Toon posts:

Prescott werkelijk zo slecht als wordt beweerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic zou ik het graag over de Prescott processor willen hebben.

Zoals velen al weten heeft Intel een tijd geleden de Prescott gelanceerd.
Na vele onderzoeken is gebleken dat de Prescott niet beter, en soms zelfs slechter, is dan de Northwood.

Dit liet me echter achter in twijfel, en ik dacht; hoe kan het nu dat een nieuwere processor slechter is?

Ook weten velen dat er sinds een tijd geleden de AMD 64-bit processors gelanceerd zijn. De Prescott ondersteund zelf ook 64-bit, alleen wordt er gewacht op een 'validatie' van Microsoft om deze ondersteuning in te mogen schakelen. Het is namelijk dat AMD één core van 64-bit gebruikt en Intel er 2 van 32-bit en deze laat werken als, raad eens, 64-bit.

Nu is mijn grote vraag; zou het niet zo zijn dat na de activering van de 64-bit, de Prescott zijn ware aard laat zien, en dan pas presteerd zoals het echt hoort?

Hopelijk wordt dit een groot topic :9 want ik heb nogal wat vragen :?.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 23:05 . Reden: zpelvout ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16

Shunt

Boe

eh dat 2x 32 verhaaltje lijkt me heel sterk. aangezien je dan niet 64 bits hebt maar 2x32 :x tenminste zo werkt het volgens mij. en jah hoe kan een core nu slechter zijn. heel simpel deze prescot is een P4 met wat upgrades die de clock speed te goede komen en de prestatie ten slechte. ook dat MS de 64 bits stuff van de prescot nog moet valideren klopt niet echt volgens mij. aangezien amd ook eerst een 64 bits proc uit bracht en dat MS toen pas een os er voor is gaan aan passen.

hier staat een degelijke beschrijving wat de prestatie verlies kan veroorzaken nieuws: Opschalen Pentium 4 Prescott kritisch bekeken

/me shunt neemt zijn woorden terug ze wachten idd op MS
nieuws: Intel belicht dual core processors

ook denk ik niet dat de 64 bit extensies nu echt snel zullen zijn en ook zal de proc er niet veel op voor uit gaan volgens mij. aan gezien dit gewoon een P4 is met de moglelijkhijd tot 64bit en niet een 64 bits proc die 100% compatible is met 32 bit
ik gok dan ook dat hij nu niet echt denderende prestaties neer zal zetten op 64 bit maar zeer ver achter zal blijven.

[ Voor 41% gewijzigd door Shunt op 24-05-2004 23:26 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ik heb mijn prescott snel terug geruild voor een northwood.. Zelfs met een WC set werd die verschikkelijk heet.. Northwood word veel koeler en is daarom ook beter overclockbaar.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er telt meer dan alleen Gigahertzen wat telt (pun @ username :>). Een PIV heeft ook een lagere IPC dan een P!!!. Dit houdt in dat de PIV minder doet per kloktik dan een ouder type CPU. En toch zijn we met de PIV flink verder gekomen nu. :)

Het kan heel goed dat de extraatjes van Prescott niet altijd versnellend werken. Maar er is meer veranderd, waardoor ze bijvoorbeeld beter zouden moeten gaan schalen.
Alhoewel dat verhaal van het schalen ook voor en tegenstanders heeft, gezien de warmteafgifte...

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 24-05-2004 23:28 ]

{signature}

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22
Dat de Prescott voorlopig "slechter" is als de oude Northwood core is niet zo heel vreemd.
Het ontwerp is totaal anders, pipelines leggen verder, cache is vergroot, meer Instructie sets aanwezig enz. enz.

Dit zagen we precies hetzelfde bij de komst van de eerste P4's.
Ook deze presteerde dermate slecht in het begin, na het ophogen van de kloksnelheid kwam het al gauw weer in orde.
Als de prescott met een nieuwe Core 90nm en boven de 4Ghz komt, dan is het denk ik wel over met de kritiek en kan de Prescott beginnen aan zijn loopbaan :)
Denk hierbij straks ook aan SSE3 instructies die meer en meer ingebakken word bij diverse programma's.
Spellen die straks beter met HT om kunnen gaan, en ook de Prescott heeft meer HT optimalisaties als de oude Northwood.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 24-05-2004 23:32 ]

• Voutloos
  • Niet online
Shunt schreef op 24 mei 2004 @ 23:16:
ook denk ik niet dat de 64 bit extensies nu echt snel zullen zijn en ook zal de proc er niet veel op voor uit gaan volgens mij. aan gezien dit gewoon een P4 is met de moglelijkhijd tot 64bit en niet een 64 bits proc die 100% compatible is met 32 bit
ik gok dan ook dat hij nu niet echt denderende prestaties neer zal zetten op 64 bit maar zeer ver achter zal blijven.
Ik snap je verglijking niet? Waarom zou deze niet 32bits compatible zijn? (iedereen gebruikt hem nu zo, dat weet jij ook uiteraard, ik denk dat het gewoon een kromme zin is ;))
Deze 64 bit uitbreiding is minder progressief/ingrijpend dan de totaal andere aanpak die Itanium gebruikt, maar het is er wel een.

edit:
OK. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 24-05-2004 23:34 ]

{signature}

• Shunt

Shunt

Boe

/\

dat zeg ik gamma :D
Voutloos schreef op 24 mei 2004 @ 23:30:
[...]

Ik snap je verglijking niet? Waarom zou deze niet 32bits compatible zijn? (iedereen gebruikt hem nu zo)
ik bedoel dus dat de opbouw van de proc anders zit op de 64 bits en 100% compatible met 32 bits doel ik op de AMD 64 ;). dit is een beetje als in een kever een 4 wiel aandrijving bouwen. het werkt, maar een Hummer zal een stuk beter en sneller gaan ;) zolang je in dat kevertje de zelfde motor gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Shunt op 24-05-2004 23:33 ]

Game PC

• GeeMoney
Shunt schreef op 24 mei 2004 @ 23:32:
[...]

ik bedoel dus dat de opbouw van de proc anders zit op de 64 bits en 100% compatible met 32 bits doel ik op de AMD 64 ;). dit is een beetje als in een kever een 4 wiel aandrijving bouwen. het werkt, maar een Hummer zal een stuk beter en sneller gaan ;) zolang je in dat kevertje de zelfde motor gebruikt.
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp maar ik denk het volgende:

Intel heeft het ontwerp van de Prescott denk ik slim aangepakt aangezien er met wat kleine optimalisaties (net als begin van de P4) nog heel veel te doen valt.
Een van de eerste P4's begon voor zover ik me herinner op 1,4ghz.
Na wat Core's gehad te hebben zitten we ondertussen al op 3,4Ghz waar het toch echt ophoud.
En nu dus ook een drastische verandering in de Core is gedaan.
Prescott is geen P5 maar ook absoluut niet het einde van de P4, geef het wat tijd ;)

• Shunt

Shunt

Boe

ik geef ze alle tijd die ze willen. maar je moet gewoon niet te lang door gaan op een core. dat is simpel. ze hadden bij de Northwood moeten stoppen. dat roep ik al sinds ze de prescot voor het eerst noemde.
als bvb de mensen van VW leefde volgens het motto van intel zouden we nu rond rijden in een golfje 3 met een V8 motor van 5.8 liter die 600 PK levert. maar die er uit gereden word door een fiat uno 1.4 :+

gelukkig snappen ze dit zelf ook. en stappen ze niet al ver van nu over de dorthon en hoopelijk gaat die de Prescot verdringen.
maar dan al weer zit je eigenijk op een PIII met upgrades van een P4. het werkt maar tot hoe ver ?

[ Voor 22% gewijzigd door Shunt op 24-05-2004 23:41 ]

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
tja, het is natuurlijk zo dat de pipelines langer zijn, maar het is wel degelijk waar dat er 2 32-bit cores inzitten, ik zal dit topic met link nog wel even opzoeken.

De 64-bit presteert wel beter dan de 32-bit, deze kan namelijk beelden sneller verwerken.

Waar ik wel ontzettend van baal = dat ik net zo'n dure Prescott heb gekocht, en ja je kunt er idd een ei op bakken! :(

Ik wacht nog even af totdat ze de 64-bit hebben geactiveerd |:( anders wordt het terug naar northwood of naar AMD64 :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 23:41 . Reden: vergeten info ]

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 23:40:
tja, het is natuurlijk zo dat de pipelines langer zijn, maar het is wel degelijk waar dat er 2 32-bit cores inzitten, ik zal dit topic met link nog wel even opzoeken.
De Prescott is geen complete dual-core CPU. Punt. Wel leuk als ze wat onderdelen 2x zo groot maken en dat er HTT gebruikt wordt, maar dat is nog steeds niet gelijk aan 2 CPU's of een dualcore.
De 64-bit presteert wel beter dan de 32-bit, deze kan namelijk beelden sneller verwerken.
Beelden sneller berekenen is een beetje vaag begrip. Deze CPU presteert beter bij bewerkingen die 64 bits berekeningen nodig hebben. Ook dat bedoelde je wel, maar zoals jij het zei, is het net alsof elk willekeurig foto/video-editing pakket er voordeel bij heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 24-05-2004 23:45 ]

{signature}

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 23:40:

Waar ik wel ontzettend van baal = dat ik net zo'n dure Prescott heb gekocht, en ja je kunt er idd een ei op bakken! :(

Ik wacht nog even af totdat ze de 64-bit hebben geactiveerd |:( anders wordt het terug naar northwood of naar AMD64 :'(
zoek dat idd maar eens op want ik kan het zo niet voor ogen halen. ook lijkt me dat 32 + 32 = 64 bits verhaal niet helemaal zo simpel als het lijkt. aangezien je ook niet even een dual proc 2000 mhz + 2000 mhz = 4000 mhz kan doen.
hij kan dan gewoon in de tijd van 1 32 bits instructie er 2 uit voeren. in theorie zou hij dan 2x zo snel moeten zijn. echter wat wel zou kunnen is dat er weer een optie voor zit die de 64 bit instructie om zet naar 2x 32 bits. en ze zo ver werkt. 8)7

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
[rml][ Prescott] Waar zijn al die transistors voor?[/rml]

Hier is het topic dan, er zitten links in naar een website met veel tekst, daar staat het dus tussen, en ook wordt het nog bevestigd door een post van iemand.

Hopelijk snappen jullie nu wat ik bedoel.

btw: denkt iemand van jullie dat de prestaties toe zullen nemen door de activering van 64-bit, en niet meer zo crap zijn als nu (slechter dan Northwood)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 23:50 ]

• Shunt

Shunt

Boe

sorry hoor maar van een vaag topic op een vaag onderzoek ga ik niets bouwen.
de grootste kans bestaat dat dat doode transistors zijn. om de lekken te verminderen en ook nog eens het oppervlakte te vergroten zodat de core er niet meteen uit fikt. want moet jij eens na gaan als de core de helft zo groot zou zijn. (dus gewoon op 28 m transistors) dan zou de hitte zo intens zijn op dat kleine stukje dat die bijna meteen op de 90 graden ofzo zou zitten. (dit is ook op speculaties gebaseerd)

als het enkel 64 bits ondersteuning is. dan gok ik nee. dat het niet tot niets zal veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 24-05-2004 23:53 ]

Game PC

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 23:48:
btw: denkt iemand van jullie dat de prestaties toe zullen nemen door de activering van 64-bit, en niet meer zo crap zijn als nu (slechter dan Northwood)
Sorry maar je gebruikt nog steeds te algemene termen. Lang niet alle software (verre van) van nu heeft baat bij 64 bit.

{signature}

• GeeMoney
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 23:48:
[rml][ Prescott] Waar zijn al die transistors voor?[/rml]

Hier is het topic dan, er zitten links in naar een website met veel tekst, daar staat het dus tussen, en ook wordt het nog bevestigd door een post van iemand.

Hopelijk snappen jullie nu wat ik bedoel.

Doe je naam eer aan en wacht eens geduldig tot de Prescott straks gaat opschalen :+ :D
Sorry niet lelijk bedoeld ;)
Het duurt even voordat ie de langere weg naar de Pipelines eruit heeft en de software die de nieuwe Instructiesets ondersteund is ook nog vrij weinig.

(Hecht niet al teveel waarde aan dat 64-Bits, het is geen 2x zo snel!)

Verwijderd

Topicstarter
Tja eigenlijk ben ik dus een grote fout begaan door het kopen van een Prescott.
Het was misschien beter geweest om een Northwood met 800Mhz FSB te halen :'(

Hier baal ik wel van zeg, weer een hoop geld naar de schroot!

Intel's nieuwe socket 757 (geloof ik) moet wel heel goed zijn willen ze mijn vertrouwen terug krijgen!
Het ergste is nog wel dat er volop beweerd werd door Intel dat de Prescott zo'n geweldig ding was, NoT! :r

Misschien toch maar overstappen naar AMD 64

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Shunt schreef op 24 mei 2004 @ 23:40:
[..]
als bvb de mensen van VW leefde volgens het motto van intel zouden we nu rond rijden in een golfje 3 met een V8 motor van 5.8 liter die 600 PK levert. maar die er uit gereden word door een fiat uno 1.4 :+
[..]
Je vergelijking klopt niet.
Als je het al zou willen vergelijken met automotoren zou je de Ghz gelijk moeten stellen aan het aantal toeren dat een blok maakt. Om het blok heel te houden zal je sterker materiaal(SOI, stretched silicon) moeten gaan gebruiken of bv de cilinderinhoud moeten gaan verkleinen , het aantal kleppen per cilinder(cache), andere inlaat/uitlaat(pipeline) of meer cilinders(64bits).

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

of je zegt het wat simpeler en vergeet het hele auto verhaal....

dat de prescott trager is (atm) als de northwood weten we eigenlijk allemaal wel, waarom dan nog zo'n topic 8)7 ?

[ Voor 48% gewijzigd door HeepH op 25-05-2004 00:15 ]

http://specs.tweak.to/16495

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Shunt schreef op 24 mei 2004 @ 23:52:
sorry hoor maar van een vaag topic op een vaag onderzoek ga ik niets bouwen.
Dat "vage" topic was dus van mij :P
de grootste kans bestaat dat dat doode transistors zijn. om de lekken te verminderen en ook nog eens het oppervlakte te vergroten zodat de core er niet meteen uit fikt. want moet jij eens na gaan als de core de helft zo groot zou zijn. (dus gewoon op 28 m transistors) dan zou de hitte zo intens zijn op dat kleine stukje dat die bijna meteen op de 90 graden ofzo zou zitten. (dit is ook op speculaties gebaseerd)
Nee dat is dikke onzin. Jij zegt: hij is zo groot omdat hij anders te heet zou worden. Het is natuurlijk precies andersom: de Prescott is zo heet omdat er zoveel transistors worden gebruikt (en dus is de processor groot).
Zoals ik in dat topic aangeef (en ook door verschillende analysten wordt die mening gedeeld), hadden ze prima de Northwood core kunnen tweaken. Dan hadden ze een stuk koelere processor kunnen maken.
Dat hebben ze echter niet gedaan. De vraag is dan: waar zijn die transistors dan voor gebruikt? Om die vraag te beantwoorden kun je het topic lezen :P
als het enkel 64 bits ondersteuning is. dan gok ik nee. dat het niet tot niets zal veranderen
Wat bedoel je daar :?

Verwijderd

Topicstarter
Het grote almachtige ? blijf dan nog steeds, Waarom heeft Intel dan zo'n bagger processor gemaakt terwijl ze de Northwood goed hadden kunnen uitrusten met HTT en 1MB Cache?
}:O

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:35:
Het grote almachtige ? blijf dan nog steeds, Waarom heeft Intel dan zo'n bagger processor gemaakt terwijl ze de Northwood goed hadden kunnen uitrusten met HTT en 1MB Cache?
}:O
Klopt, maar in dat andere topic worden dus mogelijkheden genoemd waarom ze daarvoor gekozen hebben (lees de artikelen waarnaar verwezen wordt maar).

Verwijderd

Vergeet de Prescot. 64-bit kun je echt niet zomaar ff aanzetten.
Geen van allen is dual-core.(punt)

64-bit
M.u.v. servers kijk vooralsnog eerst alleen naar 32-bit.
Een Athlon64 is hierin veelal sneller. Met de nadruk op games. Daarbij blijft ie lekker koel (en stil)
De 64-bit in de Athlon64 is een plus zodra de final software uit komt.
Dat het sneller is staat voor mij al vast na meerdere maanden Windows XP64 (beta) te draaien (in dual boot)

Verwijderd

Topicstarter
jep, ik begin vanaf vandaag met sparen voor een AMD64.
Intel heeft ons gewoon bedrogen |:( stelletje }:O.

Verwijderd

ik heb ook een prescott , maar dit ding is dus echt wel 15C koeler dan mijn vorige northwood....
mijn prescott wordt nu 50C (2.4@3.0ghz) stressed... sorry, maar ik vind het een beetje opblazerij allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf heb ook een Prescott, maar dat verhaal van die koeling kan echt niet kloppen. Misschien iets mis gegaan bij de koeling van de Northwood.
Ik had namelijk een North op 2.67 standaard Deze bleef met dezelfde koeling als nu 30C stressed.
Mijn Prescott draait nu standaard op 2.8 en is stressed 55 a 60C.

Verwijderd

nou.mijn p4 1.6 northwood draaide op 2.6 (1.5v op 1.8v :p misschien dat dat de stijging in temperatuur verklaart :+ )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:32:
ik heb ook een prescott , maar dit ding is dus echt wel 15C koeler dan mijn vorige northwood....
mijn prescott wordt nu 50C (2.4@3.0ghz) stressed... sorry, maar ik vind het een beetje opblazerij allemaal.
op waterkoeling of met lucht? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 23:59:
[...]

op waterkoeling of met lucht? :)
lucht, Tt spark7+

Verwijderd

Topicstarter
Toch gek, bij mij gaat het echter over de niet overclockte processors

Verwijderd

Hier dan even een leek vraag.

Ik zit me al een 2 weken helemaal gek te lezen over overclocken, maar bij mij lukt dit voor geen meter.

Zodra ik de fsb met 5 verhoog (200-205) slaat de pc al vast.

Kan iemand mij daar wat meer info over willen geven, want snap na 2 weken nog niet hoe ik mijn 2,8 prescot P4 kan overclocken

>>>>>>>>>>>LEEK<<<<<<<<<<<

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 22:08:
Hier dan even een leek vraag.

Ik zit me al een 2 weken helemaal gek te lezen over overclocken, maar bij mij lukt dit voor geen meter.

Zodra ik de fsb met 5 verhoog (200-205) slaat de pc al vast.

Kan iemand mij daar wat meer info over willen geven, want snap na 2 weken nog niet hoe ik mijn 2,8 prescot P4 kan overclocken

>>>>>>>>>>>LEEK<<<<<<<<<<<
Welk moederbord? Graag iets meer info :o

Verwijderd

(_*_)

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 00:13 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Op deze manier maar geen topics kicken BambiBangPang :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.