Toon posts:

Waar CPU-sensor plaatsen en aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo hier mijn verhaal;

Ik heb zojuist een nieuwe kast gekocht voor me computer enneuh aangezien dit de eerste is die ik zelf bouw weet ik nog lang niet alles... maarja aangezien dit niet in de gebruiksaanwijzing stond geld rtfm helaas niet :P

Nouja genoeg inleiding,..

Ik weet niet waar ik dat draadje met de sensor voor de temperatuurmeter van de processor moet stoppen...

Zelf dacht ik tussen de processor en de koeler maar vraag me af of dat wel goed vast komt te zitten als ik m daar tussen prop... :? THX alvast!

• paul99
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 13:41
Gewoon tussen je koeler en cpu duwen. En hij hoeft toch niet heel vast te zitten. Als ie zit dan zit ie. :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
paul99 schreef op 25 mei 2004 @ 19:36:
Gewoon tussen je koeler en cpu duwen. En hij hoeft toch niet heel vast te zitten. Als ie zit dan zit ie. :)
En hoe krijg je dan goed contact? 8)7 De proc moet zo veel mogelijk contact kunnen maken met de heatsink, dus dit is geen goed idee.

Gewoon zo laag mogelijk in je heatsink douwen

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 11:10
dat is eerder een poging/aanzetting tot CPU moord 8)

(is dat strafbaar eigenlijk? :+)

Waarschijnlijk staat het wel in de handleiding van je moederbord waar hij op kan, of het moet zo'n passief ding zijn (volgens mij werkt dat ook totaal niet, maar goed) die je dus ergens in de buurt plakt, maar NIET tussen proc en koeler >=]

[ Voor 66% gewijzigd door IFASS op 25-05-2004 19:42 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

draadje met sensor voor temp CPU :? :? :?

Sorry maar daar heb ik echt nog NEVER van gehoord... ik zou ook NIETS tussen je koellichaam en CPU doen, behalve een DUN laagje thermal paste.

Geef eens wat specs van je mobo en CPU en koeler

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

CaDje

Framedrops for life

paul99 schreef op 25 mei 2004 @ 19:36:
Zou ik niet doen, is niet echt bevordelijk voor de koeling van je CPU. Meestal plaats je die dingen onder de CPU. Je kunt 'm ook naast de core plakken, maar de koeler moet altijd goed contact maken met de core van de CPU

Verwijderd

Topicstarter
mja maar als je m er niet op legt krijg je dus geen goeie weergave van de temperatuur...

ik neem aan dat de koelribben kouder zijn dan de processor zelf!!

Nouja ik stop r maar half tussen en eronder ;)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 21:56

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ernaast zal waarschijnlijk net passen: en dit is ook de bedoeling.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Icetree
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04-2022
Als het een hele platte sensor is, zoals die bij de thermtake kasten (dat is dus dunner dan een dubbeltje).
Dan moet je hem onder op je cpu plakken met speciaal plakband, als het goed is moet je dat er bij gekregen hebben.

Verwijderd

n00bs schreef op 25 mei 2004 @ 19:41:

Sorry maar daar heb ik echt nog NEVER van gehoord... ik zou ook NIETS tussen je koellichaam en CPU doen, behalve een DUN laagje thermal paste.

Geef eens wat specs van je mobo en CPU en koeler
sommige kasten hebben een temperatuur displaytje met een of meerdere sensortjes. bij een AMD past ie naast de core omdat de heatsink op pootjes staat. Bij een P4 zou ik hem op de heatsink plakken.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:47:
[...]

sommige kasten hebben een temperatuur displaytje met een of meerdere sensortjes. bij een AMD past ie naast de core omdat de heatsink op pootjes staat. Bij een P4 zou ik hem op de heatsink plakken.
Ik heb ze nog nooit gezien, maar als je het op die manier aansluit heeft het totaal geen zin, aangezien je afwijking waarschijnlijk >30C zal zijn. En je wil echt niet dat je koellichaam maybe niet lekker op je core aansluit. En pootjes??? ik heb zelf ook een AMD gehad en een paar in elkaar gezet, maar ben nog nooit pootjes tegengekomen op een koellichaam.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

n00bs schreef op 25 mei 2004 @ 19:41:

Ik heb er vorig jaar een gekregen op een beurs. De sensor (een vreselijk dun dingetje, gaat...tadatadata, tussen de koeler en de cpu of tegen een HD of op een chip al naar gelang wat je wilt meten.

De andere kant sluit je aan op de plaats die in het manual van het MB staat aangegeven. :)

ARME AOW’er

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:33
Plak de sensor nooit op de core zelf!!

Op de casing rond de core kan (mits de sensor dun genoeg is) of aan de onderkant van de processor (als het draadje dun genoeg is om tussen de pinnetjes door te komen)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

GuardianAngel schreef op 25 mei 2004 @ 19:49:
[...]

Ik heb er vorig jaar een gekregen op een beurs. De sensor (een vreselijk dun dingetje, gaat...tadatadata, tussen de koeler en de cpu of tegen een HD of op een chip al naar gelang wat je wilt meten.

De andere kant sluit je aan op de plaats die in het manual van het MB staat aangegeven. :)
Hoe dun dan ook... zelfs een laagje AS moet al ontiegelijk dun zijn om geen weerstand te veroorzaken. Wanneer je een hoe-dun-dan-ook dingetje dat niet de grote heeft van de totale core opp. tussen je koeler en core doet, krijg je op 100% zekerheid lucht tussen je koeler en core... Denk niet dat dit bevoordelijk is voor de warmteafgifte.

En als je die sensor niet direct op de core plaatst zal die mega onnauwkeurig zijn.

Verwijderd

n00bs schreef op 25 mei 2004 @ 19:49:
[...]

Ik heb ze nog nooit gezien, maar als je het op die manier aansluit heeft het totaal geen zin, aangezien je afwijking waarschijnlijk >30C zal zijn. En je wil echt niet dat je koellichaam maybe niet lekker op je core aansluit. En pootjes??? ik heb zelf ook een AMD gehad en een paar in elkaar gezet, maar ben nog nooit pootjes tegengekomen op een koellichaam.
Op de processor zitten 4 dopjes waar de heatsink op komt te liggen...
het sensortje kan je tussen de cache blokjes en de core knutselen (als het draadje dun genoeg is).

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
@ TS toevallig een Sweex XENON TC de kast ?

Verwijderd

meteen naast de core leggen, binnen die rubberen dopjes... daar heb ik hem ook en hij komt niet boven de core uit..

dus niet OP maar NAAST de core!! ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

n00bs schreef op 25 mei 2004 @ 19:53:
[...]
Hoe dun dan ook... zelfs een laagje AS moet al ontiegelijk dun zijn om geen weerstand te veroorzaken. Wanneer je een hoe-dun-dan-ook dingetje dat niet de grote heeft van de totale core opp. tussen je koeler en core doet, krijg je op 100% zekerheid lucht tussen je koeler en core... Denk niet dat dit bevoordelijk is voor de warmteafgifte.

En als je die sensor niet direct op de core plaatst zal die mega onnauwkeurig zijn.
Het betreffende sensortje is zo dik/dun als een vloetje dus niet echt dik. Ik heb eerlijk gezegd nooit een verschil tussen de onboard temperatuur en die van de sensor kunnen vinden. Misschien omdat 'tienden' niet ondersteund worden.

Later ben ik het ding op diverse plaatsen gaan plakken om eens te vergelijken. Ook bij die metingen waren er nauwelijks verschillen met onboard sensors. Misschien wel erg raar, maar zeker ontzettend waar. :)

ARME AOW’er

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor AMD: Als het een is met een dikke zwarte draad dan op deze manier:
Dan met een klein plakkertje NAAST de core plakken, en rustig de heatsink erop zetten

Als het eens is, zoals van Thermaltake met 2 dunne draadjes, dan onder de CPU met een klein plakkertje, op die manier is de meting bij mij het meest precies.

Bij Intel: Sensor tussen de heatsink lijkt het meest veilig...

Afbeeldingslocatie: http://www.hardinfo.dk/art/site/pic/cooling/air/thermaltake_volcano_9/sensor.jpg

Of

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/volcano/1365/v9f2a.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Frietsaus op 25-05-2004 21:47 ]

Verwijderd

Gewoon tussen de koellichamen van de cpu heiger douwen.

Zo ver mogelijk naar beneden.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Ik heb zo'n sensortje naast de core op de cpu geplakt, maar die sensor geeft nu een temperatuur aan die 7 graden lager is dan de temperatuur die het moederbord aangeeft...ligt de werkelijke temperatuur er zo'n beetje tussenin?

public void ik()

Verwijderd

Nokko schreef op 25 mei 2004 @ 21:42:
Voor AMD: Als het een is met een dikke zwarte draad dan op deze manier:
Dan met een klein plakkertje NAAST de core plakken, en rustig de heatsink erop zetten

Als het eens is, zoals van Thermaltake met 2 dunne draadjes, dan onder de CPU met een klein plakkertje, op die manier is de meting bij mij het meest precies.

Bij Intel: Sensor tussen de heatsink lijkt het meest veilig...

[afbeelding]

Of

[afbeelding]
Trouwens he hoe wil je in vredesnaam bij het laatste plaatje je CPU in de socket krijgen ???????
Pagina: 1