[Idee] Hertogjan kratkoeler als cooling

Pagina: 1
Acties:
  • 10.965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Tweakers,
'Mijn vader komt net thuis met een hertogjan kratkoeler!
Afbeeldingslocatie: http://www.hertogjanverzameling.nl/index9_bestanden/kratkoeler%202.gif

ff omschrijving van de site:
Altijd Hertog Jan Pilsener precies op de juiste temperatuur? Dat kan nu ook thuis. Hertog Jan introduceert de kratkoeler. Dit is een koelkast voor een bierkrat en koelt een krat bier tot 3 graden Celsius, de ideale drinktemperatuur voor uw bier. Het werkt op 220 of 12 Volt.

Verkrijgbaar bij Expert en Konmar. Bij aankoop van een krat Hertog Jan ontvangt u € 30,- korting op de kratkoeler. (van € 129,- voor € 99,-).

Klik hier voor de Expert verkoopadressen

Vanaf woensdag zal hij voor het eerst verschijnen bij maar enkele bedrijven

in Nederland waaronder de hertog Jan Proeverij.

Dus ben je nieuwsgierig dan kunt u voor vragen terecht bij de Hertog Jan
Proeverij 077-4739160 en toets optie 1.

vraagprijs 129,- euro maar zal nu met een aktieprijs verkocht worden voor

99,- euro in de Hertog Jan Shop.

Ik vroeg hem natuurlijk of ik hem niet ff mocht slopen om er in te kijken hoe het werkt maar daar was hij niet echt van gecharmeerd! dus mag ik hem helaas niet openen!
Het werkt iig met 2 fans aan de bovenkant, en ik zie ook iets van een koelelement. het gehele koelsysteem zit in de deksel!

Wat denken jullie van dit idee? volgens mij geen slechte koeling voor 99 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

sja, leete kist natuurlijk, maar wat kost een gewone koelbox in de aanbieding?
volgens mij wel wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86737

Ziet er niet slecht uit alleen een beetje heel erg duur maar kun je daar een heel krat in kwijt _/-\o_ ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Anoniem: 86737 schreef op 25 mei 2004 @ 20:33:
Ziet er niet slecht uit alleen een beetje heel erg duur maar kun je daar een heel krat in kwijt _/-\o_ ?????
Misschien ook een PC >:)

Denk niet dat ie goed genoeg koelt om er een PC in te zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Het ging er meer om dat het om luchtverplaatsing gaat. het is volgens mij niet een traditioneel koelbox idee. aan de binnenkant van de kratkoeler zitten namelijk ook 2 fans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Ik gok dat die fans op een koelelement blazen met daaronder een fixe peltier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:27
Als je je box nou zo op het randje getweakt hebt dat ie het met warm weer niet meer trekt kun je met een beetje mazzel wel gewoon je hele case in dat ding kiepen. :P

Maar ik denk dat je voor die 99 euro wel effectievere koeling kan bouwen...

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 25-05-2004 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695 schreef op 25 mei 2004 @ 20:36:
Ik gok dat die fans op een koelelement blazen met daaronder een fixe peltier.
Wat voor een peltier wil je er dan wel niet inzetten om dat bier koud te maken????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Er zitten een paar vlinke heatsinks op ik zal kijken of ik door de spleten heen een foto kan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat is dat nou voor een onzin! Gewoon een kratje erin doen! Daar is ie nou eenmaal voor! ;)

Serieus: Als je daar je pc in wil flikkeren mag je wel zorgen dat er geen vochtigheid in komt. Misschien is het wel mogelijk om icm met waterkoeling, je reservoir erin koel te houden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe koud wordt dat bier eigenlijk in dat ding???? Want als hij het koelt naar zo'n 7 graden zal het flink wat stroom trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:37

_Ernst_

Mark It Zero!

Phase Change lijkt me niet mogelijk in zo'n klein ding, dus moet wel peltier zijn dan. Een flink zware, dat wel, plus dan ook nog een flinke voeding.
Dan is het wel interessant voor computerkoeling, als het een 172 watter is ofzo :)

Of anders natuurlijk gewoon bier, das ook rlx :P

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22

Super_ik

haklust!

heb hier zo'n opel safira koelbox staan, denk beetje zelfde idee, die werkt namelijk met een peltier element,

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Anoniem: 86737 schreef op 25 mei 2004 @ 20:45:
Hoe koud wordt dat bier eigenlijk in dat ding???? Want als hij het koelt naar zo'n 7 graden zal het flink wat stroom trekken
Het staat nu nog maar fftjes aan maar het voelt vrij koud!

hier de pic!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fysiodev/hertog.jpg

Hier zitten er dus 2 van in de deksel!

[ Voor 7% gewijzigd door Mystic Spirit op 25-05-2004 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Zelfde idee, alleen goedkoper, en op 12V. :

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~b.a/Vriezer.jpg

;)

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Duidelijk geen goed idee dus om dit apparaat te gebruiken als comp-koeling :)

Zonde van het geld om te doen.....
Dan blijft het een leuke kratkoeler 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Kampheerhal de vrijbuiter? Dat zit in dezelfde straat als de computershop waar ik werk. (nummer 15C). Als het je niet lukt, kunnen wij ook wel heel wat koelspul leveren. Alhoewel niet op voorraad, toch snel leverbaar.

Wat we wél op voorraad hebben is de Gigabyte 3DCooler Pro,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

Epsilon

Die dingen werken niet met een peltier meestal, maar met een soort geforceerde heatpipe.

Er zit amoniakgas in (iig bij de oude, bij de nieuwe betwijfel ik)

De werking ervan kan ik navragen, maar een peltier is het zeker niet !!!

Er bestaan meer dingen dan peltiers en phasechange systemen hoor ;)

edit:

datasheet van zo'n ding:
http://www.dometic.com/fi...NL_207_5087_02_RC3000.pdf

vermogen is 80w

Koelmiddel (270g NH3 absorptie)

Ik was de naam ook even kwijt. Het koelprincipe is absorptie :)

[ Voor 52% gewijzigd door Epsilon op 25-05-2004 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
sommige tweakers willen ook van alles een computerkoeling maken he |:( dit ding is gemaakt om bier te koelen en ook bier moet je in ere houden :9 nee maar serieus ik denk dat je veel beters kunt krijgen voor dat geld. Denk er bijvoorbeeld aan dat de temp in die box wel zo laag kan zijn maar ik denk niet dat je bijvoorbeeld je processor; mobo en videokaart specifiek goed koelt. Daarbij komt ook nog condensvorming zoals hierboven al ergens vermeld en het is totaal onbruikbaar als computerkoeling. Wat je wel zou kunnen doen is een radiator van een watercooling setje erin leggen zodat je water lekker koel word >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Om nog een klein puntje aan te dragen... als ik zo de 1e foto zie komt er een aardig beetje condens uit die bak....

Lijkt me niet aan te raden voor je systeempje IMHO

en nog een toevoeging op GH45T.
voor die 100 euro kun je volgens mij best een leuk waterkoelingssyteem kopen, die alleen koelt daar waar nodig... Ik denk je dat hier een aantal natuurkundigen je vast wel uit kunnen leggen hoe je energieverbruik omhoog gaat als je een complete koelkast om je systeem bouwt.... je moet namelijk een veel groter volume zien te koelen.

BIG EDIT... LAMA... voortaan eerst lezen... mijn argumenten zijn al voorgedragen, dus beschouw het slechts als versterking van de standpunten |:(

[ Voor 66% gewijzigd door Tweeker op 25-05-2004 23:52 . Reden: toevoeging op GH45T ]

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Gevonden:

De werking van deze koelboxen:
http://www.emis.vito.be/o...ngsdetail&uitvoeringID=74

Lijkt me onderhand wel duidelijk nu he :)
Hoge drukken worden dus bereikt door verwarming (i.p.v. compressie bij de dampcompressiecyclus), wat maakt dat dit systeem quasi geen elektriciteit vereist

[ Voor 34% gewijzigd door Epsilon op 25-05-2004 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
GOTTER schreef op 25 mei 2004 @ 23:46:
Om nog een klein puntje aan te dragen... als ik zo de 1e foto zie komt er een aardig beetje condens uit die bak....

Lijkt me niet aan te raden voor je systeempje IMHO

en nog een toevoeging op GH45T.
voor die 100 euro kun je volgens mij best een leuk waterkoelingssyteem kopen, die alleen koelt daar waar nodig... Ik denk je dat hier een aantal natuurkundigen je vast wel uit kunnen leggen hoe je energieverbruik omhoog gaat als je een complete koelkast om je systeem bouwt.... je moet namelijk een veel groter volume zien te koelen.
Dat is alleen voor de foto zo gemaakt, ik zie hier op het bier absoluut geen condens! nou geeft dit ook geen warmte af maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Epsilon schreef op 25 mei 2004 @ 23:50:
Gevonden:

De werking van deze koelboxen:
http://www.emis.vito.be/o...ngsdetail&uitvoeringID=74

Lijkt me onderhand wel duidelijk nu he :)

[...]
Dat zou weer betekenen dat het opzich wel lucratief is om te gebruiken als koeling voor je pc..... hmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

ff een simpele rekensom:
Het vermogen van dat ding is 80W, inclusief z'n eigen verbruik.
Warmteontwikkeling PC: CPU 80W, GPU 40W, overigen 50W=170W
Conclusie: Als het ding zelf 100% rendement heeft, kom je minstens 90W aan koelvermogen tekort. Het werkt dus net zo goed als alle koelbox en minikoelkast ideeen hier: NIET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
Misschien iets goedkoper:
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_22/BILD04.JPG
http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_22/OFF04.HTM
• 12 Volt en 230 Volt aansluiting
• inhoud ca. 25 liter
• geschikt voor 2 liter flessen
per stuk
39.99
* bookmarked *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Anoniem: 44203 schreef op 26 mei 2004 @ 00:15:
ff een simpele rekensom:
Conclusie: Als het ding zelf 100% rendement heeft, kom je minstens 90W aan koelvermogen tekort. Het werkt dus net zo goed als alle koelbox en minikoelkast ideeen hier: NIET!
Ik heb even op de bijgevoegde gebruiksaanwijzing gekeken en er staat een max vermogen van 120 Watt op. zou toch wel genoeg moeten zijn voor een cpu en een gpu, ook al trekt hij natuurlijk niet de voledige 120 Watt.

Ben het er toch wel mee eens dat het een vrij dure aangelegenheid wordt, dus ik raad het niet aan om daadwerkelijk als koeling te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Ehm, dit is wel een fijn iets om je reservoir voor je waterkoeling in te zetten.

Vooral als er kleine koelboxjes zijn ... 2 gaten in de zijkant voor de slangen (wel isoleren daarna).

Enige "nadeel" is dat je een tweede kastje naar je PC hebt staan.
Maarja, dat moet voor de echte DOC niet zo'n ramp zijn.

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93961

condens? condens is toch puur water en geleid niet,! wie dondert er als eerste even een oud systeempje in zo'n "krat" ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_bbk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 93961 schreef op 26 mei 2004 @ 11:05:
condens? condens is toch puur water en geleid niet,!
Je hebt niet helemaal gelijk, water raakt namelijk 'vervuild', dan is het geen pure H2O meer, en dan gaat het wel geleiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Vergeet het maar, dit soort kastjes is voorzien van een peltier element...

* JumpStart heeft zo'n deksel camping koeldinges wel eens open gemaakt.

En 120 watt absoluut betekent een koelvermogen van misschien 30 watt effectief, want peltiers zijn niet echt efficient in koelen. Dat is leuk als je je VIA efficeon wil overklokken, maar niet voor het brute werk.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

JumpStart schreef op 26 mei 2004 @ 11:30:
Vergeet het maar, dit soort kastjes is voorzien van een peltier element...

* JumpStart heeft zo'n deksel camping koeldinges wel eens open gemaakt.

En 120 watt absoluut betekent een koelvermogen van misschien 30 watt effectief, want peltiers zijn niet echt efficient in koelen. Dat is leuk als je je VIA efficeon wil overklokken, maar niet voor het brute werk.
Er zitten idd peltiers in die "cooly" dingen. een koelbox voor een fles of 6 frisdrank oid.

Deze koelboxen gebruiken een ander principe (vooral ook de wat grotere koelboxen, dus groter dan een liter of 10). Dit is efficienter en heeft als voordeel dat het ook op gas aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07

Zeror

Ik Henk 'm!

Voor computers hebben ze andere koelers gemaakt. Mischien moet je die maar gebruiken, maar laat een bierkrat koeler met rust. Bier moet nou eenmaal koud zijn.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Maar ... mijn idee over een waterreservoir koelen met een klein koelboxje ... ?

Is dat dan ook nutteloos ?

Ben wel benieuwd namelijk ... want dan ga ik gauw opzoek naar zoiets ... is ook weer makkelijker met verplaatsen van me PC :)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

TheDarkLord666 schreef op 26 mei 2004 @ 13:53:
Maar ... mijn idee over een waterreservoir koelen met een klein koelboxje ... ?

Is dat dan ook nutteloos ?

Ben wel benieuwd namelijk ... want dan ga ik gauw opzoek naar zoiets ... is ook weer makkelijker met verplaatsen van me PC :)
Compleet nutteloos, zo'n koelbox heeft niet genoeg kracht. Ik heb een 225 watt peltier op mijn A64 gehad en zelfs die trok het niet meer als ik ver ging overclocken. Dit soort koelprincipes zijn dus compleet nutteloos.

Stel je hebt een of andere uber koelbox die je water wel onder kamertemp kan krijgen dan zul je de radiator eruit moeten halen want die brengt em dan meteen weer naar kamertemp. Omdat je dus volledig op de koelkracht van de koelbox hangt moet je een koelbox hebben met een koelkracht van 300 watt, en die bestaan er dus geen.

Een optie is wel om een stuk of 3 grote industriele diepvriezen naast elkaar te leggen met 120 liter water erin. Dan heb je wel lekker koud water, met zoveel water krijg je dat nooit opgewarmt.

Maar als je zo'n phase change uit een vriezer haalt kun je daar je CPU nog veel kouder mee maken. Dus alles wat je doet is nutteloos, hou het maar gewoon bij een standaard luchtkoeling, een water assisted luchtkoeling (waterkoeling dus) en phase change. Hybrid versies zijn ook erg leuk zoals, phase change bij de luchtkoeling (heatpipes) en water-chillers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabien
  • Laatst online: 24-09-2024
Maar als je nou een flinke autoradiator aan je waterkoelling prutst en die n die kratkoeler plaatst, heb je zelfs met het heetste weer retekoud koelwater. Geen gek plan, dunkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Anoniem: 44203 schreef op 26 mei 2004 @ 00:15:
ff een simpele rekensom:
Juist..

Hang je pc er aan en die hele koelbox word warm :) 80W is way te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Anoniem: 53253 schreef op 26 mei 2004 @ 14:06:
[...]

Compleet nutteloos, zo'n koelbox heeft niet genoeg kracht. Ik heb een 225 watt peltier op mijn A64 gehad en zelfs die trok het niet meer als ik ver ging overclocken. Dit soort koelprincipes zijn dus compleet nutteloos.

Stel je hebt een of andere uber koelbox die je water wel onder kamertemp kan krijgen dan zul je de radiator eruit moeten halen want die brengt em dan meteen weer naar kamertemp. Omdat je dus volledig op de koelkracht van de koelbox hangt moet je een koelbox hebben met een koelkracht van 300 watt, en die bestaan er dus geen.

Een optie is wel om een stuk of 3 grote industriele diepvriezen naast elkaar te leggen met 120 liter water erin. Dan heb je wel lekker koud water, met zoveel water krijg je dat nooit opgewarmt.

Maar als je zo'n phase change uit een vriezer haalt kun je daar je CPU nog veel kouder mee maken. Dus alles wat je doet is nutteloos, hou het maar gewoon bij een standaard luchtkoeling, een water assisted luchtkoeling (waterkoeling dus) en phase change. Hybrid versies zijn ook erg leuk zoals, phase change bij de luchtkoeling (heatpipes) en water-chillers.
toon volledige bericht
Ja, maar je peltier zat direct op je CPU ...

En ZOOO warm wordt dat water niet, daarbij is het maar een klein reservoir ...
Dus dat water moet toch wel wat koeler worden dan kamertemp ?
Dwz, zo weinig water is toch wel te koelen. Btw, denk aan 1 tot 1 1/2liter water.

Ik snap dattie hem niet naar 3C krijgt ... dat leek me wel ERG makkelijk.
Maar dat water moet toch zeker wel 5-10C kouder worden dan de 21-25C kamertemp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 53253 schreef op 26 mei 2004 @ 14:06:
[...]

.
Ook jij weet dat het aan je blok lag want de pelt deed zn werk gewoon goed. ;)
TheDarkLord666 schreef op 26 mei 2004 @ 15:03:
[...]

Ja, maar je peltier zat direct op je CPU ...

En ZOOO warm wordt dat water niet, daarbij is het maar een klein reservoir ...
Dus dat water moet toch wel wat koeler worden dan kamertemp ?
Dwz, zo weinig water is toch wel te koelen. Btw, denk aan 1 tot 1 1/2liter water.

Ik snap dattie hem niet naar 3C krijgt ... dat leek me wel ERG makkelijk.
Maar dat water moet toch zeker wel 5-10C kouder worden dan de 21-25C kamertemp ?
Zowieso moet je dan je radiator eruit halen als je onder kamertemp gaat, die zorgt er anders wel weer voor dat je water opwarmt naar kamertemp.

Maar als die koelbox 80w uit je water haalt, en er 100w in gaat, zal het water steeds verder opwarmen tot een zeker punt (dan gaat de verdamping meespelen).

De hoeveelheid water heeft er helemaal niks mee te maken, dit versnelt het proces alleen maar.

[ Voor 55% gewijzigd door Epsilon op 26-05-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 07:45

DaOverclocker

Overclocker for life...

Juist.. je coolbox moet gewoon meer vermogen leveren dan dat je erin stopt.
geeft je proc 100 wat af, moet het water dus 100 wat afstaan, en zul je dus meer dan 100 ' tegenwatters' moeten hebben om het onder de kamertemperatuur te krijgen.
Heb je een coolbox die dus minder dan 100 wat leverd, dan krijg je gewoon een +som van 20 wat in die coolbox. Die bak warmt dus alleen maar op.
Maar goed Epsilon heeft dit hierboven ook al uitgelegd, dus het lijkt me nu wel duidelijk.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 13:11
Edit : verkeerde posting

[ Voor 93% gewijzigd door ppaulv op 26-05-2004 16:21 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
Ok. Duidelijk ... I stand corrected. Scheelt me ook weer proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er is toch condens in die koeldingen :?
Ga maar je setup daarin configureren. Denk niet dat hij het lang vol houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14383

En als je nu een zo'n ding gebruikt om je kast zelf mee te koelen? Daar profiteren dan al je componenten van. (als er geen condens ontstaat dan....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Anoniem: 14383 schreef op 26 mei 2004 @ 16:52:
En als je nu een zo'n ding gebruikt om je kast zelf mee te koelen? Daar profiteren dan al je componenten van. (als er geen condens ontstaat dan....)
Als je alleen je kast ermee wil koelen, moet je dus met waterkoeling de warmte van je CPU buiten de kratkoeler brengen. CPU dus nog niet kouder, je NB en mosfets wel. Gaat dat veel voordeel opleveren? Dacht het niet. Blijkbaar snappen mensen niet waar het om draait bij koeling. Wanneer je koeler minder of evenveel vermogen heeft als je componenten, koelt het voor geen meter. Waarom allerlei manieren verzinnen om zo'n kratkoeler toch maar te kunnen gebruiken? Als je toch geld uit wilt geven, koop dan een grotere rad en bouw een bong. Dan heb je voor minder geld je water onder kamertemp. Of geef wat meer uit aan een waterchiller. Dit soort discussies zijn al zo vaak voorbij gekomen en iedere keer met dezelfde conclusie: Campingcooler, mini-koelkasten, kratkoelers en thuistapkoelers zijn totaal niet geschikt voor effectieve PC-cooling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64623

Natuurlijk gaat dit niet werken als een geschikte koeling voor een pc maar wil toch even reageren over dat condens verhaal.
Condens komt op de koude oppervlaktes, dus niet op de pc als die in zo'n ding zou doen. De pc en de componenten daarvan zijn dan het warmste in die omgeving en zal geen condens aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Anoniem: 64623 schreef op 26 mei 2004 @ 20:57:
Natuurlijk gaat dit niet werken als een geschikte koeling voor een pc maar wil toch even reageren over dat condens verhaal.
Condens komt op de koude oppervlaktes, dus niet op de pc als die in zo'n ding zou doen. De pc en de componenten daarvan zijn dan het warmste in die omgeving en zal geen condens aantrekken.
Op zich geen gekke conclusie, maar dit neemt natuurlijk niet weg dat er een drup gecondenseert water op je mobo kan vallen vanaf een koud onderdeel.

Verder wil ik benadrukken dat het niet mijn bedoeling was een topic te openen met de zoveelste standaard koelbox koeling idee! Ik dacht gezien de constructie dat er sprake was van een andere techniek, die misschien wel toepasbaar was. Nu niemand hier duidelijkheid over kan verschaffen en ik zelf het apparaat niet uitelkaar mag halen. Denk ik er over een slotje aan te vragen gezien we dan aansturen op een nuttelose discussie.

Of er moet al iemand zijn die met 100% zekerheid kan zeggen wat voor systeem deze kratkoeler gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Mystic Spirit schreef op 26 mei 2004 @ 21:26:
[...]

Op zich geen gekke conclusie, maar dit neemt natuurlijk niet weg dat er een drup gecondenseert water op je mobo kan vallen vanaf een koud onderdeel.

Verder wil ik benadrukken dat het niet mijn bedoeling was een topic te openen met de zoveelste standaard koelbox koeling idee! Ik dacht gezien de constructie dat er sprake was van een andere techniek, die misschien wel toepasbaar was. Nu niemand hier duidelijkheid over kan verschaffen en ik zelf het apparaat niet uitelkaar mag halen. Denk ik er over een slotje aan te vragen gezien we dan aansturen op een nuttelose discussie.

Of er moet al iemand zijn die met 100% zekerheid kan zeggen wat voor systeem deze kratkoeler gebruikt?
Lees even terug, daar heb ik het gepost. Er is vast meer te vinden over deze koeltechtiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Epsilon schreef op 26 mei 2004 @ 21:30:
[...]

Lees even terug, daar heb ik het gepost. Er is vast meer te vinden over deze koeltechtiek.
Mijn vraag is weet je dit 100% zeker?
en is het bij dit soort koelingen naar jouw idee dus wel rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Mystic Spirit schreef op 26 mei 2004 @ 21:44:
[...]

Mijn vraag is weet je dit 100% zeker?
en is het bij dit soort koelingen naar jouw idee dus wel rendabel?
Dit weet ik 100% zeker omdat ik zo'n ding (en de beschrijving ervan) gezien heb bij een oom van mij.

Ik wist niet dat er zo'n systeem bestond, mijn eerste reactie was ook: peltier. Maar hij liet mij het datasheet zien van dat ding en een beschrijving van de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14383

Anoniem: 44203 schreef op 26 mei 2004 @ 20:52:
[...]

Als je alleen je kast ermee wil koelen, moet je dus met waterkoeling de warmte van je CPU buiten de kratkoeler brengen. CPU dus nog niet kouder, je NB en mosfets wel. Gaat dat veel voordeel opleveren? Dacht het niet. Blijkbaar snappen mensen niet waar het om draait bij koeling. [/b]
Ik bedoel niet een pc in die koelbox te bouwen maar alleen het koelelement gebruiken om de kast te koelen.

De reden waarom ik er aan dacht is omdat ik de radiator van mijn WC binnen in mijn kast heb zitten. En deze zuigt de lucht uit mijn kast naar buiten. Dus als de lucht in mijn kast kouder is, profiteert niet alleen mijn chipset, geheugen, hd enz daar van maar dus ook een beetje mijn CPU en GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Anoniem: 76695 schreef op 25 mei 2004 @ 21:52:
Kampheerhal de vrijbuiter? Dat zit in dezelfde straat als de computershop waar ik werk. (nummer 15C). Als het je niet lukt, kunnen wij ook wel heel wat koelspul leveren. Alhoewel niet op voorraad, toch snel leverbaar.

Wat we wél op voorraad hebben is de Gigabyte 3DCooler Pro,
Whoot!? Wat ben jij nou aan het doen, iemand anders dan de TS geeft een tip waar een mogelijke andere optie voor bierkoeler te halen is. Misschien woont de TS wel aan de totaal andere kant van Nederland. Dan ga jij hem advieseren om bij jou pc shop ff langs te komen om koel-onderdelen uit te zoeken, die jullie NIET op voorraad hebben. Goh, ik volg het ff niet meer, gek hè!? 8)7

Dan kom je ook nog eens met een -leuk uitziende- Gigabyte 3DCooler waar de TS al helemaal niets aan heeft, want de koelprestaties van dat ding zijn nou ook weer niet de beste van de wereld.

Jij zit hier gewoon een beetje goedkoop reclame te maken :X

[ Voor 3% gewijzigd door Race Eend op 26-05-2004 22:32 ]

Pagina: 1