Toon posts:

Internet verdelen onder 77 clients

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende probleem ik heb een netwerk met 77 clients en een 10 mbit internet verbinding hoe kan ik deze 10mbit internet verbinding het best verdelen over de 70 clients (load balance) wel ligt hebben jullie hier een oplossing voor.

In afwachting van jullie reactie,
Raymond Rebel

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wat heb je hier zelf al over uitgezocht qua mogelijkheden Raymond? :)

LinkedIn
Instagram

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 17:02

André

Analytics dude

Dat verdelen gaat toch wel redelijk automatisch en lijkt me onnodig, je kunt eventueel netlimiter gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een studenten flat waar bij de studenten allen internetten maar zodra er 1 student een file van 700 mb gaat downen krijgt hij volle bandbreedte en hebben de andere 76 studenten nauwlijks internet meer....

gr Raymond

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
verdeel je 10mbit verbinding door 10 dus dan krijg je 10x 1mbit en aan elk van die verbindingen hang je 7-8 pc's. of je hangt ze allemaal aan die 10mbit verbinding en maakt gebruik van een goeie verdeler 8)

Verwijderd

Topicstarter
waarbij denk je aan een goede verdeler? hardware matig of software matig?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je kan Freesco (www.freesco.org) zo tweaken dat dit mogelijk is volgens mij. :)

Het is wel de goedkoopste oplossing maar voor een professionele oplossing kan je mischien beter voor iets anders kijken. :)

Senile! Senile Oekaki

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:55
proxy server ?

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het liefst gewoon nat willen gebruiken, omdat de clients dan dhcp krijgen en het werkt dan direct... onder welk besturings systeem dan ook....

gr Raymond

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Al eens aan een non_technische oplossing gedacht? Bijvoorbeeld de studenten inlichten dat ze elkaar in de weg zitten als ze niet limiteren in hun downloaden of hun gedrag?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
bjck schreef op 25 mei 2004 @ 10:31:
Al eens aan een non_technische oplossing gedacht? Bijvoorbeeld de studenten inlichten dat ze elkaar in de weg zitten als ze niet limiteren in hun downloaden of hun gedrag?
Dat gaat dus echt niet werken, trust me..

Systeem Specs

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
je kan toch tshape oid onder linux gebruiken.
kan je je traffic shapen zodat de een meer BW heeft als de andere.

chance favors the prepared mind

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
traffic shapen onder linux.

Aan elke student een gegarandeerde bandbreedte toekennen (77/10mbit) en daarbij een plafond instellen (als het rustig is wordt de resterende bandbreedte verdeeld over diegenen die op dat moment meer willen dan hun gegarandeerde bandbreedte).

Distro: Debian
apt-get install iproute2
en gaan.... :)

Owja, genoeg bij Google te vinden hierover.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er ook windows oplossingen, niks tegen linux integen deel maar het moet allemaal op zeer kort termijn gerealiseerd worden en met linux kost het me net teveel tijd....

gr Raymond

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2025
heb even een reactie van mij uit een ander topic gehaald.
zou zeggen kijk maar even op
www.lightspeedsystems.com

Load balance over meedere internet verbindingen

linux is waarschijnlijk je goedkoopste oplossing ivm licenties etc.

als je echter een windows pakket zoekt die dit kan moet je eens kijken naar www.lightspeedsystems.com
Total Traffic Control 4 is het pakket waar je naar moet kijken.
dit pakket kan (bijna) alles met je traffic doen, chaping, firewall, nat, reporting, etc etc.

grote voordeel van dit pakket vind ik het grafisch kunnen programmeren met bouw stenen, elke bouw steen heeft een functie, tijd klok, speed limiter, load balancer, ip filter, firewall, nat, etc etc...

andere leuke feature is het voorrang kunnen geven op bepaalde soorten traffic, stel dat op drukke tijden je lijn dicht zit, dan gaat bijvoorbeeld 80% capaciteit naar email en 20 naar overige (http) etc. of iets dergelijks.

op me werk hebben wij dit pakket draaien voor 3 lijnen, 1 sdsl (2m/2m), 1 kabel zakelijk, en 1 kabel particulier (backup) aansluitingen.
deze doet loadbalancing, failover, spam blocker, reporting en nog wat andere dingen.
daarbij kan deze op alle 3 de lijnen mail ontvangen, wat in de praktijk qua internet verkeer geen downtime meer oplevert.

verder kun je de servers ook in een array zetten, valt server 1 uit pakt de andere de taken over en neem het ip van je gateway over zodat je geen dubbele gateway`s in je lan hoeft te hebben of iets dergelijks.

als je het 1 maal door heb kun je de gekste dingen bedenken.

met andere woorden, super pakket! (voor windows omgevingen dan)

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Je spreekt jezelf een beetje tegen Raymond:
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:06:
[...]onder welk besturings systeem dan ook....

gr Raymond
En nu zeg je dat 't onder windows moet ... tja ... dat is gewoon niet logisch hè ;)
Heb je al gekeken naar de andere oplossingen in dit topic?

offtopic:
Je hoeft trouwens niet te groeten ;) Zoals je kunt zien in: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Topicstarter
dat ging over de clients :9

Verwijderd

hij bedoelt voor de clients, denk ik
studenten willen nog wel eens linux installeren, dan is het niet handig als je in .net inlogschermpjes maakt en zo

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zorg dat er Remote administrator in hide mode opstart op alle 77 pc's, zodat je vanaf jouw pc toch een beetje orde kan houden.

Op een saaie dag, ga je dan gewoon iedereen even irriteren.
niet een nette oplossing maar het is er één.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
matinez schreef op 25 mei 2004 @ 11:04:
Zorg dat er Remote administrator in hide mode opstart op alle 77 pc's, zodat je vanaf jouw pc toch een beetje orde kan houden.

Op een saaie dag, ga je dan gewoon iedereen even irriteren.
niet een nette oplossing maar het is er één.
:P smiley vergeten zeker ;) Kan je nog beter een pc inrichten en daar iedereen op laten internetten en email checken, nog beter.

ontopic: ga voor linux, windows wil je echt niet. Als je linux eenmaal hebt draaien, dan draait het gewoon door.
Windows zul je steeds moeten updaten/rebooten en believe me: 1 minuut downtime van zo'n box betekent 10 mensen aan je deur of telefoon.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
aangezien je in een studentenhuis zit zal alle software wel (legaal uiteraard ;)) aanwezig zijn.

simpelste lijkt me een 2k(3) server neer te zetten, daar routing/NAT op te configureren. Dan pak je netlimiter of nog liever BandWidthController en daarmee shape je per gebruiker het verkeer. En klaar is rebel.

Is het de bedoeling dat mensen een ip krijgen van de 'provider' of moet dat gewoon een intern netwerk zijn? Anders snap ik even niet wat je met NAT wil doen ipv gewoon routeren.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn prive laptops van de studenten die ze gewoon in een wall-outlet kunnen prikken..

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MetHod schreef op 25 mei 2004 @ 11:08:
[...]

:P smiley vergeten zeker ;) Kan je nog beter een pc inrichten en daar iedereen op laten internetten en email checken, nog beter.

ontopic: ga voor linux, windows wil je echt niet. Als je linux eenmaal hebt draaien, dan draait het gewoon door.
Windows zul je steeds moeten updaten/rebooten en believe me: 1 minuut downtime van zo'n box betekent 10 mensen aan je deur of telefoon.
offtopic:
uuhm deed Quick reply en wist even niet welke geweldig criminele smiley ik hierbij moest zetten uit me hoofd.
Aangezien jij er al mee komt, mag ieder bij de tekst er zelf één verzinnen :X })

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Topics over internet delen horen in NT thuis, niet in I&T. Maar, in NT staan al tientallen topics over traffic shaping, die je met de search ongetwijfeld kunt vinden. Op GoT verwachten we dat je eerst zelf probeert in de GoT-Search, met Google, etc. je antwoord te vinden, voordat je hier een topic opent. Deze gaat dus dicht i.v.m. gebrek aan eigen research, zie ook: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.