Systeem komt af en toe niet door POST

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Ik ben bezig een gameservertje in te richten met Windows Server 2003. Het probleem is als volgt:

Het systeem draait inmiddels stabiel met alle Windows Updates geinstalleerd, noodzakelijke drivers voor videokaart e.d. allemaal geinstalleerd. Echter, na het opnieuw opstarten van het systeem zou het kunnen gebeuren dat het systeem niet door de POST heen komt. Ik moet het systeem dan eerst helemaal uitschakelen alvorens het systeem weer wil booten.

Ik heb een vaag vermoeden dat het de voeding is (no-name 300 Watt), welke enigzins gerestaureerd is (koeler was kapot heb ik zelf nieuwe in gebouwd). Echter, de waarden zijn relatief stabiel (binnen de marges iig). Dit baseer ik op de gegevens die het BIOS me aanrijkt. However, ik weet natuurlijk niet hoe dat zit op het moment dat het systeem niet boot. Aangezien ik ook geen voltmeter heb kan ik dat zo ook niet nagaan maar ik vertrouw in eerste instantie op de normale gegevens van het BIOS.

Het moederbord is van Jetway V266B met standaard OEM geheugen er op geprikt. Ik heb het BIOS al gereset maar tot nog toe zonder enig resultaat. Het systeem is uiteraard niet overgeclocked om de stabiliteit te garanderen.

Mijn vraag is of jullie enig idee hebben wat het nog meer zou kunnen zijn. Ik heb hieronder nog even de configuratie genoteerd:

- Jetway V266B moederbord
- AMD Athlon XP 2000+
- OEM DDR333 geheugen (komt door memtest86 3.1)
- Maxtor 20GB harddisk (maakt veel geluid laatste tijd maar komt wel door de tests)
- SB Live 1024
- 3Com 10/100 905B netwerkkaart
- No-name 300Watt voeding
- GeForce FX5200 128MB

- Logitech Itouch keyboard op USB
- standaard PS/2 muis van logitech (ook al USB muis van Logitech gehad)

Overige misschien relevante opmerkingen:

- Systeem is niet geaard (geen geaarde leidingen hiero)
- Het gebeurd sporadisch. Ik zal daarom wss niet gelijk kunnen zeggen of het opgelost is of niet.

In ieder geval bedankt voor eventuele tips/oplossingen die jullie nog hebben.

Verwijderd

Al eens geprobeerd om de bios te flashen (upgraden)?
Anders kun je het ook eens met een ander mobotje proberen (zelfde config).

Verwijderd

LinuxUser schreef:
Ik ben bezig een gameservertje in te richten met Windows Server 2003.
Ironisch :o :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 23:42 ]

Verwijderd

Je ramgeheugen in een andere bus plaatsen.

Gewoon ff testen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Heeft die het ooit wel normaal gedaan?

• LollieStick
Uiteraard heeft het systeem altijd z'n werk gedaan waarvoor het bedoeld was. Geheugen heb ik al in ander bankje gehad en BIOS is meest recente.

Ik heb alleen geen ander mobo om te testen.

Verwijderd

Waar stop hij precies bij de POST
Wat voor een fout melding geeft hij weer ?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Ik had zelf eerst ook boot-problemen, dit lag dus aan de videokaart :). Meestal kan je dit te weten komen door naar de piepjes te luisteren van je moederboard :).

• LollieStick
geen foutmelding, scherm blijft zwart en geen piepjes te horen.

HDD led blijft constant branden

edit:

Even geaccentueerd naar aanleiding van de post hieronder ;)

[ Voor 31% gewijzigd door LollieStick op 25-05-2004 19:38 ]

Verwijderd

IK heb hetzelfde probleem gehad. Tenminste op grond van de dingen die je opnoemt. Soms doet hij het wel en soms doet hij het niet. Ik had toen ook alles geprobeerd behalve het mobo en daar lag het dus ook aan toen ik naar de leverancier ging. Dus ik zou zeggen probeer een ander moederbordje te krijgen en probeer het dan eens. Volgens de piepjes ligt het niet aan je moederbord, maar dat was bij mij ook. Is heel vaag..

Succes

Verwijderd

Vaak is het wel het mobo die gek doet, een heel klein onopvallend iets is al genoeg om het mobo, 'kapot' te krijgen in de zin van allerlei kuren gaan vertonen

• Tribbles
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 09:02
Kijk eens naar de condensators op je moederbord. Als deze zijn gaan lekken, kun je deze vervangen (of je moederbord weggooien).
Dan is nl de voedingspanning niet meer goed gebufferd. Ik heb net 16 condensators van een Jetway MoBo afgesoldeerd :( Merk van de condensators: GSC

Zie ook hier voor niet zo leuke foto's:
http://www.careyholzman.com/

Als je Mobo van eind 2001 en voor medio 2002 is, dan kun je dit probleem tegenkomen....

Live long and Prosper!

Verwijderd

Dat is ook toevallig, ik heb bijna hetzelfde probleem met het zelfde type moederbord....sinds een paar weken, alleen niet zozeer met opnieuw opstarten maar met een cold boot.
Eerst aanzetten dan als die niet door de post komt weer opnieuw en dan lukt het wel, ik ga morgen gelijk naar die condensators kijken!

Verwijderd

Ik heb ondertussen gekeken en inderdaad alle condensators naast the cpu socket staan open en lekken.
Tijd voor een nieuw bordje dus.

• LollieStick
Bij mij zijn er geen lekkende condensatoren. Echter bij de zoveelste reinstall van XP bleef het systeem spontaan hangen terwijl de IDE led constant brandde. De muis kon ik niet meer bewegen en de numlock ging niet aan/uit.

Ik begin nu steeds meer de hardeschijf te verdenken eerlijk gezegd.
Pagina: 1