slang diameters voor watercooling

Pagina: 1
Acties:
  • 3.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We weten allemaal dat grotere diameters een hogere prijs met zich meebrengen en een grote radius hebben bij het buigen, wat lastig is, maar ik wilde nog eens benadrukken dat hoe groter de slangdiameter, hoe lager de weerstand het water in de slang zal ondervinden.

In het grote watercooling topic vindt ik dit totaal niet terug, sterker nog, in de eerste post die de samenvatting moet zijn van de vorige threads staat zelfs dat de slangdiameter niet zoveel uitmaakt ik quote: "Stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed je hele keten van 8mm slangen voorzien."

Dit gaat dus niet op, hienra wordt in hetzelfde sub hoofdstuk van waterflow nog eens benadrukt dat waterflow erg belangrijk is.

In slangen vindt een laminaire stroom plaats. dit wil zeggen dat het water dat het dichtst langs de wand van de slang stroomt, de grootste weerstand met het oppervlak van de sloang ondervindt. water dat iets meer naar het midden van de slang stroomt ondervindt slechts weerstand met de waterlaag die langs de binnenkant van de slang stroomt. welke substantieel minder is dan de wrijving tussen water en het materaal van de slang.
Water dat nog meer naar het midden stroomt, U raad het al.

Deze waterlagen zijn slechts fictief, om de werkelijkheid te benaderen.

Stel dat er ergens in het circuit een doorgang zit van slechts 8 mm, dan is de druk en stroomsnelheid op dat punt beduidend hoger indien er in de rest van het systeem een doorgang plaatsvindt van een grotere diameter. aangezien deze minder wrijving ondervindt.

Dit zou ik graag terugzien in het vervolg Het grote watercooling topic.

DE reden dat ik heir een apart topic voor het aangeboord is dat er bij mijn vorige reactie hierop binnen het grote watertopic totaal geen reacties waren en dat topic op het moment is vervallen tot een topic waar voornamelijk vragen worden gesteld , die reeds in de eerste post, of in reacties in de eerste 10 pagina's zijn beantwoord.

mocht dit nieuwe topic desondanks onterecht zijn, bij voorbaat mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes, ik vind het zeker de notitie waard. Het valt me op dat bij veel sets of zelfs losse WC onderdelen de slang diameter niet vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad goed opgemerkt, daar had ik eigenlijk nog nooit bij nagedacht, maar nu je het zegt, lijkt het me ook wel vrij logisch, het ei van columbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Het stukje wat jij quote en wat jij niet vond kloppen klopt wel degelijk hoor. Denk eens na, stel je een snelweg voor met 4 banen waar veel auto's rijden. Als daar ineens een 2 baans weg van wordt gemaakt (die restrictie van bv. 12mm ->8mm) dan krijg je enorme files voor die ristrictie. Nergens voor en na de ristrictie zal de flowrate dus hoger zijn dan door die ristrictie. In dat geval kan je dus idd beter overal 8 mm slangen gebruiken. :)

En het moge duidelijk zijn dat het gebruik van grotere slangen een positief effect heeft op de flowrate van een WC systeem ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Silentpuma op 25-05-2004 19:22 ]

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb ik ook al in het grote topic geplaatst, maar wat denken we dan van de radiateur? Als het ergens het smalst is, is het daar wel. De weerstand wordt in grote mate bepaal door de doorgang op het smalste punt, dat is dus niet ergens bij de slangen, maar bij het rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

Een rad heeft van binnen misschien wel hele smalle doorgangen, maar er worden er vele parallel aangesproken afhankelijk van het type radiator. Bij bv. die Evo radiatoren kan het wel zijn idd dat de diameter van de buis kleiner is dan je slangen. Dat kan inderdaad voor de nodige weerstand teweeg brengen en daar kan je weinig tegen doen. 2 radiatoren parralel plaatsen zou kunnen, maar ja, 2 rads...

Maar vergeet niet dat de WC blocks van tegenwoordig ook flink wat weerstand teweeg brengen, zie bijvoorbeeld de RBX van DangerDen.

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het is zo bij waterkoeling net als bij elk ander systeem waar stromingen zijn... Ook electronische stromingen dus! Het langzaamste onderdeel (het onderdeel waar de minste stroom/water whatever door kan) is de zogenaamde bottle-neck

Het water ondervindt zoveel weerstand als de grootste weerstand die in het systeem te vinden is.. Dit is in het geval van een 8 mm aansluiting en 12 mm aansluiting bij de 8 mm aansluiting het geval.. Alles daar voor en daarna maakt niet uit want er kan gewoon niet meer water stromen als door 8 mm! Of je dan 12 mm ervoor hebt zitten maakt niet uit...

Als een tunnel een capaciteit heeft van 100 auto's en de weg kan 200 auto's aan dan kunnen er toch nog maar 100 auto's door die tunnel heen.. in dit geval is dus de tunnel de bottle neck...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
apen-nootjes schreef op 25 mei 2004 @ 19:41:
Als een tunnel een capaciteit heeft van 100 auto's en de weg kan 200 auto's aan dan kunnen er toch nog maar 100 auto's door die tunnel heen.. in dit geval is dus de tunnel de bottle neck...
En als die auto's over de weg nou eens 100 km/u rijden, en met 200 km/u door die tunnel gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke theorie, TS! Maar dan maar weer eens een kritische noot: Als het water van een dikke slang naar een dun stukje gaat, zoals rad of koppelstukjes/pilaren, dan ontstaat er turbulentie zodra het water weer in een dikkere slang komt. Hoe groter het verschil in diameter, hoe groter de turbulentie. Turbulentie is per definitie slecht voor je flow, dus hiermee is het verhaal van altijd dikke slangen wel om zeep geholpen. Hoe kleiner de verschillen, hoe lager de turbulentie, hoe minder weerstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Over die auto's: ze zullen altijd bij hun bestemming aankomen, of lost de file "zomaar" op door wat auto's te laten verdwijnen. Alleen zal de tijd toenemen, of je moet de snelheid laten toenemen, dat kost meer kracht (benzine) en dus in de slang meer vermogen van je pomp. Prima vergelijking op zich :)

Ik snap niet dat mensen bijvoorbeeld een flinke eheim pomp nemen, en dan toch 8mm slangen, en dan wel stug volhouden dat je bijv. 800liter nodig hebt, alsof een 8mm slangetje dat fatsoenlijk kan wegkrijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even als reactie op silentpuma en apennootjes: als je minder energie kwijt bent aan wrijving, zal dit dus minder energie ontrekken aan het systeem. Dit wil zeggen dat er minder druk verlies is. Meer druk levert meer flowrate op bij een gelijk blijvende opening.

Voor echte proefondervindelijken: zet de douche of kraan eens even half open.
(hou er desnoods een maatbeker onder) Zet de kraan nu verder open .......
dit is gewoon de weerstand in het systeem bij de draaiknop, toch is de doorgang daar groter zodra je hem ook maar verder hebt open gedraaid dan 1/4 dan op de plek waar het water de douchekop uit komt.

Nog illustrerender is het wanneer je een kraan hebt zoals ze die in restaurant keukens vaak hebben, een draaiknop onder, en een draaiknop boven. Draai je de bovenste knop half open, en varieer je de onderste draaiknop, dan zal di eover zijn gehele bereik (dus ook als hij verder komt dan 1/2 open) de stroomsnelheid van het water beinvloeden.

[Dit bovenstaande paragraafje was trouwens the beer talking, niet minder waar overigens...]

Bij radiatoren heb je overigens nogal veel verschillende setups. (Ik heb net een radiator van zo'n 30x60 cm uit een Hinda civic GTLxxxxx gesloopt.) de meeste autoradiatoren, zo niet alle, hebben parallell geschakelde louvres. dit wil zeggen dat het water niet door 1 buis stroomt dat door het gehele radiator oppervlak kronkelt, maar dat er van boven naar beneden vele smalle doorgangen lopen die allen op een boven en onder reservoir zijn aangesloten.
Het totale doorstromingsoppervlak blijft hierdoor gelijk. maar de stroomsnelheid neemt af, wat het water meer gelegenheid geeft om zijn energie in de vorm van warmte aan het koper af te staan.

wat turbulentie betreft, deze kan in je voordeel, of in je nadeel werken, al naar gelang de vorm en richting van de turbulentie.
ondertussen is de reactie lang genoeg, op verzoek wil ik nog wel wat verder op turbulentie in gaan

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Twynn schreef op 25 mei 2004 @ 20:08:
[...]

En als die auto's over de weg nou eens 100 km/u rijden, en met 200 km/u door die tunnel gaan ;)
Ze gaan natuurlijk niet harder rijden in die tunnel ;) Een tunnel is klein en donker en eng enzo dus je gaat meestal langzamer rijden in een tunnel.. maar in het geval van een waterkoeling zullen de auto's gewoon net zo snel blijven rijden ;)

Je pomp heeft gewoon niet genoeg kracht om er echt druk achter te kunnen zetten zodat het water/de autotjes sneller door je 8mm aanluiting/tunnel kunnen gaan...
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:24:
Even als reactie op silentpuma en apennootjes: als je minder energie kwijt bent aan wrijving, zal dit dus minder energie ontrekken aan het systeem. Dit wil zeggen dat er minder druk verlies is. Meer druk levert meer flowrate op bij een gelijk blijvende opening.

Voor echte proefondervindelijken: zet de douche of kraan eens even half open. (hou er desnoods een maatbeker onder) Zet de kraan nu verder open .......
dit is gewoon de weerstand in het systeem bij de draaiknop, toch is de doorgang daar groter zodra je hem ook maar verder hebt open gedraaid dan 1/4 dan op de plek waar het water de douchekop uit komt.

Nog illustrerender is het wanneer je een kraan hebt zoals ze die in restaurant keukens vaak hebben, een draaiknop onder, en een draaiknop boven. Draai je de bovenste knop half open, en varieer je de onderste draaiknop, dan zal di eover zijn gehele bereik (dus ook als hij verder komt dan 1/2 open) de stroomsnelheid van het water beinvloeden.
Het is ook zo dat er op het waterleidingen net een grotere druk staat alsdat je pomp kan genereren... Je pomp is wel krachtig maar nog niet zo krachtig dat dit een effect heeft...

Ga het maar eens proberen als je een pomp hebt die je voor je waterkoeling kan gaan gebruiken...

Knijp je je slang halverwegen half dicht dan zal het water uit de slang er gewoon langzamer uitkomen en niet verder wegspuiten/krachtiger stromen :)

[ Voor 56% gewijzigd door Apen-nootjes op 25-05-2004 20:28 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apennootjes reageren veel te snel !

Mooi voorbeeld van die bange autootjes, maar ik heb nog nooit bange watermolecuultjes gezien ;)

Wat betreft dat inknijpen van die slang; als je die slang nou invariabel zo ingeknepen houd, knijp dan eens ergens anders ni de slang (voor of achter dat reeds ingeknepen punt) ook eens, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:36:
Apen-nootjes reageren veel te snel !

Mooi voorbeeld van die bange autootjes, maar ik heb nog nooit bange watermolecuultjes gezien ;)

Wat betreft dat inknijpen van die slang; als je die slang nou invariabel zo ingeknepen houd, knijp dan eens ergens anders ni de slang (voor of achter dat reeds ingeknepen punt) ook eens, kijken wat er gebeurt.
;)

Dat heb ik nooit geprobeerd :) Zal ik nog eens gaan doen voor je :) Zal waarschijnlijk morgen avond worden :)

Je hoort het nog wel :)

Ik heb overigens een Eheim 1250 pomp in m'n setup zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Twynn schreef op 25 mei 2004 @ 20:08:
[...]

Dan zullen ze flink in de remmen moeten voor die op de weg maar 100 rijden, want ze rijden dan in een circkeltje (als we het nog steeds een beetje over een wc-setup hadden) :P.

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar bij mij parkeren ze dan in de radiator he. Gratis parkeren overigens, dus dan rijden ze wat harder op weg naar dat gratis plekje he ;)

Overigens remmen ze bij mij niet hoor, knallen gewon als botsautootjes tegen elkaar, draaien ook om hun eigen as en slippen als gekken. verdraaide asociaal trouwens dat ze geen van allen hun richtingaanwijzer gebruikten, laat staan dat 3e remlicht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

ehh TS, alsof een iets hogere flowrate een veel betere koeling geeft !
Volgens mij staat dat zelfs wel ergens in de FAQ, dat flowrate helemaal geen grote factor is in je koeling. Probeer het maar eens, knijp een slang dicht tot 1/3 of zo en je zal zien dat je CPU temperatuur nauwelijks een paar graden omhoog gaat. En dat is met heel weinig flow ! Kan nagaan wat het effect is als je normale flow hebt en die dan nog hoger wil maken omdat je zo nodig van 8 mm slang naar 12 mm slang wil. Wie het hier niet mee eens is, doe eens wat tests of laat wat getallen hierover zien om het tegendeel te bewijzen !

Ook, het is niet helemaal waar dat als je ergens 8 mm hebt maar 12 mm slangen je dan net zo goed overal 8 mm kan nemen. Tuurlijk beperkt die 8 mm de flow enorm, maar netto in de rest van je systeem geeft 12 mm nog steeds meer flow dan 8 mm. Een kleine connector of overloop of hoekje veranderd dan echt niet je hele flow rate.

Ik heb een Fan O matic besteld met flowmeter, als deze inderdaad goed werkt van 0 - max flow kan ik daar wel testen mee doen en dan wil ik deze wel posten.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerco-M schreef op 26 mei 2004 @ 00:01:
ehh TS, alsof een iets hogere flowrate een veel betere koeling geeft !
Volgens mij staat dat zelfs wel ergens in de FAQ, dat flowrate helemaal geen grote factor is in je koeling. Probeer het maar eens, knijp een slang dicht tot 1/3 of zo en je zal zien dat je CPU temperatuur nauwelijks een paar graden omhoog gaat. En dat is met heel weinig flow ! Kan nagaan wat het effect is als je normale flow hebt en die dan nog hoger wil maken omdat je zo nodig van 8 mm slang naar 12 mm slang wil. Wie het hier niet mee eens is, doe eens wat tests of laat wat getallen hierover zien om het tegendeel te bewijzen !

*KNIP*
Als ik hier de slang half dichtknijp, schiet de temp 10 graden omhoog. De flowrate is niet van belang bij de doorsnee blokken die alleen in een setup zitten. Bij een lagere flow warmt je water meer op in het blok en gaat trager door je rad en koelt dus meer af. Niks aan het handje dus. Nu met meer blokken: Water warmt meer op bij lage flow en er gaat warmer water naar je volgende blok. Dit blok voegt zijn warmte weer toe aan het water waardoor de watertemp verder stijgt. Dit 2x verwarmde water gaat naar je 3e blok, maar hier is het water al bijna warmer dan de chip zelf. De chip wordt dus verwarmd in plaats van gekoeld. Ik weet dat het een extreem voorbeeld is, maar het idee is wel duidelijk. Als ik de slang half dichtknijp en ik ga flink stressen, krijg ik m'n water op 40 graden, terwijl m'n chipset nu met luchtcooling 36 graden is. Dit is geen voorbeeld, maar gewoon praktijk. Flow is dus wel degelijk belangrijk als je meerdere blokken gebruikt. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03
Dit is een mooi topic om mijn vraag even naar voren te schuiven:

Ik heb in mijn waterkoelingssetup (2* cpu (MP2200), Northbridge, Radeon9700) met een 1250 Eheim en autoradiator al 2 plexi-reservoirs moeten vervangen doordat er scheurtjes waren ontstaan. Nu ook het 3e reservoir tekenen geeft van scheuren ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing en heb die ook gevonden; via mijn vader zijn werk heb ik een glazen reservoir laten maken. Echter, de tules die hierop zitten zijn te klein voor mijn tygon slangen (1cm binnendiameter ongeveer). De tules kunnen wel groter gemaakt worden, maar dan moet ik de slang rechtstreeks over die tules doen en vastklemmen. Aangezien het hier om GLAS gaat doe ik dat liever niet, dat is zo kapot.
Als oplossing zit er nu schroefdraad op de tules, zodat ik een tussenstukje netjes tegen de tules kan schroeven, werkt perfect !

Echter, die tussentules, ditmaal van plastic zijn maar in een maat te krijgen en de binnendameter van die dingen is maar 5 mm !! Nu weet ik dus niet in hoeverre dit de koelcapaciteiten van de setup belemmerd..... even een schetsje:

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/sitepics/tweakers/nieuw-reservoir.gif

Zoals je ziet is de uiteindelijke diameter slechts 5 mm. Door een "tussenslang" erop te zetten kan ik het wel zo krijgen dat de tygon 10mm goed aansluit, zeker met een slangklem (op het plastic gedeelte dan).

Maar is deze blokkade van 5 mm doorstroomdiameter niet te weinig om al deze goedjes te koelen, of maakt het inderdaad niet veel uit en zal ik er weinig van merken?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
schopje.....niemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In theorie zal je gigantische energie verlies krijgen doordat je eerste de flow naar reservoi dichtknijpt(intree verlies), daarna komt er nog eens de uittree van water naar het reservoir erbij(uitree verlies), het reservoir zelf (v = 0) en dat je de aanzuig kant van je pomp opnieuw dichtknijpt (intree verlies).

Ik zal dan ook verwachten dat je temps een graad of twee gaat stijgen. Maar omdat in een waterkoelsysteem de schaal zo klein is, is het mogelijk dat je alle verliezen kan verwaarlozen.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In slangen vindt een laminaire stroom plaats. dit wil zeggen dat het water dat het dichtst langs de wand van de slang stroomt, de grootste weerstand met het oppervlak van de sloang ondervindt. water dat iets meer naar het midden van de slang stroomt ondervindt slechts weerstand met de waterlaag die langs de binnenkant van de slang stroomt. welke substantieel minder is dan de wrijving tussen water en het materaal van de slang.
Water dat nog meer naar het midden stroomt, U raad het al.
laminar? Een vloeistof kan zowel laminaire als turbulente stroming hebben. of een vloeistof laminair of turbulent stroomt valt te berekenen met de formule van meneer reynolds. het nadeel van een turbulente stroom is dat de weerstand door de leiding groter wordt maar het voordeel is dat de warmte overdracht groter is bij een turbulente stroom. (in je pc blokje stroomt het water turbulent).
Ik zal dan ook verwachten dat je temps een graad of twee gaat stijgen. Maar omdat in een waterkoelsysteem de schaal zo klein is, is het mogelijk dat je alle verliezen kan verwaarlozen
ik denk niet dat het een groot vershil zal maken maar om het verschil zeker te weten moet je de opstelling gewoon maken. zolang de water flow niet te laag wordt zal het geen verschil maken. De beperkende factor bij de warmteoverdracht is namelijk de overdracht van de warmte in de radiator naar de lucht. lucht neemt namelijk erg slecht warmte op in vergelijking met het water. dus je kunt zonder problemen het water iets knijpen zonder dat je er iets van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 00:28:
[...]

Als ik hier de slang half dichtknijp, schiet de temp 10 graden omhoog. De flowrate is niet van belang bij de doorsnee blokken die alleen in een setup zitten. Bij een lagere flow warmt je water meer op in het blok en gaat trager door je rad en koelt dus meer af. Niks aan het handje dus. Nu met meer blokken: Water warmt meer op bij lage flow en er gaat warmer water naar je volgende blok. Dit blok voegt zijn warmte weer toe aan het water waardoor de watertemp verder stijgt. Dit 2x verwarmde water gaat naar je 3e blok, maar hier is het water al bijna warmer dan de chip zelf. De chip wordt dus verwarmd in plaats van gekoeld. Ik weet dat het een extreem voorbeeld is, maar het idee is wel duidelijk. Als ik de slang half dichtknijp en ik ga flink stressen, krijg ik m'n water op 40 graden, terwijl m'n chipset nu met luchtcooling 36 graden is. Dit is geen voorbeeld, maar gewoon praktijk. Flow is dus wel degelijk belangrijk als je meerdere blokken gebruikt. :Z
betekend ook weer dat het water wat de radiator in gaat een erg hoge delta-T heeft met de omgevingstemperatuur, dus het zal daardoor sneller afkoelen. Dus dat werkt wat jij zegt alweer tegen, het klopt dat er erg warm water in je 3e blok komt, maar niet beduidend warmer want het water wat je 1e blok ingaat is een stuk koeler.

je neemt dus waarschijnlijk effectiever hitte weg als snel stromen, alleen de hoeveelheid hitte hoopt zich in het 3e blok iets meer op

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 16-06-2004 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:00:
[...]

laminar? Een vloeistof kan zowel laminaire als turbulente stroming hebben. of een vloeistof laminair of turbulent stroomt valt te berekenen met de formule van meneer reynolds. het nadeel van een turbulente stroom is dat de weerstand door de leiding groter wordt maar het voordeel is dat de warmte overdracht groter is bij een turbulente stroom. (in je pc blokje stroomt het water turbulent).

[...]

ik denk niet dat het een groot vershil zal maken maar om het verschil zeker te weten moet je de opstelling gewoon maken. zolang de water flow niet te laag wordt zal het geen verschil maken. De beperkende factor bij de warmteoverdracht is namelijk de overdracht van de warmte in de radiator naar de lucht. lucht neemt namelijk erg slecht warmte op in vergelijking met het water. dus je kunt zonder problemen het water iets knijpen zonder dat je er iets van merkt.
Is het ook niet zo dat als de diameter van de slang dunner word ,de snelheid van het water evenredig toeneemt .
Maw als de pomp de druk normaal op kan blijven voeren er dus helemaal niet eens minder water over het blok zal stromen .
Technisch gezien zou er dus niet eens een temperatuur toename kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het oppervlak van je buis is PI*r^2. dus als je buis 2x zo dun is zal het oppervlak 4x zo klein zijn. de snelheid van het water is dan dus ook 4x zo groot.

Het klopt wat je zegt, zolang de pomp het nog aankan zal de waterflow niet veel teruglopen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Bedankt, dat geeft me voldoende inspiratie om het geheel te gaan aansluiten. Het is een Eheim 1250 pomp, dus die zal zijn waterflow wel kunnen handhaven denk ik... ik laat wel weten wat het eventuele verschil wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Er wordt hier over verschillende zaken door elkaar gepraat. Even een paar algemene opmerkingen: (het zullen open deuren lijken, maar mensen halen deze verschillende zaken in dit topic door elkaar)

- Een setup met alleen maar grote slangen is beter dan een setup met een vernauwing.

- Een setup met grote slangen met een vernauwing is beter dan een setup met kleine slangen

- In een setup met grote slangen en een vernauwing, zal de stroomsnelheid in de vernauwing iets hoger zijn dan in de slangen zelf. Maar dit zijn kleine verschillen. (Een 4x zo kleine doorstroomopening zal hoogstens tot een 2x zo hoge stroomsnelheid leiden. De pomp gaat namelijk niet opeens meer energie leveren en de wandwrijving is bij een 4x zo kleine opppervlakte veel meer dan 4x zo hoog.)

- Op bijna alle plaatsen in een waterkoelingssysteem kun je uitgaan van een turbulente stroming. Een laminaire stroming heeft namelijk lengte nodig om zich te ontwikkelen en in de meeste setups is deze lengte niet aanwezig.

- De stroomsnelheid maakt voor de uiteindelijke temperatuur van de cpu bijna niets uit. Alleen een extreem lage snelheid heeft duidelijke invloed.

De uitgebreide versie komt later wel, als ik er zin in heb en als de discussie erom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op 20 juni 2004 @ 23:15:- In een setup met grote slangen en een vernauwing, zal de stroomsnelheid in de vernauwing iets hoger zijn dan in de slangen zelf. Maar dit zijn kleine verschillen. (Een 4x zo kleine doorstroomopening zal hoogstens tot een 2x zo hoge stroomsnelheid leiden. De pomp gaat namelijk niet opeens meer energie leveren en de wandwrijving is bij een 4x zo kleine opppervlakte veel meer dan 4x zo hoog.)
hmm, volgens mij bedoel je dit. de stroomsnelheid is het debiet gedeeld door het oppervlak van je buis. De stroomsnelheid zal door een vernauwing die de helft van de diameter van je buis heeft 4x zo snel stromen. (aangezien het oppervlak PI*straal^2 is).

Of de waterflow echt omlaag gaat hangt van de opvoerhoogte van de pomp af. als deze groot is in vergelijking met de weerstand in de buizen zal er geen verschil in de stroomsnelheid zijn. Als de pomp echter al op zijn max zit en je zorgt voor nog meer weerstand zal de flow idd snel kunnen teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 20:35:
[...]

hmm, volgens mij bedoel je dit. de stroomsnelheid is het debiet gedeeld door het oppervlak van je buis. De stroomsnelheid zal door een vernauwing die de helft van de diameter van je buis heeft 4x zo snel stromen. (aangezien het oppervlak PI*straal^2 is).
Je geeft het zelf al een beetje aan, maar dit gaat alleen op in een situatie waar het debiet gelijk blijft. En zodra we met een pomp te maken hebben, is dit niet zo.

In een systeem met een pomp wordt het debiet altijd kleiner als er meer weerstand ontstaat. En een vernauwing tot 1/4 van het natte oppervlak, is een enorme weerstand. Zelfs een sterke, totaal overgedimensioneerde, pomp zal hier geen verbetering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je een pomp er op zet die 1200 liter per uur pomp en dus door een 10 mm slang moet pompen ipv 1/2inch en dit alles met de aangesloten koelblokjes zal volgens mij de pomp warmer worden en afgezien dit in de kast zit zal het temp ook toenemen want ik zit ook met dit dilema want als ik een pomp neem die 1200 liter per uur pomp en dit door 1/2inch slangen gepompt word, en de aansluitingen op de blokjes ook 1/2inch zijn, maar op de radiator 8mm doorgang heeft wat is daar dan het resultaat van?
Ik zou denken dat het in totaal minder weerstand heeft en dus hogere hoeveelheid water doorstroomd en dit als resultaat iets beter koelt?. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, een misschien wat domme opmerking: jullie redenering is dat het water niet sneller stroomt dan door de kleinste opening in de keten. Dit klopt volgens mij enkel in een seriële keten. Wanneer de blokjes in parallel worden gezet gaat deze redenering helemaal niet meer op zolang je zorgt dat zowel inkomende als uitgaande in een verdeelblok terecht komen. Zoiets als dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.artiamo.com/temp/WC_Nourrice5_v.jpg

Dit is volgens mij trouwens ook de reden waarom loodgieters dit ondertussen al jaren doen bij een standaard verwarming in huis. Bij vernauwingen of andere problemen kan op die manier hooguit 1 radiator problemen krijgen (in ons geval betekent dit dus hooguit 1 block of zo) zonder de flow van de andere elementen te beïnvloeden ...

Ik weet niet of die redenering ook volledig opgaat wat betreft PC water cooling maar mij lijkt het niet meer dan logisch van wel ... en zo'n blokje kost amper 15€!

Groeten,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 09:05:
OK, een misschien wat domme opmerking: jullie redenering is dat het water niet sneller stroomt dan door de kleinste opening in de keten. Dit klopt volgens mij enkel in een seriële keten. Wanneer de blokjes in parallel worden gezet gaat deze redenering helemaal niet meer op zolang je zorgt dat zowel inkomende als uitgaande in een verdeelblok terecht komen. Zoiets als dit dus:
[afbeelding]

Dit is volgens mij trouwens ook de reden waarom loodgieters dit ondertussen al jaren doen bij een standaard verwarming in huis. Bij vernauwingen of andere problemen kan op die manier hooguit 1 radiator problemen krijgen (in ons geval betekent dit dus hooguit 1 block of zo) zonder de flow van de andere elementen te beïnvloeden ...

Ik weet niet of die redenering ook volledig opgaat wat betreft PC water cooling maar mij lijkt het niet meer dan logisch van wel ... en zo'n blokje kost amper 15€!

Groeten,

Bart
ENORME kick :P
3jaar?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wel een enorme kick maar de discussie is er daarom niet minder interessant om :)

Ik denk dat in dit geval het water de weg van de minste weerstand gaat kiezen, dus dat de kortste loop tussen de verdeelstukjes of degene met de grootste waterdoorlaat het meeste water gaat krijgen... Hoe meer weerstand er dus komt hoe minder water er door de blokjes heen gaat lopen...

Je lost hier inderdaad mee op dat een blokje wat een wat kleinere waterdoorlaat heeft de rest van je systeem op gaat houden, maar ik vraag me af of dit blokje uberhaupt nog koelt en een ander iets waar je wel rekening mee moet houden is dat je pomp meerdere blokjes tegeleikertijd moet gaan voeden, dus de pomp zal groter moeten zijn :)

Pagina: 1