Toon posts:

[RH9] GRUB bij boot en verder nix

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist op onderstaand systeem Red Hat geinstalleerd. 3 ISO's gedownload en gechecked met de MD5 sum (was in orde).

De installatie liep voorspoedig en na het in- en uitwerpen van 3 CD's kon Red Hat gaan booten. En booten doet hij....niet echt. Ik kom totaan mijn IRQ-listings en daarna de melding GRUB (knipperende cursor).

Ik neem aan dat dit de bootloader is, en verder geen foutmeldingen.

HDD config: 6,4GB Seagate heb ik door Red Hat laten misbruiken (helemaal, stond nix boeiends op). In de BIOS heb ik als Boot Device "C Only" staan.

Verdere config info:

PIII 450
Mem: 1x 256 Dimm (kan rot zijn, heeft in een WinPC 1 jaar goed gewerkt ;) )
Mobo: Jetway 7BXAN
VGA-krt: GF2 32MB
NIC: Realtek

Ik heb zojuist even de FAQ NWOS gelezen en ik zag niets wat ik hier op kon betrekken. De search reageerde niet op zoektermen als Red Hat Grub (of zijn dat te korte zoektermen?)

DE vraag: Waarom werkt t niet? :)

Update: Ik had een Bootdiskette aangemaakt, en heb daar even mee opgestart, dit lijkt te werken, ik ga nu even een User Account aanmaken en nog wat andere basale dingen. Als het mij lukt om direct van HDD te starten, dan zal ik dat direct melden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 19:00 . Reden: Bootdisc werkt wel ]

Verwijderd

Als je van de floppy bent opgestart moet je even grub-install draaien van een command line (Als root dus_
Je mag het in de MBR installeren, zeker als je geen ander OS hebt wat in de weg kan gaan zitten.

P.S. Applaus voor jezelf dat je iig een floppy hebt gemaakt ;-)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 19:39

SambalBij

We're all MAD here

Kun je achter die tekst 'grub' commando's typen of niet?
Het kan zijn dat grub wel is geinstalleerd maar dat ie geen configuratie kan vinden. Dan geeft ie een prompt weer waar je met de hand de opstartcommando's kunt ingeven.

De configuratie staat meestal in /boot of /boot/grub en heet grub.conf of menu.lst

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

1.) Dit ligt zeer waarschijnlijk aan GRUB ja. Maar je mem kan alsnog brak zijn daar linux precies andersom met je mem omgaat dan Windows. Staat btw ook in de FAQ mocht je het na willen lezen ;)

2.) Boot dus ff van flop oid (knoppix kan ook, heb je ook lekker veel tools, raad ik je ook aan) kom in een console terecht en installeer grub opnieuw. grub-install /dev/hda waarschijnlijk.

3.) Waarom Red Hat :? Probeer eens Fedora :) Red Hat is ietwat aan de oude kant alweer. Echt oud is het niet, maar linux ontwikkelt nogal snel en er zijn al heel wat betere alternatieven :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Ik wist dat Linux wat anders met MEM omgaat dan Win32 (Linux begint achteraan).

Het aanmaken van de floppy tijdens de installatie was idd mijn redding. (daar boot ik nu gwoon mee, ik laat het floppy er gewoon in zitten, aangezien er toch niets anders geboot hoeft te worden))

Ik kan trouwens geen commando's intypen na de melding GRUB (ik zag ook een keer de melding: LIL (zou dat een bijna startende LILO zijn? :) )

Ik zal eens kijken naar Fedora, als dat allemaal wat nieuwer is (met hardware mischien ook wel makkelijk, hoewel mijn *nix systeem natuurlijk niet state-of-the-art is. )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen Fedora gedownload, en dat werkt, alleen met exact het zelfde euvel (1e reboot na install: [PCI-device listing] GRUB _ )

Ik zal wel ff google-n

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:01
Misschien lul ik wel compleet uit mijn nek hoor, maar is het niet een idee om eens voor een andere bootmanager te kiezen?
Ik ben zelf net begonnen met linux (mandrake 10) en ik kan kiezen tussen lilo en grub tijdens de installatie.

Wie weet gaat het met (bijvoorbeeld) lilo wel goed.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

olof schreef op 27 mei 2004 @ 16:08:
Misschien lul ik wel compleet uit mijn nek hoor, maar is het niet een idee om eens voor een andere bootmanager te kiezen?
Ik ben zelf net begonnen met linux (mandrake 10) en ik kan kiezen tussen lilo en grub tijdens de installatie.

Zou nooit kwaad kunnen. Het lijkt er iig op dat er iets in die mbr gewoon wat gaar aan het doen is (als hij in je mbr zit) dus het kan alleen maar goed als je gewoon ff wat kloot met lilo e.d. Mits je weet wat je aan het doen bent natuurlijk want anders zit je dalijk helemaal met een unbootable systeem ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

olof schreef op 27 mei 2004 @ 16:08:

Noem eens 1 reden waarom LILO wel zou werken en GRUB niet :?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 12:23:
[...]

Noem eens 1 reden waarom LILO wel zou werken en GRUB niet :?
Noem eens 1 reden om LILO niet gewoon te proberen?
GRUB werkt gewoon niet lekker bij hem, misschien LILO wel. Je weet het niet. Wat kan het voor kwaad :?

Verwijderd

DeMoN schreef op 28 mei 2004 @ 13:41:
[...]

Noem eens 1 reden om LILO niet gewoon te proberen?
GRUB werkt gewoon niet lekker bij hem, misschien LILO wel. Je weet het niet. Wat kan het voor kwaad :?
1. Klooien met Bootmanagers zonder backup kan wel eens slecht uitpakken voor je MBR (en dus ook je partitietabel!)
2. GRUB kan alles wat LILO ook kan en meer.
3. Het feit dat het niet werkt ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan welke bootloader er gebruikt wordt.

The BoKKoMasteR doet er IMHO beter aan in 1e instantie even zijn geheugen te testen (met memtest86 bijv.) en zijn harde schijf te scannen op bad sectors

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst de HDD maar eens goed onderzoeken, want dat is al een oudje en die heeft al een hoop meegemaakt :*)
Pagina: 1