"Downspinnende" harddisks

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 17:04
Ik heb onder Linux (i.i.g. FC 2 & SuSE 9.1) last van "downspinnende" harddisks. Bij Fedora heb ik er i.i.g. last van bij rebooten en bij SuSE al zodra ik de installatie in ga.

Je hoort een klikje en iets erg snel vaart minderen (zoals bij afsluiten). Dan reageert de boel even niet meer en hoor je de harddisks weer opspinnen (zoals bij coldstart), om vervolgens na enkele tientallen seconden weer te stoppen en wéér te starten. Het maakt het werken met/installeren van Linux bijna onmogelijk.

Ik heb in de BIOS al ACPI 2.0 en APIC ACPI uitgezet, maar het mocht niet baten.

Het betreft 2 * Maxtor 80GB S-ATA 8MB 7200RPM schijven, op een VIA VT8237 controller, ASUS K8V Deluxe.

Ik heb hetzelfde probleem ook een ènkele keer meegemaakt onder Windows, maar daarbij spinden de harddisks meteen weer op en bleven het ook doen...

:'(

BTW: Probleem is zowel met BIOS 1005 en 1007.

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 25-05-2004 17:08 ]

^ Wat hij zegt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
En APM staat ook uit in het BIOS? En wat zit er in de kernel, ACPI support, APM support of geen van beide?

Verwijderd

Als je in de logs kijkt, is daar nog iets terug te vinden? Of als je op de prompt eens 'dmesg' intyped vlak na dat hij dit gedaan heeft, staat daar iets tussen?

• Z-Dragon
Wat er in de kernel zit weet ik niet, het zijn de standaard kernels van SuSE 9.1 en FC 2; maar ik heb er al last van vóór er ook maar 1 kernel geladen wordt. In het bootmenu van SuSE, waar je kunt kiezen uit memtest, installatie zonder ACPI etc., etc., en ik verander daar bijvoorbeeld de taal of de resolutie, begint het al. APM Uitschakelen heeft ook niet geholpen. De kans om 'dmesg' te bekijken krijg ik niet, omdat het systeem na 3 keer herspinnen totaal vast zit.

^ Wat hij zegt.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Dit probleem heb ik ook gehad, en als je reboot heb je er dan ook last van?
Ik heb het probleem opgelost door de discs op IDE niveau te verwisselen (dus van mn master een slave maken en omgekeerd). Daarna is het een tijdje goedgegaan.
Toen ging het weer fout :+

Ik vermoed nog steeds het mn stroom geweest is, of dat het een option in mn kernel is geweest oid die mn settings van mn disks niet goed had, en dat de disks van slag waren tijdens reboot (oid oid oid).

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 25 mei 2004 @ 17:06:
Wat er in de kernel zit weet ik niet, het zijn de standaard kernels van SuSE 9.1 en FC 2; maar ik heb er al last van vóór er ook maar 1 kernel geladen wordt. In het bootmenu van SuSE, waar je kunt kiezen uit memtest, installatie zonder ACPI etc., etc., en ik verander daar bijvoorbeeld de taal of de resolutie, begint het al. APM Uitschakelen heeft ook niet geholpen. De kans om 'dmesg' te bekijken krijg ik niet, omdat het systeem na 3 keer herspinnen totaal vast zit.
Als je boot van een knoppix-CD, of van je suse CD, heb je dan dit probleem ook? Zo niet: booten vanaf je suse-CD, schijf mounten en kijken in je logfiles..

• Z-Dragon
De eerste keer uit coldboot heb ik nergens last van en kan ik installeren, zodra ik dan reboot begint de ellende.

Wat bedoel je met de stroom? Voltages zijn in orde (laten checken in 'Wat voor voeding heb ik nodig'...).

Met S-ATA valt er niet veel te verwisselen op master/slave gebied, maar ik kan eens proberen om van mijn bovenste schijf die nu SATA_1 is, SATA_2 te maken en vv. als dat mocht helpen?
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:15:
[...]

Als je boot van een knoppix-CD, of van je suse CD, heb je dan dit probleem ook? Zo niet: booten vanaf je suse-CD, schijf mounten en kijken in je logfiles..
Ik wek even de problemen op, en start SuSE Live om te kijken of die wel boot. Welke logfiles moet ik hebben? Daar ben ik nog niet zo in thuis, en om het topic even actief te houden. :>

[ Voor 37% gewijzigd door Z-Dragon op 25-05-2004 17:18 ]

^ Wat hij zegt.

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:34
Als ie uit koude boot wel goed doet dan doe je toch gewoon suse install en dan als ie reboot zet je em uit wacht je even en zet je em weer aan . Start ie ook van cold boot, kan je rustig je log files bekijken.

Verwijderd

Z-Dragon schreef op 25 mei 2004 @ 17:16:
Ik wek even de problemen op, en start SuSE Live om te kijken of die wel boot. Welke logfiles moet ik hebben? Daar ben ik nog niet zo in thuis, en om het topic even actief te houden. :>
Ik heb geen ervaring met suse, als ik me niet vergis moet je kijken in /var/log/messages

• Wilke
  • Laatst online: 19-02 22:32
Als het gebeurt voordat er uberhaupt een OS start, dan zie ik niet in hoe het iets met Linux te maken kan hebben. Gebeurt het ook als je er gewoon een DOS bootfloppy in stampt ofzoiets?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb soortgelijke symptonen, bij het afsluiten en rebooten van mijn systeem wordt de harde schijf inderdaad "down gespinned" (volgens mij is dit de standby stand ofzo). Dit gebeurd alleen vanuit Fedora Core 2, andere distributies heb ik niet dus kan ik niet proberen en onder Windows XP (helaas nog een pré voor games) is er geen vuiltje aan de lucht. Bij Fedora Core 1 had ik dit ook nooit, ik denk dat het aan de 2.6 kernel ligt ofzo. Misschien een "feature" die standaard aan staat?

Het is niet vervelend ofzo, gewoon vreemd.

• Z-Dragon
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:35:
[...]

Ik heb geen ervaring met suse, als ik me niet vergis moet je kijken in /var/log/messages
Ik ga opzoek naar logfiles
Wilke schreef op 25 mei 2004 @ 17:35:
Als het gebeurt voordat er uberhaupt een OS start, dan zie ik niet in hoe het iets met Linux te maken kan hebben. Gebeurt het ook als je er gewoon een DOS bootfloppy in stampt ofzoiets?
Windows geen problemen*, DOS gebruik ik niet zo vaak 8) maar tot dusver ook geen problemen.
Genghis Khan schreef op 25 mei 2004 @ 17:38:
Ik heb soortgelijke symptonen, bij het afsluiten en rebooten van mijn systeem wordt de harde schijf inderdaad "down gespinned" (volgens mij is dit de standby stand ofzo). Dit gebeurd alleen vanuit Fedora Core 2, andere distributies heb ik niet dus kan ik niet proberen en onder Windows XP (helaas nog een pré voor games) is er geen vuiltje aan de lucht. Bij Fedora Core 1 had ik dit ook nooit, ik denk dat het aan de 2.6 kernel ligt ofzo. Misschien een "feature" die standaard aan staat?

Het is niet vervelend ofzo, gewoon vreemd.
Bij mij beginnen de problemen dus als ik restart, maar gaan door bij de volgende boot.

^ Wat hij zegt.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien eens met "hdparm" kijken wat de settings van de HD zijn
hdparm -C /dev/xxx geeft status
hdparm -B /dev/xxx kun je je apm timeout instellen
hdparm -S /dev/xxx kun je de idle time (voor spindown) instellen

edit:

Hou er rekening mee dat je met hdparm ook dingen flink kunt vern**ken
Dus eerst ff de man page lezen wordt aanbevolen :P

[ Voor 26% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-05-2004 17:58 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Heeft het niet te maken met dat linux iets naar de harddisk stuurt tbv stroombesparing? Probeer eens met hdparm of je iets anders in kan stellen. In mijn linux setup kan je met hdparm -S 0 /dev/hda instellen dat hij niet spindownt (is dit goed nederlands? :? ). Meestal kun je door middel van [CTRL-ALT]-[Fx] naar een andere console switchen.

Succes!

Edit: Grrr U_nix_we_all was me net voor :o

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 18:00 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:30
Toevallig kernel 2.6.6? die heeft nogal wat nukken met het downspinnen van disks als je gaat rebooten.

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
Klinkt als een gare schijf...Test je schijven eens met max-tools (of hoe ze ook heten) die staan op de diskette die je bij je maxtor schijf hebt gekregen

Een echte golver is nooit uitgeput

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:47
_JGC_ schreef op 26 mei 2004 @ 09:10:
Toevallig kernel 2.6.6? die heeft nogal wat nukken met het downspinnen van disks als je gaat rebooten.
Is dit alleen die kernel? Heb je misschien een linkej met info?

Ik heb een server, 2.6.5 draait die, die doet hetzelfde. Is al een ouder bord, p4 bordje met cel 1,7 ( :P ) toen ik die laatst liet rebooten bij kernel upgrade gingen de hdd's uit, je zag het bios, spinnen op en systeem boot.

Geen ramp, maar vroeg het me gewoon af. Geen problemen tijdens de installatie oid (debian stable)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Eric Oud Ammerveld
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

FF hardwarematig bekeken :

Bij een (re)boot is het mogelijk dat je voeding een lager voltage geeft vanwege het inzakken van het vermogen.
Dit kan komen doordat bijvoorbeeld fan's die standaard op half vermogen draaien heel even uit gaan en vervolgens weer op vol vermogen gaan draaien.
Een simpele spanningspiek dus.
Dit kan als gevolg hebben dat je harddisk (motor) (vaak een seconde of minder) onvoldoende spanning tot zich krijgt waardoor hij uitvalt.
Door die uitval moet je harddisk zich opnieuw initialiseren wat een seconde of 5 a 10 kan duren.

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
AADNOLL schreef op 26 mei 2004 @ 14:52:
FF hardwarematig bekeken :

Bij een (re)boot is het mogelijk dat je voeding een lager voltage geeft vanwege het inzakken van het vermogen.
Dit kan komen doordat bijvoorbeeld fan's die standaard op half vermogen draaien heel even uit gaan en vervolgens weer op vol vermogen gaan draaien.
Een simpele spanningspiek dus.
Dit kan als gevolg hebben dat je harddisk (motor) (vaak een seconde of minder) onvoldoende spanning tot zich krijgt waardoor hij uitvalt.
Door die uitval moet je harddisk zich opnieuw initialiseren wat een seconde of 5 a 10 kan duren.
Zeer onwaarschijnlijk. Als een harddisk eenmaal draait, heeft ie niet zoveel stroom nodig,
juist het opsinnen zelf kost veel meer stroom.

Klinkt meer alsof het inderdaad kernel (2.6.x) gerelateerd is

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Z-Dragon
De harddisks werken wel onder Windows, en hebben al een tijdje geleden Powermax gedraait. Ze werken prima.

Even ter update: ik heb in het oerwoud van de BIOS ergens nog een instelling genaamd 'harddisk suspend mode' gevonden, en die van 'sleep' naar 'disabled' gezet. Tot nu toe geen problemen.

I'll update soon.

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
En nopa, het is nog niet opgelost. Vandaag, net na een SuSE 9.1 installatie vloog de boel weer uit. In de logs is niets terug te vinden...

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Het probleem lijkt van 2 kanten te komen. De enige kant is opgelost door 'harddisk suspend mode' op disabled te zetten. Daardoor heb ik geen problemen meer tijdens het installeren en opnieuw opstarten. Het andere probleem is distrospecifiek, powermanagement. Met Mandrake had ik nergens last van, maar met SuSE wel. Zoals het er nu uitziet gaat SuSE's ACPI ondersteuning verder dan die van Mandrake, en kan zelfs met Cool 'n' Quiet overweg. In die stroombezuinigende modus schakelt hij echter ook de harde schijven uit. Ik heb nu de powermanagement mode maar op performance gezet. Tot nu toe weer nergens last van.

^ Wat hij zegt.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Kort geleden is hier ook Fedora Core 2 geinstalleerd, en hetzelfde probleem doet zich voor. Het schijnt aan de kernel te liggen.

Hier wordt wel gesproken over een patch voor de 2.6.6 kernel die het probleem moet behelpen. Maar ik ben er (nog) niet ingedoken. Eerst maar eens de andere zaken in FC2 aan de praat krijgen.... :D

Dit schijnt de betreffende code te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
From: Bartlomiej Zolnierkiewicz <B.Zolnierkiewicz@elka.pw.edu.pl>

From: Rene Herman <rene.herman@keyaccess.nl>

Prevent the disks from spinning down across a reboot.

---

25-akpm/drivers/ide/ide-disk.c |    3 +++
 1 files changed, 3 insertions(+)

diff -puN drivers/ide/ide-disk.c~idedisk_reboot drivers/ide/ide-disk.c
--- 25/drivers/ide/ide-disk.c~idedisk_reboot    2004-05-16 01:35:59.264262992 -0700
+++ 25-akpm/drivers/ide/ide-disk.c  2004-05-16 01:35:59.275261320 -0700
@@ -1723,6 +1723,9 @@ static void ide_device_shutdown(struct d
 {
    ide_drive_t *drive = container_of(dev, ide_drive_t, gendev);

+   if (system_state == SYSTEM_RESTART)
+       return;
+
    printk("Shutdown: %s\n", drive->name);
    dev->bus->suspend(dev, PM_SUSPEND_STANDBY);
 }

_

Verwijderd

A_L schreef op 29 mei 2004 @ 21:18:
Kort geleden is hier ook Fedora Core 2 geinstalleerd, en hetzelfde probleem doet zich voor. Het schijnt aan de kernel te liggen.
Deze patch zorgt ervoor dat het niet gebeurt als het systeem restart...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23
hey, mooi die patch, ik vroeg me al af waarom m'n harddisk dat aldoor deed :)

(erm, hoe gebruikte je zo'n patch ookalweer :X ?)

patch -p0 < file.patch en dan de file opzoeken 8)7 ... ik zal zo eens kijken of het geholpen heeft :)

[ Voor 67% gewijzigd door Bananenplant op 30-05-2004 22:34 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Het was de bedoeling dat de kernel dat altijd al zou doen bij een reboot, maar door een foutje deed ie dat niet. :)
Het uitzetten van de harddisk forceert namelijk een cache-flush bij sommige buggy hd's.

Of het goed voor je hd is betwijfel ik, en als je geen buggy hd hebt kan je die patch gerust gebruiken.

• Bananenplant
code:
1
2
3
4
5
6
7
drivers/ide/ide-disk.c: In function `ide_device_shutdown':
drivers/ide/ide-disk.c:1709: error: `SYSTEM_RESTART' undeclared (first use in this function)
drivers/ide/ide-disk.c:1709: error: (Each undeclared identifier is reported only once
drivers/ide/ide-disk.c:1709: error: for each function it appears in.)
make[2]: *** [drivers/ide/ide-disk.o] Error 1
make[1]: *** [drivers/ide] Error 2
make: *** [drivers] Error 2

crap :X

die SYSTEM_RESTART zal vast een integer zijn ofzo, maar het is misschien wel een beetje eng om dat zelf uit te zoeken... en wel raar dat dat ding blijkbaar nergens gedeclareerd is ofzo :(

/edit:

okay, ik heb even de code ingekeken rond die regel, er is gewoon een if-statement toegevoegd om te zorgen dat er niks gebeurt als het systeem in die status is. maar ik heb gegrept in de source tree en die constante SYSTEM_RESTART bestaat helemaal niet :(... met greppen heb ik SYSTEM_RUNNING wel gevonden, maar goed, daar heb ik niks aan :(

[ Voor 42% gewijzigd door Bananenplant op 30-05-2004 14:09 ]

Verwijderd

bij patch file opzoeken? :}
gebruik dan -p1 ofzo

/* Values used for system_state */
#define SYSTEM_BOOTING 0
#define SYSTEM_RUNNING 1
#define SYSTEM_SHUTDOWN 2

/me maakt een werkende patch

• Bananenplant
* Bananenplant wacht in spanning af

en vertel dan ook waar je die integer-constante gevonden hebt, ik ben nu wel nieuwsgierig :)

Verwijderd

ide-reboot-shutdown.patch
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
--- drivers/ide/ide-disk.c      2004-05-30 14:20:23.760230704 +0200
+++ ../linux-2.6.6-patched/drivers/ide/ide-disk.c       2004-05-30 14:19:15.000000000 +0200
@@ -1704,6 +1704,9 @@ static int idedisk_attach(ide_drive_t *d

static void ide_device_shutdown(struct device *dev)
 {
+       if (system_state == SYSTEM_RESTART)
+               return;
+
        ide_drive_t *drive = container_of(dev, ide_drive_t, gendev);

printk("Shutdown: %s\n", drive->name);
--- include/linux/kernel.h      2004-05-30 14:19:51.791090752 +0200
+++ ../linux-2.6.6-patched/include/linux/kernel.h       2004-05-30 14:19:18.000000000 +0200
@@ -117,6 +117,7 @@ extern const char *print_tainted(void);
 #define SYSTEM_BOOTING 0
 #define SYSTEM_RUNNING 1
 #define SYSTEM_SHUTDOWN 2
+#define SYSTEM_RESTART 3

#define TAINT_PROPRIETARY_MODULE       (1<<0)
 #define TAINT_FORCED_MODULE            (1<<1)
--- kernel/sys.c        2004-05-30 14:20:11.623075832 +0200
+++ ../linux-2.6.6-patched/kernel/sys.c 2004-05-30 14:19:45.175096536 +0200
@@ -447,7 +447,7 @@ asmlinkage long sys_reboot(int magic1, i
        switch (cmd) {
        case LINUX_REBOOT_CMD_RESTART:
                notifier_call_chain(&reboot_notifier_list, SYS_RESTART, NULL);
-               system_state = SYSTEM_SHUTDOWN;
+               system_state = SYSTEM_RESTART;
                device_shutdown();
                printk(KERN_EMERG "Restarting system.\n");
                machine_restart(NULL);
@@ -489,7 +489,7 @@ asmlinkage long sys_reboot(int magic1, i
                buffer[sizeof(buffer) - 1] = '\0';

notifier_call_chain(&reboot_notifier_list, SYS_RESTART, buffer);
-               system_state = SYSTEM_SHUTDOWN;
+               system_state = SYSTEM_RESTART;
                device_shutdown();
                printk(KERN_EMERG "Restarting system with command '%s'.\n", buffer);
                machine_restart(buffer);

cd /usr/src/linux
patch -p0 < /path/to/ide-reboot-shutdown.patch

zou moeten werken... heb het zelf nog niet getest.

Use at your own risk! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 14:37 ]

• Bananenplant
hmm, die patch ziet er op zich goed uit... een extra state definieren en op plekken waar het om een reboot gaat die ipv SYSTEM_SHUTDOWN zetten... sja, ik zou ook zeggen dat het zou moeten werken, maar ik kan me zo voorstellen dat er ook wel if-jes in de rest van de source zitten die kijken naar SYSTEM_SHUTDOWN die nu niet meer kloppen :/ ...

naja, ik ga dat zelf wel even na vandaag, maar ik ga dit liever niet gebruiken als dat niet zeker is :) .

Verwijderd

ja, idd, dacht ik ook net aan...
maar een grep -Ri 'SYSTEM_SHUTDOWN' /usr/src/linux/* geeft niks dat irritant zou kunnen doen.

Natuurlijk geen permanente oplossing, maar voor <=2.6.6 zou het goed moeten werken

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 14:47:
ja, idd, dacht ik ook net aan...
maar een grep -Ri 'SYSTEM_SHUTDOWN' /usr/src/linux/* geeft niks dat irritant zou kunnen doen.

Natuurlijk geen permanente oplossing, maar voor <=2.6.6 zou het goed moeten werken
Ook met de 2.6.6 van Mandrake Cooker komt het probleem me geheel onbekend voor. Zal eens zoeken of Mandrake patches meelevert.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Bananenplant
getest, en het werkt :)

edit:

dat wil dus zeggen: ik draai de kernel nu en bij een herlaarzing laat ie m'n harddisk vrolijk doordraaien.

[ Voor 74% gewijzigd door Bananenplant op 30-05-2004 16:13 ]

Verwijderd

ucchan: vanilla kernel downloaden, unpacken in /usr/src/linux-2.6.6, in die dir patch -p1 < /path/to/patch uitvoeren en dan make oldconfig bzImage modules modules_install, grub aanpassen en reboot. Kernelupdaten-in-a-nutshell. :Y).

Dammit, past'ie z'n post aan. 8)7.

Ontopic dan maar: als je HD downspint tijdens de reboot dan klopt er echt iets niet, maar is volgens mij wel Linux-specifiek ook al is je beschrijving vrij vaag. Probeer op de grubprompt (dat blauwe schermpje meteen na de second-stage) eens 'linux noapic' in plaats van 'linux' (da's de default) te starten?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 17:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 17:55:
Ontopic dan maar: als je HD downspint tijdens de reboot dan klopt er echt iets niet, maar is volgens mij wel Linux-specifiek ook al is je beschrijving vrij vaag. Probeer op de grubprompt (dat blauwe schermpje meteen na de second-stage) eens 'linux noapic' in plaats van 'linux' (da's de default) te starten?
Het hoort zo, is van 2.6.5->2.6.6 "gefixed". Zie m'n post hierboven.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik had hetzelfde probleem in windows, en mijn HD'tje is kapot gegaan... zonde van de data natuurlijk want ik was alles kwijt... (het was een WD van 30GB). het prob was waarschijnlijk: hoge voltages en geen aarding op me voeding :O

hopelijk voor jou is het OS gerelateerd, maar bij deze neem backup's waar nodig!

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Z-Dragon
Sommigen van jullie moeten even een paar posts omhoog kijken, ik heb m'n probleem opgelost. :)

^ Wat hij zegt.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32
Z-Dragon schreef op 30 mei 2004 @ 20:59:
Sommigen van jullie moeten even een paar posts omhoog kijken, ik heb m'n probleem opgelost. :)
Da's heel mooi, want ik merkte dat m'n verse FC2 install er ook al last van had (alleen bij rebooten).
Zo ff patchen dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 30-05-2004 23:42 ]

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

geen errors in je /var/syslog?

met papier mache kun je alles maken!!

Pagina: 1