Sony DRU-500A dual-layer schrijven?

Pagina: 1
Acties:

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:53
hallo,

ik heb een sony DRU-500A dvd-brander in mijn computer zitten en heb zojuist de firmware update uitgevoerd zodat hij dual-layer schijfjes kan LEZEN, zal het over een tijdje door sony mogelijk worden gemaakt door een firmware update zodat ik de dual-layer schijfjes van 8,5 gb kan beschrijven?

Verwijderd

Dat was toch een 4x brander? Als het geen 8x is zal het niet gaan. Alleen 8x-branders hebben eventueel de mogelijkheid om DL te kunnen branden.

• Jorn1986
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 11:02:
Dat was toch een 4x brander? Als het geen 8x is zal het niet gaan. Alleen 8x-branders hebben eventueel de mogelijkheid om DL te kunnen branden.
het is inderdaad een 4x dvd-+brander, maar is het dan niet mogelijk om het op lagere snelheden te branden zodat ik toch die die dual-layer schijfjes kan branden?

Verwijderd

Nop. Om de 2e laag te bereiken heb je een vrij sterke laser nodig. Dat vermogen hebben tot nu toe alleen de 8x branders. Maar of die precies genoeg zijn is een andere vraag. Jij zal in geen geval met die brander een 2e laag kunnen branden. Kijk maar naar het feit dat dat ding eerst niet eens 2 lagen kon lezen.

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2025
Is het dan wel mogelijk met de bv de Pioneer 107D ?
Dit is een 8x + en - brander.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Kan de DRU-500A standaard geen DL LEZEN? :?
Dat kan toch elke cheapo-dvd?!?

Verwijderd

Fire69 schreef op 26 mei 2004 @ 11:35:
Kan de DRU-500A standaard geen DL LEZEN? :?
Dat kan toch elke cheapo-dvd?!?
Dat dacht ik ook. Alle dvd spelers/fikkers kunnen DL lezen, alleen niet schrijven. DL lezen is geen moeite, dat is standaard compatible voor de dvd spelers alleen DL writers nog niet, dat komt nu net op de markt :D

Verwijderd

Er is toch een verschil tussen geperste DL-DVD's en gebrandde?
Oudere cd-rom spelers kunnen toch ook geen gekopieerde cd's lezen en originele wel.

• Jorn1986
jammer, dan comprimeer ik de films maar weer naar een lagere kwaliteit zodat ie op 4,5 gb komt (zucht)... :r

Verwijderd

Met DVDFab kan je nog altijd je dvd in 2 splitsen en zo de kwaliteit en de extra's behouden.
2 Single Layers zijn nog altijd goedkoper als 1 Dual Layer

Verwijderd

Gizmoke schreef op 26 mei 2004 @ 11:33:
Is het dan wel mogelijk met de bv de Pioneer 107D ?
Dit is een 8x + en - brander.
Hebben ze wel op die ene beurs laten zien. Maar of ze ook een firmware maken voor de productie-drives is nog maar de vraag. Je krijgt waarschijnlijk het zelfde verhaal met als met die NEC-2500 en NEC-2510. Alleen de beste 2500-versies (die dus precies genoeg zijn) worden omgevormd naar 2510-series. Dat wil niet zeggen dat andere 2500-series drives niet gepacht kunnen worden. Een beetje hetzelfde verhaal als met de Radeon 9500/9700 (Pro) videokaarten.

• Jorn1986
maar is die straal dan te zwak om hem op 8x te laten lopen? er was wel bij die nieuwere firmware versie een update van 2.4x naar 4x branden, maar naar 8x is dan dus niet mogelijk? of moet ik dan ergens een firmware hack vandaan halen om hem naar een andere versie te flashen?

Verwijderd

hbb : op dit moment zijn 15 single layer schijfjes zelfs nog goedkoper dan 1 dual layer schijfje :) kijk maar even naar de prijzen op www.opus.nl :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 14:06:
hbb : op dit moment zijn 15 single layer schijfjes zelfs nog goedkoper dan 1 dual layer schijfje :) kijk maar even naar de prijzen op www.opus.nl :)
als 15 goedkoper zijn dan zijn 2 dat ook hé :)

Verwijderd

sjaakhaar schreef op 26 mei 2004 @ 13:48:
maar is die straal dan te zwak om hem op 8x te laten lopen? er was wel bij die nieuwere firmware versie een update van 2.4x naar 4x branden, maar naar 8x is dan dus niet mogelijk? of moet ik dan ergens een firmware hack vandaan halen om hem naar een andere versie te flashen?
Die 8x zijn meestal compleet andere drives. Het duurde ook best wel lang voordat er 8x branders waren. Volgens mij zijn die 4x branders niet veel meer dan opgevoerde/getweakte 2,4x branders, maar 8x is meteen 2x zosnel. Dat 8x branden trekt ook meteen 10mb/s, das niet niks hoor!

Bij die LiteOn was dat anders, maar goed, die kwam ook veel later dan de Sony.

En die lasers moeten wel veel sterken zijn omdat ze in 2x zo korte tijd een stukje moeten verhitten dan een 4x-drive.

Verwijderd

eigenlijk kan niemand zeggen of dat ooit gebeurt ,dus om meteen nee te zeggen vind ik wel een beetje raar,

en waarom zouden alleen 8 X brandens het kunnen , de laser moet gewoon op die andere laag worden gefocused , dus waarom zou een 4X branden dat niet kunnen,(ja omdat ze er niet voor gemaakt zijn) maar mischien dat er een firmware voorkomt..

en er zijn heel veel dvd branders met fw upgrades voor DL media te lezen
of gewoon bep. media bter te lezen..

Verwijderd

Volgens mij waren het de mensen van sony die zeiden dat een DL-brander een minimaal vermogen heeft van [exact weet ik dat niet meer]. En dat vermogen hebben alleen 8x-branders. Die van 4x hebben een zwakkere laser. En waarom via een firmware-update die drive opeens DL kan lezen....... :? Vind het sowieso al raar dat dat niet meteen al kon.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 17:15

The Third Man

The Third Jellyfish

Die DRU-500A was origineel een 2x-brander, doordat Sony erachter kwam dat de laser sterk genoeg kon worden opgevoerd om op 4x te kunnen branden hebben ze een firmware beschikbaar gesteld (versie 2) waardoor dat mogelijk werd. Probleem is nu dat de laser al aan het eind van zijn Latijn zit als het gaat om vermogen. Om die reden is het upgraden naar 8x of 2.4x DL (Let op: het is Double Layer (+ standaard) en niet Dual Layer (- standaard, die nog niet klaar is)) niet mogelijk.

Dankzij de recente 2.1 firmware kan het apparaat nu beter DL schijfjes lezen (dat kon hij al gedeeltelijk maar Sony heeft ervoor gezorgd dat de firmware de officiële standaard volgt). Helaas merk ik de laatste tijd dat hij meer last heeft met DVD+RW ('gewone rewritables'), bijvoorbeeld dat hij ze opeens niet meer kan branden terwijl hij er met 2.0h (de voorlaatste) geen enkel probleem mee had... Wél heeft 2.1 als voordeel dat de maximale leessnelheid van DVD-Video van 2x naar 4x is verhoogd.

• Jorn1986
afwachten dus maar en hopen dat ze ooit nog eens een firmware update beschikbaar stellen voor het bechrijven van DL media. (al is het dan sloom, het is in ieder geval beter dan dat het niet kan).
waarschijnlijk zal het nooit komen omdat ze de DRU-700A al hebben voor DL media.

[ Voor 18% gewijzigd door Jorn1986 op 27-05-2004 16:23 ]

Verwijderd

Maar het kan dus gewoon niet dat er met deze brander (DRU-500A) DL-media beschreven worden omdat de laser het vermogen niet heeft om bij de 2e laag te komen. Is gewoon niet mogelijk. Fysiek niet, technisch niet, hoe dan ook niet.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

8x speed heeft echt helemaal niets te maken met de mogelijkheid om dual layers te branden. Daar telt alleen het type laser.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Dat zeg ik! Met het type laser dat voor dual-layer geschikt is kun je op 8x branden, maar het type laser in die sony is gewoonweg niet geschikt voor DL. De enige die lasers die in aanmerking komen voor DL-branden zitten in 8x-branders.

• Bor

Bor

Niet elk type laser dat geschikt is voor 8 speed kan dual layer branden. Dit staat echt compleet los van elkaar.

Verwijderd

Dat zeg ik ook!! Ik wil alleen maar zeggen dat ALS je een drive wil gaan flashen naar een DL-brander dat dat alleen maar kan met een 8x-drive. Ook wil ik zeggen dat je niet elke 8x-brander kan flashen naar een DL-brander. Alleen de exemplaren met goed optische units kunnen dit aan.

• Bor

Bor

Ik wil alleen maar zeggen dat ALS je een drive wil gaan flashen naar een DL-brander dat dat alleen maar kan met een 8x-drive.
En ik zeg dat dit bovenstaande niet pertinent waar is.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 31 mei 2004 @ 15:55:
[...]

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 14:41:
..... Ook wil ik zeggen dat je niet elke 8x-brander kan flashen naar een DL-brander. Alleen de exemplaren met goed optische units kunnen dit aan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Goh wat een gezeur door een taalkundig misverstand zeg...

Een koe is een zoogdier, maar niet elk zoogdier een koe. Op die manier zegt Rippie dat elke DL-brander een 8x-brander is. Bor_de_Wollef interpreteert dat alsof Rippie zegt 'elke 8x-brander is een DL-brander', dat zegt hij dus niet.
Bor_de_Wollef schreef op 31 mei 2004 @ 15:55:
[...]

En dat is wel zo want de eerste DL-capable laserkoppen die in DVD-branders gebruikt zijn, zijn allemaal in modellen gebruikt die op 8x konden branden. Op die fiets heeft Rippie dus gelijk, er bestaan geen 1x/2x/4x-branders die DL aankunnen. Dat heeft niks te maken met de 8x-functie, maar door toeval zijn beide functies rond hetzelfde moment in apparaten gebruikt. En dat bedoelt Rippie ook te zeggen.

EDIT
Vergelijking: de mogelijkheid om CD-RW te kunnen lezen kwam voor CD-ROM-spelers zo rond de tijd dat de maximale snelheid op 24x lag. Daarom kon je er meestal vanuit gaan dat een 24x CD-ROM-speler ook CD-RW's kon lezen. Dat had dus verder niks met de 24x te maken, maar dat was slechts een indicatie van de fabrikagedatum en dus ook een indicatie voor de functie om CD-RW te kunnen lezen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 31-05-2004 16:53 ]

Verwijderd

Bedankt voor de verhelderende uitleg Lekkere Kwal!!

• Bor

Bor

Dank u voor de uitleg wbt mijn interpretatie; jammer dat je het mis hebt. Zo las ik het helemaal niet. Het is alleen niet zo dat de 8x mogelijkheid van een drive ook maar iets te maken heeft met de ondersteuning voor dual layers. Ook 4 speed kunnen in principe gewoon dual layers lezen en schrijven mits de laser sterk genoeg is en de software het mogelijk maakt. Er zijn al fabrikanten bezig met onderzoek of de eerder uitgebrachte drives dmv een firmware upgrade dual layer enabled kunnen worden. Ook de "tijdsspanne" waarin de dual layers worden uitgebracht (nu er 8 speed drives zijn) zorgt er niet voor dat enkel 8 speed branders dual layer zullen ondersteunen.

Voorbeeld:
Er is goed nieuws voor de bezitters van een Pioneer DVR-A06 DVD-schrijver, want op CES 2004 heeft Pioneer gedemonstreerd hoe je met deze drive dual-layer DVD-R schijfjes kunt beschrijven. Het enige wat hiervoor nodig was, is een update van de firmware.
In most other ways, the DVR-A06 is similar to its DVR-A05 predecessor.....4X DVD-R and 2X DVD-RW recording

[ Voor 41% gewijzigd door Bor op 31-05-2004 17:05 ]

• Jorn1986
misschien dan maar nooit dual layer schijfjes branden, maarja, 4,5 gb is voor mij ook wel voldoende, kan niet altijd maar blijven upgraden met firmware.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
He, als de tweede laag wordt gebrand, moet de laser door de eerste laag heen. Het is een kwestie van de lens iets anders focussen zodat die bij de tweede laag komt (net als bij een fototoestel). Ik denk dat als hij door de eerste laag moet en de laser heeft een groot vermogen, dat dan de eerste laag kapot gaat van de hitte. Het heeft dus niets met snelheid te maken, maar de dye op de schijf die sneller voorlopig niet aan kan. Als er nog geen media voor is, gaan ze natuurlijk niet op de doos zetten dat de tweede laag in principe sneller kan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

stefan001 schreef op 09 juni 2004 @ 23:35:
He, als de tweede laag wordt gebrand, moet de laser door de eerste laag heen. Het is een kwestie van de lens iets anders focussen zodat die bij de tweede laag komt (net als bij een fototoestel). Ik denk dat als hij door de eerste laag moet en de laser heeft een groot vermogen, dat dan de eerste laag kapot gaat van de hitte. Het heeft dus niets met snelheid te maken, maar de dye op de schijf die sneller voorlopig niet aan kan. Als er nog geen media voor is, gaan ze natuurlijk niet op de doos zetten dat de tweede laag in principe sneller kan.
Ik geloof dat je jezelf tegenspreekt in de zin 'Het heeft dus niets met snelheid te maken, maar de dye op de schijf die sneller voorlopig niet aan kan'. Als je het toerental van een schijf vergroot dan beschijnt de laser elk molecuul minder lang en is deltaI (in watt) minder groot. Dit wordt dan gecompenseerd door het vermogen van de laser te vergroten, waardoor er een ongeveer evengrote deltaI per molecuul is als bij de lagere snelheid. Op die manier kan je bijvoorbeeld 4x media ook op 2x branden. De 1e laag waar jij het over hebt krijgt dus ook met een hoger laservermogen gecombineerd met een hoger toerental dezelfde energie te verwerken en heeft daar dus ook geen last van. Het probleem waar mediafabrikanten tegen aanlopen is dat de moleculen bij hetzelfde vermogen sneller moeten reageren, want als ze te traag reageren is de laser alweer voorbij en ontstaan er geen goede groeven in de laag.

Verwijderd

En met dat focussen is het ook wat anders. Die laser focussed zich op de 2e laag. Die eerste laag wordt dan nauwelijks warm, tenminste niet zo warm dat de data kan veranderd worden. In het brandpunt wordt het voldoende warm, maar daarachter of voor niet. Pak maar es een vergrootglas en probeer dat es uit op papier met de zon. Als je 1 klein stipje licht hebt wordt het papier zwart. Als je meer een groot oppervlak of ring van licht hebt gebeurt er niks en wordt het papier niet warm of zwart.

• Bor

Bor

Brandpuntsafstand heeft niets met het vermogen van de laser te maken dacht ik.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rippie: je vergelijking met papier gaat totaal niet op. In een DVD hebben we het over nanometers met laserlicht (=puntbron, de zon niet) en daar moet de laser als die de 2e laag beschrijft door de 1e laag heen en die zit niet bepaald ver van het brandpunt. Afgezien daarvan is papier niet bepaald een transparant object (vandaard dat jouw uitspraak 'maar daarachter of voor niet' niet kan want dat kan je niet meten met 1 vel papier) want je kan niet de situatie met 2 vellen papier (waar we het bij een DVD over hebben) nabootsen. Daarnaast wordt het papier even warm bij een groter oppervlak (want de hoeveelheid zonneënergie is hetzelfde) maar is die warmte sneller kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 10-06-2004 11:51 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik geloof dat je jezelf tegenspreekt in de zin 'Het heeft dus niets met snelheid te maken, maar de dye op de schijf die sneller voorlopig niet aan kan'

idd een warrige uitspraak |:(

verder heb je helemaal gelijk, maar bij het branden van de tweede laag moet de laser door de eerste, die daardoor opwarmt. Daar moet ie wel tegen kunnen.
Daarbij raakt de laser als ie door de eerste laag heen gaat wat energie kwijt, dus zal ie verder moeten worden opgevoerd om de tweede laag te schrijven. En als ie verder wordt opgevoerd daarvoor warmt de eerste laag extra op enz enz. Das ook een probleem. Gelukkig heb ik de sony dru-700a (een dl brander)
Pagina: 1