Toon posts:

Vraag over voeding naar aanleiding van FAQ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de grap zat ik eens de FAQ over opstartproblemen door te lezen en zag bij het onderdeel voeding het volgende staan:

High-range systeem (Athlon64, P4EE, Dual CPU): minimaal 350W.
Relatief veel harddisks/ventilators: +50W.
Een dikke videokaart (GF4/GFFX/R9700/R9800): +50W.

Als ik nu mijn systeemspecs hier naast leg krijg ik idee dat ik minimaal 400watt nodig heb er vanuitgaande dan 1 casefan en 2 hdd's niet relatief veel is en ik voor mijn Radeon 9800 +50 watt erbij moet tellen.

Ik zit nu met een 300watt aopen voeding en alles gaat gewoon zonder problemen. Vraag was of het toch aan te raden is om voeding te veranderen naar 350 of 400 watt of dat ik het lekker zo kan laten als het werkt. Normaal hanteer ik wel principe werkt het, lekker zo laten maar ik vind verschil wel vrij groot en in FAQ's op GoT staat in algemeenheid ook geen onzin.

Systeem specs: http://www.tweakers.net/gallery/85738/sys

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 17:33 ]

Verwijderd

als het stabiel is zo gewoon laten :?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Aopen/Fortron voedingen zijn erg sterk en leveren dus het vermogen dat er op staat als continu vermogen en niet als piek vermogen wat bagger voedingen vaak wel doen.

Ik denk dat het dus niet nodig is om een nieuwe voeding te kopen

Ik heb zelf een Aopen 350 watt gekocht nadat ik me (merkloze) 400Watt voeding heb opgeblazen en m'n voltages zijn nu echt 10 keer beter.

Dus staat je niet alleen dood op het getalletje maar let meer op het merk.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
De ene voeding is de andere niet, sommige voedingen hebben een hoger rendement dan andere. Een voeding van 300 watt _gebruikt_ maximaal 300 watt, wat deze levert aan je hardware verschilt erg van voeding tot voeding. Verder kunnen voedingen op verschillende voltages verschillende vermogens leveren, kijk dus eens op de sticker van je voeding. Een goede voeding van 300 watt kan beter zijn dan een slechte van 450 watt.

Het kan natuurlijk zijn dat je voeding op dit moment chronisch overbelast is en ieder moment kan instorten (en daarbij in het ongunstigste geval al je hardware sloopt). Maar meestal wordt je systeem dan eerst onstabiel als je meer stroom gebruikt (tijdens het gamen bijvoorbeeld). Dus als je daar geen last van hebt zou ik me nog geen zorgen maken. Gewoon ff je voltages in de gaten houden.

Too many people, making too many problems

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Die FAQ entry is een erg algemene richtlijn, ga er dus niet té moeilijk om doen :P Zoals gezegd bestaan er voedingen en voedingen :)

Zie ook deze thread: Welke voeding heb ik nodig? Deel 4

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog even gekeken op sticker van voeding het modelnummer is FSP300-60PN. Tevens even screenshotje van speedfan gemaakt voor de voltages.

Afbeeldingslocatie: http://www.simdeparture.nl/speedfan.gif

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 19:16 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:08:
Heb nog even gekeken op sticker van voeding het modelnummer is FSP300-60PN.
Uitstekende en betrouwbare voeding; ik spreek uit ervaring (heb tientallen van die units voorbij zien komen). Deze voedingen steek ik echt m'n hand voor in het vuur!

Verwijderd

koraks schreef op 25 mei 2004 @ 19:14:
[...]

Uitstekende en betrouwbare voeding; ik spreek uit ervaring (heb tientallen van die units voorbij zien komen). Deze voedingen steek ik echt m'n hand voor in het vuur!
Ach ja Aopen voedingen zijn erg betrouwbaar. Algemeen bekend bij ''tweakers'' volgens mij. Als je echt iets goeds wilt met veel betrouwbaarheid dan komt het helemaal goed bij dit merk :z

offtopic:
Je hand door het vuur steken :+ , eens uittesten?of je het ook echt doet :9

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36
Ik denk idd dat et bij die richtlijn uit de faq en soort van 'no-name' marge zit. Als ik de problemen met goedkope voedingen hier op GoT langs zie komen krijg ik soms zowat de indruk dat je er ongeveer de helft af kan halen van wat ze opgeven als wattage.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 25-05-2004 19:19 ]

Verwijderd

Jesse schreef op 25 mei 2004 @ 19:18:
Ik denk idd dat et bij die richtlijn uit de faq en soort van 'no-name' marge zit. Als ik de problemen met goedkope voedingen hier op GoT langs zie komen krijg ik soms zowat de indruk dat je er ongeveer de helft af kan halen van wat ze opgeven als wattage.
Tjah maxpower is iets heel anders dan het leveren van power. Maxpower kan de voeding misschien een miliseconde ofzo geven en dan nokt hij ermee ;) . Maarja zou misschien handig zijn als dat nog duidelijk in de FAQ zou komen te staan, want er zijn zoveel n00bs :X die hierover zeuren (8>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals Abbadon al zegt: je hebt voedingen en voedingen :P

Daarnaast had ik het ook nog over de P4EE als een "High-Range" systeem. De Northwood@800 is nét geen P4EE ;) Volgens de FAQ zou je dus 'safe' zijn als je 300W (mid-range) + 50W (R9800) = 350W nam :)

Met de AOpen 300W zit je wel op de grens. Het kan werken, maar het kan ook falen. Voedingen 'slijten' ook met de tijd. Wie weet zal de tijd het leren ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 25 mei 2004 @ 19:29:
Zoals Abbadon al zegt: je hebt voedingen en voedingen :P

Daarnaast had ik het ook nog over de P4EE als een "High-Range" systeem. De Northwood@800 is nét geen P4EE ;) Volgens de FAQ zou je dus 'safe' zijn als je 300W (mid-range) + 50W (R9800) = 350W nam :)

Met de AOpen 300W zit je wel op de grens. Het kan werken, maar het kan ook falen. Voedingen 'slijten' ook met de tijd. Wie weet zal de tijd het leren ;)
Het gaat om de prescott (zie ook system specs de 1mb cache maar is iets om over heen te kijken :))
Pagina: 1