[gentoo] kde installeren -> access violation

Pagina: 1
Acties:

• Boondock_Saint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2023
Ik had bedacht dat ik ook wel van het comfort van 'emerge' gebruik wilde maken, dus besloot ik om een gloednieuwe Gentoo op m'n bak te zetten. Na een relaxte installatie was het tijd om ook kde erop te zetten.

Niet dus, want hij geeft iedere keer dezelfde foutmelding:

Ik had bedacht dat ik ook wel van het comfort van 'emerge' gebruik wilde maken, dus besloot ik om een gloednieuwe Gentoo op m'n bak te zetten. Na een relaxte installatie was het tijd om ook kde erop te zetten.

Niet dus, want hij geeft iedere keer dezelfde foutmelding:

code:
1
2
3
4
--------------ACCES VIOLATION SUMMARY--------------
LOG FILE = "/tmp/sandbox-dev-perl_-_XML-Parser-2.34-12095.log"

mkdir: /usr/lib/perl5/vendor_perl

Die logfile hierboven is gewoon leeg. Toen dacht ik, misschien is kdebase wel gewoon geinstalleerd dus ik "startkde" maar toen kon ie de X server niet vinden.
'emerge x11' doet het wel, maar als je dan startx doet, dan kan ie geen screens vinden.

Ik draai kernel 2.4.25 en dit zijn m'n use flags:

code:
1
USE="X -gtk -gnome -alsa kde qt java arts audiofile avi cups divx4linux doc firebird gif jpeg mmx mpeg msn pdflib png samba usb"

Toen had ik daar nog '-perl' aan toegevoegd (in make.conf) en later ook gedaan 'USE="-perl" emerge kde', beiden werkten niet. Ook niet nadat ik de config files had overschreven (wat overigens alleen voor ssl en mailer was).[/quote]

/EDIT

Als je de desbetreffende dir handmatig aanmaakt, dan loopt ie vast op een subdir. Dus na het aan maken van /usr/lib/perl5/vendor_perl liep ie vast op /usr/lib/perl5/vendor_perl/5.8.0

[ Voor 23% gewijzigd door Boondock_Saint op 25-05-2004 14:27 ]

Blasphemy is a victimless crime

Verwijderd

Heb je je in z'n geheel aan de gentoo documentatie (op http://www.gentoo.org te vinden) gehouden?

Wanneer dit het geval is, kan het aan je USE flags liggen, of aan een rotte ebuild (maar dat kan ik mij niet voorstellen bij een package als kde.

• Boondock_Saint
Ja, gewoon de install tutorial doorlopen.

Alleen bij het installeren van kde doe ik niet de subpackages maar gewoon 'emerge kde' want ik wil wel (bijna) alles hebben. Misschien moet ik het anders maar even proberen met 'emerge kdebase kdenetwork kdeadmin'.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
probeer ff eerst 'emerge kdebase' te doen.

maar X11 is dus wel geinstalled alleen die moet je ff
configgen, gentoo doet dat over het algemeen niet voor je.
dus een "No screens found" is logisch.

verder heb ik als advies dat je ff de gentoo forums doorzoekt
of daar ook post, aangezien gentoo ook een geweldige userbase heeft.

Compromises are for the weak

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik weet niet welk pakket die violation geeft maar als je perse dat pakketje wilt installeren kun je altijd

code:
1
FEATURES="-sandbox" emerge <pakketnaampje>

doen, dan gebruikt ie geen sandbox (iets wat je normaliter wel wilt ivm het overschrijven of aanpassen van files tijden een emerge)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
meer mensen hebben hier last van: http://bugs.gentoo.org/bu...ype0-0-0=noop&value0-0-0=

Raar dat ik hier geen last van met m'n recente verse install. Of het helpt is nog maar de vraag maar doe eens 'env-update && source /etc/profile' en kijk dan eens wat 'emerge kde -p' voor enorme lijst geeft.

• Boondock_Saint
Tha_Butcha schreef op 25 mei 2004 @ 14:43:
probeer ff eerst 'emerge kdebase' te doen.

maar X11 is dus wel geinstalled alleen die moet je ff
configgen, gentoo doet dat over het algemeen niet voor je.
dus een "No screens found" is logisch.

verder heb ik als advies dat je ff de gentoo forums doorzoekt
of daar ook post, aangezien gentoo ook een geweldige userbase heeft.
Alleen kdebase doet het wel :)

Moest idd ff XFree86 nog configen (Had ik zelf ook wel kunnen bedenken ;) ).

(Misschien moet onderstaand in een nieuw topic, zo ja, zeg het even. Dan wis ik dit en open een nieuwe)

Nou probeer ik dus die muis te installeren (usb Logitech mx700). Mooi even een paar tutorials opgezocht, maar al die tutorials gaan ervan uit dat je muis toegankelijk is via /dev/mouse, /dev/input danwel /dev/usbmouse. En die device-files heb ik niet. /dev/usb is ook leeg.

Ik had de kernel blijkbaar wel met usb-support gebakken, maar zonder usb-mouse, hid en dergelijke. Dus ik de kernel opnieuw gemaakt met dat alles (alles waarvan ik dacht dat het nodig was) ingebakken (dus geen modules).
Maar nou heb ik nog steeds die directories/device-files niet. Duidelijk doe ik iets verkeerd. De kernel heb ik letterlijk gebakken zoals het op gentoo staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
(For 2.4 kernel)
# make dep && make bzImage modules modules_install

...

# cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.4.25-gentoo
# cp System.map /boot/System.map-2.4.25-gentoo

...

# cp .config /boot/config-2.4.25-gentoo

Dat werkt helaas niet (ervan uitgaande dat lilo niet opnieuw geconfigd hoeft te worden omdat de kernelnaam hetzelfde is gebleven)

Nou wilde ik jullie ook nog de output geven van dat ene commando waarmee je die 'start-up'-output krijgt, maar die ben ik vergeten :+

ps: Op de gentoo-fora kon ik niets vinden over dit probleem. Ik zal daar ook even in een topic posten.

/edit
dat -> die

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47
heb je je usb drivers geladen? Dat zijn die ohci/ehci etc. dingen (kan het even niet checken). Een van die modules moet je laden in je geheugen. Daarna hotplug starten '/etc/init.d/hotplug start' (misschien eerst installeren). Je kan dan testen of je muis het doet door 'cat /dev/usbmouse' te doen en je muis te bewegen.

Overigens is op de gentoo forums een hoop te vinden, waaronder een howto

• Boondock_Saint
balk schreef op 26 mei 2004 @ 15:47:
heb je je usb drivers geladen? Dat zijn die ohci/ehci etc. dingen (kan het even niet checken). Een van die modules moet je laden in je geheugen. Daarna hotplug starten '/etc/init.d/hotplug start' (misschien eerst installeren). Je kan dan testen of je muis het doet door 'cat /dev/usbmouse' te doen en je muis te bewegen.

Overigens is op de gentoo forums een hoop te vinden, waaronder een howto
Wel geladen, alleen de verkeerde. Ik had de Via (jc ofzo) ingebakken maar ik moest die ohci hebben vanwege een SiS chipset. Thanx!

Pagina: 1