[Excel 2003] Keuzelijst maken

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Voor een factuurwerkblad in Excel wil een keuzelijst maken voor de betalingswijze.
Vanuit een dropdownlist kan gekozen worden uit een viertal waardes, althans dat is de opzet.

Nu heb ik al aardig wat topics doorgelopen op GOT maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit.

Ik kan kiezen uit 2 opties:

- VB
- Data -> Lijst -> Lijst maken.

De laatste optie is in mijn geval de meest eenvoudige maar die krijg ik gewoon niet werkend. Ik heb mijn waardes op het actieve werkblad staan. Ik kies op de cel waar ik de keuzelijst wil hebben voor 'Lijst maken'. Excel vraagt nu Waar staan de gegevens voor de lijst. Ik selecteer het bereik waarin de waardes staan.

Nu maakt excel een keuzelijst maar niet in de cel waar ik de keuzelijst wil hebben.
Hij prakt de keuzelijst op de plek waar de waardes zijn opgeslagen. Ook kan ik de opmaak van de keuzelijst niet aanpassen.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

Ik denk dat je de verkeerde methode gebruikt. Hetvolgende is makkelijker:

1. Selecteer de cellen waarin je de pulldown wil hebben.
2. Data > Valideren
3. Validatiecriterium > Toestaan: Lijst
4. Bron: geeft het lijstje met betalingsmogelijkheden aan.

Je hebt nu in elke cel een pulldown met de mogelijkheden.

1 nadeel: dit werkt niet tussen werkbladen. De lijst moet in dezelfde sheet staan als de te valideren cellen.

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 14:24:
...

1 nadeel: dit werkt niet tussen werkbladen. De lijst moet in dezelfde sheet staan als de te valideren cellen.
25 mei 2004... dat kan nog wel... *kick*

Bovengenoemd nadeel is dus ook iets waar ik mee zit. Is er geen formule die dit op kan lossen?
Ik wil dus niet m'n lijst op elk werkblad hebben staan, maar op 1 werkblad heel de lijst die ik kan updaten met meer regels.

Verwijderd

Volgens mij kun je wel op een ander werkblad de lijst opbouwen.
Ik heb het bereik wel een naam gegeven (verder methode JasonX), maar dat mag geen rol spelen (toch?)!
BTW ik werk met Excel 2002 (Office XP)

• nowell

nowell

Que Pasa!?

nou, ik heb bereik op tabblad "data" ook een naam gegeven en dan op een ander tabblad de methode gevolgd zoals JasonX dat zei, maar dan komt Office 2003 vrolijk met de melding dat ie geen referentie naar een ander tabblad accepteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door nowell op 18-10-2004 15:02 ]

• Joppy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-01 21:57

Joppy

Ajuparaplu!

Wat geef je nu bij stapje 4 als bron op dan? Zorg dat hier '=<naam>' staat (mét = teken, met zonder quotes...)

Joppy wijzigde zijn signature 08-10-2005 13:01 (13%)

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Krijg de hik!

Ik vulde bij stap vier "=DATA!adres" (omdat het veld adres, op het blad DATA stond)
Blijkt dus dat dat zonder die DATA! hoeft.

Naja... het werkt dus dan is het goed!
Pagina: 1