[OSX] Extensie word niet herkent van OS9 file

Pagina: 1
Acties:

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 12:45

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Topicstarter
Ik heb een oud programmaatje dat op ik op os9 draaide, nu wil ik dat in 10 in classic mode laten werken, maar hij herkent hem als onbekende file. Nu wil ik graag weten, hoe ik dat programma kan laten runnen in classic mode, ik weet ook niet wat voor extensie het wel was.

Hij opent hem nu trouwens standaard in stuffit.

[ Voor 9% gewijzigd door Freddy_Fish op 25-05-2004 09:43 ]

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik denk dat jij de resource fork kwijt bent van dit bestand. Misschien valt er met ResEdit (dacht ik) nog wat te redden? Hoe je dat precies doet weet ik niet maar misschien een Googletje proberen...

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Topicstarter
Ok ff ResEdit gedownload, als ik het programma ermee open geeft ie idd aan dat ie geen resource fork heeft. Nu kan je er een nieuwe aanhangen, maar dan krijg ik een lijst, met honderd extensies, nu de vraag welke moet ik dan nemen :).

• Slagroom
Iets met executable?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Als het een executable is, dan kan je hem niet met een andere executable openen natuurlijk :P

Ik vermoed dat het proggel gewoon rot is - eventueel kan je de juiste type/creator instellen (bv APPL/???? )

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Slagroom
Das logisch, en dat type/creator (was ik kwijt) kun je weer instellen in ResEdit.

By the way; gaat dit wel op voor executables?

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Heb je dat bestand in de tussentijd misschien een tijdje op een UNIX of Windows-bak laten staan? Of misschien gemaild van/naar een PC? Zo ja: dan heb je waarschijnlijk de resource en data-fork door elkaar gehaald.

Oude (pre-OS X) programma's bestonden eigenlijk uit 2 bestanden: het filesysteem van de Mac begreep dit wel, maar andere file-systems niet. Daarom werden Mac-bestanden ook vaak gecodeerd als MacBinary als ze op een niet-Mac-server geplaatst werden, zo werd bestandscorruptie voorkomen.

Je kunt gerust met ResEdit er een nieuwe Resource-fork aanhangen, maar dat gaat niet helpen (of je moet alle gecompileerde programmacode in hex uit je hoofd weten natuurlijk! >:) )

Ik denk dat je beter op jacht kunt gaan naar een vers kopietje van dat programmaatje.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Topicstarter
Proggie stond op een floppy, en aangezien we die niet meer hebben op een mac, ff met macopener op een pc geopend, en toen doorgemaild. Heb aantal extensies geprobeerd, maar mocht niet baten. Toen maar opzoek gegaan naar een backup, van een oud systeem en gevonden ergens in een doos in het archief een complete backup van een oude g3 :). Dus probleem voor mij opgelost, maar iemand anders met t zelfde probleem zal niet veel aan dit topic hebben, maja kan ni alles hebben :P.
Pagina: 1