Nieuwe DVD Brander wel of geen +R9?

Pagina: 1
Acties:

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08
Balen! m'n SonyDRU500a heeft het begegeven.. naja.. hij lees niet eens meer cd/dvd's... en ben bang dat ie het na 1 1/2 jaar gewoon niet meer doet...

Niet zo erg, dan maar nieuwe aanschaffen, prijzen liggen stuk lager als 1 1/2 jaar gelden en er is Double Layer techniek!
Heb er alleen eigenlijk uiterlijk volgende week eentje nodig (project van school met videobestanden)

maar.... double layer kan nog maar op 2.4x, en de techniek is nog aardig nieuw...
ben zelf bang dat er binnen no-time veels snellere branders komen, en ook nog eens met +R9 en -R9 ondersteuning.. (of doen ze dat al??)

Is het verstandig nu voor pakweg 90 euro een 8x brandertje aan te schaffen en over half jaar een double layer? Of zal alles wel firmware upgradable zijn naar hogere speed/meer compatibiliteit en gewoon nu double layer aanschaffen?

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 12:35
Ik heb zelf een NEC ND2500A, deze kan momenteel geen -R9 of +R9 aan, maar ik had op het forum hier al een firmware voorbij zien komen, waarmee Dual Layer schrijven wel ondersteund werd! Ik weet niet meer zeker of het een officiele firmware was... en of het +R9... of -R9 was....

Maar als je een brander NU nodig hebt, zou ik persoonlijk wederom gaan voor de NEC... hij is nu hartstikke goed, ben nog geen media tegen gekomen die het niet doen. En mede doordat hij firmware upgradable is heb je strax een Dual Layer brander die best wel goedkoop is ;-)

Wat betreft de snelheid... die is idd op DL maar 2,4x.... maar wanneer dat dat sneller wordt, kan ik je niet zeggen.

Hopelijk weet je nu voldoende!

Wanna play?

• Arnold
Tja, dingen als niet officiele firmware, of beta dingen zit ik natuurlijk niet echt op te wachten.
en hoef ook niet goedkoopste brander, moet vooral kwalitatief goed branden met zo min mogelijk errors (maar gelukkig zijn er daar genoeg reviews voor)...

• Arnold
in dit verband is dit nieuws wel toeval:
nieuws: AOpen plant 16 speed dual mode, dual layer dvd-brander

maar vast dual layer nog maar op 2.4x... en pas juli beschikbaar...

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 12:35
Ik heb tot nu toe nog geen enkele coasters gehad!

Heb ook nog geen firmware gebruikt waarmee ik Dual Layer kan schrijven... maar ik verwacht niet dat daar problemen mee zijn. Zoek maar eens opt forum hier, daar staat wel een topic in wat over die veranderde firmware gaat.

Maar voor wat betreft de out-of-the-box ervaringen van de ND2500A wat ik heb.. is het ZEER goed! Je zult je geen miskoop eraan doen hoor!

En ik heb een keer op Tweakers.net gelezen dat NEC een officiele firmware zou maken waarmee dual layer ondersteund zou worden. Maar hoe en wanneer... dat weet ik niet.

[edit]
Die post @ Tweakers laat idd wel een leuke drive zien ja, maar wat is de prijs ervan ;-) En bedenk je je ook dat de Dual Layer media nog niet te krijgen zijn? En dat zodra ze beschikbaar zijn dat ze 15€ per schijfje kosten? Persoonlijk zou ik dan voor de Nec gaan... die is NU betaalbaar, media ondersteuning is goed, en Dual Layer branden is mogelijk dmv firmware upgrade (officieel, danwel getweakte).

[ Voor 27% gewijzigd door F-Tim op 24-05-2004 23:31 ]

Wanna play?

• Arnold
Ik hoef ook nu nog geen dual layer schijfjes, maar haal eigenlijk liever nu een double layer dan dat ik over 3 maanden er alsnog een moet kopen van mezelf, omdat het dan mainstream aan het worden is en die extra data toch wel verdomt handig is :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het is inderdaad (in principe) originele firmware die beschikbaar is voor die ND2500A.
De firmware is eigenlijk alleen bedoelt voor de ND2510A, de Dual Layer variant.
Alleen heeft iemand bij NEC zijn mond voorbij gepraat door te vertellen dat de 2500A en de 2510A allebei van dezelfde lopende band af komen, van binnen identiek zijn.
Dan duurt het vervolgens niet lang voor er mensen zijn die de ND2510 firmware gaan testen op de ND2500. En jawel, het werkt. (Inmiddels reeds persoonlijk getest. DVD+r van Arita, 4x gecertificeerd, brandden op 6x, na update tot de ND2510A doen ze het ineens op 8x).

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

G-Spotter schreef op 24 mei 2004 @ 23:37:
Ik hoef ook nu nog geen dual layer schijfjes, maar haal eigenlijk liever nu een double layer dan dat ik over 3 maanden er alsnog een moet kopen van mezelf, omdat het dan mainstream aan het worden is en die extra data toch wel verdomt handig is :)
De schrijfkwaliteit van de NEC is ook superieur :) En over niet officiële firmwares: Zelfs als je de originele flasht vervalt je garantie. Er zijn op het internet 1000-en gebruikers van m'n 1300A firmwares en inmiddels ook een groot aantal van m'n 2500A firmwares, iedereen is er erg tevreden mee!

webOS all the way!

Verwijderd

Het hele dual layer gebeuren zal zeker in 2004 nutteloos blijven.
Er bestaan daarvoor verschillende argumenten :
- de techniek staat nog niet op punt. er zijn verschillende tests geweest, en een dual layer gebrand schijfje heeft doorgaans een zeer hoge error rate.
- de snelheid is veel te traag (op 2.4x mag je rekenen op 45 - 50 minuten om een vol schijfje te branden)
- de media is niet verkrijgbaar (ongeveer de enige shop die DL media al op de lijst heeft staan is www.opus.nl, en die shop blijft de leverdatum telkens achteruit duwen, op dit moment is het al 1 juli geworden)
- de prijs van de DL media is onbetaalbaar (varieert van zo'n 17.5 euro voor de mindere merken, tot 20 - 25 euro voor een Verbatim dual layer schijfje, en dan houd ik nog geen rekening met de extra hoge taksen in België enzo)
- het is bekend en bevestigd dat de prijs van DL media helemaal niet zo snel gaat dalen dan de prijs van single layer media destijds. Dit doordat het productieproces van DL media veel ingewikkelder is, een veel hogere uitval heeft, en dat er maar een zeer kleine hoeveelheid producenten mee bezig zijn. Het is bijvoorbeeld door de grote productieconcerns bevestigd dat DL media pas tegen begin 2005 een prijs zullen bereiken van 10 € per stuk.

Dus, uit de hierbovenstaande opsomming kan je concluderen:
het schrijven van dual layer gaat enorm traag, het levert een slechte kwaliteit schijfje op, de dual layer branders kosten makkelijk 50 - 100 € meer dan hun single layer varianten, en de media is ZO duur, dat je voor hetzelfde geld de originele dvd in huis haalt, en dit zal zo blijven tot minstens ergens achteraan in 2005.
Dual Layer zal pas echt zinnig zijn als je er 8x mee kunt branden, als de techniek op punt staat (en niet zo'n bizar hoge PI en PO error rates geeft als de huidige DL branders), en als de media minder dan 5 € kost.
Maar dat gaat dus nog enkele jaren duren, dus op het moment blijf je liever bij een goede kwaliteit single layer brander van Pioneer of NEC.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 10:29 . Reden: typo ]

• Arnold
Ok dat maakt het wel erg duidelijk...

Ik ga lekker voor een singel brander en schaf tegen de tijd dat de media goedkoper is, minder errros bevat, en sneller is wel een double layer aan!

bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:18:
en de media is ZO duur, dat je voor hetzelfde geld de originele dvd in huis haalt, en dit zal zo blijven tot minstens ergens achteraan in 2005.
.
Oh, dus de TS haalt straks alleen een DL brander om illegaal DVD's te kopieren ??
Vaag...

Verwijderd

Aangezien 98% van de mensen met een dvd schrijver hun apparaat daarvoor gebruiken neem ik aan van wel :) En als het puur om file-backups gaat, kan je ook beter voor single layer gaan.
Want voor de prijs van 1 dual layer schijfje (8.5gb) kan je wel 20 single layer schijfjes kopen (90gb) :P

• Arnold
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 14:33:
Aangezien 98% van de mensen met een dvd schrijver hun apparaat daarvoor gebruiken neem ik aan van wel :) En als het puur om file-backups gaat, kan je ook beter voor single layer gaan.
Want voor de prijs van 1 dual layer schijfje (8.5gb) kan je wel 20 single layer schijfjes kopen (90gb) :P
Natuurlijk kopier ik ook DVD's, maar op dit moment heb ik heel snel een nieuwe nodig voor het opslaan van video en grafische bestanden voor mijn eindproject...

Maar het doet er allemaal niet toe waarovor ik het gebruik, want dual layer heeft nog gewoon even geen zin.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:18:
Het hele dual layer gebeuren zal zeker in 2004 nutteloos blijven.
Er bestaan daarvoor verschillende argumenten :
- de techniek staat nog niet op punt. er zijn verschillende tests geweest, en een dual layer gebrand schijfje heeft doorgaans een zeer hoge error rate.
Errorrates op de NEC zijn hoog, PiSum8 = 100 op de tweede layer, PiSum8 = 290 is de maximale waarde om goed leesbare schijfjes te krijgen. 100 is dus prima acceptabel! Tevens is deze waarde niet 100% betrouwbaar (te hoog), doordat er ander materiaal gebruikt wordt, waardoor je eigenlijk voor de 2e laag een andere meetmethode zou moeten toepassen
- de snelheid is veel te traag (op 2.4x mag je rekenen op 45 - 50 minuten om een vol schijfje te branden)
Ik verwacht dat 4x of misschien sneller snel zal volgen, de NEC 2510 firmware, biedt de mogelijkheid t/m 8x mits correct geïmplementeerd!
- de media is niet verkrijgbaar (ongeveer de enige shop die DL media al op de lijst heeft staan is www.opus.nl, en die shop blijft de leverdatum telkens achteruit duwen, op dit moment is het al 1 juli geworden)
Alleen MKM (Mitsubishi = Verbatim) schijnt op het moment schijfjes te kunnen maken in grote hoeveelheden, maar de yields zijn nog niet goed (vandaar de hoge prijs)
- de prijs van de DL media is onbetaalbaar (varieert van zo'n 17.5 euro voor de mindere merken, tot 20 - 25 euro voor een Verbatim dual layer schijfje, en dan houd ik nog geen rekening met de extra hoge taksen in België enzo)
Prijs daalt naar mate de yields beter worden en de vraag stijgt.
- het is bekend en bevestigd dat de prijs van DL media helemaal niet zo snel gaat dalen dan de prijs van single layer media destijds. Dit doordat het productieproces van DL media veel ingewikkelder is, een veel hogere uitval heeft, en dat er maar een zeer kleine hoeveelheid producenten mee bezig zijn. Het is bijvoorbeeld door de grote productieconcerns bevestigd dat DL media pas tegen begin 2005 een prijs zullen bereiken van 10 € per stuk.
In de VS gaan ze verkocht worden voor $6,- dus die vlieger gaat niet op :P

Dus, uit de hierbovenstaande opsomming kan je concluderen:
het schrijven van dual layer gaat enorm traag, het levert een slechte kwaliteit schijfje op, de dual layer branders kosten makkelijk 50 - 100 € meer dan hun single layer varianten, en de media is ZO duur, dat je voor hetzelfde geld de originele dvd in huis haalt, en dit zal zo blijven tot minstens ergens achteraan in 2005.
Dual Layer zal pas echt zinnig zijn als je er 8x mee kunt branden, als de techniek op punt staat (en niet zo'n bizar hoge PI en PO error rates geeft als de huidige DL branders), en als de media minder dan 5 € kost.
Maar dat gaat dus nog enkele jaren duren, dus op het moment blijf je liever bij een goede kwaliteit single layer brander van Pioneer of NEC.

webOS all the way!

Pagina: 1