Toon posts:

Probleem met externe mail i.s.m. exchange 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Sinds kort heb ik een 2003 SBE server geinstalleerd, met daaraan 4 clients
Toen ik de users heb aangemaakt op de server, heb ik meteen een mailbox laten aanmaken voor exchange.
Het domein heet voor het gemak even tweakers.local.
Het volgende probleem doet zich voor, wanneer ik via de email acounts van de clients (gewoon van planet) een email naar buite nstuur, krijgt de ontvanger als afzender user1@tweakers.local, terwijl hier eerder altijd het email adres kwam te staan.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen?

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 16:52

JohnD

Bernd

exchange sytem manager --> recipients --> recipient policy --> eigenschappen van de default policy opvragen --> email addresses (policy) --> primairy smtp address veranderen

edit: dit is SA btw ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JohnD op 25-05-2004 09:49 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen THNX!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is mijn probeem nog niet opgelost.
Ik ben nog wat verder op onderzoek gegaan, en als ik een telnet sesie open, dan gaat alles prima met uitgaande mail, dus het is ook niet zo dat er iets mis is met poort 25 ofzo, of dat deze geblokt staat op de router.
Het vreemde is dat ik ook geen foutmelding krijg, of een mailtje dat de mail niet verzonden is, maar hij komt keurig in de verzonden items te staan.
Wat ik eigenlijk nu wil proberen is dat hij niet de smtp connector van de server gebruikt, maar gewoon rechtstreeks naar buiten gaat mailen vanaf de client.
Naar mijn gevoel staat dit ook wel ingesteld, maar hij probeert toch de smtp connector van de exchange server te gebruiken, want als ik die uitschakel, stuurt hij helemaal niks, en blijft de mail postvak uit staan.
Erg vreemd allemaal, want ik heb in outlook 2000 gewoon externe email ingevoegd, met de correcte smtp en pop gegevens, en toch probeert hij via de server naar buiten te mailen.
Wie weet hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Verwijderd

ik zou gewoon via de exchange smtp server blijven werken. Kijk eens wat voor e-mail adressen er ingevuld zijn bij de users in AD.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik het persoonlijk email adres van de user staan.
Zelf vermoed ik dat er iets verkeerds ingesteld staat in de smtp connector, ik heb wanadoo, dus mijn smtp is smtp.wanadoo.nl, moet ik dit opgeven in de smtp connector van exchange?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 13:45 ]

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

SunStorms_sletje schreef op 25 mei 2004 @ 09:48:
exchange sytem manager --> recipients --> recipient policy --> eigenschappen van de default policy opvragen --> email addresses (policy) --> primairy smtp address veranderen

edit: dit is SA btw ;)
Het aanpassen van dit zorgt ervoor dat nieuwe gebruikers wel het goede e-mail adres krijgen. Huidige e-mail adressen worden waarschijnlijk niet gewijzigd.
Controleer dit door te kijken bij AD User en Computers, Properties van een gebruiker, E-mail Adresses. Hier staan de verschillende (of slechts een) e-mail adressen van een gebruiker. De vetgedrukte is het primary address en wordt gebruikt als het From address.
Zorg ervoor dat dit dus het wanadoo.nl adres is.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik alleen de SMTP van Wanadoo, en de adsl lijn van wanadoo.
Ze hebben eigen e-mail adressen die ergens anders gehost worden, en deze heb ik in de active directory staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 14:17 ]

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Correct if I'm wrong, maar het gaat er toch om dat het From address niet goed is, en dat wil je dat het gebruiker@wanadoo.nl is ip gebruiker@tweakers.local?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook een probleem, maar nu gaat er helemaal geen e-mail meer naar buiten.

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

In dat geval: properties van de Default SMTP Server, Delivery, Advanced en dan de smarthost invullen met de smtp server van Wanadoo.
Dit is iig onder Exchange w2k, als je hem niet kan vinden in w2k3, moet je ff zoeken waar je de smarthost moet invullen.

Verwijderd

Ja oke dan verander je het smtp adres. Maar wat nou als je een andere smtp server heb.

Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

Stel je hebt een domein naam laten we als voorbeeld webwereld.nl nemen, dit domein heb je aangevraagd bij vuurwerk.nl.

Dan is je pop adres zeer waarschijnlijk pop.vuurwerk.nl

Mocht je nou een internet verbinding hebben bij xs4all dan word je smtp adres zeer waarschijnlijk smtp.xs4all.nl.

Wanneer je dus het smtp adres gaat veranderen dan krijg je een geheel ander adres als dat ze misschien moeten hebben.

Bij bovenstaand voorbeeld zou je het adres user1@webwereld.nl willen hebben, wanneer je het smtp adres invoerd krijg je dus user1@xs4all.nl.

Is dit fout wat ik denk? Of bestaan er andere manieren voor?

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Nope, je From address wordt aan het e-mail geplakt door de Exchange server.
Het invullen van een smarthost heeft tot doel dat alle uitgaande (smtp) mail via die host gaat, ipv dat je eigen server het mx record gaat opzoeken, om zodoende direct op de server af te leveren waar het voor bedoeld is.

[Aanvullende info]
Een smarthost kan bijv gebruikt worden, omdat de ip range waar jouw ip adres toe behoort op een blacklist staat. Door als smarthost de server van je provider te gebruiken, heb je hier geen last van. Ranges die providers gebruiken voor de inbel accounts, behoren hier vaak toe.
Sommige providers timmeren poort 25 dicht, en verplichten je op die manier zelfs een smarthost te gebruiken.

Pagina: 1