, bij win of bij Not-win...
anyway...

ik heb op m'n laptop een data-partitie, fat32.
deze mount ik in Fedora core 2
plaats ik hier bestanden op, dan verdwijnen deze soms (en dat is het rare, het gebeurd dus niet altijd) na een windows-sessie...
Dit is echt wel vervelend, aangezien ik de partitie gebruik (wilde gebruiken) voor bestanden uit te wisselen tussne windows en linux.

wat kan ik het beste doen?
migreren naar een andere vorm van partitie, zou geen probleem zijn... maar welke vorm dan?
NTFS? is da veilig onder FC2 (moet echt wel 100% betrouwbaar zijn)
ext3 is geen optie denk ik, want dan kan ik er onder windows niet meer (of toch moeilijk) op schrijven

of is het probleem eenvoudiger op te lossen?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:52
Ext3 kun je prima nemen, er zijn namelijk ext2 drivers (die ook voor ext3 werken) beschikbaar voor Windows.

^ Wat hij zegt.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Z-Dragon schreef op 25 mei 2004 @ 21:06:
Ext3 kun je prima nemen, er zijn namelijk ext2 drivers (die ook voor ext3 werken) beschikbaar voor Windows.
Voor zover ik weet kan ext2 schrijven niet (goed) onder windows.

Niet echt een optie dus.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ik zou doen, is het volgende. Zet je Windows installatie op een normale NTFS-partitie. Je Linux-installatie zet je op een Ext3 partitie (is doorgaans de beste keus, snelste). Vervolgens maak je een FAT32 partitie aan waar je al je data op zet. Nu heb je een partitie waar je vanuit beide besturingssystemen vanaf kunt lezen en beschrijven. FAT32 is namelijk prima te doen vanuit Linux. NTFS ook wel, maar alleen lezen.
Creepy schreef op 25 mei 2004 @ 21:21:
[...]

Hij zegt al dat ie nu een FAT32 partitie heeft voor data. Alleen verdwijnen er af en toe bestanden.

Ik gebruik hier een FAT32 voor als ik eentueel windows boot. Nog nooit problemen mee gehad. Dat er zomaar bestanden verdijnen lijkt me erg sterk Zijn het niet namen die anders zijn? mount je die partitie wel als vfat en niet als fat?
Oeps, heb ik dan overheen gelezen :).

[ Voor 48% gewijzigd door Genghis Khan op 25-05-2004 21:23 ]

• Creepy
  • Laatst online: 14:21

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Genghis Khan schreef op 25 mei 2004 @ 21:18:
Wat ik zou doen, is het volgende. Zet je Windows installatie op een normale NTFS-partitie. Je Linux-installatie zet je op een Ext3 partitie (is doorgaans de beste keus, snelste). Vervolgens maak je een FAT32 partitie aan waar je al je data op zet. Nu heb je een partitie waar je vanuit beide besturingssystemen vanaf kunt lezen en beschrijven. FAT32 is namelijk prima te doen vanuit Linux. NTFS ook wel, maar alleen lezen.
Hij zegt al dat ie nu een FAT32 partitie heeft voor data. Alleen verdwijnen er af en toe bestanden.

Ik gebruik hier een FAT32 voor als ik eentueel windows boot. Nog nooit problemen mee gehad. Dat er zomaar bestanden verdijnen lijkt me erg sterk Zijn het niet namen die anders zijn? mount je die partitie wel als vfat en niet als fat?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
regel uit m'n fstab:
code:
1
/dev/hda5       /data           vfat    defaults    0 0

dus wel degelijk als vfat gemount...
de namen veranderen niet...
soms verdwijnen zelfs hele dirs, zoals net de dir waarin in m'n email bewaar, en dat was niet fijn, alle mail weg... gelukkig had ik ergens nog een redelijk recente backup staan, zodat ik het meeste van m'n mail terug heb, maar zo is het geen doen, als er geregeld wat verdwijnt...
bestanden en dir's door FC2 gemaakt verdwijnen na een windows-sessie, andersom blijkbaar niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 21:28 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 21:28:
regel uit m'n fstab:
code:
1
/dev/hda5       /data           vfat    defaults    0 0

dus wel degelijk als vfat gemount...
de namen veranderen niet...
soms verdwijnen zelfs hele dirs, zoals net de dir waarin in m'n email bewaar, en dat was niet fijn, alle mail weg... gelukkig had ik ergens nog een redelijk recente backup staan, zodat ik het meeste van m'n mail terug heb, maar zo is het geen doen, als er geregeld wat verdwijnt...
bestanden en dir's door FC2 gemaakt verdwijnen na een windows-sessie, andersom blijkbaar niet...
kan het zijn dat dat gebeurt is nadat je windows gehybernate hebt en toen vanuit Linux die partitie benaderd hebt? Ik heb daarmee wel eens rare dingen meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
[schaam-mode]
wat is 'gehybernate'
[/schaam-mode-en-ik-kon-het-op-google-niet-vinden]

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 21:36:
[schaam-mode]
wat is 'gehybernate'
http://www.google.com/sea...%3A+hibernate&btnG=Search

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
[schaam-mode]
wat is 'gehybernate'
Ben je een ACPI kenner? Hybernate is de MS naam voor S4, of suspend-to-disk.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Maar dat je het niet kunt vinden met google is omdat het hibernate is. ;)

Is er geen patroon te ontdekken in wanneer de data verdwijnt? zijn altijd je meest recente wijzigingen weg? of gewoon random?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog niet geproberd een bestand te wijzigen...
zo heb ik het ontdekt:
ik maakte onder linux mbhv openoffice een tekstebestandje aan, met een figuurtje derin.
deze wilde ik onder wondows uitprinten, omdat ik dan meer opties aan m'n printer kan instellen.
maar ik kon het bestand dat ik zonet gemaakt had niet vinden!
ik terug naar linux geboot, en openoffice open gedaan. Dan bij bestand, zo waar de recent gebruikte bestanden staan, mijn bestandje weer proberne t eopenen. Ik kreeg een foutmelding dat het bestand niet bestond!

• balk
[schaam-mode]
wat is 'gehybernate'
jij hoeft je niet te schamen omdat ik een spelfout maak hoor ;) solly
maar sluit je Windows nou volledig af of doe je een suspend to disk (hibernate)?

Verwijderd

Topicstarter
beiden gedaan!
eerst was had ik 'n suspend to disk gedaan... toen was ik m'n tekstbestand kwijt
na een reboot naar linux (en windows wel volledig afgesloten toen) en weer terug, was ik m'n mail-folder kwijt...

eigelijk zou het toch niet mogen, dat windows zomaar na een suspend to disk, een disk niet meer inleest, maar gewoon de 'opgeslagen' bestanden weergeeft...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
ik heb jaren geleden al eens een ext2-driver werkend gehad in w2k. en die ga ik denk ik weer opzoeken, ik vind fat gewoon niet echt prettig aangezien die hele partitie in linux dan dezelfde permissies heeft. naja, na een half jaar werken ofzo deed de disk manager van w2k het alleen niet meer, maar dat ligt volgens mij eerder aan w2k dan aan die driver. nooit problemen mee gehad verder :) . alleen, waar je het zo moeten vinden... ik ga 'm ook zelf weer zoeken omdat ik na een upgrade maar ga multibooten (voor de spelletjes :/), maar als ik het vind post ik het hier wel :) .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• balk
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 23:05:
beiden gedaan!
eerst was had ik 'n suspend to disk gedaan... toen was ik m'n tekstbestand kwijt
na een reboot naar linux (en windows wel volledig afgesloten toen) en weer terug, was ik m'n mail-folder kwijt...

eigelijk zou het toch niet mogen, dat windows zomaar na een suspend to disk, een disk niet meer inleest, maar gewoon de 'opgeslagen' bestanden weergeeft...
eigenlijk is het juist wel logisch dat dit kan gebeuren. Bij zo'n suspend to disk wordt een image van het RAM opgeslagen op je HD. Een beetje operating system doet aan filecaching. Een bestand wordt niet direct naar je HD geschreven maar blijft een tijdje in het geheugen. Wordt het allemaal een stuk sneller van. Als je dan hibernate wordt dat nog niet weggeschreven bestand blijkbaar niet gesynchroniseerd met de bestandsstructuur op de schijf. Andersom kan het zijn dat het plekje dat je net vanuit linux beschreven hebt overschreven wordt door een bestand uit die RAM image. snappie?

Hoe doet de linux suspend-to-disk dat? Altijd eerst een 'sync'? Bestaat er in windows geen nocache (oid) optie voor een partitie? Werkt niet zo snel maar helpt wel dit soort problemen voorkomen.

Heb je geen netwerk schijf tot je beschikking? Anders zou je die als file swap kunnen gebruiken.

[edit]
maar het gebeurt dus in beide gevallen. eh :? 8)7 kweenie?

[ Voor 7% gewijzigd door balk op 25-05-2004 23:24 . Reden: niet goed gelezen ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 21:57
iedereen aan de ext3?

beter van niet!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb netwerkschijf ter beschikking, en die share is zowel via NFS (voor linux dan) als via samba (voor windows dan) toegangkelijk. Maar dat is geen optie, aangezien het om m'n latop gaat, en het toch de bedoeling is dat ik m'n bestanden waar ik aan werk, meeneem...
liefst op de laptop zelf, want ik had al gedacht aan een USB-stick of dergelijke, maar dat is nu net niet de oplossing die ik zoek (het gaat om een 3 GB aan data die ik altijd meezeul...)
Pagina: 1