Harddisk zoemt na opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30
- FAQ, Search geprobeerd; geen opslossing

Hoi allemaal,

1 van mijn 2 harddisks (ik weet niet welke) maakt als ik de computer helemaal heb opgestart een zoemend geluid. Stel het je voor als:

zoemmmmmmmmmmmmmmmmmmm

5 sec stil

zoemmmmmmmmmmmmmmmmmmm

5 sec stil

Het gaat van 'prrrrrt'.. Harddisks doen het verder prima. Kan dit een programmaatje zijn? 't Zijn geen fans.

Greetz

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kan dit een programmaatje zijn?
Lijkt me niet. Wat voor schijven heb je precies?
Waarschijnlijk is het 'probleem' gewoon een kleine resonantie. Kan geen kwaad zolang het niet erger wordt.

• Atomius
't Is alleen als ie opgestart is. Daarna niet meer...

Anyway; het zijn Maxtors. 60 en 200 GB, resp 2 en 8 MB Cache.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 19:06
Harde schijven die zoemen en af en toe prr doen? Dat lijkt mij heel normaal. Als ze maar niet te hard zoemen en pruttelen. 5400 toeren schijven pruttelen harder maar 7200 moet lekker tokkelen :P

Haal anders van de site van maxor een tooltje om ze te checken.

* MacDokie luistert en constateert dat zijn schijven ook af en toe prr doen en toch is hij niet ongerust.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Domus schreef op 25 mei 2004 @ 01:36:
* sdomburg luistert en constateert dat zijn schijven ook af en toe prr doen en toch is hij niet ongerust.
Precies, het is net als een baby; je moet je pas ongerust maken als je niets hoort ;)

Niets aan de hand dus.

Verwijderd

ze moeten lekker tokken.

ik zit niet op geluid te wachten.

Daarom heb ik nu Seagate Barracuda V die zijn stil.

Als ik in mijn raid systeem 12 maxtors ga hangen, nou dan kun je je kast wel goed isoleren met gevolg uitval door de warmte.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:02:
ik zit niet op geluid te wachten.

Daarom heb ik nu Seagate Barracuda V die zijn stil.
offtopic:
Vreemd. Ik was laatst bij iemand waar ook zo'n 'Cuda V draait, in praktisch hetzelfde systeem als het mijne. Het viel me op dat die schijf aanzienlijk meer kabaal maakte dan mijn twee DMP9 diskjes bij elkaar...

• Atomius
Nee oke, het zal wel niets zijn, maar het gaat me vooral om het feit dat het irritant is. Bij vorige formats was het namelijk ook niet... 8)7

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
WizZie- schreef op 25 mei 2004 @ 12:18:
Nee oke, het zal wel niets zijn, maar het gaat me vooral om het feit dat het irritant is. Bij vorige formats was het namelijk ook niet... 8)7
Je kan er weinig tegen doen he ;) Daarbij is het toeval dat het na een format opgetreden is.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Zoemen/Lawaai kan na verloop van tijd wel eens optreden bij harddisks, niet écht veel om je zorgen over te maken. Zeker niet omdat het zoemen weggaat als je opgestart bent.

offtopic:
Misschien zit er een wesp/bij in je harddisk en wil ie er nu héél graag uit.. Zal het formatteren niet zo leuk gevonden hebben waarschijnlijk!!

• Fido
  • Laatst online: 09-03 16:00

Fido

C:\> park

De ene schijf draait net niet op exact dezelfde snelheid als de andere. Door de resonantie zal de kast misschien wat mee gaan trillen. Het probleem zal zich niet voordoen als je één van beide schijven los trekt (maakt niet uit welke)

• Dwid
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Sorry mensen, dat ik dit bericht weer naar boven breng, maar dit is er 1 die het dichtst bij mijn probleempje komt.
Ik heb een nieuw pc'tje in elkaar geknutseld en in deze pc hangt een (nieuwe) Maxtor 7200 toeren 80 GB Hard-disk. Het geluid dat deze hd maakt is erg iri.
Het lijkt er op dat je de hd hoort draaien in de vorm van een zoemend geluid. Het is dus niet speciaal als hij iets aan het laden is, maar ook in rust maakt hij dit geluid. Soms weer iets harder dan weer iets zachter, het vreemde is, als ik er zachtjes op tik houd het weer op.....voor even....
Iemand enig idee wat dit kan zijn en of er eventueel iets aan te doen is ?

Verwijderd

Ben je zeker dat het de schijf is, en niet de PC behuizing?

Haal de HD eens uit de PC, als het dan ook blijft heb je mss een probleem. Anders koop je een HD silencer. Als je een tweaker ben maak je zelf een (genoeg tips hier op GOT)

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Ik zal hem er zo ff uithalen, maar ik ben bang dat dat niet veel uithaald.

En natuurlijk kun je er wel wat voor bouwen om het stiller te krijgen, maar het zou toch niet mogen dat die dingen zo'n iritant geluid maken.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Mijn CPU tikt bij het opstarten net als een CV kachel die je net aan zet :D Ik denk dat het gewoon geen kwaad kan hoor... Anders eens je HDD los halen en op een zachte ondergrond leggen, vervolgens opstarten. Zoemt 'ie nog? Weet je zeker dat het je HDD is!

En als het je HDD dan is, sja... dan heb je een probleem waar ik geen oplossing voor weet...

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Ik ben er 99% zeker van dat het mijn hd is, want als ik er iets op tik houd het even op.
Ik kan de hd er nog niet uithalen, ben ff wat updates aan het downen, maar ik zal het zsm laten weten.
Pagina: 1