heb even een reactie van mij uit een ander topic gehaald.
zou zeggen kijk maar even op
www.lightspeedsystems.com
Load balance over meedere internet verbindingen
linux is waarschijnlijk je goedkoopste oplossing ivm licenties etc.
als je echter een windows pakket zoekt die dit kan moet je eens kijken naar
www.lightspeedsystems.com
Total Traffic Control 4 is het pakket waar je naar moet kijken.
dit pakket kan (bijna) alles met je traffic doen, chaping, firewall, nat, reporting, etc etc.
grote voordeel van dit pakket vind ik het grafisch kunnen programmeren met bouw stenen, elke bouw steen heeft een functie, tijd klok, speed limiter, load balancer, ip filter, firewall, nat, etc etc...
andere leuke feature is het voorrang kunnen geven op bepaalde soorten traffic, stel dat op drukke tijden je lijn dicht zit, dan gaat bijvoorbeeld 80% capaciteit naar email en 20 naar overige (http) etc. of iets dergelijks.
op me werk hebben wij dit pakket draaien voor 3 lijnen, 1 sdsl (2m/2m), 1 kabel zakelijk, en 1 kabel particulier (backup) aansluitingen.
deze doet loadbalancing, failover, spam blocker, reporting en nog wat andere dingen.
daarbij kan deze op alle 3 de lijnen mail ontvangen, wat in de praktijk qua internet verkeer geen downtime meer oplevert.
verder kun je de servers ook in een array zetten, valt server 1 uit pakt de andere de taken over en neem het ip van je gateway over zodat je geen dubbele gateway`s in je lan hoeft te hebben of iets dergelijks.
als je het 1 maal door heb kun je de gekste dingen bedenken.
met andere woorden, super pakket! (voor windows omgevingen dan)