Toon posts:

Demagnetiseren oud scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik de faq las ik dit:

Er staan allemaal rare vlekken in mijn beeld; hoe krijg ik die weg?
Heb je toevallig magneten in de buurt liggen? De meeste niet-PC speakersets hebben geen afgeschermde magneten, waardoor het beeld vervormt of verkleurt.
Ok, magneten zijn weg, maar de vlekken nog niet.
Duik dan even het menu van je monitor in, of klap het knoppenklepje open en ga op zoek naar de Degauss-functie. Die zorgt ervoor dat je hele buis gedemagnetiseerd wordt. Het beeld zal even trillen, en soms hoor je ook een raar geluid.
Als de vlekken dan nog niet weg zijn is er iets structureel mis, en kun je beter even contact opnemen met de leverancier of de fabrikant.

Nu wil het geval dat ik een oud pc-tje+scherm als backup/ rommelpc wil gaan gebruiken. Maar na het scherm aan te hebben gesloten zag ik dat er vlekken opzaten die duidelijk door een magneet zijn veroorzaakt. Ik heb geprobeert om het weg te halen door er nogmaals met een magneet een beetje langs te gaan, en dit werkte idd. Maar niet voldoende. En aangezien het een oud scherm is en er niet echt iets van degauss opzit kan ik het niet verhelpen...
of wel?
Is er toevallig een programma / handeling waarmee ik dit op kan lossen?

• Rudi_K
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-12 16:19
Meestal verdwijnen die vlekken wel weer in de loop van de tijd

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

en als het toch maar als backup/rommelpc gaat dienen dan zou ik me er niet heel erg aan storen.

Tis maar dat je ff beeld hebt, toch?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:35
op slaan wou bij mij wel helpen (niet TE hard |:( )

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
nou dit is dus echt te erg (idd een beetje kan). Ik heb zelfs een roze taalbalk 8)7
En ik heb erop geslagen maar het wilde niet werken. :/

Verwijderd

Hier doe je heel weinig aan.. als de monitor geen degauss heeft, houdt het op. Let er op dat veel oudere monitoren wel degelijk een degauss hebben, maar niet een door de user in te drukken knop hiervoor ofzo. Deze degaussen bij aanzetten.

Zelf met een magneet de vlekken proberen weg te krijgen is een optie, maar werkt in mijn ervaring niet echt denderend. Als het echt 'erge' vlekken zijn (een roze taakbalk klinkt ernstig) dan denk ik dat je het beter op kunt geven. Ook een degauss helpt niet meer tegen dat zoort vlekken..

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er nog steeds op aan het slaan maar werkt echt niet (afgeschreven manier)
En hij degausst niet op het begin. mmm ben toch bang dat ik hem weg moet brengen. :'(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bij ons op de TD hadden ze een ring met een lampschakelaartje er op, als je de buis dan open had kon je die er omheen hangen, even paar seconden 220V erop en beeld is weer perfect *D

Heb alleen geen idee wat er in die ring zat, maar is volgens mij wel een soort spoel.

Verwijderd

Paar tips, monitor goed horizontaal plaatsen. Dus niet je monitor scheef neerzetten en dan een week wachten. Als het goed is het dan weg en anders is er niks aan te doen. Tenzij het ligt aan een brakke vga kabel.

Verwijderd

Topicstarter
hij staat horizontaal (ook al zou het verticaal kunnen zijn aangezien hij best vierkant is) en nu maar een weekje wachten. Kan ik die vga-kabel trouwens testen?

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-12 16:25

SpeedBart

Futurama 0wnage

Onzinpost...

[ Voor 96% gewijzigd door SpeedBart op 25-05-2004 17:17 . Reden: Beter leren lezen ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-12 20:43

Nobby

Nuts!

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:10:
hij staat horizontaal (ook al zou het verticaal kunnen zijn aangezien hij best vierkant is) en nu maar een weekje wachten. Kan ik die vga-kabel trouwens testen?
Heel voorzichtig een beetje heen en weer wrikken met die kabel kan misschien helpen, als er een contactje los/breukje in de kabel zit oid zie je misschien verbetering

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Vlekken in je scherm komen AFAIK niet door je kabel. Als je kabel defect is, werkt er meestal een kleur helemaal niet meer (of meerdere), maar krijg je geen vlekken.

Voor de rest.. als je een monitor maar lang genoeg aan een magneet blootstelt, krijg je vrij lastig weg te krijgen vlekken. Althans, vrij lastig zonder speciale apparatuur. Ook het laten staan helpt dan niet meer (of je moet 'm 10 jaar laten staan ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
ik mik hem wel weer op zolder en als jullie me dan even over 10 jaar erop wijzen dat hij het goedgekomen is dan zal ik eens testen of je gelijk hebt. ;)

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 09:37

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Zal niet goed komen door alleen te wachten. Door de monitor in de buurt van een paar sterke magneten te plaatsen is het ijzerwerk in de buis (masker, ophanging, kanon) waarschijnlijk gemagnetiseerd geraakt.
De de-magnetiseerspoel is het enige type spoel wat dit kan verhelpen. (zie ook post stukkie naar boven)
Dit is een spoel waar een wisselspanningsveld van 50Hz doorheen loopt. Dit veld zorgt voor een wisselend magnetisch veld wat alle ijzer in het invloedsgebied van deze spoel beurtelings met een noordpool en een zuidpoolrichting magnetiseert.
Door deze spoel met een (soort betoverende) door de arm rond te draaien om het beeldscherm en dan langzaam achteruit te lopen tot je op een paar meter bent zul je steeds een veld de ene kant op 'schrijven' in het ijzer, dan weer wissen en dan weer een veld de andere kant op 'schrijven'. Door gelijktijdig achteruit te lopen zal het veld steeds kleiner worden totdat er eigenlijk niks meer wordt geschreven, maar wel al het magnetisme is gewist. Het beeldscherm kun je gewoon aanlaten tijdens dit proces en zal leuke kleurenplaatjes laten zien terwijl je bezig bent.
Note: houd de spoel niet al te dicht bij het beeldscherm als je dit gaat doen. Het veld kan je beeldscherm definitief verkloten doordat masker/draden gaat vervormen ten gevolgde van het magnetisch veld. Minimaal 50cm is aan te raden.

De degauss spoel die in veel tv's en monitoren zit doet eigenlijk hetzelfde, maar alleen blijft (uiteraard) de afstand van deze spoel tot het scherm gelijk, maar wordt de spanning door de spoel steeds kleiner totdat deze het ijzer heeft gedemagnetiseerd. De degauss is een vrij zwakke spoel die voornamelijk is aangebracht om de magnetisering van de aarde tegen te gaan, deze heeft ook een richting N-Z die als je een tv verdraait terwijl hij aantaat een kleursverandering kan laten zien op het scherm. Dit verschijnsel is vaak in vliegtuigen te zien als de beeldschermen aanstaan terwijl het vliegtuig aan het taxieen is. (Uiteraard niet bij LCD-schermen)

jaja, ik werkte ooit bij de Philips beeldbuizen divisie ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cow_tipping op 25-05-2004 19:09 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de goeie informatie. Maar is zo'n spoel ook voor particulieren te krijgen (aangezien ik denk dat je met je werk in aanraking bent gekomen met dit apparaat). Niet omdat ik zo op het scherm gestelt ben, maar lijkt me wel een handig ding. :P

Verwijderd

Gewoon geaard aansluiten. (stekker eruit, en ín geaard stopcontact.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cow_tipping schreef op 25 mei 2004 @ 19:06:
Zal niet goed komen door alleen te wachten. Door de monitor in de buurt van een paar sterke magneten te plaatsen is het ijzerwerk in de buis (masker, ophanging, kanon) waarschijnlijk gemagnetiseerd geraakt.
De de-magnetiseerspoel is het enige type spoel wat dit kan verhelpen. (zie ook post stukkie naar boven)
Dit is een spoel waar een wisselspanningsveld van 50Hz doorheen loopt. Dit veld zorgt voor een wisselend magnetisch veld wat alle ijzer in het invloedsgebied van deze spoel beurtelings met een noordpool en een zuidpoolrichting magnetiseert.
Door deze spoel met een (soort betoverende) door de arm rond te draaien om het beeldscherm en dan langzaam achteruit te lopen tot je op een paar meter bent zul je steeds een veld de ene kant op 'schrijven' in het ijzer, dan weer wissen en dan weer een veld de andere kant op 'schrijven'. Door gelijktijdig achteruit te lopen zal het veld steeds kleiner worden totdat er eigenlijk niks meer wordt geschreven, maar wel al het magnetisme is gewist. Het beeldscherm kun je gewoon aanlaten tijdens dit proces en zal leuke kleurenplaatjes laten zien terwijl je bezig bent.
Note: houd de spoel niet al te dicht bij het beeldscherm als je dit gaat doen. Het veld kan je beeldscherm definitief verkloten doordat masker/draden gaat vervormen ten gevolgde van het magnetisch veld. Minimaal 50cm is aan te raden.

De degauss spoel die in veel tv's en monitoren zit doet eigenlijk hetzelfde, maar alleen blijft (uiteraard) de afstand van deze spoel tot het scherm gelijk, maar wordt de spanning door de spoel steeds kleiner totdat deze het ijzer heeft gedemagnetiseerd. De degauss is een vrij zwakke spoel die voornamelijk is aangebracht om de magnetisering van de aarde tegen te gaan, deze heeft ook een richting N-Z die als je een tv verdraait terwijl hij aantaat een kleursverandering kan laten zien op het scherm. Dit verschijnsel is vaak in vliegtuigen te zien als de beeldschermen aanstaan terwijl het vliegtuig aan het taxieen is. (Uiteraard niet bij LCD-schermen)

jaja, ik werkte ooit bij de Philips beeldbuizen divisie ;)
Je kunt de tv aan laten staan als je een beetje handig bent. Maar ik raad je aan om de TV 10 minuten van de spanning af te laten. Die plaatjes van dat beeld zie je toch niet als je er achter staat en een ex-collega heeft bij zo'n actie een keer met zijn arm tegen de hoogspanningaansluiting op de achterkant van de buis aangekomen.........

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 26-05-2004 10:46 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 20:27:
Gewoon geaard aansluiten. (stekker eruit, en ín geaard stopcontact.
Helpt niet. Meeste TV's hebben zelf geeneens aarde omdat aarde en magnetisme (magnetische lading) 2 totaal verschillende dingen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
iemand toevallig nog een oud scherm over? En graag 1 zonder magnetisme-vlekken.
Pagina: 1