[Phase Change] VGA koelertje gemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 16:12
Eindelijk is het dan toch zover.. M'n eerste eigen phase-change koelertje in elkaar gebraden :)

Allereerst even de gebruikte componenten:

Capillair + droger + rvs slang + verdampertje van een oude vapochill
Aspera compressor.. (Heb ik niet veel gegevens over kunnen vinden.. 't is een BPE1084Y)
Klein condensertje van Haeg

Zoals je ziet is het nog niet helemaal eigenbouw (vapo-onderdelen), maar dit spul had ik nog liggen, en ik vond het goed genoeg als oefening voor toekomstige projecten.

even een plaatje van de onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=ea2ff2d0d3f2f2caeb7c91540bbfb9f5&quality=high

Omdat zowel m'n cascade-project en DaBit z'n promkiller project tijdelijk even stil liggen kon ik even zijn meterset lenen, en zijn mapp-brandertje had ik ook al even geleend om dit spul in elkaar te kunnen zetten :)

Het koelertje is gevuld met propaan, en ik kreeg gisteren tijdens de eerste testrun het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=da88a4e7f172cbfbdff9784ddada2523&quality=high

-48 op de verdamper.. Niet slecht voor een eerste poging :)

Na het isoleren van de zuigleiding merkte ik wel dat er teveel propaan in het systeem zit (tenminste, zonder load) want de compressor krijgt vloeibaar propaan terug en bevriest dus onderin.
Maargoed, afstellen doen we wel onder load :)

Eerst moet ik nog even de verdamper zelf gaan isoleren, en een bevestigingsmechanisme gaan maken.
En dan m'n GF4 Ti4200 maar eens als belasting gaan gebruiken... (een betere kaart heb ik simpelweg niet :X)

Maargoed, al met al ben ik toch wel tevreden met dit eerste resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35
Netjes >:) Erg leuk dat steeds meer mensen zelf die dingen maken. Ik heb er zelf gewoon niet genoeg verstand van maar goed. -48 onbelast is erg leuk voor een eerste poging een prom M1 met R507 deed ook maar iets in de -50 iets van -54 of zo op het blokje gemeten. Dus erg leuk gedaan. Maar hoe duur is zo'n projectje nu ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Astennu schreef op 25 mei 2004 @ 08:25:
een prom M1 met R507 deed ook maar iets in de -50 iets van -54 of zo op het blokje gemeten.
Klopt.. Met mijn tempmeter gaf m'n mach-I onbelast -50 aan.. (op de prom meter is dat -55 of nog lager).
Maar hoe duur is zo'n projectje nu ?
Goeie vraag. Ik ben hier niet zoveel aan kwijt geweest omdat dit overgebleven onderdelen waren. De compressor had ik ergens 2e hands op de kop weten te tikken (en goedkoop), en alleen de condenser is nieuw.
Totaal < 100 euro denk ik. Maargoed, als je alle spullen er nieuw op zet ben je wel wat meer kwijt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Epsilon

Netjes hoor :)

Als mn casemod af is ga ik ook weer aan het overclocken en als het ff kan ook een PC in elkaar zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Netjes Twynn! -48 hoef je jezelf niet voor te schamen dacht ik zo :o

Edit:

Is die bodemplaat van je prom?? :D

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 25-05-2004 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35
nja 100 euro is niet veel :D mischien moet ik me ook maar eens gaan verdiepen en dan gewoon veel spullen van de sloop halen :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat valt nog mee qua geld ja, en is netjes gelukt zo aangezien het je eerste project is. Feli hoor :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

De kosten die ik ondertussen heb gemaakt vallen me flink tegen eigenlijk, gereedschap is duur als je dat nog niet hebt staan. brander + gas kom je al snel rond de 100 euro, zilversoldeer is duur, goede thermometers zijn duur een nieuwe fles propaan (5kg) is rond de 50 euro en dan ben je er nog lang niet :D .

Maar not to spoil the fun :D , ziet er goed uit Twynn. Waarom heb je die isolatie zo toegetakeld? lol En hoeveel meter cappilair(+diameter) heb je er op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Goed bezig, en de kosten vallen mee. Maar als je alles zelf koop worden de kosten wel een stuk hoger :(

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 5897 schreef op 25 mei 2004 @ 10:14:
Is die bodemplaat van je prom?? :D
Nope. Dat is de bodemplaat van een oude vapo denk ik :)
Ding is ook een stukje kleiner dan een prom :P
Anoniem: 79743 schreef op 25 mei 2004 @ 10:55:
De kosten die ik ondertussen heb gemaakt vallen me flink tegen eigenlijk, gereedschap is duur als je dat nog niet hebt staan. brander + gas kom je al snel rond de 100 euro, zilversoldeer is duur, goede thermometers zijn duur een nieuwe fles propaan (5kg) is rond de 50 euro en dan ben je er nog lang niet :D .
Gereedschap is inderdaad duur helaas. Maar zoals ik al zei heb ik tijdelijk wat spul van DaBit geleend, dus dat scheelt al :)
Verder is dit gewoon gemaakt met wat koper hardsoldeer. Voor koper verbindingen werkt dat goed genoeg :)
En die thermometer: Dat is gewoon mijn multimeter. Dingetje van 25 euro geloof ik, waar toevallig ook temperatuur mee gemeten kan worden via een k-type thermokoppel.

En dat propaan: Is de vulling zo duur of heb je het over de complete fles? Want statiegeld op die dingen is vrij veel ja :)
Waarom heb je die isolatie zo toegetakeld? lol En hoeveel meter cappilair(+diameter) heb je er op zitten?
Isolatie was een oud stuk wat van m'n prom afkwam. En als test werkte het goed genoeg ;)

capillair is gewoon van een oude vapo, dus dat zal wel 0.26" zijn ofzo. Geen idee van de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja nieuwe fles propaan is zo duur, nieuwe vulling kost iets meer dan 10 euro. denk dat je met een iets langere cappilair nog wel beter resultaat kan halen aangezien een ti4200 niet erg veel watts uitstoot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb hier een 5l fles propaan voor 20 € statiegeld en 22.5 € voor een vulling .
Valt wel mee dus .
Mooi gedaan Twynn .
De trein is in gang stillaan met phase -change merk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 25 mei 2004 @ 11:41:
denk dat je met een iets langere cappilair nog wel beter resultaat kan halen aangezien een ti4200 niet erg veel watts uitstoot ;)
Klopt.. Een standaard ti4200 verstookt niet zoveel.. Maar het is de bedoeling dat het ding natuurlijk niet standaard loopt :P
En het is natuurlijk ook de bedoeling dat de koeler in de toekomst bruikbaar blijft ;)
Smollys schreef op 25 mei 2004 @ 11:47:
De trein is in gang stillaan met phase -change merk ik ;)
Klopt. Ik denk dat we komende zomervakantie nog meer projecten van anderen zullen zien :)
En zelf blijf ik ook nog wel even bezig.. De cascade moet ook doorgaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgende week heb ik zomervakantie en ga ik een waterchiller maken, alleen nog ff digicam regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is zelfbouw/laten bouwen door haeg ofzo eigenlijk goedkoper dan een nventiv of prom kopen? Dat hangt natuurlijk af van of je nieuwe of gebruikte onderdelen neemt, maar een schatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
_ferry_ schreef op 25 mei 2004 @ 12:11:
Is zelfbouw/laten bouwen door haeg ofzo eigenlijk goedkoper dan een nventiv of prom kopen? Dat hangt natuurlijk af van of je nieuwe of gebruikte onderdelen neemt, maar een schatting?
Dat ligt er een beetje aan wat je wilt..

Mijn vga koelertje gebruikt een compressor die veel minder capaciteit heeft dan de prom-compressor.
Verder is het ding niet zo gebruiksvriendelijk (bevestiging van de verdamper bijvoorbeeld, maar ook geen temperatuur-controller, geen mooie kast eromheen etc.)
Dat zijn wel zaken die je bij een prom allemaal betaald.

En zelfbouw zal uiteindelijk ook tegenvallen qua prijs.. Sowieso omdat phase-change onderdelen nou eenmaal duur zijn, maar ook omdat je het gereedschap moet hebben.

Laten bouwen lijkt me wel een goede optie, maar dan moet je gewoon even contact opnemen met Haeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Mooi projektje kerel :)

ik gebruik zelf ook een ouwe vapo voor me vids, ben benieuwd of die de 6800 gaat trekken ? Anders ga ik aan de slag met me rev prom mach1.
Of de standaard wc chiller?

Wachten duurt zo wel erg lang voor er weer fatsoenlijke hardware komt >:)

Nieuw cpuutje Nieuw gpuutje Nieuw Mobootje
Nieuw Memootje Nieuw Promeetje

Let the challange beging })

[ Voor 7% gewijzigd door petervandamned op 25-05-2004 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 25 mei 2004 @ 14:25:
[...]

Dat ligt er een beetje aan wat je wilt..

Mijn vga koelertje gebruikt een compressor die veel minder capaciteit heeft dan de prom-compressor.
Verder is het ding niet zo gebruiksvriendelijk (bevestiging van de verdamper bijvoorbeeld, maar ook geen temperatuur-controller, geen mooie kast eromheen etc.)
Dat zijn wel zaken die je bij een prom allemaal betaald.

En zelfbouw zal uiteindelijk ook tegenvallen qua prijs.. Sowieso omdat phase-change onderdelen nou eenmaal duur zijn, maar ook omdat je het gereedschap moet hebben.

Laten bouwen lijkt me wel een goede optie, maar dan moet je gewoon even contact opnemen met Haeg :)
Mooie temp ,proficiat ,is de verdamper ook van een vapo?
De compressor gegevens zal ik even nakijken op het werk dat lukt wel.
Wat is de zuigdruk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Haeg schreef op 25 mei 2004 @ 22:31:
Mooie temp ,proficiat ,is de verdamper ook van een vapo?
Inderdaad, die verdamper is ook van een vapo :)
Beetje een klein verdampertje, maarja.. Voor GPU goed genoeg :)
De compressor gegevens zal ik even nakijken op het werk dat lukt wel.
Ik ben benieuwd. Het enige wat ik zo op internet kon vinden was dat het een R600a compressor is, LBP en met 200cc minerale olie :)
Wat is de zuigdruk ?
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=4dce9fed0af3965f9696ae574a08156e&quality=high

Dit was de zuigdruk. De persdruk heb ik niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 26 mei 2004 @ 07:23:
[...]

Inderdaad, die verdamper is ook van een vapo :)
Beetje een klein verdampertje, maarja.. Voor GPU goed genoeg :)

[...]

Ik ben benieuwd. Het enige wat ik zo op internet kon vinden was dat het een R600a compressor is, LBP en met 200cc minerale olie :)

[...]

[afbeelding]

Dit was de zuigdruk. De persdruk heb ik niet gemeten.
Zoals belooft hier de compressor gegevens :
Het motortje is 1/10 pk met een slagvolume van 4,6 cc en een capaciteit van 87 watt bij -25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09

Exigence

dnkroz

Super nette temps voor natte vinger werk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Haeg schreef op 01 juni 2004 @ 22:02:
Zoals belooft hier de compressor gegevens :
Het motortje is 1/10 pk met een slagvolume van 4,6 cc en een capaciteit van 87 watt bij -25.
Thanx :)

Die capaciteit, is dat met R600a?
Exigence schreef op 01 juni 2004 @ 23:21:
Super nette temps voor natte vinger werk _/-\o_
Jup, inderdaad :)
Ben er ook zeer tevreden mee.

Nu nog steeds een keer de praktijktest op m'n gpu. Afgelopen week een beetje te druk gehad, en ik moet nog steeds een bevestigingsmechanisme maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 02 juni 2004 @ 06:57:
[...]

Thanx :)

Die capaciteit, is dat met R600a?
Ja, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Wat zou je voor temps kunnen halen met:

1/20HP 2,5cc compressor ?

met propaan
en een belasting van 100w + 20w verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 02 juni 2004 @ 21:23:
Wat zou je voor temps kunnen halen met:

1/20HP 2,5cc compressor ?

met propaan
en een belasting van 100w + 20w verlies
Tussen de 5 en de 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 02 juni 2004 @ 22:58:
[...]

Tussen de 5 en de 10 graden.
Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar mocht het niet zo zijn, gaat deze mooi gebruikt worden in een low power waterchiller ;).

Het is later toch alleen zaak een andere compressor te installeren voor beter performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Mooi zo :)

Ik heb net even naar vergelijkbare danfoss-compressortjes gekeken, en de TL5 doet met propaan 90W bij -40, de TL4 doet met R507 76W bij -40.. Dus met een beetje geluk zal de capaciteit van deze aspera daar een beetje tussenin liggen.. :)
Epsilon schreef op 02 juni 2004 @ 23:34:
[...]

Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar mocht het niet zo zijn, gaat deze mooi gebruikt worden in een low power waterchiller ;).

Het is later toch alleen zaak een andere compressor te installeren voor beter performance.
Ik heb net even naar de tl2.5 van danfoss gekeken, en volgens de specs kan die met R134a al 136W bij -5 afvoeren. Met propaan ligt dat natuurlijk nog hoger :)
(Ter vergelijking: De TL5 met R134a kan 109W afvoeren bij -23.3, met propaan kan deze compressor ditzelfde vermogen afvoeren bij -35. Bij -23.3 is dit 198W...

Als de capaciteit dan lineair zou zijn, zou dat betekenen dat de TL2.5 met propaan dus ongeveer 247W bij -5 zou kunnen afvoeren en 118W bij -15 :)

Maargoed, da's allemaal (kromme) theorie natuurlijk.. De praktijk zal wel uitwijzen wat het echt moet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je kan het ook bekijken door te zeggen r600a op -25 C heeft een zuigdruk nodig van -0,4 bar. propaan bij -0,4 bar staat gelijk aan -51 C. Dit gaat natuurlijk niet helemaal op aangezien het lastiger is om propaan op die lage druk te houden vanwege een hogere condensor druk.

bij die tl2.5 zelfde geintje uitvoeren geeft -20 bij 136W. ik weet niet echt hoe ver dit er af zit. maar zoals Gary altijd zegt, compressor is maar een pomp de rest van het systeem heeft evenveel/meer invloed op de prestaties.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 03-06-2004 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op 03 juni 2004 @ 08:57:
Ik heb net even naar de tl2.5 van danfoss gekeken, en volgens de specs kan die met R134a al 136W bij -5 afvoeren. Met propaan ligt dat natuurlijk nog hoger :)
(Ter vergelijking: De TL5 met R134a kan 109W afvoeren bij -23.3, met propaan kan deze compressor ditzelfde vermogen afvoeren bij -35. Bij -23.3 is dit 198W...

Als de capaciteit dan lineair zou zijn, zou dat betekenen dat de TL2.5 met propaan dus ongeveer 247W bij -5 zou kunnen afvoeren en 118W bij -15 :)

Maargoed, da's allemaal (kromme) theorie natuurlijk.. De praktijk zal wel uitwijzen wat het echt moet zijn ;)
Ik heb ook die tl2.5 als richtpunt gehouden. En als die chiller van bioblade al naar 0 trekt met 250w belasting... (altans, dat beweerde je ;))

Ik ben niet snel optimistisch, maar -10 stressed hoop ik toch wel te gaan halen (evap uiteraard). Idle is niet zo gek interessant. Dit is in principe gewoon een leuk projectje om een beetje in het PC gebeurden te komen. Een beter compressor is er zo in gezet als ik dit eenmaal heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 02 juni 2004 @ 23:34:
[...]

Zo'n chiller die ik voor bio gemaakt heb is een compact en heel stil systeempje.
Of hij de 0 graden gaat halen weet ik niet zeker dit was een veronderstelling en dat was ook niet het uitgangspunt .
Het doel van bio was 15 graden en dat haalt ie ruimschoots.
Op de vraag hoe koud jij kan met die 2.5 cc denk ik dat je strand tussen de 5 en de 10 graden maar als jij er meer uit krijgt vind ik het knap van je. Ik denk dat je je verrekent in die 20 watt emissie. ;)
Twynn schreef op 03 juni 2004 @ 08:57:
[...]

Ik krijg sterk het idee dat men verondersteld dat de sticker op de compressor welke gassoort deze voor geschikt is er voor jan doedel opzit .
Je kunt niet zomaar in iedere R134a installatie R404A inmikken .
In een situatie van een waterchiller krijgt men te maken met hoge verdamperbelastingen .
Dit komt omdat in een warmtewisselaar gevuld met koudemiddel en water er een enorme energie overdracht plaatsvind.
Dit heeft [vooral met opstarten] een flinke zuigdruk tot gevolg.
Wanneer je dan R404A in plaats van R134a erin hebt gestopt kan dat wel eens een sudden death voor je compressor tot gevolg hebben dus wees gewaarschuwd

Even ter vergelijking; bij een zuiggastemp van 0 graden bij R134a zal de TL2,5F op 2 bar effectief draaien ;dit is tevens de max zuigdruk waar hij voor geschikt is].
Bij R404A zal die zelfde 0 graden een zuigdruk van 5 bar zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Haeg schreef op 03 juni 2004 @ 21:37:
Zo'n chiller die ik voor bio gemaakt heb is een compact en heel stil systeempje.
Of hij de 0 graden gaat halen weet ik niet zeker dit was een veronderstelling en dat was ook niet het uitgangspunt .
Ik verwacht dat hij de 0 graden wel zal halen :)
Waar is het ding eigenlijk mee gevuld? R134a?
Ik denk dat je je verrekent in die 20 watt emissie. ;)
Dat zou goed kunnen.. 20W verlies is vrij weinig. Maar 't is natuurlijk wel zo, dat hoe minder koud het wordt, hoe minder verlies :)
Ik krijg sterk het idee dat men verondersteld dat de sticker op de compressor welke gassoort deze voor geschikt is er voor jan doedel opzit .
In een situatie van een waterchiller krijgt men te maken met hoge verdamperbelastingen .
Dit komt omdat in een warmtewisselaar gevuld met koudemiddel en water er een enorme energie overdracht plaatsvind.
Wanneer je dan R404A in plaats van R134a erin hebt gestopt kan dat wel eens een sudden death voor je compressor tot gevolg hebben dus wees gewaarschuwd

Even ter vergelijking; bij een zuiggastemp van 0 graden bij R134a zal de TL2,5F op 2 bar effectief draaien ;dit is tevens de max zuigdruk waar hij voor geschikt is].
Bij R404A zal die zelfde 0 graden een zuigdruk van 5 bar zijn .
Daar heb je helemaal gelijk in.
Dit is echter het risico van de tweaker. Dingen gebruiken voor doeleinden waar ze niet voor geschikt zijn. En dan is de kans redelijk aanwezig dat het spul er vroeg of later mee ophoud.

En met dank aan de stek hebben we voor de mensen die alles zelf willen doen ook weinig keuze. Dat is redelijk beperkt tot R600a en R290.

Ik denk dat het ook verschil maakt dat we regelmatig de praktijk te zien krijgen waarbij prommies en vapochills (beiden R134a) gevuld worden met gassen waar ze niet voor gemaakt zijn (R404a/R507) waarbij ze toch schijnen te blijven werken.
(Nventiv levert z'n machine zelfs standaard af met R507 tegenwoordig :X)

Verder is het natuurlijk ook zo dat de ene compressor de andere niet is. Misschien dat een NF11 er veel beter tegen kan dan een lichter compressortje uit de T-serie van danfoss, of bijvoorbeeld een aspera/electrolux/whatever.
Praktijk zal het wel uitwijzen denk ik.

Maar wat ik begrepen heb is dat je wel veilig R290 in een R404a/R507 of R22 systeem doen. Die drukken kwamen redelijk overeen.
Hetzelfde voor R600a in R134a of R12 systemen.

En ik verwacht ook niet dat de koeler die ik gemaakt heb heel erg lang zal draaien. De compressor draait gewoon buiten z'n specificaties.. Ik heb geen echte vacuum-pomp, dus helemaal vochtvrij is het systeem niet. Er zit een hergebruikt filter in, en is gevuld met gewoon bbq-grade propaan. Verder heb ik geen protectie-gas gebruikt tijdens het solderen dus leidingen zijn ook niet erg schoon.
Allemaal dingen die niet echt optimaal zijn :)

Maar wel nuttig als leer-project ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op 04 juni 2004 @ 08:42:
Dat zou goed kunnen.. 20W verlies is vrij weinig. Maar 't is natuurlijk wel zo, dat hoe minder koud het wordt, hoe minder verlies :)
Het verlies zien we nog wel. Maar bij deze temps valt het allemaal mee denk ik.
Er komt namelijk ook geen verwarming in. Puur om de verliezen minimaal te houden.
En ik verwacht ook niet dat de koeler die ik gemaakt heb heel erg lang zal draaien. De compressor draait gewoon buiten z'n specificaties.. Ik heb geen echte vacuum-pomp, dus helemaal vochtvrij is het systeem niet. Er zit een hergebruikt filter in, en is gevuld met gewoon bbq-grade propaan. Verder heb ik geen protectie-gas gebruikt tijdens het solderen dus leidingen zijn ook niet erg schoon.
Allemaal dingen die niet echt optimaal zijn :)

Maar wel nuttig als leer-project ;)
Same here. Dit wordt een leer projectje om het in elkaar zetten en vullen van een systeem etc een beetje onder de knie te krijgen.

We shall see ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is eigenlijk het nut ervan om een looping te maken in de leiding tussen compressor en condensor? Ik zie het jou niet doen maar in veel andere systemen zie ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 05 juni 2004 @ 18:29:
wat is eigenlijk het nut ervan om een looping te maken in de leiding tussen compressor en condensor? Ik zie het jou niet doen maar in veel andere systemen zie ik het wel.
Ik heb ergens gelezen dat dat was om ervoor te zorgen dat er geen vloeibaar koelmiddel in je compressor achterbleef. Een compressor is bedoelt om gasvomig koelmiddel rond te pompen, en krijgt het te zwaar met opstarten als hij vloeibaar koelmiddel moet rondpompen.
En het vloeibare koelmiddel zal neerslaan op de laagste plek.

In mijn geval is dat de zuigleiding. Die ligt lager dan de compressor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38

dj_dysaster

Stoom \o/

Dat vraag ik me nou ook al een tijd af. Ik denk dat het iets met het vloeistof/gas (vloeistof wel gas niet gewenst) te maken heeft.

IK ben jammergenoeg ook maar een dikke noob in het PhCh gebeuren dus..........

edit: thx twynn, het gaat er dus om dat er een punt lager dan de compressor ligt om het vloeistof ( dus toch) uit de buurt te hounden

[ Voor 25% gewijzigd door dj_dysaster op 05-06-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hm denk dat zoiets nog meer zin heeft in de suction bij mij aangezien een tev nogal wat doorlaat als de compressor uitstaat en de bulb warm wordt. dan dient het als een soort veel te kleine accumulator. Tenzij ik nog een keer een afsluitventiel vind voor de hoge druk kant. misschien doe ik looping wel bij allebei de kanten. ach ja we zullen zien hoe lang me compressor leeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 79743 schreef op 05 juni 2004 @ 18:29:
Die fungeert als trillingdemper ,een compressor kan flink schudden tijdens opstarten en afslaan .Bij een star gemonteerde leiding is kans op breuk groot.
Vooral bij de aansluiting op de condensor is de leiding dun en aangezien die meestal dichtbij de compressor staat heb je zo'n looping nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Haeg op 05-06-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
cool gedaan twynn, wat komt eronder te hangen/liggen/staan _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 05 juni 2004 @ 23:23:
[...]

Die fungeert als trillingdemper ,een compressor kan flink schudden tijdens opstarten en afslaan .Bij een star gemonteerde leiding is kans op breuk groot.
Vooral bij de aansluiting op de condensor is de leiding dun en aangezien die meestal dichtbij de compressor staat heb je zo'n looping nodig.
Nu je het zegt ja, die ga ik zeker onthouden. Had ik nog niet over nagedacht eigenlijk.

tnx voor de tip

Over die krul in de zuigleiding: die zie je vooral bij rotary compressors. Daar zitten ze idd om te zorgen dat de vloeistof niet in de compressor komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja hermetische compressors hebben de suction line niet gelijk op de cylinder aangesloten, deze eindigt gewoon in het omhulsel en de cylinder zuigt het gas daaruit. Je hebt dus bij hermetische compressors een flink buffer wat betreft vloeitstof in je compressor. Maar ik heb denk al een ander idee om het op te lossen.

trillingsdemper was ik ook nog niet opgekomen maar bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
* Twynn mompelt iets over klok en klepen :P

Maar inderdaad, die loop was voor de zuigleiding.
Nu weet ik ook weer waarover ik gelezen had: Het had te maken met de reden dat een classic vapochill niet mocht werken met de evap boven de compressor. Dan zou het compressortje het schijnbaar toch te moeilijk krijgen. (Misschien is de buffer toch teveel gevuld met olie zodat er niet veel ruimte is voor vloeibaar koelmiddel ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

om mijn geblaat van gister te ondersteunen een fototje gejat van phase-change.com .

Afbeeldingslocatie: http://home.swipnet.se/kmnhij/compin.jpg

Linker geel omcirkelt gat is waar de suction binnen komt, rechter cirkeltje is waar de motor daadwerkelijk het gas in zuigt. interessant he?! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 07 juni 2004 @ 08:39:
* Twynn mompelt iets over klok en klepen :P

Maar inderdaad, die loop was voor de zuigleiding.
Nu weet ik ook weer waarover ik gelezen had: Het had te maken met de reden dat een classic vapochill niet mocht werken met de evap boven de compressor. Dan zou het compressortje het schijnbaar toch te moeilijk krijgen. (Misschien is de buffer toch teveel gevuld met olie zodat er niet veel ruimte is voor vloeibaar koelmiddel ofzo).
Die bochten in de zuigleiding zijn gemaakt om de gas en olie snelheid die terug komt in de compressor af te remmen Je moet niet vergeten dat het koken van gas een hele heftige gebeurtenis is het spat echt alle kanten uit .
Door een trap erin te maken waar ook olie in komt te staan komt de zooi een beetje netjes terug de compressor in .
In een heel klein systeem heeft een beetje extra leiding altijd een wat gunstige invloed op de kritieke vulling van zo'n systeempje.

En zo draagt ieder zijn steentje bij om weer wat te leren in de koeltechniek dus Twynn ga zo door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 07 juni 2004 @ 22:20:
[...]

Die bochten in de zuigleiding zijn gemaakt om de gas en olie snelheid die terug komt in de compressor af te remmen Je moet niet vergeten dat het koken van gas een hele heftige gebeurtenis is het spat echt alle kanten uit .
Door een trap erin te maken waar ook olie in komt te staan komt de zooi een beetje netjes terug de compressor in .
In een heel klein systeem heeft een beetje extra leiding altijd een wat gunstige invloed op de kritieke vulling van zo'n systeempje.

En zo draagt ieder zijn steentje bij om weer wat te leren in de koeltechniek dus Twynn ga zo door ;)
Ik ben druk onderdelen aan het verzamelen voor een klein koelsysteempje. Ik had het pas geleden over een 2.5cc 1/20hp compressor. Maar er bleek een 1/6HP compressor in te zitten. Het is zo'n waterkoeler voor op het kantoor waar je koud en warm water mee kan tappen :)

120w op -15 met r134a volgens datasheet

Hier kan ik een hoop meer mee waarschijnlijk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Epsilon op 08-06-2004 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 22:27

Syzzer

Prutser

offtopic:
Er zit meer 1 kraantje aan deze hoor, er komt alleen koud water uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Syzzer schreef op 08 juni 2004 @ 11:24:
offtopic:
Er zit meer 1 kraantje aan deze hoor, er komt alleen koud water uit ;)
Bijzaak :P

Maar er zijn nog altijd mensen die beweren dat als er ook een warm water kraantje opzit een peltier in moet zitten. Dit is echter gewoon een spiraal die warm wordt en voor de koeling wordt eigenlijk altijd een compressor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 08 juni 2004 @ 14:27:
[...]

Bijzaak :P

Maar er zijn nog altijd mensen die beweren dat als er ook een warm water kraantje opzit een peltier in moet zitten. Dit is echter gewoon een spiraal die warm wordt en voor de koeling wordt eigenlijk altijd een compressor gebruikt.
Inderdaad er zit een boilertje in geplaatst voor het warme water {lekker ontopic trouwens}. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Haeg schreef op 03 juni 2004 @ 21:37:
En dit kan ik nu beamen :'(

Ik heb afgelopen week een waterchiller gemaakt (redelijk lomp uitgevallen).

Als compressor heb ik hiervoor een LG LY1111NAEM gebruikt.
Dit is een 11cc R600a compressor.

Systeem vacuum gezogen, en daarna het werkende systeem afgevuld.
Ging op zich goed. De verdamper bestaat uit 5m koperen leiding van 12mm. Na een tijdje werken was de hele leiding helemaal bedenkt met ijs.
De zuigdruk was ongeveer -0.2 (kort stukje capillair).

Na het uitzetten van het systeem even de druk bekeken, en deze was ruim 6.5 bar.
Bij deze statische druk wil de compressor met geen mogelijkheid meer opstarten. Gewoon te zwakke motor waarschijnlijk..

De compressor is van het RSIR type (resistive start, inductive run). Zou het mogelijk zijn om deze compressor met start en run condensator uit te voeren om zo wel normaal te kunnen werken? (dus er een CSR type van te maken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet zo mooi nee, ben je er ondertussen al achter of dat kan? heb je er niet teveel koudemiddel inzitten trouwens? bedoel 6.5 bar in zo'n grote verdamper heb je nog best wat gas voor nodig. ik neem aan dat je geen reservoir hebt aangezien je een cappilair gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 14 juni 2004 @ 13:37:
niet zo mooi nee, ben je er ondertussen al achter of dat kan? heb je er niet teveel koudemiddel inzitten trouwens? bedoel 6.5 bar in zo'n grote verdamper heb je nog best wat gas voor nodig. ik neem aan dat je geen reservoir hebt aangezien je een cappilair gebruikt...
Nope, ik ben er nog niet achter..
Ik moet eerst even een start-condensator zien te vinden.. (Ik ga gewoon een 80uF proberen).
Dat zou al genoeg moeten zijn, en de run heb ik dan niet nodig.
Als het ding eenmaal loopt, dan gaat het goed.

Rechtstreeks starten door gewoon 220V op de startwinding te zetten gaat ook goed, alleen is dat natuurlijk niet optimaal voor die winding.

En er zit volgens mij niet teveel koudemiddel in. De verdamper wordt bijna helemaal koud, alleen de laatste 20cm niet. Ook geen vloeibaar propaan terug de compressor in.

Wel zit er een vrij lompe condenser in, en zit er een grote filter tussen. Daardoor zit er inderdaad wel vrij veel koudemiddel in.

Maargoed, op zich zou dat allemaal nog niet zo'n probleem mogen zijn. Uiteindelijk zal door de capillaire leiding geen drukverschil tussen de zuigkant en perskant aanwezig zijn (na een tijdje stilstaan natuurlijk). Toch krijgt de compressor het nog net iets te moeilijk in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja druk wordt uiteraard na een tijdje gelijk maar aangezien je nogal een grote verdamper heb zou je zeggen dat die een flinke buffer capaciteit heeft (dus flink wat gas kan opslaan waardoor de druk niet al te hoog wordt.)

edit: ik blaat onzin
edit2: tenminste.... er is flink wat gas voor nodig om 6,5 bar te krijgen in (0.5^2*pi*500=) bijna 400cm^3. dat moet toch ergens vandaan komen... gas doorvoer wordt bepaald door de restrictie van je cappilair en de hoeveelheid gas in een systeem, maar als er zoveel inzit dat je hele droger en misschien nog wel meer vol zit met vloeistof dan maakt dat natuurlijk weinig verschil als met een systeem waar alleen maar een klein laagje vloeistof in de droger staat. toch? dus ik denk dat je er nog wel wat uit kan halen.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 14-06-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 14 juni 2004 @ 15:12:
ja druk wordt uiteraard na een tijdje gelijk maar aangezien je nogal een grote verdamper heb zou je zeggen dat die een flinke buffer capaciteit heeft (dus flink wat gas kan opslaan waardoor de druk niet al te hoog wordt.)

edit: ik blaat onzin
edit2: tenminste.... er is flink wat gas voor nodig om 6,5 bar te krijgen in (0.5^2*pi*500=) bijna 400cm^3. dat moet toch ergens vandaan komen... gas doorvoer wordt bepaald door de restrictie van je cappilair en de hoeveelheid gas in een systeem, maar als er zoveel inzit dat je hele droger en misschien nog wel meer vol zit met vloeistof dan maakt dat natuurlijk weinig verschil als met een systeem waar alleen maar een klein laagje vloeistof in de droger staat. toch? dus ik denk dat je er nog wel wat uit kan halen.
Volgens mij pers je het gas al samen tot vloeistof in de condenser, dus daar zit al vloeibaar koelmiddel in.
Daarna zit de rest van het circuit tot aan de capillaire leiding dus ook vol met vloeistof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in de condensor horen druppels te ontstaan en die verzamelen zich aan het eind van de condensor(of later), volgens mij gebeurt dit bij jou wat eerder en heb je een flinke plas in je condensor staan.

edit: iemand specs van een Aspera NBT1116Y compressor?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 14-06-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 79743 schreef op 14 juni 2004 @ 17:47:
in de condensor horen druppels te ontstaan en die verzamelen zich aan het eind van de condensor(of later), volgens mij gebeurt dit bij jou wat eerder en heb je een flinke plas in je condensor staan.

edit: iemand specs van een Aspera NBT1116Y compressor?
Het is een 1/5 pk en met een slagvolume van 8,4 cc met een capaciteit van 190 watt bij -25 met R134a B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110667

Haeg schreef op 14 juni 2004 @ 21:51:
[...]

Het is een 1/5 pk en met een slagvolume van 8,4 cc met een capaciteit van 190 watt bij -25 met R134a B)
Weet iemand waar je voor niet zoveel geld een goede compressor kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09

Exigence

dnkroz

Anoniem: 110667 schreef op 14 juni 2004 @ 22:07:
[...]

Weet iemand waar je voor niet zoveel geld een goede compressor kan kopen
Bij Haeg B)
Je kunt bij de sloop naar cleane koelgroepjes zoeken. Airco's, koelkasten, vriesinstallaties. Ebay. Etcetera. Goed zoeken, en achter je pc vandaan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Exigence schreef op 14 juni 2004 @ 22:10:
[...]

Bij Haeg B)
Je kunt bij de sloop naar cleane koelgroepjes zoeken. Airco's, koelkasten, vriesinstallaties. Ebay. Etcetera. Goed zoeken, en achter je pc vandaan komen :P
Mwah, rondmailen helpt ook, ik ben nu een heel klein beetje aant zoeken naar waar ik een klein koelunitje kan krijgen om als waterchiller te gebruiken (uit zon coca cola automaat oid)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

zou een radiator van een auto ( deawoo tacuma ) met airco de druk kunnen weerstaan ? een gewone autoradiator zou dit niet doen maar ene waar de airco ook door loopt wel ?? alvast bedankt _/-\o_

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

LyP0 schreef op 14 juni 2004 @ 23:07:
zou een radiator van een auto ( deawoo tacuma ) met airco de druk kunnen weerstaan ? een gewone autoradiator zou dit niet doen maar ene waar de airco ook door loopt wel ?? alvast bedankt _/-\o_
Kan wel ,beetje groot?
Pagina: 1