[Blender/Python] import Blender Python modules probleem

Pagina: 1
Acties:

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik moet in mijn opleiding een game maken met Blender (www.blender.org). Daarbij heb ik ook wat scripting nodig in Python. Ik ben al heel lang bezig met programmeren, dat is dus het probleem niet.

Ik heb Blender 2.33a en Python 2.3.3 geïnstalleerd. Als ik een script attach aan een object in Blender, en daarin hetvolgende schrijf:
code:
1
import Blender
zou Blender de python module voor Blender moeten importeren. Dat doet ie dus niet, en hij geeft daarvoor een error:
code:
1
2
3
4
5
PYTHON SCRIPT ERROR: 
Traceback (most recent call last): 
File "test.py", line 1, in ? 
import Blender 
ImportError: No module named Blender
Daar begrijp ik dus niks van. Op een of andere manier kent hij die module niet, maar die moet in Blender zelf zitten, of niet?

Ik heb voor Python mijn PATH in mijn W2K al juist gezet, daar kan het niet aan liggen.

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

Waar heb je die Blender files neergezet?
Klopt je PYTHONPATH wel?

Skill is when luck becomes a habit.

• zikje
  • Niet online
C:\Program Files\Blender Foundation\Blender

Hier heb ik Blender 2.33a geïnstalleerd. Pythonpath klopt volgens mij omdat ik python zelf kan runnen. Je krijgt daar allerlei tools bij en die werken. Ik kan aan alle python modules. Ik kan niet aan de Python modules voor Blender. Ik veronderstel dat die ergens bij Blender zitten (standaardinstallatie).

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 14:26
Oftewel: je hebt de Blender modules niet goed geinstalleerd. Deze moeten in Lib\sitepackages bij Python komen. Deze fout is gewoon dat hij die module niet kan vinden dus het staat niet goed. Ik zou eerst maar ff checken of ze wel bij de standaardinstallatie van Blender zitten.

• zikje
  • Niet online
Ik kan toch niks verkeerd installleren, het is een automatische install (Blender 2.33a voor Windows).

Bij Python in die map die jij aanhaalt, staat niks. Enkel een readme.txt file. Als daar dus een .py van Blender moet staan, waar haal ik die dan?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:19
In de PYTHONPATH environmental variable staan de paden die de Python interpreter achtereenvolgens doorzoekt om een module te laden. Om een module te kunnen gebruiken moet je 'm ofwel in je lib/sitepackages directory zetten, ofwel ergens anders neerzetten en dan die directory toevoegen aan je PYTHONPATH. Blijkbaar doet die installer dat niet automatisch.

Het makkelijkste/netste is meestal om een pad aan je PYTHONPATH toe te voegen. Ga dus eerst op zoek naar Blender.py ofzoiets (of een directory genaamd Blender met daarin een bestand __init__.py ofzo).

• zikje
  • Niet online
Er zitten enkel .txt .url .html .exe en .dll files in de Blender map. Er is ook maar een map in Blender. Ik weet niet goed waar ik die python module voor Blender ergens moet gaan zoeken . :?

• Soultaker
Ah ok, Blender is niet 'gewoon' een Python module. Je kunt de Blender functionaliteit alleen vanuit Blender zelf gebruiken. Je had dus helemaal geen losse Python hoeven installeren (sterker nog: dat is nutteloos) aangezien het al meegeleverd is met Blender.

Je moet je code dan ook in Blender schrijven; ga naar de Text Editor en dan File > New. Et voila! Een brakke text editor waarin je je scripts kan schrijven en uitvoeren (rechts klikken: Execute Script).

• zikje
  • Niet online
Dat weet ik allemaal wel. Ik heb Python IDE gebruikt om te kijken of Python werkte en paths ok waren. De scripting doe ik in Blender zelf voor mijn game. Het probleem is gewoon dat ik niet weet waar die Blender module zit voor python in het Blender packet. Gewoon installeren doet het dus niet. Ik heb daarover ook een thread geopend op de elysiun forums maar daar is ook nog geen duidelijkheid.

• Soultaker
Er is geen Blender module; het is een Python extention. Het is niet zozeer dat je Blender vanuit Python gebruikt, maar meer dat je toegang hebt tot Python vanuit Blender. Maar goed, ik heb verder geen specifieke kennis van het programma.

• zikje
  • Niet online
Dat weet ik. Normaal is er bij Blender ergens een python module die je kan gebruiken om aan de Blender Game engine te kunnen. Dat zou normaal moeten werken. Dat doet het dus niet.

Kan iemand mij helpen? Ik heb ook al op Elysiun forums gepost en daar willen ze blijkbaar niet antwoorden.
Pagina: 1